Nejisté sezóny: NHL
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Nejisté sezóny: NHL

Nejisté sezóny: NHL

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

1. 7. 2020 11:25 10
Reklama

Tak jako s železnou pravidelností zhruba od roku 2010 nadáváme na tuzemskou hokejovou reprezentaci, stejného uznání se dostává i virtuálnímu zpracování hokeje od EA Sports. Pravdou je, že má série NHL tu nespornou, obrovskou výhodu, že ji na záda nedýchá nabušená konkurence od 2K nebo Konami, že je NHL ve většině zemí světa spíše okrajový nebo úplně exotický sport a tím pádem z něj zřejmě nelze finančně vytěžit tolik, jako z globálního fotbalu nebo extrémně populární dvojice basketbal, americký fotbal. V tomto ohledu ale musíme dát zlým jazykům za pravdu, EA to nijak automaticky nedá právo hokejové fanoušky vyloženě odbývat,

Zvláštní navíc je, že v tomto ohledu mluvíme především o současné, končící generaci konzolí. Zatímco za posledních zhruba sedm let se herní NHL posunula jen pramálo, její fotbalový příbuzný doslova kvete (a když už se nějaký ročník vyloženě nepovede, alespoň nabídne řadu změn a vylepšení), a na jazyku zůstává i pachuť z mimořádně povedené generace předchozí, která virtuální hokej v mnohém překopala. V druhé epizodě naší retrospektivní sportovní sondy se tedy vydejme hluboko do zamrzlé minulosti.

REVOLUČNÍ LÉTA

Tentokrát musíme začít o něco dále, období, které by se dalo označit za moderní věk NHL totiž začíná milníkem v roce 2006. Na konci předchozího roku totiž vzal svět útokem Xbox 360 a ročník 07 byl prvním hokejem, který EA pro novou generaci vyvinuli. A šlo o velkou technickou parádu, která přinesla zlomový prvek jménem Skill stick. Dnes v zásadě standardní způsob, jak hokej ovládat byl opravdu slušnou revolucí, a i když se ho PC verze dočkala až o rok později (a příliš dlouho si jej tím pádem neužila), bez kvedlání analogu si dneska dokáže NHL představit asi jen pravověrný veterán.

Z rozpatlaných textur se vyklubala velmi detailní a aktivní divácká kulisa

Ne nadarmo zastaralá PC verze, která (podobně jako tehdejší FIFA) působila jako stín podstatně vymazlenější konzolové, s ročníkem 09 definitivně ulehla, a i přes četná přání nejen českých hráčů to zatím na návrat k počítačům nevypadá. NHL na konzolích mezitím bobtnalo, nabíralo formu, a i přes hlušší ročníky vykazovalo vzestupnou tendenci. Také mělo důvod, konkurenční NHL 2K rozhodně nelenilo a sérii od EA bylo více než vyrovnaným konkurentem. Bohužel až do svého konce v roce 2009.

Právě následující léta lze zpětně brát za poslední zlatou éru NHL od EA. Obrovská zásoba herních režimů, velmi slušná grafická prezentace, nabitý metalový soundtrack a stálý vývoj kupředu. Z rozpatlaných textur se vyklubala velmi detailní a aktivní divácká kulisa, obličeje hráčů trochu začaly připomínat lidské tváře, hratelnost byla velmi akční, vyvážená, srážení soupeřů tvrdými hity patřičně uspokojivé… V posledním ročníku 14 dostaly své místo dokonce propracované hromadné bitky i s brankáři a ostatní účastníci přestali záhadně mizet z plochy.

PO POTOPĚ

S novými konzolemi přišla opět překotná změna. Do koše putovaly enginy Impact i Enforcer, které poháněly fyziku předchůdců, a ke slovu se dostal tehdy zbrusu nový Ignite, který dodnes pohání většinu sportovní nabídky EA. Ta tam byla také v zásadě smyšlená televizní grafika, díky dříve rozjetým dealům s americkým gigantem NBC vypadaly záběry z hraní NHL 15 jako skutečný televizní přenos. Tedy… měly vypadat. Naklíčované skutečné obličeje Mikea Emericka a Eddieho Olczyka s repetetivními předzápasovými analýzami začaly brzy lézt krkem, animace a pohyby hráčů ve výsledku příliš velkými změnami neprošly a celkově dění na hřišti působilo podivně navoskovaně.

Povedly se alespoň předzápasové náhledy do měst, vlající vybavení a celkem živá publika, jinak byl však přechod na novou generaci spíše vystřízlivěním. Asi největší katastrofou byla čistka na poli herních módů. To, že ze hry (natrvalo) zmizel parádní Winter Classic, který byl tahákem v letech 2011 a 2012, stejně jako povedené Moments Live, to bychom hře s grácií odpustili. Vypáčení harcovnického (a trochu nudného) Be a Pro už bylo trochu překvapivým krokem. Ale odstranění jednotlivých sezón, nižších soutěží v Be a GM i většiny online režimů už bylo pořádnou ranou do fanouškovských slabin. Ne nadarmo byl ročník 15 fanoušky i kritiky po zásluze potrestán. Takový start si asi v EA nepředstavovali.

TAK ZNOVU

Rozumějme si, patnáctka nebyla “úplně debilní”, nesporný potenciál v ní byl. V rámci prvotního testování si ale zřejmě vývojáři ukousli až příliš malé sousto. S dalším ročníkem se naštěstí začala hra dávat do pořádku. Společně se sedmnáctkou se NHL začala škrábat zpátky tam, odkud v roce 2014 spadla. Vrátil se plnohodnotný Be a Pro, vrátila se smysluplná Organizace, ve které dokonce šlo vylepšovat stadion a nastavovat ceny hotdogů a preclíků. Konečně přišla léta očekávaná možnost přestěhovat klub a vytvořit si vlastní hokejový svatostánek.

Sbírání kartiček prostě letí

V plné síle byl i online s klubovými soutěžemi EASHL s hrou za brankáře a gaučovou kooperací. No a nezmínit vousy rostoucí během play-off by byl vyloženě zločin. Stejně jako klubové maskoty křepčící na tribunách, že?

BÝT ULTIMÁTNÍ

Zatím jsme pomíjeli jistý faktor, který je všem hrám EA společný a který je dost možná jediným důvodem, proč americký moloch ještě virtuálním sportům věnuje pozornost. Tím je samozřejmě Ultimate Team, v tomto případě konkrétně Hockey Ultimate Team, který se jako jediná neochvějná linka táhne všemi ročníky moderního NHL. Ten jako jediný dostává příkladnou péči a patrné je to i na propagaci nových ročníků, herních menu a podobně. 

Sbírání kartiček prostě letí, a je jedno, jestli běháte po zeleném pažitu nebo jezdíte po kluzišti. Vzhledem k následující kapitole jde navíc o reálně jediný způsob, jak z hokejové licence vytěžit kloudné finance. Už v roce 2016 tvořily Ultimate Teamy více než polovinu veškerého příjmu z dodatečného obsahu ve sportovních hrách EA, což znamená zhruba 650 milionů dolarů (v přepočtu na dnešní kurz zhruba 15,4 miliardy českých korun). Jaký dílec z tohoto koláče připeklo NHL vedení EA nezveřejňuje, předpokládáme ale, že bude v menšině.

EKONOMICKÉ OKÉNKO

U financí ale zůstaneme, podíváme se totiž konečně na zoubek tomu, proč je zřejmě ve studiích EA Sports NHL tím otloukánkem, na kterého se zapomíná. Použijeme k tomu data volně dostupná na agregátoru VGChartz. Ta je sice nutné brát s rezervou, poměrně dobrou představu o poměrech v prodejích jednotlivých her sportovního sektoru nám ale dá.

Asi nikoho nepřekvapí, že se NHL prodává bídně. Velmi bídně. Někdo by mohl namítat, že do toho v posledních letech promlouvá existence vaultu EA Access, který hru po pár měsících dá všem předplatitelům plně k dispozici, ve stejné službě se ale nacházejí i srovnávaná FIFA a Madden. A tvrdá data? Od konce minulé generace, ročníku 13, klesaly prodeje poměrně skokovým tempem. Pro představu, NHL 13 se prodalo celkem zhruba 1,34 milionu kusů, NHL 14 1,11 milionu kusů a NHL 15 (na next-gen konzolích) naprosto tristních 0,82 milionu kusů. Pak přišel nadějný spike v podobě NHL 16, s nímž mohlo EA pracovat se značně širší zásobou majitelů konzolí, a tehdejší díl si tak koupilo 1,17 milionu hráčů, pak ale zase nastal postupný pokles až k 0,72 milionu kusů u NHL 19. U posledních dvou ročníků sice došlo k vypuštění dat z evropských prodejů, ty se ale tradičně pohybovaly v řádech jednotek tisíců. A teď k zasazení do kontextu.

množství hráčů a majitelů musí naprosto logicky reflektovat i objem financí, který se utratí v nabídce dodatečného obsahu.

U o něco slabšího Maddenu bychom mohli hovořit o násobcích, u silnější FIFA pak desetinásobcích zmíněných statistik. Za vše hovoří například to, že se lépe prodávala i handheldová FIFA 19 na Nintendo Switch, která byla navíc jen naprosto identickým pokračováním ještě úspěšnějšího předchůdce. Ta prý obšťastnila 750 tisíc majitelů Switche, což je více, než dokázaly Xbox One a PS4 verze NHL 19 dohromady. V případě plnohodnotných fotbalů pak hovoříme o 11 až 13 milionech prodaných kusů ročně, přičemž tato čísla až do nepovedeného ročníku 19 pravidelně stoupala. 

V otázce Maddenu hovoříme pravidelně o zhruba 4 milionech kopií. Ty z drtivé většiny putují na trh Severní Ameriky, což zřejmě překvapí málokoho. Paradoxně je ale soudě dle čísel virtuální americký fotbal populárnější než virtuální hokej i v Evropě. A tím se vracíme k Ultimate Teamu, protože množství hráčů a majitelů musí naprosto logicky reflektovat i objem financí, který se utratí v nabídce dodatečného obsahu.

ZAČAROVANÝ KRUH

Pokud snad nemáte chuť brodit se předchozími odstavci plnými dat a statistik, nabízím rychlé shrnutí. FIFA se prodává skvěle (především v Evropě), Madden se prodává nadmíru solidně, NHL se prodává zoufale. Opět by mohla být vznesena námitka - NHL se přeci nikam nevyvíjí, zatímco FIFA a Madden stále přinášejí inovace, bobtnají a rostou do krásy. Ano, ale to opět souvisí s tím momentem, kdy se manažeři v kancelářích EA podívají na první stránky výročních prezentací…

Že je hokej spíše okrajový sport ve většině míst světa, kde třeba fotbal, basketbal a americký fotbal táhnou stále více fanoušků, je asi nezpochybnitelný fakt. A sever amerického kontinentu to společně se severní a střední Evropou nezvrátí. Herní série NHL se však kvůli tomu, v kombinaci se vším, co jsme si položili na stůl před chvílí, točí ve velkém začarovaném kruhu. Nevíme, kolik může vývoj nových ročníků NHL reálně stát. Nevíme, jak moc se prozatimní přístup EA vyplácí. Tak nějak ale víme, že se na něm v blízké době nic nezmění. Nehledě na to, že jsou v posledních letech jednotlivé ročníky na kvalitativním vzestupu.

A můžou za to peníze. Co jiného?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama