Bolo Recenze Bolt

Bolt

taltos

taltos

3. 2. 2009 23:00

Pravidlem u her podle filmů, ať už jakýchkoliv, je jejich podprůměrná kvalita, rychlé vydání nedokončeného titulu a snaha o co největší rýžování peněz. Kromě toho se vždy autoři snaží zasáhnout svým pokladem co nejširší hráčské publikum, což má za následek paskvil jdoucí skrz všechny možné platformy, včetně PC. Konverze z konzolí se pod tuto hru také jasně podepsala, nicméně na poměry žánru se stále jedná o lehký nadprůměr.

Mít svůj vlastní svět

Původní předloha, tedy film Bolt o super psovi z televizní show, který po nějaké době procitne a zjistí v reálném světě, že jeho schopnosti nejsou zase tak podstatné, přijde do českých kin 19.února. Již podle prvních ohlasů ze zahraničí to však vypadá na pěkný adrenalinový film nejen pro děti a z mnohých serverů se ozývají ohlasy ohledně nominace na Oskara za nejlepší animovaný film roku. Dobré základy v námětu tedy rozhodně titulu Bolt nechybí. Teď jde o to, jak je využít.

Avalanche Software pod záštitou Disney Interactive Studios, kteří za hrou stojí, se rozhodli pro rozumný krok. Ve hře se tak oprostíme od všech mantinelů daných příběhem a hlavní děj se zaměří na trošku jiná fakta. Samozřejmě zůstanou hlavní postavy V čele s Boltem, Penny a v závěsu s drobným křečkem a kočkou Mittens. Zůstane i hlavní příběhová linka s padouchem Dr. Calicem a jeho plány na vytvoření ničivé zbraně za pomocí profesora, který je čirou náhodou otcem Penny a Calico ho drží proti vlastní vůli. Nezbývá tedy než posbírat domácí mazlíčky a vyrazit do boje za záchranou otce a možná i celého světa.

Logická část

Hratelné postavy jsou dvě a to Bolt a Penny. Vybírat si mezi nimi nelze, hra vám vždy na určitý úsek hry přidělí jednu z postav, přičemž s ní projdete potřebnou pasáž hry. Ovládání se pak předá druhé postavě většinou zpátky v čase, kdy probíhá jiná, paralelní linka příběhu. Jindy se zase s Penny dostanete do problémů, z čehož vás s radostí vyseká super silný pejsek Bolt.

Podle postavy se také rapidně změní styl hry. Penny nevyužívá tolik síly a zaměřuje se na logické úkoly a jejich řešení. S ní si tedy užijete více skákání, lezení po útesech a občas i nějakého hackování v podobě minihry. Ke svým artistickým kouskům používá speciální teleskopickou tyč s kolečky na koncích, která patří k tomu nejlepšímu, co ve hře naleznete. Využívat ji budete prakticky na každém svém kroku ke zdolávání říms a vysokých stěn blízko sebe, mezi které tyč zaseknete a vyjedete nahoru. Zároveň vám pak bude sloužit jako účinná zbraň proti protivníkům. Těch bude v misích s Penny jako šafránu, nicméně i přesto máte několik možností, jak si s nimi poradit. Nejjistější způsob je připlížit se k protivníkovi zezadu a jedinou ranou ho eliminovat. Taktéž můžete směrem k němu poslat otrávenou bombu nebo ho obejít bez povšimnutí díky chvilkové neviditelnosti. Všechny tyto možnosti jsou sice velmi sympatické a v první misi si je s oblibou vyzkoušíte. U toho však bohužel zůstane poté, co se vám první nepřátel postaví tváří v tvář. Zde totiž zjistíte, že k jeho překonání postačí vyčkat na jeho útok a zmáčknutím jednoho tlačítka, které se vám v minihře zobrazí, tohoto protivníka skolíte stejně. Otázkou tedy zůstává, proč byste se měli plížit přes půl mapy a posílat složitě bomby, když výsledek je totožný a šance, že by vás nepřátelé alespoň zranili, prakticky nulová.

Toho psa nechcete naštvat

Druhou postavou, kterou si vyzkoušíte je filmový pes Bolt. Jeho sekvence budou o poznání kratší (co se do ujité vzdálenosti týče určitě) a především méně adventurní. Hlavní náplní totiž bude skolit silným psem desítky protivníků a zůstat přitom naživu. Kdo si jen těžko dokáže představit, jak takový pes ničí hromady ozbrojených přisluhovačů, věřte, že po prvním boji bude tato představa velmi reálná. Díky super schopnostem Bolt přímo létá vzduchem a sráží své protivníky k zemi různými komby. Minimálně na začátku si tak vystačí s kombinací tří tlačítek a směrových šipek, které mačkáte, jak vám zrovna přijdou pod ruku. Později se situace zkomplikuje a na scénu přichází i nejrůznější bossové a silnější jednotky, se kterými bude opravdový problém si poradit. V tomto případě autoři obtížnost možná i trošku přehnali a kvůli hordám nepřátel v každém úkole si velmi rychle na začátku tak zábavný boj s Boltem zprotivíte. A zde nepomohou ani speciální schopnosti, naplňování rtuti síly, super štěk ani úder do země. To vše vás záhy omrzí a zůstane jen tupé mlácení do tupých nepřátel.

Následky konverze

Bohužel i v tomto případě se verze pro PC nevyhnula některým nešvarům z konzolí. Vcelku klasickým problémem zde zůstává špatně ovladatelná kamera, která ne vždy zabírá přesně tu část před vámi, kterou by bylo třeba. Již na první pohled je také jasně viditelné rozostření grafiky za účelem většího vyhlazení. To má však za následek ztráty detailů. Dokud se tak na hru díváte z větší dálky a okolí si příliš nevšímáte, je vše v pořádku. Při zaměření zraku na některé detaily a to dokonce i hlavní postavy, jdou ale všechny iluze pryč. Asi nejpodstatnější problémem Bolta na PC je pak bídná stabilita hry, a to především v části miniher.

K recenzování jsme dostali kompletně přeloženou a dokonce i nadabovanou verzi hry. Hudba ve hře je klidná a nerušivá, zvuky věrohodné a hlasy jednotlivých hrdinů jistě potěší kdejaké dítě. Křeček se snaží vtipkovat, Penny se drží trošku na uzdě a Bolt pro jistotu vůbec nemluví. I přesto si krátké rozhovory jistě užijete.

Je škoda, že konverze na PC zabránila vyššímu hodnocení. Bolt patří k tomu lepšímu, co můžeme na poli animovaných her podle filmových předloh vidět. Nabízí dvě hratelné postavy s odlišným stylem hry, atraktivní prostředí od New Yorských ulicí až po zarostlé džungle a v neposlední řadě zajímavé skákací a bojové pasáže. Některé podstatné prvky ale nejsou bohužel dotaženy, což hru společně s bugy v minihrách a horší kamerou dostává do kolen. I přesto se může pro děti nad deset let, které Boltovi budou fandit v kině, jednat o dobrou volbu.

Bolo

Další z řady animáků podle filmové předlohy. Tentokrát o poznání živější kombinace adventury a šíleného boje se super psem Boltem. Potěší, ale chybami následně velmi zklame.

Dvě hratelné postavy, dva odlišné styly hry, skákací pasáže s Penny, atraktivní prostředí, dlouhá hrací doba, adrenalinové boje s Boltem