The Elder Scrolls IV: Oblivion Článek Proč se Oblivion nikdy nevyrovná Warcraftu?

Proč se Oblivion nikdy nevyrovná Warcraftu?

Radek Friedrich

Radek Friedrich

4. 4. 2006 22:00 33
Reklama

O Elder Scrolls sérii se říká, že nemá konkurenci, co se týká propracovanosti a obsáhlosti své vnitřní mytologie. První kapitola, Arena, spatřila světlo světa v roce 1993, v dobách kdy se ještě hry na PC klaněly jedinému bohu - MS DOSu. Od té doby uplynula pěkná spousta let a my tu máme řádný čtvrtý díl. Proč že je vlastně TES takovou modlou? Má v rukávu několik údajných es: koncept otevřeného světa, ve kterém si hráč může nezávisle na ústředním příběhu dělat skoro cokoliv, snahu o maximální realismus, volnou příběhovou linku, přirozený vývoj postavy, bojový systém, stovky předmětů a tak by se dalo v jednotlivých aspektech hry pokračovat dál a dál. Je to ale zbytečné, pojďme se podívat na některá fakta, která ospravedlní ten zdánlivě rouhačský název článku.

Otevřený svět, ve kterém je možno dělat skoro cokoliv? Nenechte se vysmát, ve World of Warcraft teprve poznáte svobodu počínání. Chcete se stát nejnenáviděnějším členem společnosti, na kterého zástupci nepřátelské frakce plivou a odvrací se od něj i jeho vlastní rasa? Není nic snazšího, dělejte naschvály, zabíjejte na potkání slabší jedince, kraďte při rozdělování společné kořisti, pomlouvejte, nadávejte... těch možností je nespočet. Za chvíli o vás budou mezi ostatními kolovat doslova legendy a stanete se skutečným vyvržencem na okraji společnosti. Opačná cesta je samozřejmě možná též, i když to bude stát asi trochu více úsilí. Co nabízí Oblivion? Stane se vám ihned po spuštění hry, že by vás vítali přátelé a známí, ptali se, zda se s nimi nevydáte za dobrodružstvím (v opačném případě obstará přivítání sprška nadávek a výhrůžných vzkazů)? Jasně že nic z toho, budete rádi, když si vás všimne nějaké umrněné NPC.

Přirozený vývoj postavy a bojový systém jsou další rádoby esa v rukávu Elder Scrolls. Tohle spíš jednoho naštve – já chci za svoje těžce vydřené XP vidět, jak charakter poskočil na další level, chci rozdělovat bodíky do stromů abilit, přemýšlet co oželet a bez čeho se neobejdu, ne nějaký skrytý nárůst vlastností. A bojový systém, že zaručuje ty nejadrenalinovější situace, které můžete zažít? Pche, zkuste si v partě pěti lidí proběhnout některý z nejtěžších dungeonů v omezeném časovém limitu, který vás vyždíme až na dno sil. Nebo se seberte a zkuste vnést hrůzu do řad opoziční frakce, když v každém souboji i se zdánlivě stejným protivníkem musíte počítat s jinou taktikou a reakcemi skutečně přemýšlícího protivníka. Nebo si v Oblivionu užijte napínavého ‚levá myš – útok, pravá myš – blok‘... je to na vás.

Máváte tu argumentem o stovkách (tisících?) předmětů, které lze vybojovat, získat, vyrobit? Ale proč to vlastně děláte? Abyste měli +6 fire damage při útoku hůlkou? Vážně? A už se vám stalo, že by vám některý z NPC přátel či nepřátel řekl: „tenhle luk prostě musím mít, kdes‘ ho získal?“ nebo „trpaslíka v kompletním setu tohohle brnění jsem ještě v životě neviděl?“... právě v tomhle je kouzlo sbírání předmětů – možnost pochlubit se ostatním ze zisku nějaké rarity, něčeho, co dobře vypadá, nebo to prostě nikdo jiný nemá.

Je to prostě tak, všechny ty řeči o oflajnovém MMORPG, jsou jen marnou touhou přiblížit se ke vzoru, ohřát se v paprscích jeho úžasnosti a na chvíli přitáhnout pozornost nevědomých, kteří se radují nad lesklým sklíčkem, aniž by dokázali pohlédnout do jasné záře vybroušeného drahokamu.

 

Proč se Oblivion nikdy nevyrovná Warcraftu?
i Zdroj: Hrej.cz
The Elder Scrolls: Oblivion – HREJ! SPECIÁL

Speciál pro možná nejlepší RPG - 11 minut dlouhá videorecenze, pohled do minulosti série, článek hardwarovém vyladění hry, downloady, ale i srovnání s World of Warcraft!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama