Far Cry Instincts Predator Recenze Far Cry Instincts: Predator

Far Cry Instincts: Predator

Farid

Farid

12. 4. 2006 22:33 8

Zhruba před půl rokem vydala firma Ubisoft FPS akci Far Cry Instincts na starém Xboxu (samostatný projekt, nikoli předělávka hry z PC), titul který si s přehledem přisvojil pověst nejlepší konzolové 3D střílečky roku. Už sám fakt, že FCI Predator vychází tak brzy, vzbuzuje podezření že půjde o líný port do hiresové grafiky – podobně jako King Kong nebo Burnout Revenge. Toto podezření není sice úplně neopodstatněné, ale když už chce někdo vydávat na next-genu starší hru, měl by si vzít příklad z poctivého přístupu montrealského studia Ubisoftu.

Tropický koktejl

Pokud jste FCI vůbec nehráli, dostanete za svoje peníze hned jeden a půl nové hry – pěkně zostřenou konverzi původní hry a hromadu dalších úrovní pod označením „Evolution“ (vydávaný paralelně jako expansion pack i pro Xbox) a se samostatným příběhem (ale tímtéž hrdinou Jackem Carverem) navrch. Rozdíly mezi oběma celky jsou na první pohled patrné. Port FCI má ucelenější příběh a zajímavější vývoj – jde o pečlivě připravenou a dlouho vyvíjenou hru. Poněkud diskutabilní je však jeho grafika, která sice v celcích působí překrásně a skvěle evokuje atmosféru tropického ostrova, ale v detailech přeci jen prozrazuje, že často autoři prostě jen naroubovali hiresové textury na starý xboxový originál. I když neplatí to globálně. Například si dali práci s efekty vlnící se vodní plochy a výsledek s přehledem strčí do kapsy nejen původní FCI ale také Far Cry na PC. Něco podobného se dá říci také o AI, která není zdaleka tak přesvědčivá jako na PC, i když by Xbox 360 na to kapacitu rozhodně měl.

Otevřená evoluce

Naopak nové úrovně jsou na tom po technické stránce znatelně lépe – je vidět, že byly od začátku vyvíjeny především pro nový hardware. To se týká zejména otevřeného level designu, kde k cílům mise můžete postupovat libovolným způsobem – po kopcích, kolem pláží, po cestičkách, jak se vám bude líbit. První FCI měl na rozdíl od PC verze sevřenější, lineránější design, přičemž se většinou postupovalo z bodu A do B a málokdy jste plnili více než jeden úkol současně. Příznivě se samostatný vývoj projevil i na grafice „datadisku“ Evolution, tady jsou lístečky o poznání detailnější a stébla trávy přesvědčivější. Co však má společného s portem z Xboxu je bohužel poměrně hloupá AI. A slabinou pak je neucelený (a ve své podstatě zanedbatelný) příběh. Když sledujeme eskapády Jacka Carvera navrátivšího se po několika měsících na místo činu, těžko se ubráníme pocitu, že je vlastně jedno, kdo drží ten sapík – hlavně že dobře střílí.

Zvířecí nátura

Pokud jde o hratelnostní jádro, Evolution je přímým pokračováním Instincts, nečekejte žádné výrazné změny, jen nové, lépe designované úrovně. Jack používá zbraně podobným způsobem, stále umí nastražovat ostnaté pasti a podobně i využívá dopravních prostředků. Jedinou výraznější změnou je snad logický fakt, že své zvláštní zvířecí schopnosti, které postupně získává během Instincts, může v Evolution používat hned od začátku. Samozřejmě se můžete těšit na další drobnější přídavky, jako jsou třeba nové zbraně. Ke stylu hry (na obou Xboxech je mnohem větší důraz kladen na plíživý stealth) se dobře hodí přídavek dálkově odpalované bomby – nejelegantnější způsob, jak se zbavit strážního postu. Nejvíce nás však zaujala foukačka, která umožňuje zneškodňovat nic netušící nepřátele ve vší tichosti. Za zmínku stojí i náznaky puzzlů, které se v Evolution objevují, musíte například určité sekce překonat skoky předem promyšleným způsobem.

Jeden proti všem

V singleplayeru dokáže FCI Predator pobavit velice dobře. Postupujete velmi zajímavými lokacemi, musíte plánovat taktiku, pečlivě zkoumat okolí. K tomu vám pomáhá pohodové a dobře vyvážené ovládání, které umožňuje s přehledem řešit mnohé složité situace, kdy se ocitnete pod palbou z různých stran. Avšak je třeba zároveň dodat, že jde o dosti náročnou hru. Na průměrnou obtížnost to rozhodně není žádná procházka tropickou zahradou. Přesila nepřítele je místy značná a přestřelky natolik intenzivní, že se vám téměř jistě několikrát během každé úrovně stane, že budete restartovat od posledního checkpointu. Automatické ukládání je ovšem naštěstí dobře rozvrženo, takže opakované průchody velkými pasážemi úrovní jsou opravdu vzácností. V podstatě se dá říci, že jakmile se na obrazovce objeví informace o ukládání pozice, můžete se připravit na nějakou tu tužší fázi.

Z fyziky trojka

Dojem z akce poněkud sráží již výše uvedená poněkud slabší AI. Na jednu stranu je příjemné, že strážci chytře reagují na náznaky výskytu cizí osoby (vás). Náhle vzlétnuvší ptactvo či zvuk zlomené větve je pro ně rozhodně důvodem pro větší ostražitost. Na druhou stranu občas udělají vyslovenou hloupost. Situace, kdy silně zraněný nepřítel se rozběhne rovnou proti vaší hlavni, nejsou bohužel vzácností. Jako přívěšek z minulé konzolové generace také působí přes veškeré detaily grafiky také fyzikální engine hry. Účinky zbraní a explozí nejsou ani tak pozoruhodné jako například ve hře Black (Xbox i PS2). V průběhu základní části hry postupně získáte zvláštní „zvířecí“ schopnosti. Díky nim budete moci čelit stále narůstající obtížnosti. Například budete skákat mnohem dál a výš a běhat o poznání rychleji. Tyto „upgrady“ pak můžete v kratším přídavku Evolution používat hned od začátku.

Multiplayer v přímém přenosu

Kdyby šlo jen o singleplayer, celkově by nabídka Far Cry Instincts Predator nebyla zcela uspokojující. Naštěstí je tu ovšem velmi výživný a slibně trvanlivý multiplayer, ve kterém hvězda této FPS září nejjasněji. V nabídce je celkem 5 různých módů, z nichž se z původního FCI vrací deathmatch, týmový deathmatch, cpature the flag a „Predator“. Novinkou pak je režim Seek And Secure, ve kterém se hráč (nebo tým) musí propracovat na předem určené místo a udržet jej ve své moci po dobu minimálního časového limitu. Multiplayer lze praktikovat v 16 lidech přes Xbox Live nebo ve čtyřech ve splitscreenu a v obou případech působí skutečně velice zábavně. Životnost multiplayeru určitě prodlužuje i přídavný (a pozoruhodně výkonný!) editor úrovní.

Celkově můžeme Far Cry Instincts Predator majitelům Xboxu 360 opatrně doporučit. Hodně záleží na tom, zda jste hráli původní verzi na Xboxu. Pokud ne, pak do toho určitě (s podmínkou, že máte rádi FPS) jděte. Mějte však na paměti, že alternativou zůstává Perfect Dark Zero i Call Of Duty 2. Pokud ano, zvažte zda přídavná „půlhra“ Evolution, ostřejší grafika a velmi dobrý multiplayer vám stojí za nemalou investici.

Far Cry Instincts Predator

Ubisoft díky malému ale celkem poctivému triku dodal na trh opravdu výpravnou FPS pro Xbox 360. Časem se jistě objeví mnohem dokonalejší produkty (Halo 3?), ale pro začátek rozhodně dobré.

Jeden a půl hry za cenu jedné. Vynikající atmosféra, otevřené lokace (hlavně přídavek Evolution), zábavná FPS akce, fantastický mulťák, skvělý editor map.