I-Ninja Recenze I-Ninja – netradiční plošinovka

I-Ninja – netradiční plošinovka

taltos

taltos

8. 3. 2006 23:00

Žil jeden ninja, který se vydal osvobodit svého mistra ze zajetí. To se mu díky svým schopnostem bez problémů podařilo, avšak po zabití jedné extra obludy se kvůli jistému antickému kamenu stal neovladatelným a svého mistra zavraždil. Ten však nadobro neodešel a svou duší zůstává během celé hry s vámi a zasypává vás svými radami. Vaším hlavním úkolem je pátrání právě po oněch zrádných antických kamenech, které musíte po jednom zneškodnit, aby zavládl na světě klid a mír.

Příběh rozhodně nepatří k nejdůležitějším stránkám této hry a proto ho berte spíše jako tenkou nitku spojující jednotlivé mise. Váš mistr vám sice vždy nějak osvětlí, proč zrovna děláte danou misi, avšak většinou se jedná o jednoznačný úkol typu dojít si pro další „zkušenost“ v podobě štítku se třemi šavlemi. Celý děj je rozdělen do několika větších map, kde se vždy nalézají jednotlivé mise a až po jejich splnění (respektive nasbírání zmiňovaných štítků) povýšíte o jeden stupeň (jste ninja, takže o pásek) výše. Tím se vám zpřístupní závěrečný souboj s některým z bossů, z kterého také vypadne nebezpečný antický kámen. Poté se už opět přesouváte na další mapu, kde vás čeká více méně to stejné.

Za devatero horami a devatero řekami…

Prostředí, kterým budete ve hře procházet jsou většinou rozdílné, což je také jedním z důvodů, proč se u hry budete poměrně dlouho bavit. Začínáte v útrobách obrovského robota, dostanete se do různých laboratoří, přístavů, podzemních kobek, ale především do tropické krajinky. Zelené palmy, načervenalé slunce a ostře modré mraky vás čekají na každém kroku. Prostředí je propracováno na velice solidní úrovni, vše je čistě kreslené a někdy mi hra připomínala grafiku nejnovějších Worms. Což není vůbec špatná vizitka. Hlavní hrdina i nepřátelé jsou dobře vymodelovaní a především rozpohybovaní, takže žádné „lego kostky“ se díky bohu nekonají. Hudba je podle našeho názoru podprůměrná, avšak záleží na stylu hráče a je dost pravděpodobné, že menším dětem (pro které je hra také určena) se bude tato nic neříkající futuristická melodie líbit. Pravdou je, že u podobných konzolových plošinovek se podobná hudba objevuje často. Zvuky jsou standardní, ninja často křičí a občas si neodpustí nějakou tu peprnou poznámku k promlouvání vašeho mistra. Odměnou za posunutí se v příběhu o mapu dál je vám také pěkná animace, kde ninja ničí daný kámen. Většinou se úsměvu neubráníte a to je jedině dobře.

...žil ninja, který moc rád bojoval.

Jestli si ještě pamatujete nadšení ze všech těch ladných pohybů u hry Prince of Persia: The Sands of Time, jistě se vám bude líbit tato část i v I-Ninja. Samozřejmě nejsou triky tak propracované a přirozené, ale to snad ani od hry s kresleným ninjou v hlavní roli očekávat nelze. Dočkáte se normálních i dvojitých skoků, běhání po stěnách ve všech směrech, skákání přes propasti pomocí řetězu, odrážení od kolmých stěn, „slajdování zábradlí“ a několika dalších potřebných kousků. Pohybů je dostatek a věřte, že všechny z nich plně využijete prakticky v každé misi. Je dobře, že autoři hru nevyřešili stylem všudypřítomných plošinek, z kterých pouze přeskakujete, ale právě naopak je repertoár hodně obměňován. Někdy se až budete divit, co všechno váš hrdina zvládne po cestě za svým cílem. Navíc jsou všechny pohyby ninji velice dobře animované, stejně tak jako jeho komba a údery při boji.

Souboje jsou zpracovány poměrně jednoduše a vystačíte si v nich se třemi tlačítky. Dva základní údery (otočka kolem své osy a o něco silnější série úderů) doplňuje kombo ve výskoku. Bojovat budete proti prakticky totožným (více a méně odolným) „rytířům“. Občas také narazíte na tužšího protivníka jako pekelný lord, s kterým svedete ve vzduchu jednoduchou minihru. Je nutné autory pochválit, že měli snahu občas obměnit právě i boj, i když je ve finále dosti stereotypní. Příjemným zpestřením jsou také závěreční bossové na konci každé mapy. Jednou jde o souboj robotů, jindy zase o podvodní duel s přerostlou obludou. Tito protivníci se přitom nedají zabít jednoduchým mačkáním jediné klávesy, ale opravdu budete muset využít všechny své schopnosti a finty na jejich zničení. Dobrou zprávou je také zařazení alespoň minimálních RPG prvků. Po určitém počtu získaných štítků dosáhnete vyššího pásku, čímž se vám zvětší zdravý a především postoupíte dál v ději. Kromě toho dostanete za určitý počet zabitých nepřátel lepší meč, který bude protivníkům způsobovat větší zranění.

Děti, přistupte blíž! Nebo ne?

Recenze se nesla až možná v nečekaně chvalitebném duchu a nyní se může zdát, že se chystáme vyhlásit kreslenou hopsačku roku. Bohužel tomu tak není a může za to několik zásadních chyb. Samozřejmě jsme již několikrát zmiňovali pozdější stereotyp, jak u bojů tak i celkového postupu dál. Tím hlavním problémem je však kamera a obtížnost. Ovládání je poměrně jednoduché a intuitivní, avšak veškerou práci vám znesnadňuje zbytečně komplikovaná kamera. Ta se sice vždy pověsí za vás, ale jelikož ve hře nepoužíváte myš, pro otáčení musíte použít dvě tlačítka, což je značně nepraktické. Často se vám proto stává, že skáčete a mlátíte do prázdna, což velice sráží komplexnost a svižnost hry.

Za ten nejzásadnější problém však považuji „nerozhodnost“ hry. Až po několika misích jsem si to uvědomil. I-Ninja je příliš náročný pro menší děti a příliš jednoduchý, respektive nezajímavý pro starší hráčské publikum. Jen opravdu těžko si představuji, jak u této hry sedí šestileté dítě a snaží se překonat například některé poměrně těžké skákací úseky, nedej bože souboje s hlavními bossy, u kterých je potřeba stoprocentní přesnost a soustředěnost. Naopak zkušenější a starší hráči nebudou mít sice s hrou větší potíže, avšak nevidím jediný důvod, proč si pořizovat kreslenou pohádku, když na vás na pultech obchodů čeká například nejnovější perský princ (ten, co sedí na dvou trůnech).

Tak to rozsekněme

I-Ninja je celkem kvalitní hra. Bohužel se autoři dopustili několika zásadních chyb, díky kterým se ve finále řadí do průměrné skupiny titulů. Nebýt neposedné kamery, pozdějšího stereotypu (na druhou stranu je hra opravdu dlouhá), ale především neurčitelného zaměření na jistou skupinu hráčů, mohla slavit o mnoho větší úspěch. Takto vám hru mohu doporučit pouze v případě, že opravdu náramně ulítáváte na ninjech a kreslených hrách nebo máte mladšího bratra. Potom mu můžete hru koupit (a doufat, že bude dostatečně šikovný, aby se vůbec někam dostal) a sám po večerech zdolávat nástrahy tohoto rozporuplného titulu. Pokud však chcete dobře investovat své peníze a užít si kvalitní zábavu, hledejte spíše jinde.

I-Ninja

Na první pohled hra pro děti, ve skutečnosti trochu amorfní plošinovka, která míří na všechny, ale potěší málokoho. Grafika je roztomilá, bossové stojí za vidění, ale na trhu je v rámci žánru mnoho lepších her.

Příjemná grafika a spousta prostředí, dobře animované pohyby, zajímaví bossové, náznak RPG prvků.
Stereotypní souboje, špatná hudba, nemotorná kamera. Hlavně je ale hra nejasně určená všem a nikomu zároveň, není vyloženě pro děti, ale ani pro dospělé.