Nejlépe prodá konzoli zabijácká hra
Killer aplikace je zaklí0nadlo, jež nad hrncem zlaťáků tiše mumlají všichni ti, kdo vyrábějí počítačové hry. Pro herní ekonomy je killer aplikace naprosto zásadní položka v projektovém plánu. Je to titul, kvůli kterému je zákazník ochoten koupit i samotný herní hardware, nad nímž dosud váhal nebo s ním dokonce vůbec nepočítal.
Killer aplikace je proto paradoxně důležitější než schopnosti a význam samotného herní zařízení. Pokud hra dokáže prodat konzoli, nezáleží na tom, jaká je. Za všechny hovoří Nintendo, kterému se kdysi kvůli slabému výpočetnímu výkonu konzole Wii předpovídal krach, ale stal se přesný opak. Firma vymyslela párty hraní, navrhla revoluční pohybový ovladač a díky hře Wii Sports dokázala přilákat k televizním obrazovkám i lidi, kteří o hry dosud nestáli. Wii Sports je dnes s osmdesáti miliony kopiemi neprodávanější hrou historie.
Killer aplikace měla od počátku sériové produkce herních konzolí vždy vyzdvihnout jejich specifické přednosti (Wii Sports + Wii), anebo prodlužovala život již staršímu a okoukanému hardwaru (Gran Turismo 5 + PS3).
Nejdůležitější je však nabídnout killer aplikaci v pravý včas. Nejlépe tedy při zahájení prodejů samotné konzole. Povede se to ale vždy? Herní historie říká, že nikoliv. Vyrobili jsme si proto menší srovnávací seznam. Najdete v něm významné či alespoň zajímavé konzole minulosti, ke kterým jsme dohledali launchové hry a zapátrali, zda z nich některé uspěly hned jako killer aplikace. Zjistili jsme zajímavé věci. Ne každá úspěšná konzole nabídla hned v začátcích svého životního cyklu vyložený herní hit. Více už ale na dalších řádcích.
Atari 2600
NE, žádná launchová hra se nechytla
Říjen 1977
Počet launchových her: 10, významné: Indy 500 a Video Olympics
Nejprodávanější hrou na Atari 2600 zůstává Pac-Man z roku 1982. Prodalo se ho 7 milionů kusů. Ovšem protože se začal prodával jako port z automatů a to až po pěti letech života konzole, její prodeje nakonec příliš neovlivnil. Za ekonomicky důležitější proto můžeme u Atari považovat spíše hru Adventure od Warrena Robinetta z roku 1979. Byla to jedna z prvních konzolových her, která překonala hranici jednoho milionu prodaných kusů. Ale killer aplikace? Nikoliv.
Další nejprodávanější hry: Pitfall 1982 (4 mil.) a Asteroids (3,9 mil)
NES
ANO, Nintendo vědělo jak na rychlé zisky
Červenec 1983/ říjen 1985
Počet launchových her: 22, významné: Duckhunt, Excite Bike, Ice Climber
Nintendo vždycky vědělo, jak svoje nejlepší hry prodat už na začátku životního cyklu konzole a zkombinovat tak killer aplikaci s výhodným bundlováním. Pravda, u Nintendo Entertainment System se to povedlo ještě jen z části. Konzole vyšla už v roce 1983 v Japonsku, ale launchové hry z té doby nepatří zrovna mezi nejúspěšnější. Donkeyho Konga ani Pepka námořníka se překvapivě neprodal ani milion.
Revoluce přišla až v říjnu 1985, kdy se konzole objevila v severní Americe polečně se skrolovačkou Super Mario Bros. Jako bundle a zároveň klíčová hra systému se Mário prodal ve 40 milionech kopií, což pokrylo dvě třetiny prodaných NESíček.
Další nejprodávanější hry: Super Mario Bros. 3 (18 mil.), Super Mario Bros. 2 (10 mil.), Tetris (8 mil.)
Sega Mega Drive
NE, Sonic přijel až na druhou kolej
Červenec 1988
Počet launchových her: 15, významné: Golden Axe, Space Harrier II
Pokus Segy o plnohodnotnou herní konzoli se v roce 1988 nesetkal s přímočarým zájmem publika. Šestnáctibitové MegaDrive si proto na svoji killer aplikaci muselo počkat celé tři roky, kdy už byly venku krom japonské i americká a evropská verze. Výjimečným, ale zpožděným, softwarem se stala hra Sonic: The Hedgehog. Od června 1991 prodala celkem patnáct milionů kopií, což sice vzhledem ke 40 milionům MegaDrivů nebylo špatné, ale prvotnímu startu konzole tato hra nijak nepřispěla.
Další nejprodávanější hry: Sonic the Hedgehog 2 (6 mil.), Aladdin (4 mil.)
SNES
ANO, Super Mario šel hned téměř do každé rodiny
Listopad 1990
Počet launchových her: 10, významné: Simcity (jedna z prvních strategií na konzolích), F-Zero
Vydání konzole SNES se v roce 1990 užnemohlo ani v Japonsku obejít bez rychlé senzace. Stal se jí přibalený Super Mario World. Nakonec se ho prodalo 20 milionů kusů, konzolí SNES pak asi dvakrát tolik.
Další nejprodávanější hry: Donkey Kong Country (9 mil), Super Mario Kart (8 mil.)
Playstation
NE, vyložený hit se v široké nabídce ztrail
Prosinec 1994
Počet launchových her: 25, významné: Ridge Racer, Rayman, Wipeout
Stomilionové Playstation si vždy zakládalo na rozmanitosti a široké nabídce herních značek, což paradoxně způsobilo, že hra, kvůli které by si člověk konzoli potřeboval koupit, dlouho neexistovala. Přišla až po třech letech s deseti miliony prodanými kusy a jmenovala se Gran Turismo. Velmi podobný počet kopií pak prodalo i stejně staré Final Fantasy VII. PSone se zkrátka stalo první konzolí se dvěma zásadními hity, které však přišly až dlouho po oficiálním uvedení konzole na trh.
Další nejprodávanější hry: Gran Turismo 2 (9.3 mil), Final Fantasy VIII (8.1 mil), Tomb Raider II (8 mil)
Dreamcast
NE, to byla labutí píseň Segy ve všech směrech
Listopad 1998
Počet launchových her: 23, významné: The House of the Dead 2, Soulcalibur
Sonic Adventure bylo sice úspěšným launchových titulem a s necelými třemi miliony kusy zároveň i nejprodávanější hrou na desetimilionový Dreamcast, ale to Segu nezachránilo od konce výroby konzolí. Sonic Adventure nebylo pravou killer aplikací. Žádná se totiž nemůže chlubit tím, že vyjde na úplně poslední firemní hardware.
Další nejprodávanější hry: Soulcalibur (1.3 mil.), Crazy Taxi (1.2 mil.)
Playstation 2
NE, Sony se nepoučilo, protože to nepotřebovalo
březen 2000
Počet launchových her: 55, významné: Madden NFL 2001, Ridge Racer V
Třetí díl Gran Turisma se na PS2 objevil víc než rok po japonském vydání a až půl roku po evropském. To není typické chování rychlé killer aplikace. Zásadní hrou pro PS2 tedy Gran Turismo III určitě bylo, ale přišlo později a nakonec se ani nestalo historickým rekordmanem. Primát nejprodávanější hry platformy totiž získalo GTA: San Andreas z roku 2004 s víc než dvaceti miliony kusy. To byl pravý must have titul. Ale rychlý? Po čtyřech letech sotva.
Další nejprodávanější hry: Gran Turismo 4 (10 mil), GTA: Vice City (9,6 mil), GTA III (7,9 mil)
Xbox
ANO, Microsoft neponechal nic náhodě
Listopad 2001
Počet launchových her: 33, významné: Dead or Alive 3, Oddworld: Munch's Oddysee
Za pravou rychlou killer aplikaci pro první Xbox můžeme zcela jistě považovat původní pětimilionové Halo: Combat Evolved. Microsoft zkrátka při svém vstupu mezi herní konzole neponechal nic náhodě a rozhodl se spojit Xbox se zásadní herní značkou hned od začátku Druhé Halo pak v roce 2004 Xboxu v podstatě o rok prodloužilo život. Prodalo osm milionů kusů.
Další nejprodávanější hry: Fable (3 mil), Tom Clancy's Splinter Cell (3 mil), Project Gotham Racing (2,5 mil)