Přítomnost a budoucnost leteckých simulátorů
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Přítomnost a budoucnost leteckých simulátorů

Přítomnost a budoucnost leteckých simulátorů

Aleš Adam

Aleš Adam

12. 8. 2020 11:15
Reklama

Pokud jste dočetli předchozí část tématu, nejspíše jste pochopili, že přes existenci vícero leteckých simulátorů se během dlouhých let vyprofilovaly tři hlavní - Velká trojka. V této části článku všechny tři porovnám a zhodnotím jejich současný stav.

MICROSOFT FLIGHT SIMULATOR X 

Nejstarší ze tří jmenovaných je stále možné koupit ve dvou edicích: Gold a Steam. Pokud byste chtěli pěknou krabičku, musíte sáhnout po Gold edici. Ta obsahuje všechny oficiální opravy vydané ještě pod hlavičkou Microsoftu. Prodávána je za plnou cenu - tj. 60 eur. Pokud pro vás nejsou krabičky tak zásadní, určitě doporučuji Steam edici, která byla ještě trochu vyladěna vývojáři z Dovetail Games a má funkční multiplayer díky platformě Steamu. Po vizuální stránce vypadá lépe a byla optimalizovaná, takže lze dosáhnout vyššího a stabilnějšího frameratu. Addony mezi sebou tyto edice obvykle sdílejí, takže pokud máte například nové letadlo pro starší Gold edici, mělo by fungovat i ve Steam edici. 

Ve srovnání se zbylými členy Velké trojky je FSX nejslabší. Dokonce i Steam edice trpí problémy s plynulostí a graficky rovněž zaostává. Kvalita samotné letecké simulace je ale pořád vysoká. Velkou výhodou FSX je obrovské množství placeného a neplaceného obsahu. Cena FSX Steam je standardně 20 eur a při slevách cena klesá pod 10 eur, což z něj činí jednoznačně nejlevnější volbu. Je také vhodný pro starší stroje s vysokým výkonem koncentrovaným na jedno jádro procesoru a slabší grafickou kartou, neboť vytěžuje zejména procesor. To je pro moderní systémy velká nevýhoda, pro majitele slabších, třeba i kancelářských, systémů však výhoda. Chcete-li nastoupit do leteckých simulátorů právě teď, nemáte k dispozici supermoderní grafickou kartu a váš rozpočet je omezený, je FSX jednoznačnou volbou. Přes své stáří je pořád obstojný a nabízí toho opravdu hodně. Navíc mu hrají do karet zmíněné fanouškovské addony, prostřednictvím nichž si můžete vyzkoušet mnoho desítek letadel zcela zdarma. 

X PLANE 11

Na Steamu lze najít také X Plane, jenž je k dispozici ve dvou verzích: X Plane 10 a X Plane 11. Obě verze jsou kvalitní, i když pouze 11 z roku 2016 zůstává v aktivním vývoji, zatímco desítka trpí různými nedostatky. Poslední verze vyjde zájemce na 65 eur. Na rozdíl od FSX Steam se jen velmi zřídka dostává do slev, nejlevněji byl zatím prodáván za přibližně 40 eur. 

X Plane 11 je koncipovaný pro současné počítače s vícejádrovými procesory a lepšími grafickými kartami.

Podle řady virtuálních letců má z Velké trojky X Plane 11 nejvyšší kvalitu simulace. Na novějších systémech se silnějšími grafickými kartami funguje lépe se stabilnějším a vyšším frameratem, což může pochopitelně být pro hráče se slabším grafickým čipem. X Plane 11 je totiž koncipovaný pro současné počítače s vícejádrovými procesory a lepšími grafickými kartami. Po vizuální stránce vypadá X Plane 11 lépe než FSX. Zvláště podání světel přistávacích ploch, měst a infrastruktury obecně je při nočních letech působivé.

Pro X Plane 11 neexistuje tolik addonů. Dodatky určené pro X Plane navíc fungují výhradně v X Plane, zatímco u FSX a Prepar3D existuje vzájemná kompatibilita, případně existují nástroje pro relativně snadnou konverzi. 

Až do odhalení Microsoft Flight Simulator 2020 byl X Plane 11 nejčastějším dalším krokem hráčů FSX. Je aktivně vyvíjený, v mnoha ohledech lepší a umí využít sílu moderního hardware. Je rovněž snadno dostupný skrze distribuci Steam. Ještě před několika měsíci bych jej bez výhrady doporučil každému, kdo to myslí s virtuálním létáním vážně. To už nicméně neplatí, v tuto chvíli bych raději počkal, jak dopadne nový simulátor Microsoftu. 

PREPAR3D V3, V4 A V5 

Jak by asi tak vypadal FSX, kdyby se mu dostalo řádné péče? Netřeba spekulovat. Odpověď je jasná: Jako Prepar3D. Deset let vývoje týmu z Lockheed Martin je znát. Kdo má zkušenosti z FSX, musí se cítit v Prepar3D jako doma. Uživatelské rozhraní je podobné, ač lepší, a to samé platí i pro letový model. Klávesové zkratky a ovládání jsou naprosto identické, což může být velké plus pro letce z FSX. Kdo si jednou zvykne na určité (poměrně komplexní) schéma ovládání, jen těžko se přizpůsobuje něčemu jinému. Prepar3D běží mnohem plynuleji a po vizuální stránce vypadá lépe než FSX. Pochopitelně i v tomto případě platí, že čím vyšší verze, tím lépe vypadá. 

Podle některých zdrojů byl nejnovější Prepar3D vydán předčasně, aby vyšel ještě před Microsoft Flight Simulator 2020.

V současné době se aktivně pracuje pouze na posledním Prepar3D 5, který jsem osobně bohužel neměl příležitost vyzkoušet. Verze 3 a 4 jsou stále populární, proto je zde výslovně zmiňuji. Pakliže byste uvažovali o Prepar3D, sáhněte po nejnovější edici. Ta má sice problémy se stabilitou, autoři na ní ale jistě bude v dohledné době zapracují. Podle některých zdrojů byl nejnovější Prepar3D vydán předčasně, aby vyšel ještě před Microsoft Flight Simulator 2020. Naceněny jsou všechny tři poslední verze zcela identicky, což je podle mě škoda - cena za základní, časově neomezenou licenci je 60 eur. Distribuce jde výhradně přes webové stránky výrobce.

Vizuálně a letovým modelem jsou si Prepar3D v3 a vyšší a X Plane 11 velmi blízko. Pro letce z FSX je Prepar3D asi přirozenější volbou. Mnoho virtuálních letců vám řekne, že X Plane 11 je to nejlepší na trhu. Já naopak za svůj přijal právě Prepar3D verzi 3 a později 4, které se staly mými primárními leteckými simulátory. V podstatě jsou lépe vypadajícím, plynulejším a lépe fungujícím FSX. A znovu zmíním jednu nespornou výhodu: Prepar3D a FSX spolu sdílí engine a mají prakticky identický souborový systém, což má za následek plnou kompatibilitu přidaného obsahu jako jsou letadla a letiště.

TAK KTERÝ VYBRAT?

Pokud máte starší počítač a chcete poprvé přičichnout k virtuálnímu létání, zvolte FSX Steam Edition a využijte častých slev. Do ruky dostanete poctivý, dlouho fungující letecký simulátor a otevře se vám nabídka desítek kvalitních letadel ke stažení zdarma. Máte-li novější hardware a rozpočet nad 60 Euro (ekvivalent v českých korunách), počkejte si na nový Microsoft Flight Simulator 2020. Pokud byste si pak snad chtěli vybírat mezi X Plane 11 a Prepar3D v5, je volba velmi těžká - oba simulátory jsou velmi kvalitní. Já před lety zvolil řešení od Lockheed Martin, ale mohu stejně tak doporučit řešení od Laminar Research. 

CO PŘINESE BUDOUCNOST?

Zatímco došel trpělivý čtenář na konec tohoto článku, letecké simulátory stojí na začátku nové éry. Microsoft Flight Simulator 2020 zcela nepochybně přinese svěží vítr. Už teď se jeho vývojáři chlubí velkým zájmem ze strany hráčů a já vůbec nepochybuji, že budou prodeje velmi dobré. Dost možná se stane nejlépe prodávaným leteckým simulátorem všech dob. Nedivil bych se a neváhal bych na to vsadit. Následující měsíce budou velmi zajímavé, ale co přinesou další roky? Kam se letecké simulátory budou posouvat? Jaký můžeme očekávat vývoj? Kde je prostor pro největší zlepšení? Pojďme si na závěr trochu zaspekulovat.

Jako první směr se nabízí ještě o trochu realističtější chování letadla. Už dnešní stav je velmi dobrý a ze pohodlí své domácnosti se skutečně můžete naučit chápat základy dynamiky letu a chování jednotlivých letounů. Na druhou stranu, zvláště kvalita zvuků má u současných simulátorů své rezervy. Stažitelná profesionálně vytvořená letadla ukazují, že je tu velký prostor pro zlepšení. 

Přítomnost a budoucnost leteckých simulátorů
i Zdroj: Hrej.cz

Zlepšení vizuální stránky napadne asi každého. Zatímco úroveň modelů letadel je už nyní velmi vysoká, obrovské rezervy najdeme v okolní krajině a na letištích. Kvalita pozemních textur není nejvyšší a postupem očekávám výrazný posun k fotorealističnosti. Protože se tradičně herní letecký svět nevytváří ručně, ale prostřednictvím generátorů, dnes s využitím chytrých algoritmů, bude se muset zlepšit technologie distribuce textur. Stejně tak generování 3D objektů jako budovy apod. musí projít značným zlepšením směrem k opravdu realistickému zobrazení objektů. Současné technologie umí v 2D obrázku rozpoznat 3D objekt a umí ho zrekonstruovat do své 3D podoby. Tento proces ovšem není dokonalý a dopouští se řady chyb. Kupříkladu historické stavby jako hrady a zámky bývají mylně vygenerovány jako běžné objekty typu bytový dům. Z takového Karlštejna se tak může snadno stát panelák na kopci. Vyřešení těchto nedostatků vytvoří nový prostor pro opravdu realistické zobrazení našeho světa z virtuálního kokpitu. A podobné je to s letišti. Cílem by mělo být vytvořit čistě automaticky všechna letiště světa bez nutnosti manuálního zásahu.

CHYBĚJÍCÍ PRVKY

Možná vás to překvapí, ale v tomto žánru se tradičně nedaří jedna významná součást “herního” světa. Doposud žádný simulátor tento prvek nezpracoval dostatečně dobře. Že nevíte? Přeci vodu, vodní plochy! Přes veškerou snahu nevypadají vodní plochy od řek přes jezera až po oceány dobře. Sice se podařilo celkem vyleštit pohled z vyšší letové hladiny, ale jakmile se přiblížíte, čeká na vás velké zklamání. A to jsou přitom standardní součástí Velké trojky letadla určená pro přistání na vodě! Zároveň vodní plochy místně podivně kolidují s krajinou. Vzhled a chování vody se musí, a do budoucna bude, zlepšovat. 

Ve všech dosud vydaných leteckých simulátorech v podstatě “jste” letadlo.

Od samotného vzniku žánru se vývojáři potýkají s problematikou věrohodného počasí. Je neskutečné, že se už první díl Microsoft Flight Simulator pokusil o zobrazení atmosférických změn. Od té doby se ušel kus cesty a současné modelování počasí se zdá být prakticky dokonalé byť vizuálně značně limitované. Prostoru pro zlepšení je zde ale opravdu mnoho. Nikoliv náhodou se stalo zlepšování efektů a simulace počasí jedním ze zásadních úkolů pro X Plane 11, Prepar3D a jsem si naprosto jistý, že je i pro vývojáře Microsoft Flight Simulator 2020 vylepšení počasí a jeho vlivu na let zásadní.   

Ve všech dosud vydaných leteckých simulátorech v podstatě “jste” letadlo. Občas vám nějaký model letadla nastrčí do kokpitu panáka, ale nemůžete opustit svůj letoun, mimo něj prostě neexistujete. Pokud se podívám na současné trendy v příbuzných simulátorech, například ve vesmírných či dopravních, očekával bych, že do těch leteckých přibudou 3D modely hráčů. Ti budou moci z letadla vystoupit a provést vizuální kontrolu stroje, nebo spolu budou sdílet let. Opravdu rád bych se jednou podíval na svou Cessnu 172 a prověřil si, jestli opravdu nikde není nějaká závada, kterou z kokpitu neodhalím. Tato kontrola je běžnou a zásadní součástí předletové přípravy, takže by takový prvek dával smysl.

JAKO ŽIVÍ

Se vznikem modelů či avatarů, chcete-li, reprezentující virtuální letce se bude prohlubovat propojení s VR technologií, pro kterou jsou právě takové žánry naprosto ideální. Budeme moci používat gesta a přímo komunikovat s okolím. Představte si, že sedíte se svým kamarádem ve virtuálním kokpitu, vzájemně se vidíte, komunikujete, můžete na sebe ukazovat, vidíte, co váš kolega dělá, jaké systémy obsluhuje... 

Mise jsou už nějakou dobu součástí leteckých simulátorů. Mnozí piloti je ovšem ignorují a dávají přednost vlastnímu letovému plánu. Přesto si myslím, že v misích může být velká budoucnost. Vytváří jasně definovaný cíl a tím mohou učinit simulátor přístupnější, aniž by se snižovala kvalita a realističnost, a vytvořit tak produkt bližší hráčům, potažmo rozšířit okruh potenciálních zákazníků. 

V budoucích simulátorech očekávám větší propojení se sociálními sítěmi. Dokonce bych si uměl představit nějakou spolupráci se skutečnými leteckými společnostmi a leteckými akademiemi. Představte si, že jste mladý a nadšený virtuální pilot, který své létání v bezpečí domova vzal vážně. Věnujete si tréninku, ovládáte skvěle řadu strojů a ve virtuální výuce jste dosáhli skvělých výsledků. Vaše data by mohla být po vašem souhlasu odesílána, zpracována a následně poskytnuta například Lufthanse či American Airlines. Tyto společnosti by mohly takové “domácí piloty” po patřičných testech zapojit do svého výcvikového programu a později vyprodukovat skutečné piloty. V současné době je po pilotech i přes globální zdravotní krizi zájem, přičemž je výběr a výcvik kandidátů velmi drahý a náročný. Tímto by se tak, alespoň částečně, zjednodušila cesta. Ještě představitelnější je nějaké spojení s vojenskými složkami - vytváření sítě možných adeptů na piloty bojových a průzkumných dronů.  

Simulace a vytváření analýz chování stroje a posádky jsou velmi důležité pro další pokrok leteckého průmyslu a vývoje letadel.

Na předchozí odstavec navazuje moje očekávání, že budou letecké simulátory budoucnosti umožňovat přesné zpracování vlastního pokroku ve výuce letů a automatické generování doporučení k dalšímu tréninku. Kromě výše zmíněného propojení se sociálními sítěmi a leteckými společnostmi by šlo data z letů využít k vědeckému bádání sledujícímu lidské chování v určitých podmínkách a výstupy využívat k modelování některých postupů. Simulace a vytváření analýz chování stroje a posádky jsou velmi důležité pro další pokrok leteckého průmyslu a vývoje letadel. Tato data jsou klíčovým základem k bezpečnostním protokolům a postupům. 

Takto bych mohl fantazírovat ještě mnoho stran. Podstatné je uvědomit si, že je tu stále velký prostor pro další vývoj a zlepšování a to nikoli pouze po stránkách grafiky a kvality simulace. Jsem velmi zvědavý, kam se celý žánr bude posouvat a jaká odpověď přijde na Microsoft Flight Simulator 2020. Laminar i Lockheed budou muset přijít s ráznou reakcí a nebude stačit žádné řešení v rámci možností existujících simulátorů, byť se Prepar3D verze 5 jako simulátor “nové generace” tváří. Nejspíš jím není. Můžeme se těšit na velký boj a příchod X Plane 12 nebo Prepar3D v6. A z tohoto boje budeme my, zákazníci a nadšenci do virtuálního létání, těžit nejvíce. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama