Nelineární hratelnost – výhoda, nebo problém?

6. únor 2008 00:00 / Ondřej Novotný / Téma / Diskuze (57)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20840235
Rabe napsal 5. 12. 2009 v 20.07

Máš pravdu Oglocku. V FPS jde o atmosféru a akci.

Nahlásit nevhodný obsah

20815623
-OGLoc- napsal 28. 5. 2009 v 16.07

Lineární hry jsou podle mě o něco lepší, zvlášť u FPSek, taky scripty sou fajn, když se ve vašem okolí něco stane... Nelinearitu bych ponechal RPGčkám ze středověku a fantasy. Ikdyž Stalker ani Fallout 3 nebyly špatný... Ale já chci jít dopředu, ne přemýšlet, JAK půjdu dopředu...

Nahlásit nevhodný obsah

6221917
Halemme napsal 28. 5. 2009 v 16.41

To ja zas radsi volbu. Cim vic budu muset myslet jak dal, tim lip. Linearita me posledni dobou ve hrach trochu sere.

Nahlásit nevhodný obsah

5464458
deloix napsal 3. 3. 2008 v 16.05

GTA WoW a jiny volny hry hraju bez problemu, ale u Oblivionu mi to fakt delalo problemy, tam je to proste divny... chtelo yb to aby nektery casti byly ze zacatku nejak oznaceny a urovni potvor hodne nepristupny pro nizsi level jako ve WoW... takhel mam z oblivionu, akorat simulator lesa s mlácením krys... vzdycky radsi zalezu do podzemi na potvory...

Nahlásit nevhodný obsah

14412431
ElDoRado1239 napsal 14. 2. 2008 v 22.29

Osobně bych preferoval, kdyby byl podobný počet lineárních i volnějších her - přílišná volnost opravdu vede k efektu "Jé, super, můžu si dělat co chci ! ...ale co vlastně chci ?", kdežto extrémní linearita nemusí být vůbec na škodu, ba naopak - copak když čtete knihu, čekáte, že budete moci odkrýt tajnou příběhovou linku ? :D

Prostě příběhové hry by měly být dle mého názoru co nejlineárnější, aby zůstaly konzistentní. Volné a sandbox hry jsou fajn, ale žádná na vás nenechá dojem jako když si zahrajete Final Fantasy X a pobrečíte si u nádherného příběhu. To se vám v GTA prostě nestane...

Nic nedávat jako novej trend, snažit se dělat od každého něco, to je podle mě jediná správná cesta.

Editováno: 14. 02. 2008 v 22.30

Nahlásit nevhodný obsah

12225352
Ocelot_ napsal 28. 5. 2009 v 17.34

JJ brečet se dá jen u FF pravda :)

Nahlásit nevhodný obsah

4765240
Taan-Stari napsal 17. 2. 2008 v 18.27

Ale KotOR a Zaklinac jsou taky dobry... :)

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 14. 2. 2008 v 22.48

Brecet?! Arrgh!!! To je duvod proc jsem nedokazal hrat FF a jeho klony. Ty hry jsou hrozne sentimentalni!

Nahlásit nevhodný obsah

9895433
David.slachta napsal 12. 2. 2008 v 18.33

Nejvíc mě teda naštvalo Brothers in arms :earned in blood
Nemohl ses během mise uzdravit a ani uložit takže když jsi umřel hodilo tě to k poslednímu checkpointu

Nahlásit nevhodný obsah

3140505
AngryGirl napsal 7. 2. 2008 v 22.03

hmmm je uplne fuk jestli to je dorbe linearni a nebo dorbe nelinearni jde o to jak vnimam hru a pocit ktery z ni dostanu.

a myslim ze z her ktere by 100% meli patrit do tohodle tematu je hitman 2 ulozit kolikrat hru chci spousta moznosti a presto to neakej ten pribeh da a porad vznika neco noveho to ze ai se nekdy (cti casto) chova dementne je vec druha :o)))

stejne moje nejoblibenejsi hra je opilej vlez na icq (skype yahoo msn etc.) a pis si s prateli :) vzdy novej zazitek takovej super sandbox

Editováno: 7. 02. 2008 v 22.05

Nahlásit nevhodný obsah

8290823
Veti napsal 12. 2. 2008 v 18.18

Pokud si dobre pamatuju tak moznost ukladat kolikrat chces byla v Hitmanovi 2 jen na nejlehci obtiznost, a stupnovalo se to na 7, 3 a 1, rekl bych. Jinak si myslim, ze neni potreba videt opravdu cely obsah hry. Naopak to dava prostor fantazii a treba i znovuhratelnosti.

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 8. 2. 2008 v 14.18

Hmm tahle ICQ hra zacina pokazde stejne, ale nasledky jsou videt i v dalsim hrani (a to i pri opakovanem hrani muzete porad pozorovat reakce lidi na predchozi hru!). Nikdy nevite koho urazite, pobavite, komu vyblejete celej zivot...Proste idealni priklad. 10/10, doporucuju.

Nahlásit nevhodný obsah

8088
celoush napsal 7. 2. 2008 v 12.08

Pokud nějaká hra pro mě splňovala pravidla na pohybovou volnost, ale příběhovou poutavost tak to byl stařičký český Flashpoint.
Sice zadání většiny misí bylo striktně dané a stanovené a většinou se lineárně měnilo, ale hráč díky téměř absolutní volností mohl zvolit postup jaký chtěl. Když bylo úkolem přepadnout a zlikvidovat základnu, tak někdo klidně zvolil tiché přepadení sám
s položením náloží a jejich dálkovým odpálením. Další hráč raději naběhl jako rambo s celým družstvem a všechno to vystřílel a někdo třetí třeba hledal až našel nepojízdný tank, opravil si ho a pak s ním do základny vjel a kompletně ji vyčistil.
Podle mě mělo OFP přesně tu hratelnost, jakou má mít. Hra hráče vedla, aby plnil úkoly a šel dál lineárně pojatým příběhem, přičemž hráč měl neustále pocit, že má opravdovou herní svobodu.

Nahlásit nevhodný obsah

8290823
Veti napsal 12. 2. 2008 v 18.19

Nemam co bych dodal. Presne vystizeno a souhlasim.

Nahlásit nevhodný obsah

20506698
Annihilator napsal 8. 2. 2008 v 23.56

Souhlasim, Flashpoint proste nemel chybu a hrac si mohl delat co chtel ikdyz to byla klasicka skriptovana kampan. Naprosto jedinecna byla ta mise za pilota kde se Ti neco vysralo a zajali Te rusaci, jak si mel potom zdrhnout na jizni cip ostrova podle polarky:-) Neco podobneho jsem v nicem jinem nevidel a je skoda ze BI sve "dustojne pokracovani" OFP tak nehoraznym zpusobem oj**ali. Doufam ze kdyz uz se OFP2 zmocnili codemasters tak se aspon zmuzou na neco poradneho.

cerealkiller: Jak a kde se Ti to povedlo? jsem si myslel ze kdyz uz jsem to 8* prosel pokazde jinym zpusobem tak uz vim o kazdem nesmyslu, ale evidentne tomu tak nebude :-D

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 8. 2. 2008 v 14.16

Jo jo, ve Flashpointu pocitali s kazdou alternativou.Kdyz jsem ho hral poprve, instinktivne jsem se pri prestrelce schoval v jednom dome - a za chvili nepratele postrileli celou moji jednotku... ozvalo se moje volani o pomoc a priletela me vyzvednout helikoptera... uspesne jsem se dostal az na misto odletu, vystartovali jsme a nasledne byla helikoptera sestrelena a mise koncila mym zajetim... zkratka lahudka... Jeden cil, ale vcelku volna ruka k jeho splneni (ze ktere svetove strany se priblizit, jakou metodu likvidace pouzit...)

Nahlásit nevhodný obsah

20506698
Annihilator napsal 7. 2. 2008 v 02.04

Docela dobrý článek, akorát je mi záhadou proč jste tam nezmínil Original War? Není to až tak známá hra, takže asi ne každý si na to vzpomene hned při spatření Vašeho avatara :-))

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 7. 2. 2008 v 15.07

Original War propaguju kudy chodim, nechtel jsem to ted zase vytahovat kdyz to nebylo nutny :) tahle hra se bohuzel i pres svoje nesporny kvality muze zaradit vedle ostatnich nelinearnich strategii, co se tyce uspesnosti. I kdyz kdo vi jak by to dopadlo, kdyby se Virginu povedlo hru zpropagovat lip...

Nahlásit nevhodný obsah

5482022
neozbyna napsal 6. 2. 2008 v 20.30

chcete nelinearní hru tak si hrajte sportovní, závodní a nebo MMORPG

Nahlásit nevhodný obsah

9792875
Nastvany_Cernobyl napsal 7. 2. 2008 v 00.54

Jo to je otazka. Je NHL07 linearni, anebo nelinearni hra?

Ale ono je to nakonec jedno, NHL07 je totiz hlavne pekne blba hra!

Nahlásit nevhodný obsah

3140505
AngryGirl napsal 7. 2. 2008 v 22.07

no... ja nevim ale po 40 uz me ta hra asi nijak neprekvapi obcas si dam pesko 08 s kamaradama a kdyz je vidim jak to drtej prot ai tak v klidu na to profiligu nebo co to je (vazne se v tom nevyznam prsote to nej nej nej nej.) nemaji problemy a ctou co bude ai delat .todle bych az tak nebral

a me ctou jeste vic :-d

Nahlásit nevhodný obsah

18306426
Dolly napsal 6. 2. 2008 v 20.19

ja neberu hry jen jako odreagovani,ovsem je pravda,ze uz me neberou tolik jako treba pred rokem touhle dobou.jednak jsem starsi,jednak mam min casu.proto beru linearnost rovnez jako vyhodu.nesouhlasim s tvrzenim,ze gta hry nevyuzivaj prvek nelinearity dokonale.vyuzivaj,nakonec vzdyt jsou to vzory pro ostatni,tak jak by to mohlo byt jinak.zde je hodne dulezita technologie,takze je logicky,ze kdyz hra vznikla pro pc a ps2 (last-gen),tak nemuze dostat z vykonu konzole o moc vic,nez to dokazalo san andres.rozhodne ne tak,jako bio shock apod.na druhou stranu si myslim,ze ps3 ma tak velkej,zdaleka jeste nevyuzitej vykon,ze gtacka nasledujici po ctvrtym dilu (mozna i vcetne) dokazou nabidnout hraci opravdovou svobodu,jak si to asi predstavuje autor clanku.no ale to jsem odbocil - takze ja mam taky radsi linearni dej.hlavne proto,ze me nic nenuuti davat pozor po levelech a dlouho je prohledavat,ale muzu dynamicky pokracovat dal,aniz bych se bal,ze mi neco dulezityho unikne,a muzu se opravdu bavit.taky mi vadi premrstena zivotnost dnesnich her,kterou jsem ochoten tolerovat jen epickym rpg (ktery stejne nehraju),gran turismu a serii grand theft auto.muze za to prave ta nelinearni hratelnost,ktera umele prodluzuje hru napriklad tim,ze nuti hrace sbirat naky vsemozny priblbly balicky,za coz dostane jen par obrazku do galerie apod.blbosti.ja je samozrejme sesbiram,protoze jiz hraji dlouho a hracska cest mi nedovoli vykaslat se na hru jen proto,ze mi neco chvili nejde (pokud neco neni fakt nesnesitelne tezky - napr.vewtiful joe :/ ).takovy nahrazky pak muzou hru prodlouzit klidne o nekolik hodin.a to je prave to omezeni gta.kdyz se dostanete asi do 70% hry,uz hrajete jen z nutnosti,protoze uz vsechno znate a jenom chcete nasbirat 100%.ale jsem mnohem radsi,kdyz me takovy veci nemusel vubec zajimat a muzu se venovat dulezitejsim vecem ve hre a poradne si vychutnat pribeh a hratelnost.bohate mi staci 10hodin kvalitni hry(treba god of war),nez nekde osizena,ale o to delsi.no,nejak jsem se rozepsal,asi preskakuju od jednoho k druhymu,ale snad mi rozumite :) dekuji za pozornost

Nahlásit nevhodný obsah

1397795
Forrest911 napsal 6. 2. 2008 v 19.34

Ja osobne beru hry jako odreagovani. Chci vypnout mozek a uzit si AKCI. Preferuji 1st person strilecky, u kterych muzu hrdinne vybijet zaporaky po desitkach, s peknou grafikou (Far Cry), prospeje nejaky ten silny pribeh (Mafia, Max Payne), ale i bez nej si hru dobre uziji. A linearita je pro me vyhodou - chci akci, takze me frustruje, kdyz musim zpomalovat na ruznych problemech, hadankach, ktere je treba resit, odbockach, kdyz se ztracim v bludisti milionu v podstate nikam nevedoucich (ale otevrenych) dveri. A jsem si jisty, ze takovych lidi je v dnesni "uspechane" dobe cim dal vic. Dokazuje to prizpusobivsi se herni prumysl - prevaha takovych her, jejich oblibenost. A SILENE ME STVE, kdyz v recenzi ctu: "Hra je dobra, BOHUZEL znacne linearni - nemame moznost volby, otevrene jsou vzdy jen jedny dvere, hra vas vede jako za rucicku..." Stve me to "bohuzel" - recenzent povazuje svuj osobni nazor za "obecny", taky ho promitne ho hodnoceni. Chyba! Za obecny se da povazovat napr. grafika (propracovana, realisticka = jednoznacne pozitivum), ale urcite NE linearnost! A taky si myslim, ze lidi jako ja nejsou moc slyset - nezucastnuji se ve velkem diskusi, jako "hardcore" hraci, proste hrami tak "neziji". Coz myslence "nelinearnost = plus" naoko dava za pravdu.
20 ruznych zakonceni? Bombasticke, neuveritelneeeeeeeeeeeeeee

Nahlásit nevhodný obsah

3098357
Triple_T napsal 6. 2. 2008 v 20.34

Rozumim ti, ja mam taky hodne rad akcni hry, i kdyz ne zrovna FPS. Mas ale dost zkresleny nazor na recenzovani her. V podstate kazdy recenzent ti na tvuj komentar rekne svou univerzalni obranu, a to ze "recenze je subjektivni", a bude mit pravdu. Neznam zadneho recenzenta, ktery by prezentoval _svuj_ nazor jako "obecny". Vetami o prilisne linearite v recenzich by ses tedy nemel nechavat rozhodit - mel bys proste vyuzit toho, ze znas tak presne svuj vkus, a ignorovat je (tak jako ja ignoruju napr. vety o poctu polygonu v modelech postav).
Myslim si, ze ani grafika se neda povazovat za obecny parametr hry - pestrou skalu nazoru na grafiku v jedne hre nabizi napriklad recenze na Vigila ( http://www.freegamer.net/ ).

Nahlásit nevhodný obsah

1397795
Forrest911 napsal 7. 2. 2008 v 08.46

Nerekl bych, ze je zkresleny. „obecny nazor“ - lepe a oficialne - objektivita. Schvalne - mrkni se do Wikipedie - http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivit… - presne muj nazor. Objektivita je jednou z nejdulezitejsich charakteristik, jiz by se mel autor (jakychkoliv) clanku vyznacovat. Vzhledem k tomu, ze clanky jsou (aspon na takovychto serverech) pro vsechny lidi, ne jenom pro lidi se stejnym pohledem na vec jako ma autor. Samozrejme, nejsme roboti, takze je fajn, kdyz se do clanku promitnou osobni nazory, preference... Ale je problem, pokud si mohou protirecit s nazory ctenaru (napr. NFS5-simulace-super X NFS6-arkada-zklamani, nebo nase slavne: linearita/nelinearita). A nemely by se zahrnout do celkoveho hodnoceni (coz se nanestesti stava). Dobre jsi napsal - ignoruj je. To taky delam - pokud jsou ignorovatelne. Jenze nekdy to autor tak rozvede, pripadne porad pripomina, ze to ignorovat nejde!
Co se tyka herni grafiky, vyjadril jsem se nestastne - nemyslel jsem grafiku jako celek. Treba design urovni uplne objektivne hodnotit nelze - je to i o subj. umeleckem citeni. Myslel jsem spis technicke zpracovani, engine. Ve 99 % her se grafici snazi priblizit realite - tudiz muzeme objektivne ohodnotit, jak se jim to povedlo (srovnani s realitou, s jinymi tituly ze stejneho obdobi - napr. voda, obliceje, pohyby, stiny, textury...). Ale zminil jsem to jenom jako kontrast k hodnoceni lin./nelin.
Kdyz o tom ted tak premyslim... jsem KRETEN! Hned na zacatku jsem to mohl zjednodusit: samotne hodnoceni „linearni/nelin. ~ dobre/spatne“... JE OMYL! Obecne - kazde hodnoceni autorem clanku, kde mohou koexistovat 2 opacne nazory ctenaru, je problem, protoze tretina z nich muze mit opacny nazor nez autor. Autor bude neco kritizovat, a ctenar bude mlatit do klavesnice a rikat si - ALE VZDYT MI TO TAKHLE VYHOVUJE!!! V takovych pripadech by bylo nejlepsi to jenom zminit a nevynaset soudy;)
P.S.: Subjektivni nazory patri do diskuse ctenaru clanku!!!;)

Nahlásit nevhodný obsah

2283051
Cerealkiller napsal 8. 2. 2008 v 14.10

Ale recenze je subjektivni slohovy utvar. Neni jejim ucelem vycislit kazdy aspekt hry a vypocitat vysledne hodnoceni. Proto ji pise clovek, a rekl bych ze z vetsiny s nim vetsina ctenaru souhlasi. Chyby ve hre jsou porad chyby, nikoho nemuzou potesit, takze asi kazdy uzna ze za ne strhne recenzent body dolu. Linearita/nelinearita - nekdy je postup tvurcu jak hrace donutit jit po vyslapane cesticke tak ocividny, az to boli. Coz take vetsinu hracu dopali a snizi vysledne (subjektivni - nekteri hraci jsou ochotni hre chyby odpustit, kdyz je jinak vyborna) rozhodnuti. Osobne jsem pro takovou tu prijemnou kombinaci (jak nekdo povidal, korenove hry), kde hrac neni nikam tlacen a je jen na nem kdy a jak k cili dospeje. Nekdo tu zminil ze hraje jen na odreagovani a zajima ho jen akce - samozrejme takove hry tu jsou, striktne linearni, jejich problem je replayabilita. Kdyz vite co vas ceka, nemate chut si zahrat hru podruhe, pokud nema opravdu dobry pribeh (tady musim rict ze hru MAX PAYNE jsem dohral asi 10x jen kvuli pribehu, pokazde jsem vedel kde na me kdo vykoukne, ale byl jsem ochoten to hre odpustit).

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 7. 2. 2008 v 15.13

To je dost radikalni nazor, pak teda nevim k cemu by byly recenze platny - docela by me zajimal priklad hodnoceni, u kteryho nemuzou existovat 2 opacny nazory ctenaru :) Spis bych pripomenul to co rikal Triple T - kdyz znas svuj vkus, muzes pripominky o linearite klidne ignorovat. Aspon v nejaky jiny casti recenze se snad ale s autorovym vkusem ztotoznis.

Editováno: 7. 02. 2008 v 15.15

Nahlásit nevhodný obsah

1397795
Forrest911 napsal 6. 2. 2008 v 19.41

Ale nerikam, ze nechapu a neuznavam opacny nazor!;-)

Nahlásit nevhodný obsah

7040696
Hamt-Ath napsal 6. 2. 2008 v 19.40

souhlasim! nevim proc by linearita mela bejt zapor a proc se k tomu recenzenti tak stavej? me treba vylozene se*e kdyz mi hra sama nenabizi co dal delat... ja nehraju od toho abych tam jak kkt behal a hledal nakyho panaka kterej mi treba da nakej ukol :D :D pac jen tak behat a hledat proste neni zabava pro me...

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 6. 2. 2008 v 21.01

Jasne, ale nelinearita nemusi znamenat jen obrovskej svet... Vytky ohledne linearity jsou casto adresovany situacim, kdy te treba ve hre primo bije do oci moznost vyresit nejakou situaci jinak (lip, jednodusejc, zkratka po svym), ale hra ti to proste nedovoli.

Editováno: 6. 02. 2008 v 21.02

Nahlásit nevhodný obsah