call-of-duty-xp-2011-akcni-obzerstvi
Modern Warfare 3 Článek Call of Duty XP 2011: akční obžerství

Call of Duty XP 2011: akční obžerství

Maggot

Maggot

6. 9. 2011 22:00 2
Reklama

Proč 2011? Protože se z výstavy Call of Duty XP pravděpodobně stane každoroční slezina fanoušků s neotřesitelným zájmem o nejúspěšnější akční sérii současnosti. A ruku na srdce, kdo jiný si zaslouží vlastní výstavu, než právě Call of Duty, které hrají miliony hráčů, kdy tytéž miliony hráčů netrpělivě očekávají příchod poslední zastávky s podtitulem Modern Warfare 3? XP přineslo hned několik informací ohledně budoucnosti značky a také neodvratný důkaz toho, že komunitní srazy dnes vyzařují mnohem silnější auru než masové akce typu E3 a GamesCom.

Vůně prachu... střelných prachů!

Los Angeles přes víkend praskalo ve švech. Ne že by bylo za normálních okolností opuštěné, ale Activision dopravní špičce nasadil korunu s oficiální akcí směřovanou pouze na sérii Call of Duty. Když před vás někdo postaví vstupenku v hodnotě 150 dolarů – zhruba 3 tisíc českých korun – automaticky čekáte, že vám budou nalévat burgundské víno a hostit vaše žaludky divokým kancem. Realita je ovšem mnohem lepší, jelikož se všem fanouškům dostalo nejenom nových informací, ale také mnohem exkluzivnějšího pohoštění. Co si budeme nalhávat, BlizzCon, QuakeCon, Call of Duty XP a všechny akce podobného druhu jsou směřované na tu nejzarytější komunitu. Na co se mohli hráči těšit krom možnosti si osahat reálné zbraně a zasoutěžit si v sumu, navlečeni do obleků obrněných Juggernautů z Modern Warfare 2?

K vidění toho bylo opravdu mnoho! Nejzajímavější a neobyčejnou atrakcí je reálná přestavba mapy Scrapyard z Modern Warfare 2, kde si mohli návštěvníci zahrát paintball. Porce hráčů předčila původní očekávání a ti nejlepší nakonec obdrželi placku se znakem Prestige ocenění, taktéž na motivy hry. Modelování reality na základě virtuální předlohy je v dnešní době na denním pořádku a dnes má větší význam, než kdykoliv předtím. K dispozici byla také přepracovaná výcviková dráha, na níž si můžete doslova porovnat reálný čas s tím virtuálním. Krom paintballu Activision pro fandy zřídil možná ještě větší senzaci. Lidé zkrátka musí jíst a tak společnost nechala přímo na výstavišti zřídit speciální fastfood, zkonstruovaný podle in-game podoby zvané Burger Town. A co by to bylo za vojáka, kdyby ke vchodu přišel po svých – praví drsňáci zvolili ruční lanovku.

To všechno je obrovská póza, všechno z toho nedává normálnímu hráči smysl, všechno to muselo stát obrovské jmění, ale zároveň jde o vstřícný krok směrem ke komunitě. Activision je moloch s konty tak hlubokými, že by se v nich utopil i zájezd jeptišek, nebojí se z lidí tahat peníze tím nejdrzejším způsobem, ale také se nebojí ukázat, že na to zkrátka má. Ačkoliv je 150 dolarů v kontrastu s jinými akcemi podobného druhu mnoho peněz, všichni, kteří se výstavy zúčastnili, vám potvrdí, že to zkrátka stálo za to. Ve výsledku je všechna ta materiální snaha se zviditelnit – a to jsme ještě ani zdaleka nezmínili vše – to nejmenší, jelikož nasát ducha podobného shromáždění je zkrátka k nezaplacení. A pokud vás netáhne ani komunitní plácání se po zádech, konference na místě konání a vše s ní související nabídla svým pojetím mnohem více, než letošní E3 prezentace jednotlivých gigantů. Což se dalo očekávat, jelikož mají vývojáři prostor pro svoje vlastní hry a návštěvníci dobře vědí, do čeho jdou.

Což je samozřejmě jeden z důvodů, proč mají komunitní výstavy opravdu zářivou budoucnost. Pokud se vaší hře nedostává dostatek pozornosti, nebo tolik pozornosti, kolik byste si sami přáli, uspořádejte vlastní shromáždění! V praxi jednoduchá a zaběhnutá myšlenka, které se Activision se svými prvními damami v podobě Infinity Ward, Sledgehammer Games a Treyarchem chopili na výbornou. Vzhledem k úspěchu série a snahy vydávat ročně alespoň jednu hru značky Call of Duty je navíc velice pravděpodobné, že se z Call of Duty XP stane každoroční záležitost. No a? Popravdě, rozhodně to jenom uvítáme, jednou ročně se rádi necháme zahrnout tím přepychem, byť nejsme přímo na místě, jelikož možnost pořádat vlastní herní výstavu, dokonce v rámci jedné značky, je sen každého vývojáře a vydavatele. Stále však jde o luxus, který si díky nákladnosti nemůže dovolit každý Honza.

Potvrď mi to

Co naplat, každý, kdo legitimně navštívil CoD XP, při vydání hry zdarma obdrží kopii limitované Hardened edice, která pro normálního kupujícího představuje rázný problém, možná až nastraženou past, jež vám při kontaktu vysaje peněženku do dna. Součástí prezentace bylo i odhalení této nikterak výrazné verze, která bude celá zabalená do speciálního kovového přebalu s originálním potiskem, v jehož útrobách navíc naleznete 100 stránkový vojenský deník, v němž jsou popsány vojenské taktiky a signály, majitelé PS3 a X360 navíc obdrží ještě speciální téma a oblečení pro své avatary. Souvisejíce s propagací sociální sítě zvané Call of Duty: Elite obdržíte i roční členství této služby a speciální status, dle slov Activisionu, v ceně. Nyní se ovšem dostáváme k onomu začarovanému kruhu. Zahraniční obchody stanovily cenu edice na nějakých 90 liber (zhruba 2500 Kč), což je nepoměrně velká suma vzhledem k tomu, že vás samostatná hra vyjde na polovinu a roční členství v síti Elite na 50 dolarů ročně. Nutno také dodat, že za podobnou cenu se dnes prodávají prémiové edice s mnohem solidnější nabídkou hmotného obsahu.

Call of Duty XP 2011: akční obžerství
i Zdroj: Hrej.cz

Activision v tomto ohledu zkrátka přestřelil, nejsložitější na tom všem je fakt, že již teď se předobjednávky hromadí rychlostí světla. Finanční leviathan zkrátka moc dobře ví, že se fanoušci, schopní vypálit téměř tři tisíce korun za obsah, vždy najdou, nyní již ovšem nejde o drzost, nýbrž o parazitování. Může to Activisionu vůbec někdo zazlívat? Nemůže, ať už se trh tváří sebepříznivěji a na hráče vystrkuje onu růžovou a vysmátou tvářičku, stále jde o obchod a náš subjekt je v tomto ohledu modelovou ukázkou spolehlivě prosperující firmy, jejíž součástí by chtěl být kdejaký investor. Což z pohledu nás hráčů samozřejmě neomlouvá cenu této kusově omezené edice. Hráč nepolíbený beta testem Elite navíc kupuje zajíce v pytli, jelikož se ani zdaleka neví, jak hladký launch službu čeká. Vydavatel ovšem vidí budoucnost právě v Elite, která centralizuje hráče všech nadcházejících Call of Duty do jedné, masivní skupiny, kde najdete opravdu vše, od statistik, klubů, týmů až po detailní údaje o jednotlivcích.

Jelita mezi elitou

Ano, Call of Duty: Elite je název ceděný skrz všechny druhy cedníků. Koncept je jasný – vezměte všechny hráče vašich her a sdružte je do jednoho velkého celku, do vlastní sociální sítě, která dokonale vyhovuje vašim i jejich požadavkům. Elite je služba, s níž musíme od budoucna počítat. Síť zkrátka zaznamenává vaše počínání v Call of Duty hrách, počínaje již vydaným Black Ops, konče všemi, kterých se teprve dočkáme. A že jich nebude málo! Sledovat můžete vaše počínání v singleplayeru, mnohem důležitější je ovšem synchronizace síťových statistik. Koncept samozřejmě umožňuje všechny základní úkony jako komunikaci hráčů mezi platformami, správu výbavy prostřednictvím sítě a její následné načtení ve hře, sledování statistik jednotlivých hráčů, ukládání a stříhání video záznamů ze zápasů, či analýzu map a zbraní. Pokud vám schází lokální přátelé, prostřednictvím Facebooku není problém vyhledat jakékoliv střelce z konkrétních her, vytvářet vlastní skupiny a klany.

Elite je ovšem prémiová služba založená na placení časových tarifů. Vše výše zmíněné získáte zdarma, bez nutnosti cokoliv platit, ať už tvrdou měnou, nebo naturáliemi, ti nejzapálenější hráči mohou ovšem investovat 50 dolarů do ročního předplatného, aby získali všechna nadcházející DLC zdarma, prémiová videa od bratří Scottů a Willa Arnetta. Ostatní země se navíc dočkají i prémiových zápasů o věcné ceny, nad nimiž v našem případě visí velký, zamračený otazník. Vzhledem k profesionálnímu – skutečně to tak můžeme nazývat – možná až obsedantnímu zaměření na stálice scény je navíc možné udržovat i vlastní klan mnohem dynamičtěji. Nejenom že levelujete i v rámci své smečky, zároveň ji ovšem můžete vybavit vlastními vizitkami a v mnoha jiných ohledech přizpůsobit vlastní vizi. Pro náruživé kinaře si Activision připravil i možnost ukládat až 4 minutová videa, na rozdíl od 30 sekundových střihů v základní verzi. Třešničku na dortu představují i cenné tipy a triky od odborníků na slovo vzaté a také od samotných vývojářů.

Tisíc korun je a není mnoho peněz za roční předplatné. Využívání takové služby na plno má význam pro ty hráče, kteří hodlají hrát Call of Duty i v budoucnu a také pro ty hráče, kteří vědí, že budou kupovat přídavky v podobě nových map, režimů a dalšího obsahu. Pokud se ovšem rozhlédnete kolem sebe, tak zjistíte, že spousta hráčů si dnes platí spousty dalších služeb. Majitelé Xboxu nutně potřebují platit zlaté členství, velká spousta majitelů PlayStation 3 naopak využívá krás PlayStation Plus. Již nyní je zcela jasné, že placení ročního členství v klubu Elite má výhledově smysl zejména pro stálou komunitu. Tak jako tak, obrázek si o službě budeme moci udělat sami v listopadu. Během konference padlo slovo i na druhý díl nezávislého filmu natočeného na motivy Modern Warfare. Pravděpodobně jste viděli amatérský, leč setsakra působivý krátký film s názvem Modern Warfare: Frozen Crossing, který natočilo malé torontské studio na vlastní náklady. Když jej Activision viděl, kontaktoval jeho tvůrce a nabídl jim spolupráci – kompletně pokryje náklady na pokračování s názvem Find Makarov: Operation Kingfish. Jak můžete vidět v ukázce položené níže, autoři dokonale trefili frekvenci původní hry a její potenciální přenesení na filmová plátna. Výsledek: klidně bychom na takový film šli do kina.

Chaotická rovnováha

Hlavním hřebem večera se ovšem stalo oficiální předvedení multiplayeru k Modern Warfare 3, a jak se fandové mohli sami přesvědčit, hra na střízlivosti od posledně nijak nepřidala. Stále jde o rychlou, překombinovanou akci plnou supermoderních zbraní, technologií a možná i zbytečností, použitelných v jakékoliv sci-fi. Hlavní myšlenka je ovšem jasná – zpřístupnit hru novým hráčů, ale hlavně udělat hraní dostatečně variabilní na to, aby v něm našli zalíbení všichni. Největší změnou prošla organizace a použití tzv. Strike řetězců, neboli odměn za sériové zabíjení. Odměn, které můžete použít okamžitě v průběhu zápasu a kterými pravděpodobně někoho vytočíte do ruda. Každá ze tří tříd – Assault, Support a Specialist – nabízí jiný druh odměn, jiný způsob jejich nabývání a použití. Útočný Assault se od předchozích her nikterak neliší, za prosté zabíjení vám naskakují odměny jako je použití bombardovacích náletů, útočných helikoptér, dálkově naváděných raket či bojových robotů. Pokud vás ovšem v průběhu otevírání zavraždí, počítadlo se resetuje a začínáte znovu.

Podpůrná Support už není tolik radikální, zabíjením budujete řetěz, který se ovšem v případě smrti nepřeruší, nýbrž pokračuje rovně vzhůru. Zatímco odměny v případě třídy Assault směřují na hromadění zabití, Support pomáhá týmu opravdu vyhrát i po stránce taktiky a podpory. Čímž myslíme používání špiónských satelitů, palebných věží, které pročistí vzdušný prostor, či použití odolnějších neprůstřelných vest pro celý tým. Jde o jednu z těch tříd, která je cílená zejména na nováčky a méně agresivní hráče. Poslední třída Specialist se diametrálně liší od předchozích dvou hned několika fakty – je určená spíše pro vlky samotáře, jelikož hromaděním smrtí otevíráte další perky (pasivní vylepšení schopností) použitelné s těmi, které si může zvolit každý v obrazovce s nastavením vlastní třídy. Věc se má tak, že si každý může vybrat tři perky, jako diplomovaný specialista si můžete ovšem vystřílet další tři podle vlastního výběru.

Abychom příliš neodběhli od perků, vývojáři z části vyslechli nářky hráčů a odebrali vylepšení Stopping Power (větší účinnost zbraní), Commando (prodloužený dosah nože) a One Man Army (možnost střídání tříd v průběhu hry). Hráči se tak budou muset mnohem více spoléhat na vlastní instinkty a méně agresivní perky, což by mělo vést k mnohem vyváženější hratelnosti. I arzenál zbraní prošel značnou renovací. Najdete zde samozřejmě nezbytné stálice jako útočné pušky AK47 a SCAR, velká většina je ovšem tvořena novými a nejmodernějšími kusy. Aby toho nebylo málo, odstřelovací pušky byly zařazeny do kategorie sekundárních zbraní, můžete je tedy nosit spolu se samopaly a vyloženě útočnými kusy, čehož se vpravdě bojíme. Vývojáři do hry opět začlenili možnost instantních killů bez nutnosti přesněji zaměřovat (milovníci tzv. Quick Scopingu si přijdou na své) což je jeden z důvodů, proč v Modern Warfare slouží odstřelovačky ke všemu, jen ne k palbě na dálku. Za zmínku rovněž stojí nový režim Kill Confirmed, kde z každého zabitého vypadne psí známka, kterou musí tým získat, aby potvrdil / vyvrátil zabití.

Určitých změn doznal i vývoj postavy a uspořádání zkušeností. Hráč může dosáhnout až 80. úrovně, po jejímž překonání lze začít znovu v tzv. Prestige rovině. Zatímco využívání prestižních hodností bylo v předchozích dílech víceméně bezvýznamné, motivace k pokračování je v případě Modern Warfare 3 o to větší. S každým načnutým Prestige levelem obdržíte dodatečný slot pro tvorbu vlastní třídy (uspořádání zbraní, perků, řetězců…), zároveň si tím ovšem otevíráte novou buňku plnitelných úkolů, nové vybavení, a co lépe, získáváte dvakrát tolik zkušenostních bodů pro levelování postavy a zbraní. Bavíme se tu o jedné z těch nejpozitivnějších změn, jelikož je otevírání nových a nových prvků jednou z domén multiplayeru Call of Duty již od doby prvního Modern Warfare. Čeho se ale zároveň bojíme, jsou mapy. Ačkoliv prozatím nebylo možné jejich detailní prozkoumání, pokud jde o rozsah, příliš se toho nezměnilo. Dle obrazovky na samotné akci by se v plné verzi hry měly objevit režimy až pro 32 lidí, jak na PC, tak na konzolích. 32 lidí není problém pro Battlefield, který překypuje velkými mapami.

Pokud jde o Call of Duty, i aktuální maximální počet 16 hráčů na mapu je mnohdy dost, ať už po stránce hratelnosti, tak nezbytného technického základu. Hry mají tendenci lagovat, mnohdy i přímo kolabovat v přítomnosti uživatelů s horší stabilitou internetu, jakmile je navíc jeden z týmů znatelně silnější, druhý se sotva zmůže na odpor. Takový počet hráčů je pro Call of Duty zkrátka značně nevyhovující z hlediska hned několika pohledů, stále ovšem nikdo nepotvrdil pravdivost této featurky. Majitelé verze pro počítače se navíc mohou radovat z přítomnosti dedikovaných serverů, není tak problém hostovat hodnocené hry i u vás doma. Ani privátní lobby neušly pozornosti a tak si zakládající člen může nastavit všemožná kritéria, od použitelných zbraní, po perky a výběr jednotlivých odměn za zabíjení. Kooperativní režim Spec-Ops, nyní zvaný Survival Mode, se od multiplayeru příliš neliší, sdílí s ním mapy, možnost vytvářet vlastní třídy, levelovat v rámci sebe samotného, ale s tím rozdílem, že skupina hráčů odolává sílícím vlnám AI nepřátel. Podporu AI kolegů, náletů, nových zbraní a perků neodemykáte ničím jiným, než klasickým platidlem.

Závěru prezentace vévodilo vystoupení punkových Dropkick Murphys a svůj talent předvedla i hip hopová hvězdička Kanye West. Vrcholem několikadenního běsnění byl i turnaj o milion dolarů – počítáte to někdo? – a představení speciální edice terénního vozu Jeep Wrangler, připraveného na motivy hry. Že už není herní byznys, co býval? Ano není, srší z něj peníze všemi otvory, vydavatelé neotálejí s masivní propagací svých produktů a hráči mají důvod se zároveň radovat i vztekat. Jisté je, že demonstrace podobného druhu mají ve světě her obrovskou váhu, přičemž ji Activision popadl za rohy a vyždímal z ní vše. A že to stálo kvanta prachů? Nic, co by se zpět nenahrabalo za další měsíc.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama