Brian Lara 2007 Pressure Play Recenze Brian Lara 2007 Pressure Play

Brian Lara 2007 Pressure Play

Ulrik_

Ulrik_

19. 9. 2007 22:50

Ano, je to tak. Přichází kriket, hra, která je u nás poměrně opomíjena (však jsme také nikdy nebyli součástí Commonwealthu) a když už ji laik charakterizuje, tak jako „divnej baseball s divnejma pálkama a divnejma pravidlama“. Jenže i kriket, ač by se tak mnohým nezdálo, má své kouzlo, své emoce a veskrze jde o sport zábavný a napínavý. Prostě a jednoduše – kriket nezavrhujte, je to zábava. Zvláště, když se ti gentlemani na hřišti servou. Ale to není při profesionálním kriketu pravidlem. Ti gentlemani, rvačky asi ano.

Šedivá je teorie...

Je mi jasné, že pokud tenhle článek přečte jedna osoba s detailní znalostí pravidel kriketu, bude to hodně, zkusím tedy nastínit jen nejzákladnější principy. Kriket se hraje na cca dvacetimetrovém oválném hřišti. Stojí proti sobě dva týmy, které se vystřídají na dvou postech. Prvním je bowler (neznám český ekvivalent a pokud někde je česká organizace kriketu, pak hanba jí za absenci stránek), hráč, který vrhá míčkem na tzv. wicket, což jsou tři svislé a dvě vodorovné dřevěné tyčky postavené do tvaru branky. V tom se mu snaží zabránit batsman (pálkař), jehož úkolem je ubránit wicket a zároveň odpálit míček tak, aby stihl přeběhnout (udělat run) na pozici bowlera, případně zpátky, prostě tolikrát, dokud se někdo ze soupeřova týmu nezmocní míčku. Jakmile totiž „bowlující“ tým srazí wicket za nepřítomnosti batsmana, ten je vyřazen a runy se nepočítají. Cílem bowlujícího týmu je vyoutovat všech deset pálkařů, cílem pálkařů udělat co nejvíc runů. K inningu (konci půlky hry) dojde když jsou všichni batesmani vyoutováni, nebo hra dosáhne předem domluveného počtu overů (over = šest platných hodů jedním bowlerem). Poté se týmy vymění a vítězí ten, kdo zaznamenal více runů. Toto vše jsou pravidla ve velké zkratce, nicméně na kompletní výčet zde není místo a není to ani mým úkolem. Teoretickou znalost nyní máte dostačující.

...zelený strom praxe

Pokud byste se pídili po tom, kdo je Brian Lara, vězte, že se jedná o trinidadotobažského (vymyslel někdy někdo tohle adjektivum?) rodáka a pravděpodobně nejúspěšnějšího profesionálního hráče kriketu vůbec. Brian Lara 2007 Pressure Play se pak zaměřuje na světový šampionát v kriketu z roku 2007, jak správně tušíte. Mimochodem, tento šampionát vyhrála Austrálie a dokonce došlo k jednomu úmrtí – trenér pákistánského týmu Bob Woolmer byl po vyřazení tohoto favorita nalezen ve svém pokoji mrtvý a uvažovalo se i o vraždě. Nu, vy máte nyní možnost zabránit Austrálii v zisku titulu, popřípadě alespoň virtuálně zachránit Woolmera tím, že vyhrajete pohár pro Pákistán. Hra se s vámi od začátku příliš nemazlí. Na tutorial zapomeňte, pokud neznáte pravidla kriketu, popřípadě je vám hodný recenzent neřekne, musíte se vše učit praxí. Máte dvě možnosti kudy ubírat své kriketové kroky – buď zkusit přímo šampionát, nebo jít do Pressure Play, což je jakýsi úkolový mód, v němž musíte kupříkladu skórovat šest obranných odpalů, abyste se dostali dál. Tak či tak skočíte po loadingu na hřiště a uvítá vás poměrně strohé prostředí. Na obrovském unifikovaném stadionu se skoro bojíte, nějaký pocit „kotle“ vás také nečeká. Když odpálíte míček až mezi diváky, možná vás i zděsí, že tam vlastně žádní nejsou, jen dřevotřískové cedule, na něž někdo namaloval hlavy a obrysy ramen. Modely hráčů jsou ještě akceptovatelné, byť se o výkřik současné grafiky nejedná a Madden prostě vypadá jinak.

Takhle se kriket nehraje! - E. Goodbody

Jinak ale hra funguje tak jak má. Za bowlera volíte směr, sílu a rotaci míčku, ovládání přejde do krve velmi rychle. Jakmile si navyknete, nebude pro vás na nejnižší obtížnost problém sestřelit každým druhým hodem wicket. Podobně je na tom pozice batesmana – máte možnost odpálit defenzivně, po zemi nebo vzduchem. Poslední šance nabízí šanci čtyř až šesti runů zdarma pokud se trefíte mimo hřiště, jenže pokud ne, chytit padající míček a vyřadit batesmana je poměrně jednoduchá záležitost i pro bangladešského fieldera. Jak už bylo naznačeno, obtížnost je poměrně nízká a po pár hodinách si ještě rádi nastavíte nejvyšší, nebo alespoň druhou nejvyšší. Potěšující je i fakt, že hra je licencována a tak máte v módu šampionátu pod velením skutečné hráče, kteří si sice nejsou moc podobní, ale pro znalce jde jistě o příjemný fakt. Jak vítězíte, odemykáte si různé featury, nejčastěji galerii z šampionátu, která je ale poměrně nevzhledná díky fotkám s nízkým rozlišením.

Trpělivost runy přináší

Možná, že se tvůrci inspirovali u trpělivé hry, jíž jde dosáhnout úspěchu, nicméně jeden krok byl vskutku nevhodný – loading. Nejvíce času totiž nestrávíte hraním kriketu, ale spíše čekáním před nápisem „loading“. Loaduje se mezi módy, při nahrávání zápasu a bohužel během zápasu mezi jednotlivými overy – a to je zatraceně často. Celkově pak chybí hře větší emoce, jež by propůjčilo poněkud živější prostředí. I přes průměrné zvuky si prostě přijdete na stadionu osamoceni, po čase rozeznáte některé animace předem, takže nebudete napjatí čekat, zda fielderovi ten míček vypadne nebo ne a celkově zamrzí, že tak zajímavá hra, v níž se může poměr vyhrávající/ prohrávající tým neustále měnit, se dočkala tak rozpačitého virtuálního zpracování. Takže – Brian Lara Pressure Play 2007 je minimálně na několik hodin dobrá zábava, ale mohlo to být lepší. A kdo by chtěl vidět, jak napínavý a strhující může být takový kriketový zápas, nechť si sežene indický film Lagaan. Má sice tři a půl hodiny, ale ta božská kombinace vlastenectví, naivity a kriketu je prostě skvělá. A rozhodně pak dostanete chuť zahrát si tuhle hru.

Brian Lara 2007 Pressure Play

U nás nepříliš známý sport se svou PSP verzí nemůže příliš chlubit, ale nemusí se ani stydět

Dobře se hraje, neotřelé téma, reálné soupisky