Dynasty Warriors 4: Hyper Recenze Dynasty Warrios 4: Hyper

Dynasty Warrios 4: Hyper

Jan Horčík

Jan Horčík

26. 1. 2006 23:46 1

O sérii Dynasty Warrios nejspíš většina PC hráčů slyší poprvé. Až dosud se totiž jednalo o výhradně konzolovou záležitost. Vlastně je to jedna z nejoblíbenějších sérií pro Playstation 2, která roku 2002 dorazila také na Xbox a aktuálně i na PC. Krom toho jsou k dispozici verze pro PSP, GBA a chystá se Dynasty Warriors DS.

Srdcem bojovka

Úplně první díl Dynasty Warrios z roku 1997, ještě pro PlayStation, byla bojovka jako vyšitá. Souboje pěkně jeden na jednoho, žádné zástupy vojáků. Radikální změna přišla se dvojkou v roce 2000. Vývojáři z KOEI si i přes relativní úspěch jedničky uvědomili, že nemohou dlouhodobě konkurovat takovým velikánům jako Tekken či Virtua Fighter a tak přišli s něčím úplně novým. Postavili hráče v roli jednoho z čínských generálů v období Tří království na bojiště vyplněné stovkami vojáků. A poraď si jak můžeš. Stejný koncept zůstal zachován skrze čtvrtý až po pátý díl, který už v Japonsku vyšel pro PS2. A jak se zdá, nic se nezmění ani v chystaném šestém pokračování pro PS3.

Jedním z mnoha zjevných dědictví původní bojovky je poměrně široký výběr herních módů. Nejdůležitějším je rozsáhlý Musou, čítající kolem 50 bojišť, ve kterém je hráči za pomoci krásných CGI animací převyprávěn příběh tří znepřátelených čínských království, která musíte postupně sjednotit. Nejprve je ale nutné potlačit vzpouru, která se šíří vaší vlastní zemí. Máte na výběr z devíti různých generálů tří stran. Zatímco v trojce a pětce prožijete za každou postavu odlišný příběh, čtyřka nabízí jeden stejný příběh pro každou stranu, tedy všechny tři postavy. Má to i svoji výhodu - mezi jednotlivými misemi za vybranou stranu můžete tyto postavičky prohazovat. Kromě toho si můžete vytvořit i postavu vlastní, definovat její vzhled i vlastnosti, jako třeba speciální úder, a s ní pak hrát.

Vzhůru do boje!

Upozornění předem: jestliže se rozhodne Dynasty Warriors 4 Hyper hrát, rozhodně si pořiďte gamepad. Hrát hru na klávesnici sice možné je, ale pouze s největším vypětím sil, které vám nakonec stejně dojdou. Ze hry je cítit konzole na sto honů - ať už je to pohybem postavičky nebo kamery, která je místy poněkud neposedná a je škoda, že ji nelze přímo ovládat. Kolem svého hrdiny máte dva bodyguardy, kteří vás po celou misí střeží a naťukávají vám protivníky, případně se starají o dorážející přesilu. Vzpomene si někdo na skvělé Žhavé výstřely a památnou parodii na Ramba, kdy Charlie Sheen likviduje jednoho Iráčana za druhým, zatímco v horním rohu mu přibývají počty zabitých? Tak přesně takhle to funguje i v Dynasty Warriors. Jenže nekosíte Iráčany, ale čínské vojáky, a nikoliv kulometem, nýbrž mečem, případně jinými starobylými čínskými zbraněmi.

Kromě toho však každý generál disponuje také zvláštní schopností, kterou může aplikovat po stisknutí a držení určitého tlačítka. Ale to není vše - abyste přemohli ty nekonečné hordy bojovníků, jejichž počty jdou do stovek, má každá postavička schopnost jakéhosi běsnění. S každým zabitým vojákem vám přibude v ukazateli pod indikátorem zdraví kousek magické síly. Jakmile máte plno, můžete na několik krátkých sekund rozpoutat opravdovou řež, při které není problém zkosit celou malou jednotku vojáků. Ti se pak obvykle rozlétnou všude kolem a není nic jednoduššího, než je jednoho po druhém dorazit. Vojáků ale existuje spousta druhů, jejich zpracování je poměrně věrohodné, a tak má každá jednotka svého vůdce, několik jednotek velitele, a tak dále. Čím vyšší hodnost, tím urputnější rváč. V bitvě ale samozřejmě funguje také morálka. Jakmile porazíte vysokou hodnost, sníží se celková morálka protivníka. A na druhou stranu jakmile někdo zabije jednoho z vašich velitelů, sníží se morálka vašich vojáků. Na bojišti totiž zdaleka nejste jen vy a vaše ochranka. Desítky dobrovolníků se s protivníkem bijí všude kolem vás a čekají, až jim prosekáte cestu vpřed.

Bitvy uprostřed pustiny

Předtím než se pustíte do bitvy, můžete si podrobně prohlédnout názornou mapu celé oblasti. Vidíte na ní rozmístění svých i nepřátelských jednotek, hlavních postav i důležitých strategických bodů. Kromě toho můžete v tuto chvíli ještě vybavit svou postavičku například speciálními předměty, které čas od času najdete během bitvy a které přidávají rychlost, odolnost nebo sílu. Na bojišti se pak v hliněných nádobách nebo bednách (vskutku neexistuje hra bez beden či barelů!) ukrývají lékárničky, zrychlovací sedmimílové botky, nebo jiné zlepšováky. Ačkoliv herní prostředí je už na dnešní poměry dost chudé, tvůrci se snažili hru obohatit alespoň zajímavými vychytávkami, například v podobě obrovských valících se balvanů, silného větru, nejrůznějších kouzel a čár, kterými se vás a vaše vojska snaží protivníci zastrašit. Hodně nepříjemná je třeba stínová armáda, ale i na tu lze rychle najít účinný lék. Zajímavé je, že ač násilná, netrpí hra přemírou krveprolití. Vlastně na krev v průběhu hry nenarazíte. Postavička prostě zemře a zmizí, jediné efekty jsou efekty kouzel a jiskry zbraní. Škoda, moje morbidní já by rádo vidělo třeba ulétávající končetiny. Ale to by se pak mohla hra prodávat jen s příslušnou hodnotící nálepkou.

Kromě Musou jsou ještě pro lačné bojovníky připraveny další herní módy. V Challenge najdete několik druhů her, třebas zdolej 100 vojáků co nejrychleji, odraž tolik vojáků kolik můžeš nebo znič co půjde. Versus mode nabízí hru dvou hráčů, ať už v kooperaci nebo proti sobě. A nakonec Free mode, který umožňuje hrát kteroukoliv z již dohraných bitev z Musou módu. Navíc je ve hře také zajímavá encyklopedie, kde se dozvíte zajímavé informace z historie Číny a o eposu o třech královstvích, na kterém je hra založena. Když se to vezme kolem a kolem, nabízí Dynasty Warriors 4 Hyper, i přes svou technologickou zastaralost, spoustu (ne)náročné zábavy pro ukrácení dlouhé chvíle. Máte hodinu volného času? Vrhněte se do bitvy, ve které nabývá krásný český pojem sekaná zcela nových rozměrů!

Dynasty Warriors 4: Hyper

Snad je to způsobeno jakýmsi skrytým vnitřním pudem, který před tisíciletími hnal naše předky s šíleným výrazem na tváři a bojovým pokřikem na rtech do zdánlivě předem prohraných bitev. Možná jsou na vině všechny ty rozmáchlé historické velkofilmy poslední doby, kdo ví. Tak či onak, je Dynasty Warriors skvělá zábava kombinující nebetyčnou řež s taktickým myšlením.

Těžko zdůvodnit proč je tahle hra ve svém jádru tak zábavná. Nejspíš by byl třeba odborný posudek nějakého renomovaného psychologa. Z čistě herního hlediska se však jedná o v PC světě jedinečnou kombinaci mlátičky a taktické akce, která nabízí zajímavé mise, jemné RPG prvky a dobrou provázanost jednotlivých módů, zejména díky možnosti tvorby vlastních postav. Navíc vydrží na dnešní dobu extrémně dlouho. A ta muzika!
Grafika už zdaleka neodpovídá dnešním standardům, což by ale tolik nevadilo. Horší je, že původně konzolový engine si nedokáže dostatečně dobře poradit s herním prostředím, které je strohé a jednotvárné. A ještě něco - potřebujete gamepad. Bez něj vám za chvíli upadnou prsty.