Mass Effect Článek Mass Effect

Mass Effect

Jan Horčík

Jan Horčík

11. 6. 2006 22:55 2

Po vysoko hodnoceném Oblivionu se na platformu Xbox 360 chystá brzy vtrhnou další epické RPG, které rozhodně doporučujeme nepřehlížet. Ostatně, nový Xbox takovéhle hry potřebuje jako sůl. Staří harcovníci z BioWare se na veleúspěšném Star Wars: Knights of the Old Republic (první a druhý díl) pěkně vyřádili. Naučili se dokonale zacházet se sci-fi tématikou, rozlehlým vesmírem a filmovým stylem vyprávění. Všechny tyto cenné zkušenosti hodlají zužitkovat při vývoji Mass Effectu. Ono vymyslet zbrusu nový vesmír, zaplnit jej myriádami emzáků, doplnit dostatečně hluboký příběh plus charaktery a všechno to dohromady smíchat tak, aby to bylo zábavné, hratelné a ještě navíc pěkně vypadalo, to už je kumšt. Jenže ne nadarmo bývají některé produkty z dílen BioWare přirovnávány k umění.

Klapka! Zachraňujeme lidstvo po sto páté...

Pravda, příběh nezačíná zvlášť originálně. V budoucnosti vzdálené od současnosti nějakých dvě stě let lidstvo konečně objeví cestu do hlubokého vesmíru. Setká se tak s desítkami různých mimozemských ras, které tvoří relativně dobře fungující společenství napříč celou Mléčnou dráhou. Lidé desítky let prosperují a čile si vyměňují všechno možné s bytostmi z cizích světů. Jenže koncem 23. století se odkudsi vynoří prastará legenda o tom, že každých 50 000 let se galaxií prožene hyperinteligentní rasa řízená umělou inteligencí, která vyhubí vždy jeden živočišný druh, aby na jeho místo mohl nastoupit nový. Šušká se cosi o tom že nejblíž na řadě jsou lidé. Když se tohle dozví jistý velitel Shepard, příslušník speciálních jednotek Specter, nenechá ho to samozřejmě chladným. Ve své obrovské vesmírné lodi Normandy se vydává napříč galaxií, aby zjistil co se za legendou skrývá a případně i zabránil jakýmkoliv pokusům o narušení míru a stability ve vesmíru. Ono, jak se nakonec ukáže, totiž zdaleka nejde jenom o lidi.

Živý vesmír, realtime souboje

Mass Effect se v mnoha ohledech bude podobat už zmíněnému KOTORu. Hned od začátku budete mít v roli Sheparda jakožto velitele vesmírné kocábky dostupnou prakticky celou Mléčnou dráhu. Můžete se tak vydat kdykoliv kamkoliv. Hra bude obsahovat desítky solárních systému, ve kterých se kolem žhnoucích sluncí prohánějí obyvatelné i neobyvatelné planety, asteroidy, ale třeba také opuštěné vesmírné stanice. Pulzující, organický vesmír jak má být.Jakmile vstoupíte do lokace, ovládáte z pohledu třetí osoby tým tří bytostí, mezi kterými můžete kdykoliv přepínat. V průběhu hry se samozřejmě mohou měnit, někteří přijdou, jiní odejdou, podobně jako v jiných hrách od BioWare. Každý z nich má svou vlastní hlavu, což se projeví také v rozhovorech. Pro ně vymysleli v BioWare zcela nový systém, který má zajistit větší plynulost a "filmovost".

Už nevybíráte postupně z předem připravených odpovědí, ale můžete NPC kdykoliv přerušit vlastní hláškou, které se u každého rozhovoru obměňují. Na to NPC samozřejmě nějakým způsobem reaguje. Když vytáhnete pistoli a budete vyhrožovat, zareaguje jinak, než když začnete nabízet úplatky. Ale na tyto akce reagují i vaši společníci. Minimálně tím, že když pak procházíte lokací dál, neodpustí si štiplavé komentáře. V nejvyhrocenějším případě vás mohou i opustit. Jak je ve hrách od BioWare zvykem, často bude třeba činit nesnadná morální rozhodnutí, která mohou ovlivnit příběh na dlouhé hodiny dopředu. V průběhu hry se můžete stát největším padouchem, všemi milovaným andílkem, anebo balancovat na hranici. Všechny dialogy budou navíc plně namluvené.BioWare se nesmírně snaží, aby Mass Effect připomínal ze všechno nejvíc velkolepý sci-fi film. To mimo jiné znamená například realtimové souboje, při kterých se kamera přiblíží těsně nad rameno té postavy, kterou právě ovládáte, a vy musíte mířit podobně jako v FPS. Kromě střelných zbraní a různých energetických žblabometů se objeví i některé zbraně na blízko. Prostředí je do značné míry zničitelné a ti, kteří dávali ve škole při hodinách fyziky pozor budou možná mít o něco lehčí práci. Po planetách se navíc bude možné prohánět v nejrůznějších vozítkách.

BioWare: nejsme žádní troškaři!

Podle dojmů hrstky redaktorů zahraničních magazínů, šťastlivců, kteří měli možnost Mass Effect na E3 za zavřenými dveřmi vidět, to celé vypadá až neuvěřitelně dobře. BioWare zjevně ždímá z nového Xboxu co se dá a má velkou výhodu v tom, že má hra vyjít až koncem letošního roku, takže může zajít o notný kus dál, než Bethesda s Oblivionem nebo Red Storm s GRAW. Třetí generace Unreal Enginu se teprve tady ukáže v celé své kráse. Ale co hlavně, BioWare nikdy neotálí své hry o pár týdnů odložit jen proto, aby mohli každý jejich kousíček pořádně dopilovat.

Hodně ambiciózně zní plán udělat z Mass Effectu trilogii. Takovýhle nápad měli už v GlyphX Games s Advent Risingem a nakonec na to dojelo celé Majesco. Na druhou stranu, BioWare je přeci jen o třídu nebo dvě zkušenější tým. A má to hodně dobře promyšlené s pravidelnými updaty. Do hry totiž chtějí hned od prvního dílu cpát nový obsah skrze Xbox Live až do doby, než vyjde další pokračování, a tak doplnit příběhový přechod mezi jednotlivými díly trilogie. A než příběh Mass Effectu vyvrcholí závěrečným třetím dílem, životní cyklus Xboxu 360 se pomalu začne uzavírat a na trh vletí další generace konzolí. Ať to dopadne jak to dopadne, minimálně ten první díl si zaslouží pozornost každého milovníka žánru RPG, dobrodružství a science-fiction. A PCčkáři nesmutněte - objevila se totiž šuškanda o možné PC verzi, která vůbec nezní nepravděpodobně.