Sid Meier’s Civilization V Článek Civilization V

Civilization V

Ondřej Švára

Ondřej Švára

23. 6. 2010 22:17 7
Reklama

Side, máš nás v hrsti. Na závěr roku si zřejmě budeme muset vzít dovolenou. My, civilizačně pozitivní. Chystáš páté pokračování své nejlepší značky. Chystáš pátou Civilization. Jakou ji chceš mít? A zajímá tě, jak si ji představují ostatní? Ačkoliv před tvou budovatelskou sérií klečíme s pokorou, nejsme hloupé stádo. Každý díl z hvězdné čtyřčlenné mozaiky měl nějaký kaz a bohužel jich s postupem času spíš přibývalo, než abys piloval již dávnou nastolenou dokonalost… Teď už jsi „pouze“ konzultantem, vývoj má v rukou tým, na který spoléháš. Bude civilizační ideál 2010 ovinut vánoční mašlí?

Je jasné, že Civilization V přijde částečně proto, aby akcionáři Take-Two chodili na schůze s dobrou náladou. Od série, která prodala přes devět milionů kopií, se další úspěch logicky očekává. Ovšem novinka je zároveň jasným důkazem toho, že poslední plnohodnotný čtvrtý díl zdaleka nebyl konečnou co do nápadů ani zpracování a podle mě hlavně nebyl zrovna ok. Bohužel spousta hráčů toto jaksi neviděla, nebo vidět nechtěla, a nyní se prostě čeká na pětku, jako pátou paní „dokonalou“. Bude ale opravdu taková? Byl by to zázrak. A když opravdu bude, stanu se houbařem a začnu psát do Českého klouzka…

Chaos

První a třetí díl Civilizace mě v obou případech stály dobrých dvě stě hodin života. Ty sudé pak dohromady. S těžkým srdcem přiznávám, že mě tahle série v moderní době možná již nikdy plně neosloví. Může za to právě čtvrtý díl, který pohřbil přehlednost a rychlý scrolling obrazu a zvolil módní trojrozměrnou grafiku. Vzhled budoucí Civilization tedy považuji za stejně zásadní jako to, co nabídne v otázkách hratelnosti. Zde je totiž největší důvod k obavám. V pastelkově barevné mapě čtvrtého dílu mám dodnes problém mezi stromy a vylepšeními rozeznávat od sebe nejen jednotky ale také městečka od vesnic, mlýny od dolů, pole od farem… A nikdy jsem si tuhle hru nepustil v maximálním možném nastavení, protože styl, s jakým se později složitější mapa v pohybu zdvojuje, mě doháněl k šílenství. Tohle osobně Firaxis nikdy neodpustím.

Jestli má být nová Civilizace ideálem i pro staré rejpaly, musí mít méně náročný a méně přeplácaný vzhled. To je můj osobní požadavek číslo jedna. Zřejmě mi mozek zatěmňuje staromódnost, ale když se mám rozhodnout mezi Caesarem III a jeho poslední inkarnací, zvolím toho staršího. Stejně tak jsem schopen vydržet u Red Alertu 2 či Simcity 3. A stejně tak raději zvolím Railroad Tycoon 2 místo Sid Meier's Railroads! Jednodušší a rychlá grafika mě prostě neuráží. Bohužel, vzhled prodává a Civilizace už prostě izometrická nebude. První screenshoty pětky hovoří jasně. Na jednodušší zpracování zapomeňte, tohle nebude Europa Universalis. Možnost přiblížit si na kostrbatý detail to, co už dálky vypadalo průměrně, je zkrátka žádoucí. Můžeme se teď půl roku akorát modlit, aby nám Firaxis nepřehodili stejné omalovánky jako před pěti lety. Tady jsem bohužel velmi skeptický.

S grafikou navíc souvisí i celkové pojetí herního světa. Bude se pokračovat v tlaku na detail na úkor celku? Zmenší se ještě o něco herní mapa? Její rozloha je pro mě zásadním bodem číslo dvě. Možnost symbiózy měst s okolním terénem, do kterého se mají roztahovat, zní zajímavě ale i riskantně. Je to opětné cílení na detail? V jedničce jsem se tetelil blahem nad několika desítkami rostoucích měst v obrovské mapě, ve čtyřce jsem se už musel spokojit s ani ne polovičním zážitkem. Detailněji modelovaná sídla s okolními vesnicemi jaksi přerostla možnosti titěrnějšího místa pro život. Pocit z megalomanství byl knokautován snahou o propracovanější pohled na sídla. V mých očích jasná chyba.

Vydržte u přijímače

Svižnost, svižnost… Pátá Civilization musí být na aktuálním hardwaru výpočetně rychlá. Tak zní třetí hlavní požadavek. Bezpodmínečný. Víte, především trojka měla neuvěřitelnou slabinu. Ze začátku hráče strhla a na konci uspala. Když ještě nebyla objevená celá mapa a většina národů si žila v anonymitě, navnadila vás neuvěřitelným tempem. Kolo střídalo kolo, doslova jste žili se svým národem a s chutí jste sledovali, jak města živelně rostou, jak se plní okénko s vědeckým objevem a jak panenskou přírodu huntují políčka a první silnice.

Jenže pak začly prodlevy mezi koly narůstat, až jste se zničehonic přistihli, jak půl minuty bezcílně zíráte do nehybného obrazu. Kolem devatenáctého století se najednou Civilization zadrhla a sprint, který se již dávno změnil v poklus, přešel v chůzi. Lenost enginu (zejména při obrovské mapě) nerozlišovala mezi jakýmkoliv hardwarem. Když jsem trojku před osmi lety hrával na starém Athlonu, snil jsem o počítači, který by tuhle hru rozcupoval. Dodnes se to stoprocentně nepovedlo. Čtyřka svou pomalost opticky maskovala díky fíglu s informačními zprávami a proto jsem jí dal milost. A troufám si říct, že v závěrečných fázích byla objektivně skutečně o něco rychlejší. Od novinky ale čekám víc. Jestliže jsou prodlevy mezi koly stále největším minusem tahové legendy, pak by právě tento problém měl nový díl řešit. A pokud to udělá, budu ho milovat.

Co chybí a nemělo by

Je jasné, že pátá Civilization musí být jiná, aby přežila. Šestiúhelníky, pouze jedna jednotka na políčku, jedna posádka ve městě, interface ovlivněný z Revolution... Hra ale nesmí být jednoduchá. Odsun špionáže a náboženství mě mrzí. Zejména otázka víry se měla naopak více propracovat. Náboženské souznění a samozřejmě i antipatie jsou všeobecným faktem a pokud si Civilization netroufá dát virtuálním vůdcům možnost zorganizování něčeho na způsob křížové výpravy, pak je to chyba. Co je zavrženíhodného na Europě Universalis, když sousední mocnost začne proti vám splétat alianci, protože ji svou vírou léta dráždíte? Pokud v Civilizaci soupeří reálné národy, tak do jejich historie náboženské přesvědčení patří.

Ideální Civilization… Bylo by velice jednoduché říct, že chci rozlohu a svižnost jedničky, přehlednou grafiku z trojky a spoustu drobných vylepšení ze čtvrtého pokračování. Firaxis by tohle nejpíš zvládli, ale pak by se mohli klidně rozpustit. Dokonalé hry se totiž nedělají, zvlášť u marketingově zajímavých sérií.. A je smutný fakt, že moje ideální Civilization by možná komerčně propadla právě jen kvůli rádoby neatraktivnímu vzhledu. Každý by to bral jako ústup z dobitých pozic, ačkoliv by to bylo mylné přesvědčení... A ještě, než dám prostor vám v diskuzi, napíši poslední vzkaz do Firaxis: Prosím, vraťte na hlavní panel ukazatel počtu obyvatel. Nechápu proč po jedničce zmizel hluboko v nabídce. Side, tohle do pátého dílu prostě chci.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama