Grand Ages: Rome Recenze Grand Ages: Rome

Grand Ages: Rome

taltos

taltos

5. 3. 2009 23:39

Hlavní devizou Imperium Romanum byl bezesporu důraz na detail a především hospodářskou stabilitu vašeho města. Do pozadí šly klasické starosti z jiných strategií s budováním armády a dobýváním území. Ne že byste zde neměli možnost vyslat vojáky do boje, ale bohatě jste si vystačili  i na svém vlastním písečku v blízkosti rozmáhajícího se města. A když šlo do tuhého, pár jednotek celou situaci vyřešilo prakticky za vás. Datadisk k Imperium Romanum nepřinesl žádný zásadní přísun novinek, a tak jsme byli v napjatém očekávání, jestli tato zábavná série neupadne do stereotypu.

Zlaté roky Říma

Hra vám již standardně nabídne volnou hru nebo kampaň. Před spuštěním ostré hry lze doporučit dva poměrně poučné tutoriály o stavění budov, zajišťování potřeb obyvatel, o armádě a válčení. Věřte, že později se to bude hodit. Na začátku kampaně si vyberete jednoho z tehdejší pětice silných rodin, za kterou budete následně hrát. Odlišnosti v jednotlivých rodinách jsou poměrně zásadní. U každé z nich totiž budete mít možnost zpřístupnit si jiné bonusy. Jeden preferuje řešení přes zbrojení, jiný vsází na farmy a doly, někdo zase exceluje v obchodu a náboženství. Dle vybrané postavy si pak budete svého stavitele za zkušenosti osazovat různými schopnostmi dané rodiny. Kromě kampaně a volného stavění bez úkolů můžete ještě vyzkoušet multiplayer až ve čtyřech hráčích. Ten dostává lidskou inteligencí zcela jiný ráz, a pokud vás omrzí dlouhá a poměrně rozvětvená a nelineární kampaň, zde si vychutnáte opět jiný šálek kávy.

Budování do detailu

Po úspěchu s prvním dílem série by byli tvůrci sami proti sobě, kdyby se snažili na základním konceptu hry cokoliv měnit. To se také nestalo a po spuštění některé z misí vás čeká velmi podobná počáteční honba za uspokojením všech tužeb vašich poddaných. Začnete tedy s výstavbou domů, které vám do města přinesou potřebné obyvatele a pracovníky. Ty následně rozmístíte na farmy, do dolů na kameny, mramor, železo nebo rovnou do pekáren, uzenářských obchodů a krámů s oblečením. Tím si pro daný moment zajistíte základní přísun surovin pro další rozšiřování města (kameny, brikety, dřevo) a zároveň tak ukojíte základní potřebu svých poddaných. Dostupné jídlo. K lepšímu pokrytí vašeho rozšiřujícího se města pak slouží různé tržnice, které v okolí zabezpečují alespoň základní přísun potravin.

Postupně se samozřejmě nároky zvyšují a budete tak muset řešit kam postavit formu na olivy či víno, kam nacpat chrám pro uctívání bohů nebo divadlo a gladiátorskou arénu pro ukojení touhy po zábavě. Důležitým aspektem tak samozřejmě je si od začátku dobře rozvrhnout své město a nechat si nějaká zadní vrátka, která později použijete k výstavbě nových budov. Vše totiž na začátku přístupné nemáte a buď pozdějším výzkumem ve škole a knihovně nebo získáním nových materiálů si stavbu budete moci dovolit.

RPG prvky

Asi nejzásadnější novinkou pokračování je zcela jiný přístup k postavě stavitele, tedy k vám. Zatímco v Imperium Romanum jste každou misi začínal od píky, zde se dočkáte oblíbených RPG prvků. Tedy vylepšování přímo vaší postavy. To se samozřejmě následně promítne i do dalších hraných misí. Po každém úspěšném dokončení mise dostanete jistý příděl osobních peněz a zkušenostních bodů. Buď přímo v misi nebo po jejím skončení si pak můžete rozmyslet, jak je investujete. Za soukromé peníze můžete kupovat tzv. „karty s bonusy“, které vám například pravidelně zajišťují přísun dřeva, kamení, železa nebo jiného zboží. Za body do schopností si pak zpřístupňujete nejrůznější výhody dělící se do tří skupin. Budovatelské, válečné a rodinné. V první a druhé skupině najdete nejrůznější finanční či válečné úlevy a bonusy. „Rodinné schopnosti“ jsou pro každou z pěti postav unikátní a zaměření těchto bonusů je tak velmi odlišné.

A právě odtud pramení většina motivace co nejlépe zahrát misi (více bodů) a kromě hlavních úkolů také plnit ty vedlejší. U většiny her je přejdete bez povšimnutí, protože vás jednoduše nemotivují natolik, aby se vám je vyplatilo plnit. V tomto případě je však pravda opakem. Za splněné bonusové úkoly v misi totiž získáte právě peníze do osobního jmění nebo cenné body do finálního skóre.

Válečné vřavy a popularita

Grand Ages: Rome samozřejmě kromě mírumilovného budování nabízí, a někdy také vyžaduje, zapojení válečných sil. Dá se sice říci, že jde spíše o menší počet misí, ale i tak došlo ve válčení k jistému pokroku kupředu. Stavění válečných budov již není tolik finančně náročné jako v původní hře a navíc se dočkáte dobývání ve větším měřítku, a to nově i na vodní hladině. K jistému posunu se tvůrci také uchýlili na poli inteligence počítačem ovládaných barbarů, kteří nyní útočí a brání své vesnice trošku organizovaněji a méně předvídatelně. Zásadním herním prvkem v boji je pak možnost své jednotky po rekrutování před samotným bojem vytrénovat. Trénink samozřejmě stojí jisté finance a volný čas vojáků. Jejich síla a využitelnost nicméně stoupá strmě nahoru, tudíž se bez jeho využití jen těžko později obejdete. A je lepší mít tři jednotky na nejvyšším levelu než pět na zcela základním stupni. Finančně i silově.

Důležitou novinkou je také přítomnost popularity vaší osoby. Ta se odvíjí od činů v dané misi a především od spokojenosti obyvatel. Pokud nebudou mít dostatek jídla, ošacení, zábavy nebo náboženského vyžití, lehce vám může popularita klesat a v tom případě budete muset čelit větší kriminalitě a někdy i vzpourám. Správným umístěním budov ve městě (obytné domy propojené mezi sebou atd.) tuto popularitu poté získáváte zpátky.

Grand Ages: Rome má rozhodně co nabídnout svým fanouškům i novým hráčům. Detailněji zpracovaný systém potřeb obyvatel, nadmíru přehledné ovládání pomocí kolečka s možností stavby všech budov, pokročilé trénování a vývoj vojska i nové RPG prvky. To vše společně s úchvatnou a detailní grafikou dává dohromady strategii, která rozhodně stojí za vyzkoušení.

Grand Ages: Rome

Grand Ages: Rome oproti svému předchůdci nabízí o poznání propracovanější hospodářské činnosti a válčení. Budou tak jistě spokojeni jak fanoušci prvního dílu, tak i noví hráči v této zajímavé budovatelské RTS.

Vylepšené hospodářství a starost o obyvatele, více budov, trénink vojska, RPG prvky, dlouhá kampaň, vysoká znovu hratelnost
Po delší době přichází mírný stereotyp, občas nedostatečné informace, ubíjející řešení požárů a některých dalších problémů