Forza Motorsport Článek Neopouštěj staré věci pro nové – díl 2.

Neopouštěj staré věci pro nové – díl 2.

Dalibor Franta

Dalibor Franta

23. 12. 2007 23:00 27
Reklama

S konzolí PS2 jsme se minulý týden rozloučili pietní desítkou nejlepších her a konstatováním, že i přes sedm let bezodpočinkové služby patří stále k tomu nejlepšímu, co je v současnosti na konzolovém trhu k dostání. Generace negenerace, fandovstí nefandovství, čas nečas. Neměla však vždycky na růžích ustláno, vždyť koncem roku 2001 schylovalo se v nečinností rozmazlených konzolových vodách k pořádné bouři – na trh se poprvé ve své historii výlučně softwarové firmy chystal vstoupit Microsoft s konzolí Xbox. Do boje se tehdy, jak už to tak v měření velkolepé konkurence chodí, zapojila kromě výkonu a kvalitních titulů také celá řada dnes už zlidovělých a peprně podpásových konzolových klišé – vždyť zvěsti o Xboxu coby „neforemné černé cihle“ nebo „PC v krabici“ žijí v mysli mnohých konzolistů dodnes. Kde byla skutečnost a kde fakta? Jaké perly jsme se pod třeskutou dominancí Sony naučili přehlížet? A kdy už konečně uvidíme zlaté prasátko?

Dneska jsi tak úspěšný a nemáš strach

Koncem 90. let dospěl softwarový gigant pana Williama H. Gatese k závažnému rozhodnutí. Dominanci Sony na rychle rostoucím konzolovém trhu už není možné déle přehlížet. Jestli chce Microsoft ukousnout něco z astronomických čísel, která už tehdy v herním byznysu poletovala s lehkostí poletuchy bělobřiché, pak musí jednat rychle a vyzvat Sony pokud možno už při dalším střídání technických generací. A tak se zrodila krabice X (X mělo evokovat návaznost na technologii DirectX) se 733MHz procesorem Celeron pod duchnou, 8-10GB harddiskem a DVD přehrávačem (za úplatu, samozřejmě, nejsme žádná charita). Už půlroku po zahájení prodeje měla být navíc zahájena částečně placená onlinová služba, což nebyla v době, kdy PS2 stále se svým připojením spíše jen zápasilo, jen silná zbraň, to byl doslova kanón.

Žádný hřebík netlačí tě v botě

Čistý výkon Xboxu byl oproti konkurenci bezmála dvojnásobný, očekávání odborné obce přesto optimismem nehýřilo. Důvod, proč byl Xbox dle mnohých pasován na outsidera konzolové války, byl poměrně prostý – na rozdíl od Sony a Nintenda se Microsoft nemohl opřít o seznam časem prověřených exkluzivních titulů, ergo kladívko měl podle jednoduché matematiky (konzole + hry co dobře znám = tak já si teda tu konzoli koupím) obsadit v konkurenci až třetí příčku. 500 milionů dolarů na reklamu (ostatně reklamní kampaň původního Xboxu by vystačila na samostatný článek) však nějakou tou usedlou matematikou do začátku pořádně zamíchalo, nemluvě o zlomu, který nastolila na poměry konkurence velmi kvalitní nabídka launchových titulů. Hry jako Project Gotham Racing, Munch's Oddysee a především Halo: Combat Evolved zrodily legendy prakticky v prvních hodinách života nové konzole a cesta ke světlým zítřkům byla vydlážděna. Alespoň ve světě. Teda všude kromě Japonska. No dobře, tak jen v Americe… Taky se musíte ve všem vrtat.

Zítra budeš opuštěný starý brach

V Česku to byla pouť spíše trnitá. Moc trnitá. Jako zámek Šípkové Růženky po ošetření pesticidy. Distribuce byla prachbídná, cena hrůzostrašná a nabídka titulů čítala v poporodních bolestech všehovšudy pár nuzných kousků. Konzole byla k sehnání jen ve specializovaných prodejnách a vůbec si u nás vybudovala pověst „zapovězeného“ zboží s minimální zpětnou vazbou ze strany oficiálního zastoupení. Konzoli – a u prvního Xboxu to platilo dvojnásob – živí zejména prodej softwaru a Česká republika v tomto ohledu neplatila právě za rentabilní oblast. Na rozdíl od PS2, které se nezastavilo ani s příchodem novější generace strojů, navíc Xbox poměrně rychle a bezhlesně zesnul - nástup nové generace nepřežil a podle oficiálních plánů ani přežít neměl. Živ je tak pouze skrze zpětnou kompatibilitu Xboxu 360 a nově také službu Xbox Original na Xlive Marketplace. 24 milionů prodaných kusů prvního Xboxu je možná ve srovnání s PS2 jen plivnutím do vody, i to však stačilo, aby si Microsoft vybudoval výbornou startovní pozici pro aktuální next-gen přestřelku.

TOP 5

5. Project Gotham Racing

Arkádová pecka od Bizzare Creations byla a je spolu s Halo 1 názorným důkazem toho, jak snadno a rychle dokázal Xbox položit základy pro budoucí sadu úspěšných a skvěle prodávaných titulů. PGR se do mysli hráčů zapsalo zejména originálním systémem sbírání Kudos bodů.

4. Forza Motorsport

Bezkonkurenčně největší překvapení prvního Xboxu. Další závodní titul čekal po úspěšném PGR málokdo, s přímou konkurencí Gran Turismu na poli superrealistických závodních simulátorů však nepočítal ani ten největší fantasta. A světe div se, ono se to podařilo. Zvlášť, když kvalitní výkony na trati doplnila stájová kobyla MS Game Studios o model poškození a štědrou dávku kustomizace vozidel. Prodal se víc než milion kusů (i díky bundlování) a Forza žije svůj sen dál – podle mnohých kvalitněji, než do té doby neotřesitelné Gran Turismo.

3. Ninja Gaiden

Akční Honba za Dračí čepelí vyvolala v roce 2004 veselí napříč kritiky i hráči. Série Gaiden se vůbec poprvé představila ve 3D a kromě toho, že bezezbytku navázala na přednosti původních dílů akčně-arkádové série je dodnes považována za vrchol grafických možností prvního Xboxu. Hra měla původně vyjít pro PS2, MS si však v roce 2002 zajistil exkluzivitu a nastínil tak trend, který se v budoucnosti stane silnou zbraní v next-gen soupeření – přetahování silných licencí.

2. Knights of the Old Republic

Netřeba dlouhých proslovů. První KOTOR přinesl Xboxu jednu z nejlepších RPG sérií historie a na dlouhou dobu tím zavřel ústa kritickým klepům o absenci tohoto žánru na nadrozměrné černé krabici se zeleným X ve znaku. Nebýt veličiny na první příčce, byl by tam usedl právě KOTOR.

1. Halo: Combat Evolved

Proč právě Halo? Pomineme-li vliv, jaký tato hra měla na budoucnost Xboxu? Pomineme-li fakt, že se stala přísným měřítkem pro každé konzolové FPS, které přišlo po něm? Pomineme-li fakt, že se ho prodalo přes pět milionů kusů? Pomineme-li fakt, že se stalo nejčistším zosobněním hypu v dějinách videoher? Inu… máme prostě rádi kluky v lesklém brnění.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama