Ponoření a plynutí ve World of Warcraft

18. červenec 2010 00:21 / Ondřej Hrabec / Téma / Diskuze (26)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20839914
john.richard napsal 5. 10. 2010 v 11.19

Pro mě osobně je článek docela zajímavý. Ale asi bych z WoWka nedělal zas tak velkou vědu. Hráči se dělí primárně do dvou skupin. První Wowko nenávidí a říká o hráčích této hry, že jsou to bezmozci co nemají existenci :o) Mno a pak je tu druhá skupina, která má wowko ráda a aktivně ho hraje. A co na této hře vidíme? Každý něco jiného. Pro někoho je to únik z reálného života, kde nemusí být tak úspěšní. Pro někoho je wowko místo, kde se potkává s přáteli, chatuje a baví se s ostatními lidmi, tedy taková interaktivní sociální síť. Osobně nebýt wowka, nepoznal bych několik mých nynějších velmi dobrých přátel. Což pokládám za velký klad. Vždycky je to o stanovení priorit, ale myslím si že na to co lidi vede k hraní této hry neexistuje žádný určitý vzorec.

Nahlásit nevhodný obsah

20841473
YcemaN napsal 28. 7. 2010 v 06.54

Nelekejse: Zajimalo by me na zaklade ceho usuzujes ze se tu vyjadruji lide kteri wow nikdy nehrali.To ze nekdo napise negativni komentar jeste neznamena ze wow nehral a i kdyby ne o WoW se toho napsalo za 6let dost.
Kazdopadne bych z toho nejake drama nedelal.Ja osobne z WoW zadny zazrak nedelam.Lide hrajou i jine hry porad dokola stovky hodin a neni to nic neobvykleho.Proste je ty hry bavi.
Je potreba si uvedomit alespon jeden z hlavnich duvodu proc je wow tak oblibeny je ten ze tady byl jako tento typ mmorpg prvni a vychazel z oblibene rts warcraft.Kazda dalsi mmo ktera vysla po wow nemela takovy uspech a ani mit nemohla protoze byla stejna jako wow a to byl pro ty hry problem.Autori sazeli na fanousky danych her/filmu/knih a tak podobne ale ve vetsine pripadu si na svych serverech udrzeli jen ty skalni jako to je v pripade AoC,Lotro nebo Warhammer.Vetsina se k WoW vratila protoze nemelo smysl hrat novou nedodelanou hru ktera se od WoW lisila jen minimalne.

Editováno: 28. 07. 2010 v 07.29

Nahlásit nevhodný obsah

20822416
Slanecek napsal 27. 7. 2010 v 14.42

Ondrej.Hrabec: A já myslel, že autor je z nějaké hardcore guildy, např. Black Division nebo Equilibrium :)

Nahlásit nevhodný obsah

20844519
Ondrej_Hrabec napsal 25. 7. 2010 v 10.05

Slanecek: Guldanova kompanie (PvP), Drak'Thul

Téma WoW doposud nebylo nijak zevrubně vědecky zmapováno, takže povětšinou není z čeho čerpat, vyjma samotné hráčské zkušenosti a využívání obecnějších videoherních teorií.

Nahlásit nevhodný obsah

20844088
Nelekejse napsal 24. 7. 2010 v 23.39

To kroupa: Ten pán co nemá dostatek představyvosti aby si vymyslel aspoň průměrně zajímavý nick(Kywi) nenapsal nikdy ani řádku. Čili je zbytečné se s ním vůbec patlat.

Souhlasím s tím, že vědecké práce požírají svoje náměty... ehm prostě z něčeho musíš vycházet. Můžeš ovšem vycházet i z úplných blbostí a to se na mě nezlob, většina vědeckých prací jsou blbosti. Je to stejné jako s historií. Historii píše ten, kdo drží nůž na krku historika. Pravdy by ses nedobral i kdybys řezal hluboko.

Článek jako takový je určen lide jež hrají na offi a vědí o čem se tady mluví.

Překvapuje mě, že si tu začali ovírat hubu lidi jež wowko nehráli nikdy a když tak na sargu.

Prosím už se k ničemu nevyjadřujte, sarg byl supr a je hezké, že vypadal jako wow, ale s tou hrou měl společné pouze jméno.

P.S.: zdravím Noctuabunda protože vím, že sem občas chodí.

Nahlásit nevhodný obsah

20795481
Kroupa napsal 24. 7. 2010 v 22.30

To Kywi:Zajimalo by me, kolik jsi napsal vedeckych praci, protoze jinak bys musel vedet, ze drtiva vetsina vedeckych praci je zalozena na recyklaci, prohloubeni a nebo novem nahledu na studovany objekt. Navic za vedeckou praci je povazovana i reserze, ktera je prakticky zalozena na shrnuti poznatku nekolika autoru a nasledne uvaze o nich.

Nahlásit nevhodný obsah

20822416
Slanecek napsal 24. 7. 2010 v 15.54

V jaké guildě je autor článku? Jen ze zvědavosti.

Nahlásit nevhodný obsah

20844519
Ondrej_Hrabec napsal 24. 7. 2010 v 12.47

PanVanocka: Tématem achievmentů se práce zabývá pouze okrajově jako jednou z nabídek hry. Achievmenty vytvářejí umělou motivační síť a zároveň slouží jako "podpůrné odměny" (tedy jako soubor druhotných odměn, jež slouží jako doplněk k těm hlavním).Ohledně času spláchnutého do záchodu - to vesměs achievmenty mohou být, ale část si může hráč splnit v průběhu směřování k 80 úrovni vlastně automaticky. Na ty další musí vyvíjet nějaké zvláštní úsilí, které ho pak odmění v podobě růstu na jeho virtuálním statusu hráče. Některé achievmenty pak rozhodně popírají vlastní funkci (tedy porovnávání v hráčské komunitě, prožitek hrdosti sám na sebe) a zaujímají spíše pozici historického záznamu ve vývoji herního avatara. Achievmenty hrají na strunu hráčova ega, a proto se často mohou obejít i bez jisté dávky zábavy, což se však může stát i dvojsečnou zbraní.

Nahlásit nevhodný obsah

20844519
Ondrej_Hrabec napsal 24. 7. 2010 v 12.22

_Dikobraz: V tomto ohledu máte dozajista pravdu.Pohyb na ose odměna - přístup je univerzálním přístupem v MMORPG. Odlišnost WoW od dalších titulů tkví v zdárném provedení mechanizmů herní akce (kvůli délce článku nelze podrobně popisovat)s recepcí (lze chápat jako grafické provedení, mytologický kontext herních aktivit, symbolický materiál hry), která bude obsahem dalšího článku. Tento text by měl být brán spíše jako úvod.

Nahlásit nevhodný obsah

20843566
Rizom napsal 23. 7. 2010 v 20.09

Atributy hry a způsoby prožívání, které článek popisuje, jsou přece součástí naprosté většiny (MMO)RPG...V čem komkrétně WoW vyniká? Proč je úspěšnější než podobné hry téhož žánru? Na to jsem odpověď nedostal, text je velmi obecný, vpodstatě nevystihuje specificky WoW, ale kterékoliv zástupce žánru.

Nahlásit nevhodný obsah

20815000
PanVanocka napsal 22. 7. 2010 v 11.03

Je to krátké, ale dost vystížné. Docelo by mě zajímalo jak se v té práci pojednává o systému achievementů, který je teď jako mor rozšířený v každé hře. Vůbec hrát hry jen k dosažení uspokojení z pocitu zdolání neúměrně časově náročných činností a ne kvůli zábavě ze samotnýho hraní je cesta jak spláchnout čas do záchodu. Chtělo by si to položit otázku: je achievement opravdu achievement?

Editováno: 23. 07. 2010 v 11.56

Nahlásit nevhodný obsah

20834949
Drakee napsal 20. 7. 2010 v 14.11

Nu mě u WOW drželo to že sem hral s partou kamaradu, ktere jsem znal a bavili jsme se u toho všichni...a také počátečním lákadlem byla cela mytologie Warcraftu a chtěl jsem se pofdívat do míst která "jsem budoval" ve W3 :)

Nahlásit nevhodný obsah

20841473
YcemaN napsal 19. 7. 2010 v 11.31

Ondrej.Hrabec: Nevedel jsem ze na hrej.cz je pravidlo ze komentare musi byt pouze kladne a "doprdele lezouci".Diky za informaci :)
Nechcu nijak zpochybnovat snahu autora ale takovych podobnych "praci" se jiz objevilo vice nez par a neni to vubec nic noveho.
Nahrava mi do toho totiz jedna takova malickost a to ta ze hra vysla temer pred 6ti lety.

Nahlásit nevhodný obsah

20844519
Ondrej_Hrabec napsal 19. 7. 2010 v 10.36

Autorem tohoto článku jsem já (Ondřej Hrabec) a jméno nebylo zveřejněno prozatimně z organizačních důvodů.
Veti: Analýza endgame části hry byla velmi rozsáhlou částí práce. Tento článek poukazuje na mechanizmus pohybu k 80. úrovni (což je jeden díl z části práce), kde dochází k přechodu k ritualismu a profesionalizaci hry, což bude možné další téma této série článků.
kywi: Odborné instance zhodnotily práci při obhajobě na výborně. Budu také reagovat na výtku po metodologické stránce. Studie se hlasí ke kvalitativnímu výzkumu, metody: grounding theory, participativní pozorování,subjektivní zkušenost, analýza objektivních zdrojů.Zkušenost se hrou asi 2000 hodin čistého času. V článku jsem upozorňoval, že jde o prezentaci pouhé části výzkumu a účelem nebylo dělat jej příliš náročným (ani nějakým způsobem vnucovat čtenáři jedinou pravdu, nýbrž spíš interpretovat a představovat psychologický náhled na hry). Myslím také, že ke konstruktivní kritice nepatří obraty jako "balast", "hospodský" či "paskvil", pane kolego. Nemístně tak urážite redakci Hrej, mojí osobu a bagatelizujete čas strávený nad celou prací.

Nahlásit nevhodný obsah

20841473
YcemaN napsal 19. 7. 2010 v 09.26

Souhlasim s kywi.

Nahlásit nevhodný obsah

20796783
mickthemage napsal 18. 7. 2010 v 19.35

Ad autorstvo: podla vsetkeho autor textu nie je prispievatelom na hrej.cz, takze to bolo uverejnene vo vseobecnej rovine "redakce hrej.cz". Len odhadujem z clanku, niekto z redakcie ma moze opravit, ak nemam pravdu :)

Nahlásit nevhodný obsah

20822283
SkillJam napsal 18. 7. 2010 v 19.18

Prob: omg :-D

Nahlásit nevhodný obsah

20842174
Prob napsal 18. 7. 2010 v 19.02

jééé WOWko , TBC best :)

Nahlásit nevhodný obsah

20822283
SkillJam napsal 18. 7. 2010 v 18.16

kywi: Určitě souhlasím. Zkus napsat něco ty (myšleno vážně), vypadá to že máš zkušenosti a něco o tom víš, mohlo by t být zajímavý a prospěšný :)

Nahlásit nevhodný obsah

13496074
hitokage napsal 18. 7. 2010 v 17.03

kywi: Presne tak. Terminy flow a immersion byly jiz na hrej.cz predstaveny v souvislosti se hrou, prihodne pojmenovaou Flow. Kdyz k tomu prihodim dobrou znalost WoW, tak podobny clanek (vcetne odkazu) je opravdu otazkou jen nekolika minut. A klidne i v hospode ;-)

Editováno: 18. 07. 2010 v 17.04

Nahlásit nevhodný obsah

20809969
kywi napsal 18. 7. 2010 v 15.45

Kacafirek: Nesouhlasím. Myslím že dobře napsaná studie by zdejší většině prepubescentů jen prospěla. Opakuji "dobře napsaná studie", ne tento paskvil. Na článek opravdu sedí pouze slovo projekt a omlouvám se, ale čertužel i ono "hospodský". Pokud budu cokoli (objekt "výzkumu") nazývat jinými slovy a odbornými výrazy, budu čerpat z literatury (a dávat na ní odkazy), nejedná se o seriozní vědeckou práci, ale o rádoby pokus o zviditelnění se. Moc by mě zajímalo, co na tohle to (ne, opravdu mě nenapadá rozumné synonymum) řekly hodnotící instance. Nějak mi totiž uniká byť jen jediná původní měřitelná informace.. Nebo ještě jinak, takovýto "vědecký projekt" má kdokoli hotový za 20 minut u Wikipedie..

Mimochodem ani referované výzkumy nejde brát jako relevantní, neboť čerpají z předchozích studií (flow a immersion jsou známy poměrně dlouho u her obecně), nesmíme navíc zapomínat že první výzkumy se vážou ještě na dobu před velkým videoherním krachem (1983).

Pokud se opravdu zajímáte o socializaci hráčů a o herní svět vs. realita a jejich vzájemnou interakci, doporučuji právě studie z přelomu 80. a 90. let. V té době byly zaměřeny na arkádové Hi-score a touhu člověka "natřít to ostatním", některé ze studií (bohužel nemám po ruce odkazy) navíc počítaly i s ekonomickým fakotrem (coin-opy něco stály), což článek také opomíjí (nechápu proč, "opravdová" studie o chování majetnějších a "chudších" a jejich vzájemné interakci ve světě MMO by byla 100x záživnější než tenhle ten slovní balast)

Největší komedie je ono autorství.. buď se dotyčný za tohle své dílko stydí (a upřímně, má proč) a maskuje se za "redakci Hrej", nebo je tohle projev vlastní iniciativy a zítra už se se článkem neshledáme :)

Editováno: 18. 07. 2010 v 15.58

Nahlásit nevhodný obsah

20844236
wwwildmancz napsal 18. 7. 2010 v 14.24

ten článek je divnej, obsah možná dobrej, ale forma mi na hrej.cz moc nesedí ;-/

Nahlásit nevhodný obsah

20814544
Kacafirek napsal 18. 7. 2010 v 14.10

Veti: hitokage: Problem je v tom, ze zatimco u tebe (vas) pujde o "hospodske" uvahy, tohle je zjevne prace podlozena vedeckym badanim na coz odkazuje i odkazovy aparat. Nerika jen proc, ale poukazuje na realne zduvodneni v ramci psychologie a ne jen uvazovani neodborne hracske obce, ktera vsemu rozumi...:-)
To jak moc tu "nekdo" nerozumi o cem ten clanek je jsou vety o tom co se stane po dosazeni max. levelu. Kdyby si nekdo, kdo neumi poradne cesky, nechci ukazovat, ten clanek opravdu precetl, tak by pochopil, ze na to odpovida.

Ale souhlasim, ze je tady ten clanek zbytecny, protoze to je jako hazet perly vepri domacimu...

Nahlásit nevhodný obsah

13496074
hitokage napsal 18. 7. 2010 v 12.39

Veti: Souhlas, na podobne zavery by mi stacila petiminutova uvaha.

Nahlásit nevhodný obsah

3815058
Marllone napsal 18. 7. 2010 v 10.55

Vybral jsem si dobrou školu

Nahlásit nevhodný obsah

8290823
Veti napsal 18. 7. 2010 v 01.07

Velmi velmi velmi plytky clanek. Je probiran vyvoj postavy pouze v dobe sbirani zkusenosti, ale absolutne zadna zminka o "endgame" flow ci immersion. Nejspise kazdemu je jasne, proc si chce hrac postavu, kterou si zalozil doexpit. Jelikoz ho k tomu nuti zamereni wowka jako takoveho - neboli vice nez 90% soucasti a moznosti se vam otevre az po dosazeni nejvyssiho levelu daneho datadisku. Tudiz je tento clanek dalsi z rady opravdu nezajimavych. Kdyz uz, tak spracujte stav, ktery hrace drzi ve hre dal i po dosazeni "maxima" moznosti. Plytke, plytke, plytke...

Nahlásit nevhodný obsah