Next-gen hry - opravdu už jsou tady?

30. prosinec 2006 00:53 / Michal Jonáš / Téma / Diskuze (101)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
9949360
Robotron3 napsal 30. 12. 2006 v 17.46

ElDoRado1239: Ja teda nevim, jestli je Sony arogantni spratek, obcas se tak nekdy tvari nekteri jeho fanousci i predstavitele :) To je fakt, ale prave na Playstation vychazi i v posledni dobe moc hezke tituly, ktere razi cestu vnitrni inovace, jako Forbidden Siren a nebo uzasnost, co prave hraju Okami.

Takze me vzdy pride nalepka Sony jako predstavitele povrchniho konzumu a pozlatka grafiky dost nespravedliva, prave Sony samotne na nektere inovativni hry samo prispiva.

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.49

Nahlásit nevhodný obsah

14412431
ElDoRado1239 napsal 30. 12. 2006 v 17.44

Jj, blíží. A už se na to těším. :)

...a taky proto fandím Wii, protože i když to taky není kompletní revoluce, Nintendo razí jinou myšlenku než jen grafika grafika. Sony je na druhé straně šíleně arogantní, velkohubý spratek, který si myslí, že vládne světu. Aspoň tak to vidím a právě proto nehodlám PS3 fandit, i když mám svoje dvě předešlé PS moc rád. Navíc hry od Nintenda byly odjakživa nápadité, hravé, přístupné a vůbec měly spoustu jiných kladů, než jen výbornou technickou stránku. Dělá i ty "složitější" věci na hrách.

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.44

Nahlásit nevhodný obsah

12902541
-Rob- napsal 30. 12. 2006 v 16.42

Absolutni souhlas... Next-gen je oznaceni jen pro dalsi generaci formy her, ne obsahu. Ta zustava temer stejna jako pred 5 lety. Stejna sablona pro strilecku, strategii, RPG. Dochazi jen k prolinani ruznych zanru, malokdy se nekdo pokusi rozvinout obsah v neco, co tu jeste nebylo. Budoucnost je v rozvijeni umele inteligence, interaktivity herniho prostredi a prenaseni emoci na hrace...

Nahlásit nevhodný obsah

9949360
Robotron3 napsal 30. 12. 2006 v 17.00

Jo, to sem zapomnel, prenaseni emoci na hrace. Nema to sice nic spolecneho s vyvojem technologii, s novou generaci konzol, ani s vykonejsim hardwarem, ale next-gen by melo byt i vetsi vyuziti umelectejsich hodnot v celkovem zameru hry. Hry jsou sice odvetvi stale mlade, ale myslim, ze uz nastal cas, aby i hry si zacaly vytvaret svou narocnejsi hodnotovou elitu, tak jako film, nebo hudba. Aby vyvojari vice ke hram pritahli spisovatele, vytvarniky (a nejen digitalni), treba i filozofy, filmare, tak aby vznikaly hry, ktere budou mit zamer, a ten se budou snazit dodrzet, aby i hry prenasely napr. poselstvi, nebo nekompromisni vizi autorovu, sdeleni, ci treba kritizovaly deni ve spolecnosti, a nebo treba jen neorealisticky zaznamenaly udalost, nebo prenasely emocni otisk.

Samozrejme takove hry nemohou byt vsechny, ale doted vychazi neco tomu podobnemu, tak 1 az 2 hry rocne, to je malo. Potrebujeme obsahove kvalitnejsi hry uz jen proto, aby se spolecnost zacla divat na hry s vetsim pochopenim o jejich prinosu a ne jen k pouhe povrchni zabave.

Herni odvetvi je totiz velice zvlastni, jeste nez se tyto hodnoty utvorily, tak jako se tomu delo napr. u uznavanych umeleckych smeru, uz se vse tak rychle zkomercnilo, ze i ta nejjednoussi hra, jako Another World z drivejsich dob, dnes vypada jako umeni. A to je presne co hram chybi.

To by melo byt next-gen.

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.10

Nahlásit nevhodný obsah

9949360
Robotron3 napsal 30. 12. 2006 v 17.44

rob06: Jasne, rozumim, z toho hlediska mam strasne rad Fahrenheit, ktery k tomu smeru podle me pricichl zatim nejvice, i kdyz je porad dost omezeny, ale bylo videt, ze presne o tohle autorum slo, moc se tesim na dalsi jejich hru :)

Nahlásit nevhodný obsah

12902541
-Rob- napsal 30. 12. 2006 v 17.39

robotron3: Jo vlastne, mas pravdu, ja uplne zapomnel na adventury :) Prave v tomhle se adventury lisi od ostatnich her. Ja jsem si to predstavoval spis jako bych byl ta hlavni postava, vsechno videl z pohled vlastnich oci, mohl si tam delat, co chtel, nejen konat podle presne nadefinovanych cesticek, ktery urci autor te adventury. No vlastne by to byla taky adventura, kdyz se to tak vezme, ale ve vsech smerech pokrocilejsi, nez ji zname ted. Snad mi rozumis :)

Fuuuj, Harryho snad radsi ne :)

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.42

Nahlásit nevhodný obsah

9949360
Robotron3 napsal 30. 12. 2006 v 17.33

rob06: Tak zase her na motivy kniznich predloh par vyslo. Namatkove I Have No Mouth and I Must Scream od Harlana Ellisona, nebo Agatha Christie, Sherlock Holmes, takovy ty provarenejsi detektivni pribehy, veskrze asi nejvic se jednalo o adventury, treba The Dig od Spielberga, dokonce na motivy milovaneho :) A. C. Clarka vysla sice uz davno, ale prece RAMA, neco tu bylo, ale v tomto smeru by se toho mohlo dit o mnoho vice, zvlaste, ze ty hry co jsem vyjmenoval, jsou uz starinky.

Kdyby nekdo chtel doplnit! Urcite si vzpomenete na vice her dle kniznich predloh, docela zajimave tema :)

A ted me jeste napadlo Harry Potter, ale to sem si i moch asi odpustit, ze jo :))

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.40

Nahlásit nevhodný obsah

12902541
-Rob- napsal 30. 12. 2006 v 17.22

Kdyz uz jsme u toho - me treba udivuje, proc jeste nikoho nenapadlo predelat knizku do herni podoby (lepe receno, o zadne takove hre nevim). Vzdyt prece hry maji daleko vetsi potencial skloubit vsechny oblasti umeni dohromady. Knizky se casto zfilmuji, ale neni to ono. Je to jen pasivni... Proc nekdo knizku "nezherni"? Mohly by tak prenaset myslenku, zprostredkovat silnejsi zazitek, nez dokaze film samotny... Kdyz jsem nedavno cetl Vesmirnou odysseu, rikal jsem si, jak perfektni by ta hra mohla bejt. Nejen pasivne prihlizet, ale i byt soucast deje a ovlivnovat ho. To by byl daleko silnejsi zazitek.

Editováno: 30. 12. 2006 v 17.27

Nahlásit nevhodný obsah

14412431
ElDoRado1239 napsal 30. 12. 2006 v 15.22

Žádný next-gen podle mě ani neexistuje. Jak tu někde padlo, obrovský skok ve hrách obecně nikdy nenastane. Může vyjít hra, která provede revoluci v daném žánru, ale za next-gen by se teoreticky dalo považovat pouze Wii, protože u ní dochází k naprosté změně her už od základu. Nemluvím teď ani tak o hrách, co už vyšly, ale co by Wii mohlo dokázat. Dokonalé pohyby mečem prostě ničím jiným nevykouzlíte. Úder do míče přesně dle vašich představ, ránu pěstí, nadhod prutem... prostě podobné činnosti můžou být konečně mnohem reálnější. To už bych za next-gen považoval.
Ale stejně je to jen mezistupeň. Ten pravý next-gen přijde až s virtuální realitou, která už nebude jednoznačně rozeznatelná od reality.
Můžeme se tedy bavit o pokroku v grafice, ovládání, obecně přijaté laťce kvality či dalších různých věcech, jsou to však jen součásti, které naráz jen tak nic o sto procent nevylepší.

Ještě takové ohlédnutí za minulými nextgeny...
First gen - hraje se textový Lander
Second gen - osmibity, sedí se u televize a mačkají čudlíky, hezčí grafika
Third gen - šestnáctibity, sedí se u televize a mačkají čudlíky, hezčí grafika
Fourth gen - počítače se rozmáhají, n64 a psx jsou tu, sedí se u televize, mačkají čudlíky a grafika je ještě hezčí než jindy
Fifth gen - PS2, XBox, GameCube, sedí se u televize, mačkají čudlíky a grafika je super !!!
Sixth gen - PS3, XBox360, sedí se u televize, mačkají čudlíky ( a naklání plagiátorský ovladač ) a grafika je ještě víc super !!!
Seventh gen - Wii, skáčete u televize, běháte před televizí, ovládáte hry vlastními pohyby, grafika je trochu miň super, ale komu to vlastně vadí

No, tak asi tak. Jak vidíte, k pokroku zase tolik nedošlo, jen se vybrousily různé žánry a fíčury, které se dnes od nich v podstatě automaticky požadují. Kromě Wii se stále sedí u televize ( monitoru ) a mačkají čudlíky ( hýbe se myší ). Zlepšuje se v podstatě jen grafika a s technickými možnostmi spojená rozsháhlost her.
A už končím, jdu jíst. :)

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 30. 12. 2006 v 15.33

zapomnel jsi, ze virtualni realita tu uz byla (i kdyz pravda, dost nedokonala) a uz v takovym devadesatym patym se po svete prohanelo par blaznu s Vitrual Boyem :) pak ti tam taky chybi automaty, u nich se mlati sice taky do tlacitek, ale je to diametralne odlisnej zazitek nez u obycejny konzole

jako uprimne, ten hype okolo virtualni reality mi prijde jako dost smesnej, pochybuju ze by si lidi dobrovolne nechavali vrtat do hlav matrixovsky diry a byli neustale online, vyzivovany pouze hadickama, to je hudba HODNE vzdalene budoucnosti (jestli vubec), me osobne prijde daleko vic next gen kdyz ma hra variabilni dej nez kdyz budu skrz fosforeskujici brejle videt svoji ruku jak bude v mechanicky rukavici svirat laser a palit po emzacich :)

Nahlásit nevhodný obsah

14412431
ElDoRado1239 napsal 30. 12. 2006 v 16.16

Však já neříkal, že plně funkční virtuální realita tu bude za pár let. Jen říkám, že se stále vylepšují pouze detaily a celkový koncept zůstává nezměněný. Jasně, vývoj tu je, ale nebudeme přece pokládat za next-gen chleba s ještě křupavější kůrčičkou, no ne ?
Next-gen je strašně relativní slovo. Jestli se bavíme o next-gen FPS, prosím, v daném úseku se určitě dá udělat něco, co bude velkým skokem kupředu. Například Half-Life byl next-gen FPS. PS3 a XBox360 jsou konzole s next-gen grafikou. Ale výkon nedonutí vývojáře dělat skvělé, zábavné či nápadité hry, jak se píše v článku.
Prostě next-gen v hraní jako celku dle mého názor nebude každých 5 let, jak se nám to herní společnosti znaží podsouvat.

A ještě jsem chtěl dodat, že next-gen je pro mě vývoj skokem. Hry na tento skok prostě čekají, vývoj u nich probíhá postupně. Vynález použitelné virtuální reality by skok byl, proto jsem o něm mluvil.

Editováno: 30. 12. 2006 v 16.23

Nahlásit nevhodný obsah

4199063
Screamer napsal 30. 12. 2006 v 18.12

next-gen neni slovo a uz vubec ne relativni >)
pokud vim tak next gen se oznacuji veci maji vyjit a maji byt svym zpusobem pokrokove, to jak moc, to uz je ciste subjektivni

Nahlásit nevhodný obsah

9255261
Barys: napsal 30. 12. 2006 v 14.59

musím pochválit autora... je to pěkně napsaný článek.

Nahlásit nevhodný obsah

6196734
dobryborec napsal 30. 12. 2006 v 13.23

musim upozornit autora , ze v odstavci o interaktivite prostredi nenapsal nic o vytecnem a zapomenutem Red Faction , kde bylo vse rozbijatelne... napr pomoci dynamitu jste se mohli probourat do druheho poschodi (levelu). Myslim si , ze tento kousek nesmi byt opomenut.
jinak souhlasim z autorem , ze vetsina her se zameruje na grafiku a je skoda , ze grafika je brana jako primarni aspekt next-gen her. Pekna uvaha !!

Nahlásit nevhodný obsah

4207117
Sir_Satyr_VI. napsal 30. 12. 2006 v 17.28

Zminil bych jeste temer 9 let staryho Caramageddona 2, jehoz demolice ma konkurenci snad jenom ve FlatOutovi. Narozdil od dnesnich zavodnich her, kde je nakej model poskozeni, se autak po narazu do betonovy zdi jenom neposkrabe a nespadne mu naraznik, ale rozmlati se takovym zpusobem, ze znej zbude plechovka, bylo mozno rozlomit autak pod libovolnym uhlem nebo ho efektivne "ohnout". Interakce v Carmageddonu je velmi vyspela i na dnesni dobu. Spousta veci se da zdemolovat a to vcetne baraku.
Dal me napada fantastickej Trespasser, ktery byl nepravem opomijen, zrejme protoze byl tak trochu zastinen Half Lifem, kterej vysel ve stejny dobe. Svou interaktivitou by se dal ale srovnavat i s HL2 a navic system ovladani cele paze vcetne rotace zapesti (ala Wii) velmi vtahovalo do deje.

Nahlásit nevhodný obsah

6221917
Halemme napsal 30. 12. 2006 v 17.45

Tys asi nehral posledni burnout co?

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 30. 12. 2006 v 18.21

burnout...ano, ale kdo dal? carmageddon je skvelou ukazkou pozapomenuteho skvostu, ktery prisel s necim novym (na tehdejsi dobu)

Nahlásit nevhodný obsah

6221917
Halemme napsal 30. 12. 2006 v 17.45

Tys asi nehral posledni burnout co?

Nahlásit nevhodný obsah

174745
sleepless. napsal 30. 12. 2006 v 14.14

Interaktivita v Red Faction byla porad silne omezena..rozbijet sly pouze presne vymezene useky a ne vsechno. Puvodni plany tvurcu byly sice jine, ale nakonec zjistili, ze absolutni interaktivitu proste nedokazou skloubit se svym zamerem, kterym je tvorba pribehove orientovane linearni FPS. Totalne by si tim rozhodili strukturu misi, potazmo cele hry. Jinak slo o velmi dobrou FPS, ale z rozbijeni zdi se stal na oko pusobivy, ale vedlejsi prvek.

Editováno: 30. 12. 2006 v 14.17

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 30. 12. 2006 v 14.43

souhlasim, ale bylo to poprvy (jak uz pisu nize) kde se tohle dalo ve vetsi mire realizovat

plus bych jeste s tou interaktivitou vypichnul Duke Nukema (jakz takz rozbijitelny, samozrejme jen na urcitejch mistech kde byly praskliny, ale tam slo o "jinou" interaktivitu, schvalne kdy naposledy jste strkali prsty do el. zasuvky :) a pak taky akci Sin, ve ktery se dalo probourat do nejaky casti sveta a nektery urovne uplne preskocit, nebo naopak neco pokazit a zahrat si par urovni navic

Editováno: 30. 12. 2006 v 14.47

Nahlásit nevhodný obsah

4893753
DexterhCZ napsal 30. 12. 2006 v 13.12

Osobně si nemyslím, že NEXT-GEN může začít ze dne na den. S X360 a PS3 přišly výkonnějsší stroje a spousta lidí to považuje za next-gen, tak proč by tomu i sami vývojáři neuvěřili? Pro mě je next-gen titul Company of Heroes, u kterej de o dost velkej skok v hratelnosti v RTS žánru za poslední dobu, no a grafika neurazí:)

Nahlásit nevhodný obsah

5824078
yablko napsal 30. 12. 2006 v 13.07

Dark Messiah of Might & Magic. Po rokoch(!) hra, u ktorej som schopný stráviť celý deň. To je pre mňa, oproti ostatným hrám, dostatočný next-gen :)
(aj keď je to v podstate skôr 'back to basics')

Nahlásit nevhodný obsah

14786486
funami napsal 30. 12. 2006 v 12.40

Hodně dobrej článek.
Už jsem to někde psal a budu se opakovat, ale dobrou hru podle mě dělají detajly, tedy detajly na první pohled. Takové maličkosti hráči hru zpříjemní a mnohdy si řekne, sakra to je dobrý nápad, nebo to sem nečekal....
Hold dneska když někdo uslyší slovo next-gen, tak se mu většinou vybaví grafika.

Nahlásit nevhodný obsah

14786486
funami napsal 30. 12. 2006 v 13.06

Ještě dodám, že je zajímavé když někdy čtu diskuze o hrách tady i na zahraničních webech, tak pozoruju značnou shodu většiny hráčů. Ať už je to Tomb Raider, Medal of Honor, Call of Duty, teď třeba i FFXII a další a další, tak všichni říkají a nadávají jak skvělé byly první díly a jak ty poslední nestojí za nic. Jak novinky které ve hře jsou se jim nelíbí a jak by raději chtěli znovu tu starou dobrou hru, která je tak bavila.
Přece právě ti hráči, kteří hráli předchozí díl budou chtít hrát i ten další. Neměly by teda hry být dělány především pro ně? A hráči nezkušení, kteří se spolehnou na reklamu a nechají se ovlivnit marketingem? Možná je takových většina, ale přece takoví si koupí hru proto, že je na ni pěkná reklama v TV, tak proč dělat hru pro ně, když si ji koupí pouze na základě reklamy?
Reklama ať je pro ty, kteří se podle ní rozhodují a samotná hra ať je pro ty zkušené, kteří chtějí kvalitu.

Podle mě je v tom spíše lenost a neochota udělat něco navíc. Ti co znají předchozí díl si to koupí z očekávání nemožného a ti ostatní se spolehnou na reklamu, tak proč se zbytečně namáhat.

A proč se vůbec namáhat, když s tím stejně nic neuděláme ;-)

Editováno: 30. 12. 2006 v 13.08

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 30. 12. 2006 v 13.23

marketingova strategie je bohuzel jasna, kdyz uspeje prvni dil, tak vyvojari chteji vytriskat co nejvice z pokracovani a pridaji spoustu "über" vychytavek, ktery maji hru zprijemnit a bohuzel take jistym zpusobem zevsednit...

a pro ty co se jim libil prvni dil se prece neoplati delat pokracovani, kdyz muzou hrat porad dil prvni...bohuzel, tak to casto je

Nahlásit nevhodný obsah

14786486
funami napsal 30. 12. 2006 v 18.41

To Kowalchuk: no jo, jenomže ony se většinou „úplně nové“ hry nedělají a ani to po pokračování nějaké hry nechci. Nastavovaná kaše je ten správný výraz. Místo toho aby udělali úplně novou, stejně kvalitní hru. Tak udělají hru „úplně novou“, která má oproti předchozímu dílu jen lepší grafiku, jinak je jednou tak kratší, a aby nikdo nenadával tak se udělají lehké a jednoduché změny, které jsou většinou šlápnutím do …. víte kam.

Pro příklad Tomb Raider. Když jsem si zahrál demo Legendu, jásal jsem radostí a uvěřil reklamním sloganům jako „návrat ke kořenům“ a podobně. Poté co jsem si zahrál plnou verzi, zjistil jsem, že jediným dobrým počinem byla změna ovládání. Dále už jen následovaly výše zmíněné nedostatky. Poloviční herní doba a změny jako akční scény s mačkáním cuplíků v pravý čas, přehršel akčních přestřelek, asi kvůli natažení herní doby či nedostatku nápadů a to vše na úkor hodnot, bez kterých se staré díly neobešly. Tím myslím především rozmanité hádanky, které v Legendu téměř nejsou. Takovým způsobem se poslední dobou ubírá většina her. Je jedno jestli je to hra na PC, PS2, nebo „next-gen“ konzole.

Ono je totiž jednodušší postavit vedle sebe deset nebo dvacet panáků, dát hráči do ruky kvér a říct střílej, než vymyslet rozmanité a neokoukané rébusy.

Přitom existuje několik příkladů, které ukazují správnou cestu, jak vyhovět mainstreamu, tak i náročnějšímu hráči. Například God of War to podle mě dokázal dokonale. První „akční mlátička“, která mě opravdu chytla. Především díky ovládání, díky prostředí se smyslem pro detail, díky rébusům, které nebyly nikterak těžké ale byly tam.
Přece jenom je rozdíl ubíjet nepřátele jako v Baldurs Gate DA, mačkáním jednoho tlačítka v prostředí, které je sice graficky pěkné, ale stále dokola se opakující jeden strom, pravda graficky krásně zpracovaný, přestane brzo bavit, stejně tak jako mačkání jednoho tlačítka stále dokola.
Oproti tomu GoW (ne Gears of War :)) má soubojový systém který neomrzí a o nějakém opakování se lokací není ani řeč. Každé místo ve hře je originál.

God of War byl nový titul,který prostě potřeboval zaujmout. Naštěstí to udělal nejlepším možným způsobem. Je otázkou jestli se pokračování nepoveze, jako u většiny her, na vlně popularity prvního dílu.
Prostě to jde, když se chce.

Sorry za tak dlouhej post, nějak sem se rozepsal.

Jinak s tebou ale souhlasím, že na prvním místě jsou peníze. Jinak to být nemůže a možná, že je to dobře.

Editováno: 30. 12. 2006 v 18.43

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 30. 12. 2006 v 14.45

ja se nedivim, jen je mi to lito :)

Nahlásit nevhodný obsah

6065487
Kowalchuk napsal 30. 12. 2006 v 13.54

a divite se jim kdyby vam nekdo rek bud udelame tu starou dobrou hru vydelame 100 Mega kdyz udelame uplne jinou usetrime na tom co zbyde dame do reklam a pak videlame 300 Mega co byste si vybrali ?

Nahlásit nevhodný obsah

6221917
Halemme napsal 30. 12. 2006 v 12.23

Super clanek, uplne souhlasim s tim co bylo receno, a myslim si ze bohuzel z her se stava konzumni zalezitost, stale vice lidi hraje hry ale maji stale mene casu, aspon to pozoruju sam na sobe a myslim si ze to plati i v globalnim meritku, proto se nevyplati vyvojarum delat nake zasahove zony na nepratelich, proste to do nich nasypete a je to, 99% lidi si neuvedomi ze tam nejsou "zasahove zony".... Jo a v prvnim medal of honor na PS1 byla jeste jedna skvela vec ze kdyz mel gestapak u sebe vlcaka, stacilo mu hodit granat a on ho popadl do huby a donesl aport svemu panickovi a odpravil oba najednou To byla revoluce!!!! :)

Nahlásit nevhodný obsah

8125296
Scorpio_DB napsal 30. 12. 2006 v 10.57

A mezi ty reálné zásahy bych chtěl zmínit Die By The Sword (1998) která umožnila nepříteli cíleně useknout končetiny, hlavu atd. :-P poté ještě podporovala často zatracovaný systém ovládání VSIM, kde šla zbraň ovládat pohybem myši (pohybem myši doleva, švihla postava mečem doleva atd.) A u toho jsem si v mládí užil hodně srandy :-D

Nahlásit nevhodný obsah