next-gen-grafika-nebude-revolucni
Článek Next-gen grafika nebude revoluční

Next-gen grafika nebude revoluční

Ondřej Švára

Ondřej Švára

8. 3. 2013 23:00 11
Reklama

Na první pohled se dnes pokrok na poli počítačové grafiky úplně zastavil. Když srovnáte první a druhé Crysis, máte dokonce pocit jisté zpátečnickosti a cítíte něco, co i Jára Cimrman, když po letu na Berlín přistál nedaleko Varšavy.  Počítačová grafika zkrátka ztratila kurz. A jestliže se o její záchraně dříve mluvilo v souvislosti s božským a zároveň stále nereálným raytracingem, v poslední době se prosebné zraky upínaly především k nově příchozí generaci konzolí.

Podle prvního dojmu jsme se snad opravdu dočkali. Takové Killzone: Shadow Fall pro PS4 v prvních vteřinách předvádí léčebnou kůru šokem. Když hráč přilétá do futuristického světa, je ještě před přistáním ohromen nesmírnou detailností a hloubkou veškerého obrazu. Město pod ním má tolik detailů, že byste snad z výšky přečetli i titulky z novin a úžasnou atmosféru doplňuje i mnoho pohybujících se objektů včetně realistických vodopádů. To vše navíc v dostatečném frameratu.

Jenže po přistání se člověk uklidní a zjistí, že to všechno byl jen sen. Či spíše optický klam. Zblízka totiž vypadá nové Killzone úplně všedně a dalo by se říct i současně. Motion capturing ničím nepřekvapuje, úprk civilistů je dokonce někdy i komicky nedokonalý a ani detailnost postav nevyčnívá nad momentální průměr. Celkové zabarvení grafiky a nijak extra ostré textury pak dávají vzpomenout třeba právě na konzolové Crysis 2. To pro hru na PS4 samozřejmě není nejlepší vysvědčení.

Fotorealismus nečekejme

Sám Cevat Yerli od tvůrců Crysis to ale vidí jasně. Máme se zklidnit. První hry pro nové xboxy a playstationy rozhodně nebudou vypadat lépe než pro ty současné. Vždyť dnes, po sedmi letech, se i na starých konzolích stále posunují hranice kvality. Není proto důvod čekat, že se trend postupného zlepšování audiovizuality nyní nějakým způsobem zrychlí. Stejně jako si na nové hry zvykají hráči, zvykají si i vývojáři na své výrobní nářadí.

Na druhou stranu bychom od nové generace herního hardwaru neměli čekat fotorealismus ani za pěknou řádku let. Proč? Když pomineme fakt, že realistická grafika už není uměleckým cílem většiny titulů a žánrů (vadí vám to snad u Bioshocku?), technický pokrok se bude projevovat nejspíš v detailech, kterých si na první pohled ani nevšímáme.

Grafika bude například růst co do obsahu scény. Jestliže dnes není problém vymodelovat skvělý koridor s jednou perfektně detailní postavou, které vlají vlasy i oblečení, s novým hardwarem budou takto vypadat všechna NPCčka ve hře. A nad nimi se budou míchat i skvělá realtimová světla, která se svojí kvalitou opět vyrovnají těm perfektním statickým z malých "nehybných" levelů současnosti. Takový bude přínos nových konzolí hernímu pokroku. Bude malý a na první pohled možná i nezřetelný.

Nejsou lidi ani peníze

Next-gen grafika vám ale nevydloubne oči z důlků ještě z jednoho a mnohem závažnějšího důvodu. Jestliže si audiovizuální kvalita her neustále říká o zvyšování investic do vývoje, momentálně není nikdo, kdo by je zvednout chtěl nebo dokázal. V mainstreamu herní trh naopak šetří a zužuje se. Vytvořila se elitní skupina vydavatelů, kteří dokola posílají na trh nové díly jedné lukrativní značky a vlastně by se dalo říct, že stupňující se požadavky na filmovou kvalitu her již dnes celý byznys týrají. Čím hezčí hry jsou, tím méně jich vychází a jsou si navzájem velmi podobné. Call of Duty vypadá už deset let stejně nikoliv proto, že by jeho tvůrci nebyli schopni na každý druhý díl vyvinout nový a lepší engine, ale protože by to i pro Activision jako nejbohatší herní vydavatelství byla ekonomická sebevražda.

Neradostné vyhlídky herního průmyslu nedávno komentoval šéf výtvarné sekce Bioware Neil Thompson. Podle něj prostě nemůžeme čekat výrazný skok v audiovizuální kvalitě her nové generace, protože na to studia nemají lidi ani peníze. "Dostali jsme se do pasti, kdy si nemůžeme dovolit takový počet tvůrců a takové výrobní postupy, jaké by od nás lidé při práci s novou generací konzolí asi čekali," říká Thomspon. Podle něj nebude nový "next-gen" tak výrazný, protože je pro herní firmy zkrátka příliš drahý a to bez ohledu na to, že mají v rukou skutečně pokrokovou technologii. Zatím ji prostě nemohou využít.

Thompson si prý vzpomíná na řeči, podle kterých se má obrazová kvalita her na nové generaci konzolí zlepšit asi desetinásobně. Ovšem potom by takové hry musely prodat dvacet až třicet milionů kopií. A to je pouhý sen, který dělá z technických specifikací PS4 či nového Xboxu jen irelevantní směs pojmů. Dokud si to hráči neuvědomí, budou z nové generace konzolí zbytečně zklamáni.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama