Nové konzole, marketing a realita

10. červenec 2017 18:00 / Aleš Tihlařík / Téma / Diskuze (53)

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20878742
Masarkavtrenyrkach napsal 11. 7. 2017 v 15.12

Jako starší hráč, který má rodinu a mnoho výdajů, s nelibostí nesu, že si výrobci konzolí (a užiteční idioti v čele s DigitalFoundry) našli nový marketingový nástroj: 4k rozlišení.
Ať se divám, jak se dívám, ať hledám sebevíc, nenacházím rozumnou 4k televizi v ceně pod 20 tisíc. A to je věru výrazné zvýšení ceny mého koníčku! K ceně konzole a k ceně her ještě přičíst cenu zobrazovacího zařízení.
Tím spíš, že mi 1080p stačí. Jsem s tímto rozlišením spokojený. Vlastně jsem byl spokojený i s 720p na X360/PS3. Co bych spíše ocenil je, aby v 3D hrách bylo lepší nasvětlení (víc dynamických zdrojů světla), lepší nasvětlení transparentních a translucentních materiálů, aby byl potlačen aliasing (zejména u silně reflexních materiálů), aby se více používala transparence (např. dělat vlasy pouhým maskováním je už skutečně hodně škaredé), aby se zobrazovaly důsledky nepřímého nasvětlení, aby objekty vrhaly stíny od všech zdrojů světla, aby se zlepšila animace a pohyb obecně (navigace, plánování pohybu, predikce).
Ale 4k je prima marketingové heslo.
Stejně jako před tím se konzole prodávaly s propagací CD, pak DVD, pak Bluray, 3D, nebo s pohybovým ovládáním.
Propagace vyžaduje jasná srozumitelná hesla.

P.S.: 60fps je dobrá hůl, kterou se dá psa (konzolového hráče) vždy bít. Bude-li jakýkoliv výrobce herního software stát před rozhodnutím, má-li se jeden snímek obrazu vyrenderovat za 33ms nebo jen za 16ms (a tím toho vykreslit cca 2x méně), vždy sáhne po tom prvním. 60fps byl, je a bude v drtivé většině jen důsledek toho, že hra jede i na rychlejším stroji než pro jaký byla navrhována. (Ano, jsem si vědom výjimek -- rozličných arkádových hříček designovaných na 60fps)

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 11. 7. 2017 v 12.54

SpeedyRedy: Souhlasit se dá akorát s tím, že MS bohužel nezvládl začátek, ten první rok a půl udělali vyloženě blbě a od toho se začalo všechno odvíjet a všude se začal propagovat PS. Lidi té masáži prakticky ihned podlehli, to už je pro nás tak nějak typické.

Celý ten příspěvek si pojal jako takovou ódu na Sony, vypíchl si dobré kroky Sony a špatné kroky MS, ale u obou firem si jaksi úplně pominul tu druhou stranu. Každý si hájí to svoje, to je pochopitelné, ale ty si to vzal vyloženě z toho "fanboy" pohledu.

Poslední 2 roky dělá MS jeden skvělej krok za druhým a konečně to posunuli tam, kde to mělo být už na začátku. To byla ta jejich velká chyba a teď už se to jenom těžko dohání. Tvoje poznámky o XONE X jsou úplně mimo. Ta konzole bude spíš právě pro ty, kteří hrajou hodně. Drtivá většina multiplatformních her asi nevyužije plný potenciál toho stroje, ale za to už moc nemůže MS a je to na trochu jinou diskuzi. Ovšem i třeba kratší nahrávací časy a o něco lepší framerate může být zpříjemnění hraní právě pro ty, kteří hrají často a chtěli by ten zážitek zase posunout o kousek výš. Srovnání s PS4 Pro je hodně úsměvné, tam se Sony vůbec nemůže chytnout, co se výkonu týče. Za rok nebo za dva už to může být zase úplně jinak, to teprv uvidíme.

Mě osobně vyhovuje o parník více Xbox, ale to už je samozřejmě strašně subjektivní. Sony to lépe zvládla marketingově a umí lidi asi více "zaujmout." Ta konkurence prospívá oběma stranám a tak to má být. Obě firmy se to snaží každým dnem posunout zase dál. Každá trochu jiným směrem, ale to je opět logické. Ty to vidíš pouze jako " úžasný PS " a " zlý a ošklivý " Xbox. Já jako hráč mám rád v podstatě obě značky a vyberu si to, co mi více vyhovuje a jaká politika dané firmy je mi bližší. Pokud někdo napíše jednostranný příspěvek jako ty, musím se smát, promiň. Pokud je ti 13, tak se omlouvám a tvůj postoj chápu, ale jestli si nedejbože dospělý a přemýšlící muž, měl by ses trochu zamyslet.

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 11. 7. 2017 v 11.51

Drew7878: až se dosměješ tak uveď argument, obhaj text který uvádíš. Co je na mém textu tak směšného a fanbojovského.

Nahlásit nevhodný obsah

20875587
Drew7878 napsal 11. 7. 2017 v 11.00

SpeedyRedy: Děkuji za perfektní rozesmání takhle chvíli před obědem, Sony fanboy se o to opět parádně postaral. Ten internet je fakt temný místo, člověk si přečte pár řádků od anonyma a má z toho srandu na půl dne, měli by ty internety zakázat. :D

Nahlásit nevhodný obsah

20867810
tondavon napsal 11. 7. 2017 v 10.24

Super clanek!

Nahlásit nevhodný obsah

20874931
SpeedyRedy napsal 11. 7. 2017 v 09.00

Perfektní článek!!! To by měli napsat na konzolistu, kde se to pořád hádá, aby je tam taky redakce jednou umlčela. Jinak next gen v podobě 60 fps a 4K mi připadá jako hráče doma u telky zbytečnost. Microsoft se svým cross-play, tedy s možností hrát na PC v podstatě tímto umožnil hráčům, aby se namísto pro jejich konzoli rozhodli pr PS4, kde si zahrají skutečně to, co na PC není. Tato generace byla hlavně o hrách, a SONY jich hráčům naservírovala požehnaně. MS se nejprve soustředil (po X360) s pocitem, že mu všichni hráči patří na stroj, která se slabým výkonem a přibaleným Kinectem hráče ošálí. Opak byl ale pravdou. Samozřejmě, okecali to tím, že jejích stroj je hlavně centrem zábavy, SONY se ale nebálo pokusovat a na místo dříve atraktivního Kinectu přineslo běžným hráčům do domácnosti neuvěřitelně zajímavé a cenově dostupné VR. Myslím, že dál už to nepotřebuje komentář. Xbox X je určeno především pro lidi, co moc nehrají ale potřebují uspokojit svoje EGO "super" čísly, parametry s technologicky zastaralým procesorem, kde vše ostatní je v podstatě díky němu tak torchu "zbrděno". Navíc to, že multiplatformní vývojáři nebudou upřednostňovat jednu konzoli před druhou už jim trochu uniká. Víme přeci, že vydat hru na PS4 je jako poslat film do běžného kina, zatímco vydat hru na Xbox One je jako poslat film do specializovaného kina, které není všude. Jednoduše, většina hráčů vlastní PS4. Z toho plyne, že celá tahle maškaráda je dle mě jen ukázka toho, co MS je a na co cílí. Opět to bude gigantická reklama se strojem, který má roční spoždění nežli PRO a tudíž veškeré komponenty v něm jsou pořízeny levněji nežli v případě stroje od SONY, cena XBOX-X bude však vyšší, to aby se neřeklo.

Aleš Tihlařík: super vstup na tento web, jen tak dál. Konečně článek který na třicátníky nepůsobí jako zaplacený, podplacený ale jako orientační s příslibem konstatování reality ;-)

Editováno: 11. 07. 2017 v 09.06

Nahlásit nevhodný obsah

20853654
RuThaN napsal 11. 7. 2017 v 00.12

Prijde mi to jako opsany video Digital Foundry, nektery vety jsou stejny. Jinak je fajn, ze se asi po 5 letech tady vysel technictejsi clanek, ale obavam se ze na nej zdejsi publikum asi moc nebude..

Nahlásit nevhodný obsah

12633039
sindydog napsal 10. 7. 2017 v 23.12

Skvele pocteni, skvele vysvetleno, diky za super praci!

Nahlásit nevhodný obsah

20879610
chlum29 napsal 10. 7. 2017 v 22.17

pavel.makal: Mno musím říct že má "koule" :) hned ze začátku zvolit takovéto téma. Trunfnout by to mohl snad už jen člankem Pc vs. konzole :)
Za mě palec nahoru. Dobrý článek.

Editováno: 10. 07. 2017 v 22.19

Nahlásit nevhodný obsah

20815946
kulisak napsal 10. 7. 2017 v 21.59

Jestli si budou konzolisti kupovat každý druhý rok novou konzoli,tak se to vyplatí spíš nám PCčkářům,kteří do to nevrazíme ve finále tolik.U pc už dávno neplatí,že musím své pc pořád upgradovat. Životnost už je dávno jinde než dřív.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 10. 7. 2017 v 20.51

Mitsurugi: PS4 a Xbox One vyšel v roce 2013... počítej to k tomu roku a PS4 stál sice 399, ale Xbox One stál 499. Takže jo, ceny jsou kolem těch 399 s inflací...

pořád jde o to, že konzole nebyly dražší, než teď. V článku máš poměrně jasně psané, že tato generace konzolí je levná, což není vůbec pravda.

Ale máš pravdu, všechny ne, jak jsem psal. Jediná PS1 má cca 450$ s inflací, tedy mezi XO a PS4. Ostatní jsou pod 399

Editováno: 10. 07. 2017 v 20.59

Nahlásit nevhodný obsah

20872408
dostalkrystof napsal 10. 7. 2017 v 20.48

A nebyla by to nuda kdyby na trhu byly jen drahé konzole a drahá pcčka? Takhle si můžu našetřit love na nějaké pc kde si zahraju v lepší grafice, ikdyž ne vždycky protože ty pc verze mají kolikrát takové problémy že je nevyžehlíte ani nejvýkonnějším hardwarem, nebo za pár korun konzoli na které si to sice zahrajete v horší grafice ale určitě ne vt ak špatné aby to nebyla radost hrát. Ideálně mít doma konzoli i PC a vždy si vybrat tu verzi která se povedla nejlépe. Já jedu zatím taktiku PS4/PC. Jestli mi na PS4 něco vadí je to přístup k lokalizacím. Naštěstí se můžu obrátit na pc platformu a češtinu stáhnout od nějakých dobrodinců jako lokalizace.net, moc děkuju za Dishonored, Firewatch nebo batmana, nebo rpgčeštiny.cz, tady děkuji za deus ex a life is strange.

Editováno: 10. 07. 2017 v 20.50

Nahlásit nevhodný obsah

20880825
Aleš Tihlařík napsal 10. 7. 2017 v 20.44

majo33: Omlouvám se za mystifikaci, opraveno.

Nahlásit nevhodný obsah

20847380
Mitsurugi napsal 10. 7. 2017 v 20.37

leco77: Vážně? Tak se na to podívejme...

PS1: Původní cena: 299 -> Cena s inflací (2016): 472,54
PS2: Původní cena: 299 -> Cena s inflací (2016): 418,21
PS3: Původní cena: 499 -> Cena s inflací (2016): 596,16
PS4: Původní cena: 399 -> Cena s inflací (2016): 412,51
PS4 Pro: Původní cena: 399 -> Cena s inflací (2016): 399

Tak mi prosím tě vysvětli, jak jsi přišel na to, že všechny kromě PS3 byly i s inflací levnější?

Nahlásit nevhodný obsah

20878169
Reedee napsal 10. 7. 2017 v 20.16

To možná u nás, ale v US při launchi stála PS1 299$ a PS2 taky.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 10. 7. 2017 v 20.13

marosho: nemůžeš srovnávat náš miniaturní trh se světovým trhem... ano kdysi tady konzole byly předražené, to nemění nic na tom, že v zahraničí byly levné... i po přičtení inflace byly konzole od PS1 (kromě původní verze PS3) levnější, než Xbox One a Playstation 4

Nahlásit nevhodný obsah

20872214
marosho napsal 10. 7. 2017 v 20.07

leco77: No co si pamatuju, od PS1 stály konzole cca 20000 a tyhle nové cca 10000. Takže ano, tyhle jsou podstatně levnější.

Nahlásit nevhodný obsah

13767209
leco77 napsal 10. 7. 2017 v 19.55

Mě ten článek přijde divný... jako už taková zásadní chyba... minulá generace vydržela déle, protože byla dražší? Co to je za blábol? Xbox 360 stál 299$ v den vydání. Xbox One s Kinectem stál 499$ a PS4 399$... takový jednoduchý fakt si může zjistit kdokoli během pár minut na internetu.

Stejně tak PS1, PS2 a Xbox začínaly na 299$, tedy méně, než aktuální generace. Jedna z mála dražších konzolí v historii byla původní verze PS3, která ovšem přinesla horší výkon pro hry za přemrštěnou cenu. Proto taky rychle dělali osekanější verze, až to došlo do extrému typu PS3 Super slim... Lidi si neuvědomují, že každá konzolová generace začínala stylem, že na to nikdo neuměl prakticky programovat. Vývojáři se s tím učili, proto byly skoky v grafice i během generace výrazné. Současná generace začínala s tím, že vývojáři se neměli skoro co nového učit, proto už od začátku těží maximum. Tenhle přístup je pro všechny mnohem lepší variantou, než mít 8 letý cyklus u konzole, kdy první 2 roky na tom hry vapadají děsně, další 3-4 roky už těží maximum a poslední 2-3 roky vaří z vody, protože není kam se posouvat. Teď se těží maximum od začátku a po 3-4 letech přijde další verze, která posune laťku zase o kus dál. Pro hráče ideální stav co se týče využitelnosti výkonu konzole

Takže to by byla první výtka k tomu článku :D a další, o FHD/60 se mluví od dob X360/PS3, ani další generace tohle nepřinesla (teda u pár her) a teď, 3-4 roky po této generaci, co u graficky náročnějších her, jako BF1, SW Battlefront, nezvládaly konzole ani FHD, je najednou 4K málo a už se tady řeší, že to pravé bude až v další generaci? Tohle snad nelze myslet vážně... za cenu PS4 Pro a Xbox One X dohromady není reálné sestavit PC, co by zvládlo něco slušně ve 4K... Před třemi lety jsme ani nepomysleli na to, že by konzole vůbec 4K v nejbližších letech zvládla a teď po 3-4 letech tady máme další levné mašiny, které tohle umí... Tady si není na co stěžovat, prostě není

EDIT: jen pro doplnění, některé hry, jako třeba NFS, nejen, že poběží na Xbox One X oproti ostatním v nativním 4K, ale má mít dokonce i nějaké další grafické vychytávky navíc. To samé má být u dalších her, tedy vyšší rozlišení, s tím spojená lepší grafika, lepší textury a ještě ta konzole zvládne další věci oproti ostatním. Nebude to jen o zvýšení rozlišení, jak si někteří myslí.

Editováno: 10. 07. 2017 v 20.01

Nahlásit nevhodný obsah

20876978
Dr.One napsal 10. 7. 2017 v 19.28

Pěkně a dostatečně "polopaticky" vysvětleno. Palec nahoru!

Nahlásit nevhodný obsah

20894476
pavel.makal napsal 10. 7. 2017 v 19.06

UnholyU: Je to náš nový autor.

Nahlásit nevhodný obsah

20813250
UnholyU napsal 10. 7. 2017 v 18.58

Mohu vedet neco o tom kdo je autor dekuji

Nahlásit nevhodný obsah

20866332
majo33 napsal 10. 7. 2017 v 18.41

FX-8120 používa Bulldozer architektúru. V PS4/XONE je použitá úspornejšia a pomalšia architektúra Jaguar (napr. Athlon 5150).

Editováno: 10. 07. 2017 v 18.41

Nahlásit nevhodný obsah

20877208
Kulda91 napsal 10. 7. 2017 v 18.32

Super článek ... se vším souhlasím :) ...
"Konzole si totiž pomáhají pokročilým selektivním rozmazáváním obrazu a dalšími vychytávkami, které dovedou lidské oko ošálit tak dokonale, že mu obraz připadá stejně plynulý, jako 60 FPS na počítači. 30 FPS na PC se však plynule nejeví."
Tohle by se mělo dát do rámečku, ač sám raději hraju na PC s vyšším FPS, tak u PS4 nemám problém se stabilním frameratem 30, tohle prostě furt někteří idioti nedokážou pochopit a konzole ihned odszují, že 30 fps je sekanice :)

Nahlásit nevhodný obsah