Bionic Commando Článek Bionic Commando

Bionic Commando

Dalibor Franta

Dalibor Franta

12. 11. 2007 23:00

V době, kdy zájem české veřejnosti okupovala leda zpráva o nadprůměrném výkonu dojičky Jarmily Tiché z Brežněvsi u Rokycan a Tesla Piešťany rozjížděla výrobu revolučního stroje PMD 85, rodila se za velkou louží jedna velká herní legenda. Akční plošinovka Bionic Commando od Capcomu byla volným pokračováním úspěšné scrollovací střílečky Commando. Její verze pro konzoli NES si získala velkou pozornost nejen díky originálnímu konceptu chápavé mechanické paže, ale také cenzorskou kontroverzí, kterou v USA rozpoutalo rozhodnutí vyškrtat ze hry veškeré zmínky o nacismu (v japonské verzi hráč bojoval právě proti obnovenému nacistickému hnutí v čele s vědecky oživeným Adolfem Hitlerem). Na každý pád, hra si pro svůj originální design a extrémně vysokou náročnost získala solidní fanouškovskou základnu, která už bezmála 20 let bombarduje Capcom žádostmi o návrat agenta s mechanickou rukou. Uspěla až nyní.

Pochopit chápavou ruku

Ústřední motivem hry byla a nadále také bude tzv. bionická paže – částečně mechanická chápavá ruka, kterou hrdina vystřeluje podobně jako Spiderman nebo Mister Fantastic. Už v původní verzi pro NES bylo možné s její pomocí odrážet kulky, napadat protivníky a přitahovat nejrůznější předměty, o výrazné pomoci v pohybu po náročných úrovních nemluvě. 20 let je ale moře času a pokud nechtějí švédští vývojáři z GRIN, kterým byl remake této klasiky svěřen (na triku mají například úspěšnou sérii GRAW), ustrnout v čase, pouhé převedení do 3D nejspíš stačit nebude.

Sandbox je in

Bionic Commando
Spásným generačním skokem má proto být čistě sandboxová povaha nového titulu – podobně jako v Assasin’s Creed, Spidermanovi nebo GTA tak bude mít hlavní hrdina k dispozici rozlehlé a až na výjimky volně přístupné herní prostředí – výbuchem poznamenané město Ascension. Příběh, jenž se v něm odehraje, nám představí Nathana Spencera, vysoce zkušeného vládního agenta, který je pro svůj odmítavý opoziční postoj postaven mimo službu a následně falešně obviněn ze zločinu. Čeká právě v cele smrti na popravu, když městem otřese ničivá exploze experimentální zbraně, kterou zde odpálí teroristická skupina Bio-Rain. Ascension se mění ve vylidněnou trosku a radiací zamořené ulice nyní kontrolují bionicky modifikovaní teroristé. Služby nejlepšího agenta by se najednou setsakra hodily, Nathan je proto všech obvinění zbaven a omilostněn – pod podmínkou že zachrání svět a nepoškrábe přitom lak na své zbrusu nové robotické paži. Celé to tak trochu připomíná konspiracemi prolezlou zápletku Deus Ex, což není zjištění ani trochu nepříjemné.

Jak se chytneš, tak se zhoupneš

Nathan se ruinami rozlehlého města pohybuje za pomoci své šikovné vystřelovací ruky a třebaže by se z prvních zveřejněných záběrů mohlo zdát, že po cestě na next-gen majznul a okradl svého konkurenta Spidermana, není to tak úplně pravda. Princip je sice stejný (vyskoč-vystřel-chytni se-zhoupni se-pusť se-vystřel-atd.), švédští GRIN však do akce vůbec poprvé nasadili také sílu hybnosti a proměnlivost/stabilitu povrchů, na kterých je možné se zachytit. V praxi to znamená podstatný rozdíl mezi úchytem v pevné kamenné zdi a na vratkém železničním vagóně, který jaderný výbuch vymrštil z kolejí. Na pevnosti úchytu závisí jak rychle a jak daleko se může Nathan zhoupnout nebo hrozí-li mu pád a zranění. Aby se hráč lépe orientoval v tom, co si na základě svého úchytu může a nemůže dovolit, je každý výstřel ruky doprovázen zvukovým efektem - jeho intenzita Nathanovi prozradí, jak pevně se mu podařilo zachytit a kolik síly může do svého dalšího manévru vložit. S dobrým ukotvením bude moci využít i systému navíjení, což jeho pohyb výrazně zrychlí, naopak na vratkých površích hrozí nebezpečí zhroucení celé konstrukce (vagóny, vydrolené stěny, nalomené železné nosníky, apod.).

Kdo po tobě granátem, ty po něm hatchbackem

Bionic Commando
Bionic Commando bude hra především akční a jako taková potřebuje spoustu efektních a vynalézavých způsobů likvidace nepřátel. I tady se proto, vedle obligátních palných zbraní všeho druhu, zapojí do hry bionická končetina. V obranném úsilí ji může Nathan rozkmitat a vytvořit tak před sebou neprostupný štít schopný zadržet většinu lehkých palných zbraní. V útoku zas bude možné zvedat nepřátele ze země, házet s nimi o zeď, případně po ostatních červeně oděných (závan NESovské nostalgie) zlořádech. Mnohem účinněji však působí Nathanova schopnost házet po členech Bio-Rainu automobily, trosky či dokonce strhávat celé konstrukce na skupinky špatně postavených nešťastníků. Město bude pravděpodobně rozděleno na několik menších lokací, to proto, že vývojáři mluví o možnosti vracet se po splnění specifického bonusového úkolu zpět do míst, která byla dříve nepřístupná. Hráč zde bude moci sbírat bonusové zbraně a jiný jinak nedostupný materiál. Závěr každé lokace by měl navíc uzavírat řádně přerostlý bossák, akční řežba v nejlepším duchu pionýrských konzolových dob tak může propuknout naplno.

Capcom chystá vydání nového Bionic Commanda pro Xbox 360, PS3 a PC. Datum (ani přibližné) však zatím oficiálně ohlášeno nebylo, sledujte proto Hrej pro další aktuální informace.