Článek Razer Nari Ultimate

Razer Nari Ultimate

Pavel Makal

Pavel Makal

20. 12. 2018 10:48 5
Reklama

V ostrém konkurenčním prostředí se výrobci herních periferií neustále trumfují v tom, jaké (často bizarní) inovace svým zákazníkům nabídnou. Můžeme se bavit o implementaci nevšedních ovládacích prvků pro zvýšené uživatelské pohodlí, originální design, využívání co nejkvalitnějších materiálů nebo třeba všudypřítomné RGB podsvícení, které v herním segmentu naprosto zdomácnělo a snad každá firma pro něj má svůj vlastní systém (a název). Když byla letos na podzim představena nová řada herních headsetů Razer Nari, vzbudila ve mně opatrnou zvědavost. Přichází totiž s unikátní novinkou, která by na rozdíl od barevných světýlek nebo dotykového ovládání na sluchátku mohla skutečně ovlivnit zážitek při hraní. Řeč je o implementaci haptické odezvy, stručně řečeno vibrací, které mají realisticky reagovat na herní zvuk a ještě tak prohloubit prožitek z akce. Po hodinách testování musím bohužel říct, že to, co zní na papíře zajímavě, v praxi působí spíše problematicky.

ŽÁDNÁ LÁCE

Vezměme to ale hezky popořádku. Řada Razer Nari se skládá ze tří modelů – základní Essential, který v tuzemsku vyjde na cenu kolem 2600 korun, prostřední za zhruba 3900 korun a následně varianta Ultimate, která jako jediná nabízí haptickou technologii HyperSense, ale zaplatíte za ni ne úplně příznivou cenu – 5200 korun. Všechny varianty se chlubí technologií THX Spatial Audio, u té nejnižší se musíte obejít bez chladícího gelu ve sluchátkách, podpory podsvícení Razer Chroma a možnosti schovat mikrofon do sluchátka. Taktéž varianta Essential nenabízí možnost připojení přes 3,5mm jack jako její dražší sourozenci. My jsme z důvodu prezentace haptiky obdrželi verzi Ultimate.

Za cenu, kterou zákazník za tento headset zaplatí, by si zasloužil poněkud prémiovější zpracování.

Musím se přiznat, že lehké zklamání se dostavilo už při rozbalování krabice. Nari Ultimate jsou totiž z velké části vyrobeny z plastu, který navíc díky použité šedé barvě vrchní části působí poněkud lacině. Jedinou hliníkovou součástí je vrchní spojovací most, který doplňuje ještě spodní plastový polstrovaný kolega s drátěnou výztuží. Za cenu, kterou zákazník za tento headset zaplatí, by si zasloužil poněkud prémiovější zpracování. Na druhou stranu, pokud odhlédneme od barvy, působí sluchátka bytelnějším dojmem než můj celoplastový model Man’o’War, který pro hraní používám běžně.

GOOD VIBRATIONS?

Designově se headset blíží modelu Tresher, dvojici kulatých a nesmírně robustních (ještě více, než například u zmíněného Man’o’Waru) sluchátek by si takový Otík z jisté střediskové vesničky jistě zamiloval. Ačkoli mě použité materiály neoslovily, je na třeba říct, že je díky nim zařízení i přes svou robustnost velice lehké, dobře mi sedlo na hlavě a chladící gel v polštářcích aspoň na pár desítek minut poskytl slušný komfort. Obě sluchátka na sobě mají slušné množství ovládacích a funkčních prvků. V tom levém jednak naleznete ukrytý mikrofon, zároveň je na něm ale také umístěno tlačítko pro zapínání a vypínání, microUSB port a 3,5mm jack, tlačítko pro ztlumení mikrofonu a kolečko, kterým můžete nastavit poměr hlasitosti hry a voice chatu. Na pravém sluchátku je umístěno ovládání hlasitosti a také se v něm ukrývá USB dongle, což je praktické zejména pro ty, kteří (jako já) běžně podobné věci ztrácejí.

Nyní už ale hurá k prvku, který má tato sluchátka reálně prodat. Na počátku testu jsem uvedl, že použití vibrací ve sluchátkách zní na papíře zajímavě, zároveň vám ale po kratším zamyšlení jistě dojde, že celý nápad je značně ztřeštěný a namísto kýženého zvýšeného prožitku bude tato technologie uživateli spíše nepříjemná. Bohužel se právě tato obava do značné míry naplnila. Hned při prvním zapnutí a testování při hraní Battlefieldu V jsem si povšiml, že vibrace jsou značně nekonzistentní a ne vždy se spustí v ten okamžik, kdy byste je logicky očekávali. Výbuchy nechávaly sluchátka často úplně v klidu, zato když kolem mě proběhl voják a něco zahlásil, hned se poměrně nepříjemně rozdrnčela. Těžko se to popisuje, ale během chvíle jsem byl z haptiky spíše otrávený a vlastně začala plnit přesný opak toho, co si Razer zjevně předsevzal – místo aby mě do hry více vtáhla, každým sepnutím imerzi spíše narušovala.

TECHNICKÉ SPECIFIKACE

Možnosti připojení - 3,5mm analog, bezdrátový USB vysílač 2,4 GHz

Driver - 50mm driver z neodymiového magnetu

Frekvenční odezva - 20 Hz - 20K Hz

Impendance - 32 ohmů při 1 kHz

Citlivost - 107 +/- 3 dB

Baterie - 900 mAh

Mikrofon - jednosměrový

Frekvenční odezva mikrofonu - 100 - 6,5 kHz

Citlivost - -42 +/- 3 dB

Navíc, a to je samozřejmě mnohem horší, technologii podezírám, že má velice neblahý vliv na zvuk samotný. Veškeré testované hry zkrátka s těmito sluchátky zněly výrazně hůře, než je tomu například u výrazně levnějších Razer Kraken Tournament Edition, o nedávno testovaných ASUS Rog Strix 700 nemluvě. Nespokojen jsem byl i s vyvažováním hlasitosti hry vůči chatu, při multiplayerové seanci v Quake Champions a battle royale režimu CSGO (zdravím spolubojovníky!)  jsem nedokázal dosáhnout uspokojivého nastavení, kdy bych stejně dobře slyšel hru i spoluhráče. Moc spokojen jsem nebyl ani s bezdrátovým dosahem, výrobce uvádí hodnotu 12 metrů, mně ale headset pípal už při nějakých pěti metrech ve stejné místnosti.A to rozhodně nejsou problémy, které byste chtěli řešit u zařízení v této cenové relaci. 

TUDY NE!

Haptickou odezvu Nari Ultimate jsem vyzkoušel i u hudby a filmů, s velmi podobnými výsledky. Vibrace byly opět nekonzistentní a objevovaly se v okamžicích, kdy byste je nejméně čekali. Překvapily mě například hned v kytarovém úvodu Unshaken z westernového hitu Red Dead Redemption 2, abych je pak marně hledal při hlubokých tónech Eminemova The Fall z aktuálního alba Kamikaze. Opět platí, že přítomnost vibrací prožitku nijak nepomáhá a pokud je vypnete, zjistíte, že zvuk je přinejlepším průměrný. Těžko říct, zda s technologií HyperSense a její aktivací v ty správné okamžiky může něco udělat nějaký budoucí update, v tuto chvíli má její přínos spíše záporné hodnoty.

Headset samozřejmě podporuje software Razer Synapse 3, díky němuž si můžete nastavit prostorový THX zvuk, vytvořit různé zvukové profily, zapnout podporu basů nebo nastavit sílu vibrací, případně je úplně vypnout (ale proč byste to dělali, když jste si pravděpodobně právě kvůli nim toto zařízení koupili). Uváděná výdrž baterie je 8 hodin se zapnutým HyperSense a Chroma efekty, 20 hodin v případě, že se bez těchto prvků obejdete.

Mám periferie od Razeru velmi rád, především z designového hlediska. Z mého pohledu však neexistuje důvod, proč byste měli právě po těchto sluchátkách sáhnout. Jak už jsem psal na začátku, segment herních periferií je velmi konkurenční prostředí a Nari Ultimate je krokem vedle. Do jisté míry se v tomto ohledu povedlo Razeru napodobit Járu Cimrmana, onoho slavného objevitele slepých uliček. Haptická odezva ve sluchátkách je minimálně v této podobě prvkem, který milerád oželím. Uvidíme, zda se v budoucnu podaří nějaké smysluplnější provedení, v tuto chvíli se ale raději porozhlédněte jinde.

 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama