Proč může cloudové hraní přispět ke klimatické krizi

29. říjen 2020 20:30 / Jakub Štěpánek / Téma / Diskuze (11)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20841335
MRX napsal 31. 10. 2020 v 16.10

Vlken: Přesně, zajímalo by mě, jestli vzali potaz, že u koncových uživatelů může dojít k poklesu spotřeby energie.
Mám kancelářské PC s integrovanou grafikou a zdroj mám jen 100W, díky Ge Force Now si můžů zahrát většinu PC her co chci. Pokud bych chtěl slušné herní PC tak 500W zdroj je minimum.
Díky streamovanému hraní mám měsíčně menší spotřebu o pár kWh.

Nahlásit nevhodný obsah

20878613
Vlken napsal 31. 10. 2020 v 03.27

Jsoucno: Já to nemyslel v řekněme násedujícím pětiletí, spíše obecně. Cena si myslím, že bude nižší (300?) a co se týče práv, tak jsem předpokládal čistě streamování výkonu, tedy něco na způsob služby NVIDIE, kde pořizování licencí her probíhá nezávazně.

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 30. 10. 2020 v 18.47

Vlken: otazka no. Zase kdyz budes platit 500,- mesicne, tak za dva roky jses na cene konzole. Za tri uz jsi pres a za ctyri jsi ji preplatil. Navic ses omezeny tim, jaka prava si streamovaci sluzba koupi do knihovny, kterou muzes hrat. Takze pokud budes chtit hrat neco od ubi a neco od amazonu, musis platit dve sluzby plus mit pripadne jejich ovladace.

Navic jsem nikde moc nevidel moznost hrat couch coop u streamovacich veci.

Navic i ty konzole pojedou ve 4k, online stream ve 4k je hodne daleko. A kdekoliv jinde nez ve meste celkem unreal, protoze proste neni signal.

Editováno: 30. 10. 2020 v 18.48

Nahlásit nevhodný obsah

20878613
Vlken napsal 30. 10. 2020 v 18.00

Jsoucno: mně jde o to, že vzhledem k hraní se ušetří především pořizovací "náklady" - pro klienta budou stačit levná "jednodušeji" vyrobitelná zařízení, pro datacentra se vyrobí výhodnější proprietární zařízení a navíc v menším množství a nižším celkovým výkonem (nehrají všichni zároveň)

mimo hraní (většinu času, co mnoho lidí tráví u PC) to vyjde mnohem lépe energeticky, jelikož budou cílová zařízení zaměřena na nízkou spotřebu

ale ano, během hraní jsou provozní náklady vyšší

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 30. 10. 2020 v 16.39

Vlken: No, ale prave ze vetsinou obsluhujes klienty co jsou na streamu + zarizeni ktere konzumuje stream. Plus jsou to porad data, ktera nekudy tecou, takze do jiste miry by se tam dalo zapocitat i infrastruktura ISP + plus tvuj domaci router.

Kdyz stahnes hru, singlovou, na psko, tak tohle vsechno nasledne odpadne.

Nahlásit nevhodný obsah

20875653
Jakub Štěpánek napsal 30. 10. 2020 v 14.36

Vlken: Problém je v tom, že koncové zařízení úsporné být nemusí. Pokud se ke cloudovému hraní budou využívat například konzole aktuální generace, nebo starší "herní" počítače, které, jak sám říkáš, tak jako tak žerou hodně energie, je celková spotřeba daleko vyšší. Téma je samozřejmě mnohem složitější, vstupuje do něj mnoho proměnných - viz. komentáře níže. Cílem článku bylo především naznačit podstatu problému.

Editováno: 30. 10. 2020 v 14.37

Nahlásit nevhodný obsah

20878613
Vlken napsal 30. 10. 2020 v 14.14

Zahrnul i někdo fakt, že klient pro streamování bude úsporné zařížení, kterému výkonově stačí akorát "přehrát video stream"? Herní PC i mimo zátěž odebírají klidně přes 100 W (bez monitorů). Celkový výkon datacentra může být značně nižší, jelikož nemusí obsluhovat všechny klienty zároveň, zatímco výkonný PC by při neaktivitě ležel doma, jelikož nevěřím, že by ho lidé nonstop převáželi "potřebným". Výrobci komponent se nebudou muset zatěžovat vytvářením "slabých" jednotek a vytvoří místo komponenty masivních rozměrů, jejichž výkon se bude rozdělovat přes virtualizaci? Tím by se zamezilo spoustě zbytků při produkci, navíc by se designeři mohli zaměřit na jediný model. Také nevím, proč nebylo zahrnuto do spotřeby stahování, bez něj si tu hru nezahrajete. Zatímco pro datacentra by stačil jediný download a poté se data klonovala. Výhod je spousta, ale na to autor evidentně nehledí.

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 30. 10. 2020 v 12.21

Jsoucno: Je to tak. Proto by mě zajímalo, jestli to započetli do provozu datacentra nebo je zajímala jen spotřeba elektřiny.
Jinak záložní baterie se dost často (pokud je místo a únosnost podlah) používají olověné, které se recyklují celkem dobře. Bez nákladů to samozřejmě není. S novějšími lithiovými už je větší problém.

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 30. 10. 2020 v 11.45

Smaug.: Tenhle uhel mne nenapadnul. Je pravda, ze konzole jede klidne i vice, kdyz se do toho clovek opre - treba par hodin za den, ale DC zhavi 24/7.

A - konzole vydrzi 7 let doma, ve vetsine pripadech, pak lezi ve skrini nebo je ma sberatel. Datacentrove switche, routery a buh vi co se postupne meni, vymenuji, protoze jsou EOL a je potreba je nahrazovat necim, co bude mit vetsi vykon postupem casu.

Navic hardware datacenter obsahuje i dost nechutne veci, jako je dieslovy generator, megalomanske UPS baterie, ktere mivaji zivotnost tri-ctyri roky a pak se musi menit, protoze jsou neustale pod proudem a zivotnost neni uplne dlouha pri takovemhle zapojeni. Vidim to u nas v praci - ty UPS baterie zabiraji jednu velkou mistnost ktera napaji MDF a 6 IDF. Co ctyri roky je musime menit, protoze jejich kapacita je pak cca polovicni. A pochybuji, ze jsme nasli nejaky zpusob na recyklovani baterii, ale to jsem odbocil.

Nahlásit nevhodný obsah

20875576
Smaug. napsal 30. 10. 2020 v 10.36

Jsoucno: Ten plast je myslím nejmenší problém, protože vlastní provozní hardware jak u domácích strojů tak u datacenter se recykluje hůř. Zajímavější by bylo porovnání využití hardwaru. Domácí konzole jede možná tak hodinu denně v průměru, ale vytížení datacenter bude určitě vyšší. Pak je otázka, jestli vzali do úvahy výstavbu těch datacenter (ta to normálně promítají do ceny svých služeb) a výrobu a distribuci konzolí (k tomu hodnotu nevidím).
Tohle není vůbec snadné nějak sečíst do jednoho čísla.

Editováno: 30. 10. 2020 v 10.37

Nahlásit nevhodný obsah

20878639
Jsoucno napsal 30. 10. 2020 v 08.59

Skvely clanek. Na druhou stranu kazda konzole zase sebou nese uhlikovou stopaz ve forme plastove krabice, ktere taky nejsou uplne rozlozitelne.
Coz v pripade Datacentra tak nejak taky, aleto je prevazne kremik, kov.

Nahlásit nevhodný obsah