World of Goo Článek World of Goo

World of Goo

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

3. 2. 2008 23:48 7
Reklama

Na začátku byla drobná, roztomilá freewarovka jménem Tower of Goo. Vznikla v rámci projektu Experimental Gameplay, a tedy podle jeho pravidel: za jediný týden. Šlo tím pádem spíš o nastíněný designový nápad, a ten se Kyle Gablerovi a Roy Carmelovi zalíbil natolik, že se rozhodli jej rozvést do podoby plnohodnotné hry. Výsledkem je nezávislý titul, který snese nejpřísnější měřítka zábavy. Díky ochotě lidí z týmu 2D Boy jsme měli možnost vyzkoušet betaverzi hry, jež se uchází o cenu Seamuse McNallyho na Independent Games Festivalu 2008 (což se v praxi rovná královské koruně nejlepší indie hry roku).

Blátivá věž

Ve World of Goo se hráči stávají primitivními staviteli. K budování konstrukcí ne nepodobných těm z klasického Bridge Builderu využívají malé blátivé kuličky. Malí černí živočichové jsou na začátku rozloženi po zboku viděné úrovni a spí. Dostane-li se k nim hráčem vytvořená konstrukce, oživnou, naskočí a začnou se prohánět po jednotlivých příčkách. Tehdy je lze kurzorem myši popadnout, umístit do volného prostoru poblíž několika dalších a vytvořit tak nový pevný bod a zároveň několik nových příček. Cílem každého levelu je došplhat s blátivou stavbou až k velké trubce, jež se obvykle nachází ve vyvýšeném místě, a zachránit předepsaný počet volných kuliček. Znamená to především perný boj s fyzikou, protože každá koule bláta něco váží, příčky mají omezenou pružnost a pokud hráč vytvoří příliš vysokou a nestabilní věž, nejenže se mu může rozhoupat, ale i pod rukama složit a celé snažení přijde vniveč.

Kuličky stokrát jinak

Tenhle prostý herní systém skrývá obrovském množství možností, jak vytvořit zajímavý a originální puzzle. Autoři nechají hráče přemosťovat široké propasti, plazit se opatrně kolem velkých kol, která semelou neopatrné blátotvory, šplhat se vzhůru vysokými průrvami, či tvořit létající most v jeskyni plné ostrých stalagamitů. Jejich hlavním trumfem je rozmanitost malých tvorečků. Základní blátivé koule slouží ke stavbě na jedno použití: jakmile je hráč umístí, už jejich pozici nemůže dále ovlivnit. Jsou tu ale zelené kuličky, které lze kdykoliv ze stavby odebrat a přesunout na jiné místo. Koule se dále liší svou tíhou a rychlostí pohybu po příčkách (což může ovlivnit stabilitu stavby, když příliš činorodý pohyb konstrukci rozhoupá). A autoři slibují i nespočet speciálních druhů, v betaverzi například balónky, kterými lze stavbu držet ve vzduchu. I když ukázková verze nenabídla víc než jednu z celkového počtu pěti kapitol, ukázalo se jasně, že tvůrcům fantazie nechybí: prakticky každá úroveň vyžadovala jiný přístup, představila nový, zajímavý prvek a postavila před hráče výzvu odlišného typu.

Až do nebes

World of Goo je navíc mimořádně stylový titul. Grafické zpracování je správně nezávisle trhlé, jednotlivé levely uvádějí krátké, kreslené skeče, a k budování věží z bláta hraje dokonale pohodová hudba. Ve větším počtu působí blátiví tvorečkové neuvěřitelně živě, když se pohybují po konstrukcích sem a tam a mrkají svýma titěrnýma očima.

Příjemným bonusem a motivací k návratu do již vyřešených úrovní je potom "blátivá továrna". Tam jsou umisťováni všichni zachránění tvorečkové. Když se do ní hráč přenese, může je využít ke zcela volné stavbě co nejvyšší věže. Po pár prvních úrovních je jich ještě málo, ale na konci první kapitoly už se dalo stavět ze stovky malých kuliček. Motivací vyhnat věž až do nebes je v tomto freeformovém módu srovnání s ostatními hráči ve světě. Jejich rekordní výšky jsou tu znázorněny jako malé, pojmenované mráčky.

Blátiwii tvorové se blíží

Původně měla PC verze World of Goo spatřit světlo světa už 14. února. Její datum vydání bylo zatím odloženo, byť už nyní akceptuje oficiální web předobjednávky za cenu přiměřených 20 dolarů. Důvodem zpoždění jsou náročné práce na verzi pro konzoli Wii, která se stane druhou domovskou platformou hry. Specifikem Wii verze bude pochopitelně ovládání, jinak by se herní mechanismy lišit neměly. Snad se tedy wiičkaři i majitelé osobních počítačů budou už brzy moci pustit do boje s fyzikálními silami. Zábava to bude zaručeně.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama