ohlednuti-za-igf-2010
Max & the Magic Marker Článek Ohlédnutí za IGF 2010

Ohlédnutí za IGF 2010

Marek Švrkala

Marek Švrkala

3. 4. 2010 22:19 2
Reklama

Další rok uplynul jako voda v řece Moskva, a tak mohlo v rámci Game Developers Conference v San Franciscu tradičně proběhnout také vyhlášení Independent Games Festival Awards. Prestižní ceny o nejlepší nezávislé hry roku získávají každoročně větší význam. Stále více hráčů totiž ze světa komerčních her uniká k menším projektům. Ty sice netvoří ohromná studia o stovkách vývojářů, často ale i jeden vizionář překoná komerční projekty v tom nejdůležitějším – v hratelnosti. Důkazy toho můžeme hledat třeba u účastníků z let minulých, namátkou připomeňme World of Goo, Braid nebo Zeno Clash. Z celkem 301 přihlášených titulů v letošním ročníku porota nejprve vybrala pět finalistů, z nich byl pak na slavnostním ceremoniálu, jenž můžete zhlédnout zde, vybrán vítězný kousek.

Vítězem hlavní ceny IGF je Monaco

Nejprestižnější cenu – Seumas McNally Grand Prize – a odměnu ve výši 20 tisíc amerických dolarů si ze San Francisca odnesl Andy Schatz zastupující studio Pocketwatch Games (autoři roztomilých projektů Venture Arctic a Venture Africa). Jeho Monaco je stylová kooperativní stealth akce až pro čtyři hráče, avšak nechybí ji ani singleplayer. Úkol pro čtveřici rozdílných a dobře vyvážených povolání je jasný – „vzít něco, co není jejich“. Prostě to ukrást ve stylu Dannyho parťáků a přitom se vyhnout pozorným strážcům. Vše je v 2D top down pohledu zasazené do prostředí moderního Monte Carla v retro pixelové grafice. O finální hratelnosti Monaca zatím bohužel tolik nevíme (IGF se mohou účastnit i rozpracované tituly v prvních fázích vývoje). Autor mluví o mixu prvků z her Left 4 Dead, Hitman, Gauntlet a Thief, který ale nebude postrádat originalitu a vlastní nápady.

Atmosféru projektu můžete momentálně nejlépe načerpat z traileru nebo z představení editoru levelů (vytvořenou úroveň prostudujte pozorně, autor totiž vtipně stvořil Moscone Center, kde proběhlo vyhlašování IGF, úkolem hráče bylo ukrást hlavní cenu vývojáři konkurenčního projektu). Právě vytvoření zábavných a nápaditých budov chráněných inteligentní securitkou, kam se čtveřice zlodějů pokusí vloupat, určitě bude jeden z klíčů k úspěchu tohoto herního konceptu.

Téměř 170 porotcům se Monaco vskutku líbilo, což potvrzuje udělení druhé ceny za celkový design (Excellence in Design). Vynikající dojem ze hry dokládají i výpovědi zahraničních novinářů, kteří přímo na místě mohli Monaco vyzkoušet. Pokud skutečně vyjde záměr s originální hratelností mixující mnoho prvků a populární element multiplayerové kooperace, může Monaco být kandidátem na příčky nejvyšší. Vedle PC by mělo vyjít také na jednu konzoli, pravděpodobně Xbox 360. Vydání je v plánu zhruba na začátek příštího roku.

Technické disciplíny

Druhým nejúspěšnějším titulem dvanáctého ročníku cen IGF je atmosférická černobílá puzzle plošinovka Limbo. Stejně jako Monaco posbírala hned dvě ocenění, avšak pouze v technických kategoriích - Excellence in Visual Art a Technical Excellence. Vizuální stránka hry od malého týmu Playdead Games z dánské Kodaně zaujme už na první pohled a to z obrázků i z prvního teaseru. Hra černé barvy s bílou stále funguje a to i díky příjemnému pozadí. Hratelnost kombinuje klasické prvky skákaček s různými puzzly, na zmiňovaném videu lze zahlédnout i hrátky s gravitací, spoustu různých pastí a dalších nástrah, které se na herním svět postupně objevují.

Hlavním hrdinou je malý chlapeček zničený z osudu své ztracené sestry. Dostane se tak do jakéhosi předpeklí, kde se snaží zjistit, co se s jeho milovanou sestřičkou stalo. Přeci ho nenecháte ne holičkách? Vypuštění finální verze je naplánované na léto letošního roku, kdy by se měla objevit na Xbox Live Arcade. Snad autoři tento termín dodrží a my se o prázdninách budeme moci vrhnout do atmosférického černobílého světa.

Bodoval i oblíbený pán v červené čapce

Své ceny se dočkal také nestor nezávislé scény, švédský vývojář Jonatan Söderström, známý spíše pod přezdívkou Cactus. Populární vývojář byl oceněn za inovaci - Innovation/Nuovo Award - udělovanou „nekonvenčním titulům, jež nějakým způsobem posunují videohry kupředu a mění styl, jakým o nich přemýšlíme“. Charismatický autor speciální porotu této kategorie složenou ze známých videoherních umělců (např. autor passage Jason Rohrer) zaujal s plošinovkou Tuning. Poskakování s jakousi kuličkou po rozmanitých úrovních vzbuzuje zajímavé pocity, hra se dá klidně označit za "psychedelickou". V konkurenci jiných bláznivých projektů (Today I Die, Closure, Enviro-Bear a A Slow Year), které jsou v některých případech spíše experimenty než dobře hratelnými kousky a obyčejné hráče osloví jen těžko, vítězství Tuningu od známé osobnosti příliš nepřekvapilo.

Z tří nominací na technické ceny jednu (Excellence In Audio) proměnila černobílá flashová plošinovka Closure, kterou si můžete vyzkoušet sami zde. Nakonec uspěla díky zvukové složce, kvalitní práci autorů uslyšíte už po první procházce s postavou. Jak krásně šlape! Closure jinak opět těží z kombinace černé a bílé barvy, ke klasickému konceptu plošinovky Closure Team přidává různé puzzle prvky pomocí jakési svítilny. Tu s sebou hráč nosí a různě využívá, aby si zobrazoval svět jinak skrytý ve tmě. Closure si rozhodně zaslouží zvýšenou pozornost.

A jak jste hlasovali vy?

Svou cenu udělují eovněž sami hráči, kteří mohli hlasovat pro cenu publika - Audience Award . Úspěch Heroes of Newerth od studia S2 Games není po bližším prozkoumání titulu překvapivý. Jde totiž o online multiplayerovku vycházející z populárního módu DotA (Defense of the Ancients) z Warcraftu 3. Akční RPG Heroes of Newerth má na Facebooku přes tři sta tisíc fanoušků, i v případě že jich z tohoto počtu hlasoval zlomek, bylo vítězství Hrdinů jasné. Vše je zatím ve fázi otevřené betaverze, můžete se k ní připojit zde.

Velmi potěšeni mohou být tvůrci nádherného kousku Max & the Magic Marker od studia Press Play. Získali totiž speciální cenu od sponzora (platforma digitálního downloadu Direct2Drive) a odměnu ve výši 10 tisíc dolarů (vítězové jiných kategorií dostávají 2500 dolarů). Tento 2D kousek pro Wiiware a PC těží z principu kouzelné hůlky, kterou si můžete vyčarovat jakýkoli tvar a využít jej v postupu plošinkovými úrovněmi s různými puzzly. Přestože jsme podobné hry nutící hráče používat vlastní kreativitu a nápady viděli již několikrát, Max & the Magic Marker vše zpracovává dokonale. Jak hraní s Maxem funguje, můžete jednoduše posoudit sami v tomto demu, plná verze je momentálně k mání za 15 eur.

Studentíci opět perlili

Velkou přehlídku zajímavých projektů nabídla také studentská část IGF. Porota z 10 finalistů vybraných ze 150 převážně semestrálních prací z fakult, které mají studijní programy věnované hernímu vývoji, ocenila zejména nápad a jednoduché technické zpracování. V ostré konkurenci propracovaných kousků jako Spectre nebo Igneous totiž zvítězila minimalistická flashová plošinovka Continuity. Její hlavní devizou je geniální myšlenka rozdělit obrazovku na několik obdélníčků (zpočátku tři). Ty můžete přesunovat jako populární skládačku, Pro dokončení levelů je nutné přecházet z jednoho obdélníčku do druhého, vedle klasických hopsačkových úkolů s puzzly tak musíte ještě vymýšlet, jak obdélníky správně přesunout, abyste se dostali tam, kam potřebujete. Continuity vyzkoušejte třeba tady. Projít všech 32 levelů dá hodně zabrat.

Vítězství na IGF ještě neznamená nesmrtelnost

I dvanáctý ročník soutěže nabídl spoustu otázek o konečném výběru poroty a o oceněných titulech. Osobně je pro mě nečekaný hned vítěz hlavní kategorie - Monaco. To dokázalo zaujmout i v ostré konkurenci Rocketbirds, Traumy nebo Super Meat Boy!. Právě u Monaca se opět ukazuje letitý problém celé soutěže a to porovnávání titulů v rané fázi vývoje s těmi již dokončenými. Je nesporné, že myšlenka Monaca je velmi zajímavá a lze z ní vytěžit opravdu hodně. Jak jí ale dokáží tvůrci zpracovat a co z ní nakonec vytěží zůstává otázkou. Zda hra pohoří jako Crayon Physics Deluxe, nebo se naopak zapíše do historie jako World of Goo, se dozvíme až za rok.

Už dříve se budeme moci těšit z Limba. Plošinovka oznámená už v roce 2006 se po letech odpočinku, kdy jsme o ní prakticky neslyšeli, znovu vrací v plné palbě a v létě by se měla konečně dostat přímo k hráčům. Podle všeho to bude unikátní zážitek, využívající dnes populární hru černé barvy s bílou a žánr skákaček, který stále zůstává vhodný pro implementování obrovského množství různých nápadů.

Určitě zklamání prožili třeba autoři experimentální adventury Trauma, která ve výhru nedokázala proměnit ani jednu ze tří nominací. Stejně neúspěšně skončila i akční plošinovka Rocketbirds: Revolution! (v recenzi se nám velmi líbila). Z obrovského množství zúčastněných titulů ale vývojáři musí i nominaci mezi pět nejlepších považovat za obrovský úspěch.

Zábava teprve začíná

O vývoji všech oceněných titulů vás samozřejmě budeme informovat a to v regulérních recenzích, v novinkách i v naší nezávislé sekci. Independent Games Festival je záslužnou akcí – každý zájemce je díky ní upozorněn na mnoho hodin potencionální zábavy. Projít pouhé finalisty není záležitost na jeden večer. A co teprve vyzkoušet všechny zúčastněné kousky, které už mají hratelnou podobu? To je výzva! Pokud nemáte co dělat, pusťte se do toho. My se už nyní těšíme, co nám přinese další rok a jakých nezávislých projektů se v něm dočkáme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama