Dragon Age: Prameny Článek Konec Mass Effectu 3 = další omyl Bioware

Konec Mass Effectu 3 = další omyl Bioware

Ondřej Novotný

Ondřej Novotný

25. 3. 2012 22:00 260
Reklama

Uplynulý týden jsem se herním webům pečlivě vyhýbal. Kdykoliv jsem totiž na nějaký zavítal, během pár momentů na mě vyskočila zpráva o hráčské petici volající po jiném konci Mass Effectu 3. Tedy hry, kterou jsem měl právě rozehranou, na jejíž konec jsem se několik let těšil a jímala mě hrůza z toho, že bych si ho přečetl předčasně někde na webu, místo toho, abych ho prožil ve hře. Jestli totiž autorům této trilogie, studiu Bioware, nelze upřít jedno pozitivum, tak je to mistrovské umění vyprávět příběhy. Konec Mass Effectu 1 i Mass Effectu 2 patří k nejlepším momentům, co jsem kdy ve hrách zažil. Zakončení Mass Effectu 3 je však plivnutím hráčům do tváře. Spoilery budou pochopitelně následovat, takže pokud se nechcete připravit o překvapení, nečtěte dále.

Připomeňme si závěr Mass Effectu 3. Podle nashromážděných válečných sil a „připravenosti galaxie“ na válku se vygeneruje jakási hodnota „efektivní síly armády“, která determinuje možná zakončení. Ty mohou vypadat následovně:

1) Shepard zničí všechen syntetický život v galaxii, tedy jak smrťáky, tak ale i Gethy, umělou inteligenci EDI i sebe, neboť také on sám má v sobě umělé součástky. Zároveň tím zničí i celou síť hmotových vysílačů.

2) Shepard ovládne smrťáky, ale rovněž zničí síť hmotových vysílačů.

3) Shepard způsobí symbiózu organického a syntetického života, také však zničí síť hmotových vysílačů.

Hodně nedotažené překvapení

Uznávám, v první moment jsem úplně zklamaný nebyl. Vývojáři z Bioware dokázali překvapit: zatímco většina hráčů čekala konec ve stylu „Shepard hrdinsky zahyne, ale porazí smrťáky“ či „Shepard porazí smrťáky a bude žít s Liarou/Ashley/kýmkoliv šťastně až do smrti“ nebo i „Shepard sjednotí všechny rasy galaxie, ale smrťáci přesto zvítězí“, nakonec se stalo něco úplně jiného. V tom problém nevidím a dokonce jsem ochoten přiznat scenáristům Bioware pár plusových bodíků za ještě jeden nečekaný zvrat.

Jenže těch mínusových je o tolik víc...

V úplném závěru totiž sledujete loď Normandy, jak zázračně unikne výbuchu hmotového vysílače a přistane na jakési Zemi podobné planetě, kde z ní vystoupí někteří z vašich spolubojovníků. A odpovědi v ten moment šustí papírem tak hlasitě, že ani nevnímáte závěrečnou povedenou skladbu Das Malefitz od Faunts (stejné kapely, jejíž píseň byla i na konci ME 1). Co se stalo se zbytkem týmu? Jak dopadla Liara, Ashley/Kaidan, Miranda, Jacob, Garrus, Wrex...? Co se stalo se Zemí? A s ostatními planetami? Co si obrovská spojenecká flotila počala na Zemi, když síť hmotových vysílačů byla zničena? Vydržel mír v galaxii?

Mass Effect je úžasné univerzum, z něhož lze odvyprávět ještě desítky či stovky příběhů. Jenže Bioware slibovali, že trojka přinese řádné uzavření trilogie. Loď, z níž vystoupí tři postavy na cizí planetě, má k řádnému konci hodně, hodně daleko.

Velká a zbytečná rozhodnutí

Budiž, otevřený konec ještě nemusí definitivně znamenat špatný konec, i když po třech dílech by si uzavřený závěr – krucinál! – už snad hráči zasloužili. Vůbec mi nevadí, že hru nelze dokončit absolutním happy-endem, naopak. Daleko bolestivější je zjištění, že na zakončení nemají prakticky žádný vliv všechny volby, které jste během hraní celé trilogie udělali. Když si vzpomenu, kolikrát jsem zvažoval, jestli mám za lidského velvyslance zvolit Udinu či Andersona, jak dlouho jsem přemítal, jestli nebudu litovat zničení základny kolektorů, jak jsem se těšil, že vyléčení genofágu změní tvář galaxie a pomůže mi vyhrát tu proklatou válku se smrťáky...

Jenže ono to všechno bylo úplně, ÚPLNĚ jedno.

Tři podivné a navíc ve finále téměř identické závěry rovněž boří snahy autorů o co největší znovuhratelnost titulu. Jeho průběh sice nebude vždy stejný, jenže motivace projít hru s vidinou úplně odlišného konce po zkušenostech z prvního zahrání mizí. Mass Effect má solidní hratelnost, jeho pravá síla však spočívá v příběhových scénách, které se ovšem při opakovaném průchodu změní jen minimálně.

Vrcholem pak budiž řada nelogičností, které z herní obrazovky doslova křičí: jak unikla Normandie výbuchu hmotových vysílačů? Proč vlastně Joker a spol. Shepardovi ulétli pryč? Kde se v ní vzali hrdinové ze Shepardovy party, když s ním jen chvíli předtím ještě rozmlouvali v troskách Londýna? Jak se objevil v závěru hry na Citadele Záhadný? A takto bychom mohli pokračovat dlouho... Autoři místy dokonce popírají sami sebe – vždyť v DLC Arrival k ME 2 bylo řečeno, že výbuch hmotového vysílače by způsobil explozi, která zničí celou soustavu planet. Když tedy Shepard v závěru odpálí masové vysílače, měl by teoreticky způsobit ještě horší zkázu než celý útok smrťáků...

To pořád není vše. Příběh trojky prakticky popírá celý průběh Mass Effectu 2 a částečně i jedničky. V té bylo naznačeno, že smrťáci sklízí živé bytosti na obranu proti ještě děsivějšímu nepříteli: Temné energii. Právě kvůli ní stavěli kolektoři ve druhém dílu lidského smrťáka, protože doufali, že unikátní vlastnosti lidského těla pomohou k záchraně proti obávané hrozbě. Ve třetím dílu se však o Temné energii mlčí a celý průběh dvojky tak vyznívá do ztracena...

Vraťte nám scenáristu!

Můžeme se jen domnívat, proč lidé v Bioware dospěli k tomuto konci. Důležitým faktorem byl nepochybně odchod scenáristy Drewa Karpyshyna, který napsal první Mass Effect a výrazně se podílel i na druhém. Jenže poté se věnoval příběhu Star Wars: The Old Republic a nakonec z Bioware odešel úplně a dal se na spisovatelskou dráhu (jeho knihy ze série Mass Effect vyšly i v češtině a stojí za přečtení). Karpyshyn nedávno promluvil o tom, jaké měly být původní konce ME 3: 1) Shepard obětuje lidstvo, aby zničil Temnou energii a zachránil vesmír. 2) Shepard zničí smrťáky, ale zanechá galaxii v nejistotě a bude spoléhat na to, že ostatní rasy si s Temnou energií poradí. Obojí zní o něco lépe než "skutečný konec", nemyslíte? Důvodem však nemusel být jen odchod Karpyshyna, ale i únik interní bety, po němž vývojáři přiznali, že trochu upravili scénář. A nebo nás Bioware všechny převezlo a pravdu mají zastánci teorie, která tvrdí, že Shepard byl ve skutečnosti indoktrinován (=ovládán) Reapery. Pak by byl konec naopak geniální, přesto bych toužil po jeho důkladnějším rozvedení už v samotné hře, nikoliv až v dodatečných DLC, pokud je toto skutečný plán Bioware. Ale to už zacházím do spekulací...

Neodpustím si ještě jedno rýpnutí: přestože si Bioware jako vývojařského studia považuji, na rozdíl od řady dalších (Obsidian s Fallout: New Vegas, Eidos Montreal s Deus Ex: Human Revolution, pokud zůstanu u žánru sci-fi RPG, byť zaměřením i povahou odlišných) nedokázalo v posledních letech prakticky žádnou hru dotáhnout k dokonalosti - snad kromě prvního Mass Effectu. Knights of the Old Republic nabídly jeden z nejúžasnějších příběhů v perfektně zpracovaném světě Star Wars, nudily však podivným hybridem real-timových a tahových bojů, který působil až směšně (pohled, kdy můj Jedi stojí před nepřítelem a čeká, až od něj dostane ránu, mě doteď budí ze spaní). Dragon Age 1 nabídlo kouzelný svět i kvalitní příběh, jenže ztrácelo body němým a nevýrazným hlavním hrdinou. Dvojka sice zapojila hrdinu lépe, utopila se však v kolotoči nesmyslných bojů ve stejném prostředí s nepřáteli "padajícími z nebe". Mass Effect 2 se po bezvadné jedničce přiklonil více k akci, což by samo o sobě nevadilo, kdyby ho podobně jako trojku táhnul mocnou silou po celou dobu skvělý příběh. Zatímco trojka díky válečným zápletkám a minimu nudných vedlejších úkolů prakticky nenudila, dvojka dosahovala vrcholných momentů jen u misí spojených s kolektory, které představovaly malou část celkového zážitku.

U třetího Mass Effectu jsem byl po 99 procent herního času přesvědčen, že Bioware ve finále trilogie zároveň dokázali přinést titul, kterému nebude co vytknout. Posledních deset minut mě však nelítostně přesvědčilo o opaku.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama