Madden NFL 08 Recenze Madden NFL 08

Madden NFL 08

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

9. 9. 2007 22:00

S hrami od EA Sports se to má poslední dobou velmi zvláštně. Donekonečna čtu na diskusních fórech znechucené příspěvky o tom, jak jsou všechny díly fotbalu nebo hokeje rok od roku stejné, ale při pohledu na tabulku prodejnosti se na předních místech objevují právě tyto tituly. Komerční úspěch, pramenící z dob, kdy neexistovala kloudná konkurence, zdá se, přetrvává. Jenže je tu Madden NFL, americký fotbal a dost možná diamant mezi všemi ostatními sportovními EA hrami, který je kupován především pro to, že je to povedená hra. Tak ať mi někdo vysvětlí, proč jsme si při hraní letošního ročníku zažívali soukromé dèja-vu?!

Jeden next-gen vládne všem

Ano, ano, zase tu máme populární slovní spojení, které sice hýbe světem, ale pro počítačové hráče se paradoxně stává strašákem. Už loni totiž započala next-gen diskriminace PC verzí, které očividně stály během vývoje, narozdíl od PS3 a X360 titulů, na druhé koleji. Mimo jiné se to týkalo snad všech her od EA Sports, vyjma Madden NFL, jenž obdržel vysoké hodnocení na všech platformách. Trvalo to ale pouhý rok, kdy dopadlo kladivo i tímto směrem, a poprvé za dobu nějakých sedmi let přichází vcelku nečekaná stagnace.

Úprav jak šafránu

Ohlášené novinky se totiž netočily kolem lákadel na novou grafiku, přepracovaný systém ovládání ani další podobné věci. Letos vývojáři vsadili na speciální systém označování výjimečných hráčů. Jde o soubor ikon, viditelné při oddálení pohledu během hry a určující, kdo že je to ten skvělý sprinter, neúprosný obránce, nebo mozek celé jedenáctky. Něco podobného jste už mohli zaregistrovat například v předchozích ročnících NHL a že by šlo o něco převratného, to skutečně nemůžeme říct ani my. Problém je také v tom, že jsme neshledali výraznějších rozdílů mezi normálním a ocejchovaným obráncem, quarterbackem,… což bylo asi prvotním záměrem.

Abychom však novému Maddenu nekřivdili, mimo lehce zbytečný systém hráčských ikonek se přeci jen objevilo něco, řekněme, více použitelného. Řeč je o podstatně se tvářící obměně ovládání, na druhou stranu rozpoznatelné pouze na gamepadu. Týká se obranné hry, resp. samotného ovládání obránců, kdy si nejen můžete rychle a přehledně zvolit, kterým obráncem kam vyrazíte, ale navíc pravou analogovou páčkou určíte i směr úderu do vaší potencionální oběti. Zůstaneme-li ještě u ovládání, z konzolových verzí bylo převzato zahrávání kopů, k němuž využijete analogové páčky. I když je celá procedura kopu o trochu přesnější, nejde o nic markantního, kvůli čemu radno vstávat ze židle a vyvěšovat prapory.

Jo, ale jde hrát

I s minimem novinek a s přihlédnutím k faktu, že jinak jde zkrátka o zkopírovaný loňský díl, se i „nový“ Madden hraje výborně. Jednoznačně jej zdobí perfektně zvládnutá možnost ovládat v daný moment právě toho hráče, jenž se pro vás jeví jako optimální volbou a provést s ním přesně to, co vyžadujete. Plejáda možností nezůstala o nic ochuzena, takže máte ve všem svobodnou ruku a můžete s klidem sledovat zbytek vašeho týmu, jak vyhodnocuje vzniklé situace a snaží se je řešit co možná nejefektivněji. V tomto ohledu jsme možná přeci jen zaznamenali jistý posun od loňska, kdy se hráči doopravdy chovají jako jejich reální kolegové a nejednou vás dokáží i mile překvapit.

Po stránce vizuálního zpracování došlo na úpravu již zmíněných pohybů během obranných zákroků a k uhlazení všech animací. Je to ale opět jediný zásah do rok starého enginu, jenž stále nabízí vcelku přijatelnou míru detailů, ale také nachlup stejné prolínačky, pohyby kamery a ostatní věci s tím spojené. Stejně se to má i s modely hráčů, kteří ve svých tvářích mají stále ten tupý výraz bez náznaku sebemenších emocí. Na rozdíl od ostatních EA her, myšlen hlavně trojlístek FIFA, NHL a NBA, obličeje hráčů rozhodně ani v nejmenším nepřipomínají své reálné protějšky.

Nahoru, dolu, nahoru,…

Bližším pohledem na herní módy pokračujeme po sinusoidě pocitů, který Madden NFL 08 chtě nechtě vyvolává. Menu je „překvapivě“ nezměněné a stejně na tom zůstala i nabídka ve složení módů NFL Superstar, klasické kariéry, multiplayeru a několik variant tréninku. Snad jedině v případě posledně jmenovaného došlo na trochu nešťastný přídavek. Pokud hrajete Madden nějaký ten rok, Mini-camp pro vás není neznámou – jde o sérii všech úkonů prováděných během hry, jež si můžete nacvičit jednotlivě. Ne, nebojte se, Mini-camp nechybí, ale přibyl mu bratříček, ve kterém však nehrají roli živí protivníci, nýbrž podivní panáci-roboti. Přes ně se snažíte vysílat přihrávky, kosit je k zemi,… jen kdyby to nevypadalo tak nepřirozeně hloupě.

Hloupě se nakonec tváří celá hra, kde je vidět snaha vývojáři vytlouct maximum z minima a spíš než úspěch sklízí nevěřícné kroucení hlavou. Ano, i naše. Madden se stále dobře hraje, ale koupí nejnovějšího ročníku si tak maximálně updatujete soupisky a… a neuslyšíte Tonyho Bruna.

Madden NFL 08

Nový Madden tedy není až tak nový, jak se zdá, neboť jde o stejnou záležitost jako minule, akorát proběhla aktualizace soupisek, kosmeticky bylo upraveno ovládání a dočkali jsme se tupého tréninkového módu. Uf.

Lehké změny v ovládání týkající se kopů a výpadů obránci, celkově obranná hra doznala vylepšení
Jen náznaky vylepšená kopie loňského dílu, zbytečný a hloupý tréninkový mód s roboty, pokulhávající grafika v otázkách obličejů