BioShock Článek Next-gen: hry se mění

Next-gen: hry se mění

Jan Horčík

Jan Horčík

12. 9. 2006 22:26 16
Reklama

V minulém díle tohoto článku jsme se zaměřili na hardware. Nová generace konzolí má brzy přinést hráčům dosud nevídané zážitky. Ale železo je pouze zprostředkovatelem, mezivrstvou mezi vývojáři a hráči. Skutečný next-gen není (pouze) v hardwaru, nýbrž v softwaru, hrách samotných.

Co je to next-gen?

Jenže kdo ví jak má vlastně taková "pravá" next-gen hra vypadat? Která z ohlášených her se tomuto konceptu blíží nejvíce? Ve skutečnosti lze jen málo z ohlášených titulů za next-gen označit. Většinou jsou to prefabrikované hity let minulých zahalené do blyštivější, detailnější a barevnější grafiky. I takové hry lze z určitého hlediska považovat za novou generaci - ovšem pouze po stránce grafiky. "Pravé" next-gen hry by však měly přinášet také nové nápady a zavádět koncepty, zkoušet nové postupy, ovládání, hratelnost, prostě a jednoduše hráče překvapit a zabavit novými kousky.

Kdo udělá next-gen?

Mnoho herních kritiků, teoretiků i hráčů se pře o to kdo vlastně dokáže takové next-gen hry vyrobit. Je to nezávislá scéna, která je všeobecně považována za hlavní líheň originálních nápadů? Anebo naopak velké vydavatelské a vývojářské kolosy, které mají dostatek lidí i prostředků k tomu, aby dokázaly ukočírovat megalomanské projekty typu Spore? Pravda, zdá se, je někde uprostřed. Všechny hry v následujícím přehledu by nemohly vzniknout bez štědré podpory velkých vydavatelských firem jako jsou Ubisoft, Microsoft nebo Electronic Arts. Na druhou stranu, všechny do jednoho jsou poměrně odvážné a vždy obsahují příslib inovace.

Že jsou originální nápady potřeba si uvědomují všichni velcí hráči, a proto například Microsoft otevřel svou vývojářskou platformu XNA, díky které mohou jednotlivci i malé týmy vyvíjet hry jak pro PC, tak i Xbox 360. Také Nintendo tvrdí, že vývojářské kity pro Wii budou levné a tato platforma celkově velmi otevřená. Nezávislá scéna se jistě po grafické stránce nikdy nedokáže vyrovnat obrovským týmům velkých studií. Na druhou stranu s lehkostí sobě vlastní může přijít se zcela novými druhy hratelnosti, originálním herním prostředím i novými způsoby vyprávění příběhů. Jenže všechno tohle je podmíněno jediným, a to že hráči samotní budou o něco takového stát.

Co je společné pro většinu nových her?

- detailní grafika, podrobné textury a modely
- nejlépe se hrají na velkých širokoúhlých obrazovkách ve vysokých rozlišeních
- rozlehlé herní mapy s absencí nahrávání, otevřené herní světy
- kvalitní zpracování fyziky, nikoliv nezbytně realistické
- multiplayer, komunita, online služby
- multiplatformovost
- herní série jsou plánovány nadlouho dopředu
- nástroje pro tvorbu nového obsahu nebo úpravu stávajícího

Kde se ještě dá zapracovat?

- Způsoby vyprávění - Hrám chybějí nové, originální způsoby vyprávění příběhů (Fahrenheit) využívají se léty ověřené postupy, nebo ty adoptované z filmů

- Hrdinové - Pořád stejní drsňáci nebo drsňačky, kde jsou detektivové typu Mikea Hammera nebo Phil Marlowa, alkoholici, feťáci, prostě někdo opravdu zajímavý (Normality, Katamari, Gumboy)?

- Prostředí - Převažuje fantasy, sem tam se možná občas objeví i science fiction, málokdy western, docela oblíbené jsou i alternativní reality. Ale kdo dokáže přijít s takovými světy jako Michel Ancel v Beyond Good and Evil nebo Tim Schafer v Psychonauts?

- Umělá inteligence - Už pěkných pár let by hry mohly být mnohem chytřejší, než dnes jsou. Stačí, aby chtěli samotní hráči - jenže to není tak jednoduché. Nechceme si dlouhosáhle povídat a trpět nálady virtuálních postav. Chceme, aby byly poslušné a prostě a jednoduše kosily protivníky. Howgh!

Co nás čeká

Abyste se v záplavě takzvaně "next-gen" her vyznali, připravili jsme pro vás malého průvodce těmi nejslibnějšími projekty, které by skutečně mohly přinést zcela nový typ zábavy. Mimochodem, téměř za každým z nich stojí některá z velkých postav herního světa.

Spore

Žánr: simvšechno
Platforma: PC
Výrobce: Maxis
Datum vydání: 1. čtvrtletí 2007

Nový projekt Willa Wrighta slibuje ještě megalomanštější pojetí hry než předchozí The Sims. Tentokrát se Wright chce postavit samotnému Sidu Meierovi. Dá hráčům možnost vybudovat od prazákladu vesmírné impérium. Začnete s buňkou, kterou budete postupně šlechtit, buňka bude růst, přeroste v organismus, později v živočicha, živočich utvoří tlupu, ta vesnici, později město a stát. Stát se vydá dobývat vesmír, kolonizuje sluneční soustavu, hvězdnou soustavu, galaxii. Výjimečné má být nejen měřítko téhle hry, ale také možnost vymýšlet a navrhovat veškerý herní obsah včetně potvůrek a budov. Hra navíc bude tento obsah automaticky stahovat od ostatních hráčů Spore, takže ve svém vesmíru budete objevovat stále nové civilizace.

Assasin's Creed

Žánr: akce
Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Výrobce: Ubisoft Montreal
Datum vydání: 1. čtvrtletí 2007

Jedna z nejočekávanějších next-gen pecek se může pochlubit tím nejzkušenějším zázemím. Její autoři stojí za sériemi Splinter Cell a Prince of Persia. A právě mix těchto dvou veleúspěšných konceptů má přinést úspěch také titulu Assasin's Creed. V roli středověkého orientálního nájemného vraha musíte ve městech jako Jeruzalém nebo Damašek najít svůj cíl a splnit úkol. Nebude to jednoduché - všude jsou lidé a stráže. Ale vývojáři vám dávají obrovské možnosti, zejména co se týká pohybů. Každý výběžek delší než 10 cm lze uchopit a využít. Snadno tak můžete šplhat po zdech domů, skákat z římsy na římsu, prostě unikat svým protivníkům všemi myslitelnými způsoby.

Gears of War

Žánr: cover-shooter
Platforma: Xbox 360
Výrobce: Epic
Datum vydání: 7. listopad 2006

Vývojáři z Epicu se fušují, že vytvářejí nový žánr. Tzv. "cover-shooter", ve kterém je krytí stejně důležité jako samotné střílení. Jejich cílem je stvořit opravdový hollywoodský sci-fi velkofilm v podobě hry. Budete se pohybovat v prostředí plném ohavných příšer. Vaši parťáci budou jeden po druhém srdceryvně umírat v jejich pařátech a tesácích, čemuž vy budete moct jenom nečinně přihlížet. Gigantičtí nepřátelé před vámi z ničeho nic vyrazí ze zemského lůna. Bojištěm vám budou temné místnosti pobořených budov, deštivé ulice plné vraků i bahnité pole daleko za městem.

Supreme Commander

Žánr: realtime strategie
Platforma: PC
Výrobce: Gas Powered Games
Datum vydání: 1. čtvrtletí 2007

Kdo hraje realtime strategie už od dob Duny 2 nebo dokonce ještě dřív, musí nutně ze Supreme Commandera učúrávat. Chris Taylor chystá na rok 2007 skutečné orgie. Možnost libovolně zoomovat na obrovských mapách, gigantické jednotky, které se nevejdou na jednu obrazovku, synchronizace pohybu jednotek, zadávání sad příkazů, podpora dvou monitorů. To je jen špetka z toho, co si na nás v Gas Powered Games vymysleli. A my jim to zobeme z ruky.

Mass Effect

Žánr: RPG
Platforma: Xbox 360
Výrobce: BioWare
Datum vydání: 2007

CliffyB, hlavní designér Gears of War, o Mass Effectu prohlásil, že když ho poprvé viděl na vlastní oči, měl stejný pocit, jako při prvním sledování původní trilogie Hvězdných Válek. A to už je sakra co říct. BioWare jsou zatím ohledně Mass Effectu dost tajemní. Mají skvělou zkušenost právě s hrami na motivy Hvězdných Válek, a právě proto lze od Mass Effectu čekat maximum. Ostatně, kdy jste naposledy hráli špatnou hru od BioWare? Mimochodem, i Mass Effect je plánován jako trilogie.

BioShock

Žánr: akce
Platforma: PC, Xbox 360
Výrobce: Irrational Games
Datum vydání: 2007

V Irrational Games pracuje člověk jménem Ken Levine. Byl to on, kdo pomáhal stvořit hity jako Thief nebo System Shock 2. Teď pracuje na BioShocku. Podmořském hororu, který sálá atmosférou silnější a hustší, než je mlha nad rybníčkem rákosníčkem. Taková, kterou ani motorovkou nerozkrájíte. Utopie se v BioShocku mění v podmořské peklo se svým vlastním biosystémem, vlastními pravidly, vlastním životem. Moderní genetika se zde mísí s Orwellem. Hráčům nezbývá, než se toho co přijde začít už teď bát.

Wii Sports

Žánr: sport
Platforma: Wii
Výrobce: Nintendo
Datum vydání: 4. čtvrtletí 2006

Wii Sports je vlastně soubor několika her, které vás před obrazovkou pořádně protáhnou s novým Wii ovladačem v ruce. Golf, baseball a v neposlední řadě tenis. Bude to zábavné? Bude to namáhavé? Především to bude úplně jiné.

Indiana Jones 2007

Žánr: akce
Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Výrobce: LucasArts
Datum vydání: 2007

Už krátká předváděčka na letošní E3 nás přesvědčila, že nový Indy bude úplně nová třída. Ne jako nemastné neslané díly předtím. Vývojáři se navýsost vyřádili především u zcela nového systému pohybů, kdy jsou souboje velmi dynamické a přirozené a skutečně připomínají hollywoodské rvačky. K tomu samozřejmě značně přispívá i realistická fyzika a detailní prostředí. V tomto ohledu bude nový Indy tak trochu připomínat Assasin's Creed.

Fable 2

Žánr: akční RPG
Platforma: Xbox 360, PC?
Výrobce: Big Blue Box / Lionhead Studios
Datum vydání: 2007

Peter Molyneux sám v poněkud tklivém prohlášení přiznal, že ve Fable nesplnil vše, co sliboval. Právě tenhle člověk má na svědomí jedny z nejbizarnějších herních kreací, za všechny jmenujme Black & White. Už původní Fable nabízelo velice zajímavé možnosti v oblastech hraní si s emocemi a morálkou. Nicméně Fable 2 má tyto možnosti ještě dále rozšířit. Molyneux a jeho tým nyní pod drobnohledem Microsoftu, nového vlastníka Lionhead Studios, chystají obrovský otevřený svět plný interakce jak se samotným prostředím, tak i jeho obyvateli.

Rayman Raving Rabbits

Žánr: arkáda
Platforma: PC, PS2, Wii, GBA, NDS, Xbox 360, PS3
Výrobce: Ubisoft Montpellier, Ubisoft Bulgaria
Datum vydání: 4. čtvrtletí 2006

Francouzský herní designér Michel Ancel se vrací ke svému letitému dítěti jménem Rayman. Tentokrát proti němu stojí armáda splašených králíků. A jednou z mnoha platforem pro které se hra chystá je Wii. Tohle nemůže dopadnout jinak než šíleně. Rayman se dokáže převlékat do kostýmů. Dokáže tancovat. Hypnotizovat králíky. Jenže králíci... králíci neumějí hrát fotbal! Ale... zato umějí tancovat! Šílené? Jistěže.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama