Dynasty Warriors 5 Empires Recenze Dynasty Warriors 5: Empires

Dynasty Warriors 5: Empires

michal.jonas

michal.jonas

30. 9. 2006 22:55

Nový Xbox hostí již pátý díl skoro po všech platformách rozlezlé takticko-bitevní série Dynasty Warriors, ovšem v tomto případě tak trošku zdání klame, protože tento titul snad vyšel na Xboxu 360 skutečným válečníkovým omylem a nikoli promyšleným bitevním plánem. Oproti svým technologicky starším předchůdcům totiž nenabízí lautr nic nového pod žlutým sluncem, kromě pár maličkostí, které nestojí ani za řeč, ovšem pro pořádek je dále zmíním.

Cukr a bič

Znalci série již vědí, ovšem pro pořádek neználkům vysvětlím, že vás hra vloží do kůže panovníka jedné provincie samurajské Číny a vaším úkolem je buď pomocí meče, měšce, nebo cukru ovládnout všechny ostatní, což nakonec značí kompletní podrobení obřího území celé samurajské říše. Pak jste dosáhly cíle a hra končí.

Je pravdou, že ve skutečnosti byste podobný úkol horko těžko uskutečnili za celý svůj život, i zde vám tato bohulibá dobyvačná činnost zabere pěkných pár desítek hodin. Celé zdejší žití spočívá prakticky stále ve střídání dvojice činností: politikaření a boje. Vše se tedy děje na dvě kola, přičemž v tom prvním konáte politiku vesměs nenásilným způsobem, a ve druhém případě pak přichází na řadu i menší odběr krve protivníkům a to jistě ne dobrovolný, protože Jánského plaketu vám každý z nich jistě hodí do ksichtu.

Dávej, ber...

Kromě lepšího, ale vůbec ne špičkového grafického provedení, se hra oproti svým předchůdcům chlubí citelně rozšířenými politikami, jichž je zde aktuálně 75. Jedná se o příkazy, zákony, vyhlášky a nařízení, která aplikujete na sousední provincie, jež chcete dříve či později zajmout, stejně jako na ty své. Můžete kupříkladu rozdělovat poddaným dary, nebo je naopak obírat o daně. Podobně lze uzavřít strategické společenství o neútočení se sousedy, nebo na ně poštvat nucenou správu.

Možností je celá řada, od diplomatických tahů, přes vládní nařízení, až po bitevní strategie. Tudíž na začátku jednoho kola vyberete z přehledné nabídky příslušnou politiku, abyste jí okamžitě aplikovali na příslušné území. Takto můžete takticky bez boje dosahovat jistých zisků, ovšem stejně je zde hlavní důraz kladen na boj a dobývání území.

Nemastné souboje

Když dopolitikaříte, přichází na řadu při dobyvačných choutkách boj a území. Jestliže je taktická část solidně rozmanitá, i když stejná jako u dřívějších titulů, o bojování se to již říci nedá. Jistě, máte k dispozici množství silných komb a útoků, můžete verbovat a řídit zástupy generálů, kteří bojují a řídí své jednotky pro vaše blahorodí, ale všechny souboje jsou si podobné jako vejce vejci.

Můžou za to zejména velmi podobné mapy, což jsou výhradně málo rozmanité a rovinaté lokace čtvercového tvaru s několika málo útvary a objekty. Zde je definováno několik základen protivníka, které když obsadíte a udržíte, boj vyhráváte a území je vaše. Podobně je důležité eliminovat i nepřátelské generálstvo, citelně silnější, než zástupy řadových vojáků. Boje pak probíhají v davové psychóze velmi podobné novějšímu titulu Ninety-Nine Nights.

Easy command

Přímo, nebo skrze generály řídíte pohyby a útočení vojsk, přičemž ovládáte svého samuraje v pohledu třetí osoby přímo v bitvě. Pomocí několika jednoduchých předdefinovaných příkazů instruujete podřízené velitele a takto koordinujete celou bitvu, když ještě před započetím můžete promyslet taktiku díky pečlivé mapě celého bojiště.

Bohužel spolubojovníci nejen z řad důstojníků jsou často zcela tupí a tak se mnohdy stává, že se mezi vyrovnanými šiky nepřátel ocitnete najednou úplně sami, protože ostatní bojují někdy jinde. Ne že by to zas tak moc vadilo, protože unikátní útoky, bojová komba, nebo použití správných předmětů přežití vašeho charakteru na bojišti dosti podporují, stejně jako přitroublí nepřátelé, kteří někdy jen pochodují v jednotce a nic nedbají na své postupné rozsekávání, aby pokračovali v zdrogovaném pochodu smrti. Díky velmi podobným a plochým mapám je pak každý další boj hodně stereotypní a již brzy začínáte ztrácet motivaci k dalšímu dobývání.

Next-gen se nekoná

Navíc grafika je sice solidně ostrá a detailní, ovšem kromě generálů a vojáků je okolí statické, nevýrazné a bez nápadu. Navíc je výhled dosti omezený jen na pár desítek metrů, když vzdálenější horizonty vesele doskakují do vašeho zorného pole jakoby se ani nechumelilo! Mizerná optimalizace pro silný hardware Xboxu 360 je nasnadě. Na začátku vás možná hra příjemně překvapí přehledným ovládacím interfacem, včetně náhledové mapy všech provincií, abyste věděli kdo je s vámi a kdo bude později z donucení, ovšem poté přichází na scénu nuda ze stále se opakujících bojů.

Přitom by stačilo trošku více zapracovat na hratelnosti a vzhledu, aby bojovníci dynastie byli hodni své platformy, skoro budgetová cena ve srovnání s jinými tituly na Xbox 360 tyto chyby neomlouvá. Stejně jako úplnou absenci vůbec jakékoli funkce Xbox Live a online multiplayeru, který se zde přímo podbízí, možná je tak pouze hra ve dvojici na rozdělené obrazovce. Kromě stěžejního „Empire“ režimu kombinujícího do kampaně taktickou a bojovou stránku je k dispozici také samostatný bojový mód pro vyznavače hrubého násilí před domluvou.

Nakonec to nejlepší

Pověst naštěstí zachraňuje několik velmi povedených featurek. Jistě potěší svobodné namapování funkcí tlačítkům ovladače, což působí v konkurenci hojně používaných a pouze předefinovaných nastaveních jako svěží vánek. Parádní je i jednoduchý, a rychlý editor vlastních generálů a generálek, archív informací o všech jednotkách, osobnostech, politikách, zbraních a předmětech ve hře, kde naleznete také bonusovou galerii artworků a filmů ze hry.

Encyklopedie zase vyčerpávající formou uvádí hráče do zákulisí a historie zdejšího světa tří království. Jak jste možná již pochopili, Dynasty Warriors rozhodně nejsou určení pro sváteční a oddechové hráče, které pravděpodobně po chvíli přestanou bavit a co více, ti se v nich zřejmě i ztratí. Dokážu si ale představit, že zdejší opravdu komplexní pojetí, ovšem v průměrném kabátku dokáže oslovit zanícené stratégy a bojovníky v jedné kůži, kteří překousnou i mnohé chyby a minimum inovace.

Dynasty Warriors 5 Empires
Xbox Xbox

Veskrze průměrná předělávka staré známé série pro Xbox 360 nenabízí nic, co by bylo hodno nové generace herního hardware.