Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Nejikoničtější auta herní historie

Nejikoničtější auta herní historie

Tadeáš Pepř

Tadeáš Pepř

5. 8. 2020 13:45 12
Reklama

Už dávno nejsou automobily jen pouhopouhými přibližovadly, případně prostředky, jak ve vysoké rychlosti vyhrát nějaké peníze a prestiž (případně se zabít). S boomem filmového průmyslu se některá auta postupně stala hvězdami, které svým plechovým zevnějškem zdatně sekundují protějškům z masa a kostí. Navíc v sobě nesou jistý unikátní faktor, totiž ten, že je lze (teoreticky) vlastnit. Narozdíl od Seana Conneryho, Steva McQueena, Paula Walkera nebo Marka Wahlberga, které ve svém obýváku potkáte asi jen těžko, není představa Nissanu Skyline, Fordu Mustang nebo Mini Coopera stojících v garáži až tak zcestná. 

Audiovizuální sex-appeal řvoucího motoru a ladných křivek samozřejmě nefunguje jen na filmovém plátně a televizních obrazovkách seriálů, své Bullitty a KITTy během let vyprodukoval i herní průmysl. Pár ikonických čtyřkolých hrdinů jsme dali dohromady a zavzpomínali na slastné momenty, kdy jsme se proháněli dveřmi napřed ulicemi měst nebo svěžími venkovy. Za (virtuálním) volantem je totiž život tak nějak jednodušší…

CADILLAC ELDORADO (CRAZY TAXI)

YAYAYAYAYA! Zážitek z arkádového divočení v zářivě žlutém taxíku symbolizuje především legendární soundtrack s The Offspring a nabušený Cadillac Eldorado, kterým šlo rozsévat spoušť v ulicích virtuálního San Francisca velmi jednoduše. Původní kabinetová hra z roku 1999 sice nabízela celkem čtyři vozidla, přičemž Eldoradu zdatně šlape na paty podobně populární Chevrolet Bel Air. Kolosální Cadillac si ale přeci jen i ve skutečném světě vozí o něco více stylu. 

Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz

Přísně arkádová hratelnost samozřejmě jen těžko napoví, co pod kapotou zběsilého taxíku tepe, soudě dle designu se ale jedná o čtvrtou generaci modelu z roku 1960. Ve skutečnosti bychom tedy v motorovém prostoru pravděpodobně našli mohutný osmiválec OHV o objemu 6,4 litru s 325 koňmi a čtyřstupňovou automatickou převodovkou Hydro-matic. Obrovský motor s dostatkem výkonu měl za úkol roztlačit téměř dvouapůltunový stroj překypující dobovým luxusem k příjemným cestovním rychlostem, tak agilní jako na obrazovkách herních kabinetů ale vozidlo určitě nebylo.

WARTHOG (HALO)

Vozidla samozřejmě neslouží jen obyčejným lidem, závodníkům a šíleným taxikářům, klíčová jsou i na válečných frontách. Asi nejznámějším vojenským speciálem, který ve hrách najdeme, je Warthog. Čtyřkolý výsadkový vůz s oficiálním názvem M12-FAV doprovází hráče už od druhé mise prvního dílu, tu největší legraci ale vždy zajišťoval v multiplayeru. Je rychlý, hbitý, rád jezdí smykem, nabízí (ve své původní verzi) tři místa pro řidiče, spolujezdce a střelce s kulometem nebo raketometem a v prvním díle byl doslova nezničitelný. Prostě ideální kus vojenské techniky.

O výrobu se v univerzu Halo stará společnost AMG Transport Dynamics sídlící na Měsíci. Třítunového obrněnce obvykle pohání dvanáctilitrový vodíkový motor s vlastním zařízením schopným extrahovat vodík z jakéhokoliv vodního zdroje. Pohodlnou jízdu pak obstarává supermoderní automatická převodovka s nekonečně variabilním poměrem a maximálně terénní podvozek s ikonickým zatáčením obou náprav. Na svou robustnost je tak Warthog poměrně rychlým povozem, i pořádně hřmotná trojice SPARTANů se může po bojišti hnát rychlostí přesahující 120 kilometrů za hodinu.

BUICK SKYLARK (DRIVER)

Buick Skylark možná nepatří k těm nejznámějším jménům na poli amerických muscle cars, hráči legendární závodní akce však mají jeho sterilní záď zafixovanou do paměti velmi hluboko. Na vině je především nechvalně proslulá, příšerně obtížná první mise, která vytrestala nejednoho nezkušeného řidiče při provádění kaskadérských kousků v podzemních garážích. Zajímavé je, že se Skylark v PC verzi a té na PlayStationu dost výrazně liší v mnoha rysech karoserie. V původní verzi dokonce o slepenec dvou vozidel, zezadu totiž připomíná spíše Chevrolet Chevelle z roku 1972. 

Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz

Motorizaci lze opět spíše odhadovat. Konkrétní podobná modelová řada z roku 1972 ale disponovala nejsilnějším 5,7 litrovým osmiválcem o výkonu 180 koní. V nabídce byl také slabší motor s dvoukomorovým karburátorem (silnější verze měla čtyřkomorový), předpokládám ale, že Tanner dostal do ruky tu nejsilnější možnou verzi. 

Ikonický moment na parkovišti připomnělo nejmladší pokračování Driver: San Francisco. Stačilo se “přenést časem” pomocí DeLoreanu a následně si vyzkoušet seznam kousků i v moderním podání. Zde ale z neznámého důvodu Skylark nahradil Pontiac LeMans.

BMW M3 GTR GT (NEED FOR SPEED: MOST WANTED)

Trochu paradoxně se až nyní dostáváme do světa skutečně čistých závodních her. Synonymem pro “ikonické auto” je v případě série Need for Speed jednoznačně závodní BMW M3 E46 s agresivním bodykitem a modro stříbrným polepem. Stroj, který byl původně vyvinut pro závodění na okruzích GT, je hráčům hned na začátku Most Wanted odejmut a vrací se až jako odměna za dokončení příběhu. Později pak hrál jistou roli v příběhu pokračování Carbon a postupně se jako memento objevuje v dalších dílech značky.

Zběsilou zbraň pohání modifikovaný čtyřlitrový vidlicový osmiválec o výkonu 444 koní. Výsledek zná asi každý, lehký a obratný zázrak německého inženýrství přidělává vrásky na čele všem virtuálním policejním sborům a hráči plesají radostí kdykoliv se na obzoru objeví kombinace modré a stříbrné barvy. S trochou nadsázky “obyčejný” sedan tak často zastiňuje i super/hypersporty od Lamborghini, Porsche nebo McLarenu.

TOYOTA CELICA GT-FOUR (SEGA RALLY)

Rodina rally speciálů Toyota Celica GT-Four má na kontě obrovskou sbírku vítězství v šampionátech, konkrétní model ST-205 má ale paradoxně jediné, z Korsické rally v roce 1995. Později dostal tovární tým Toyota kvůli porušení technických omezení zákaz startovat v událostech Mistrovství světa a Celica hájila pouze barvy soukromých stájí. Na druhou stranu se může pyšnit kultovním statusem,  jako “hlavní hrdina” kabinetové Sega Rally Chamiponship se zapsal do paměti hráčů-závodníků po celém světě.

Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz

Celicu honil po šotolině, asfaltu a ledu třísetkoňový dvoulitrový čtyřválec 3S-GTE. Přenos výkonu pak ve skutečnosti obstarávala šestistupňová převodovka X-Trac, na kabinetech ale její virtuální sestra nabízela jen čtyři převody.  To ale k hodinám zábavy a tisícům mincí utopených v útrobách automatu bohatě stačilo. Zajímavé je, že i silniční verze má v technickém průkazu vypsanou vyšší maximální rychlost, než které dosahuje ta herní. Zatímco se ve hře šlo jen těžko přehoupnout přes 217 Km/h, skutečná Celica WRC si to prý umí pádit až 240 Km/h.

FERRARI TESTAROSSA (OUT RUN)

Nejstarší zápis na našem seznamu si vysloužil vzpínající se kůň, konkrétně jeho osmdesátkový model Testarossa ve verzi Spider. Ten totiž do hlavní role obsadila (opět) Sega v roce 1986. Zrodila se legenda jménem Out Run. Na svou dobu nádherná grafika, parádní přímořské prostředí a především snový supersport bez střechy v hlavní roli. Tohle byla prostě arkádová senzace, která do světa vyslala téměř 200 tisíc kabinetů. 

Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz

Skutečných Testaross vzniklo výrazně méně, kolem 7177 kusů. Na druhou stranu, pod kapotami se jim skrýval 4,9 litrový dvanáctiválec s 390 koňskými silami a i díky ikonickému, agresivnímu placatému designu se dokázal tento italský hřebec rozjet zhruba rychlostí 290 kilometrů za hodinu. To hra poměrně věrně respektovala, ve velmi splašené akceleraci ale přeci jen Ferrari trochu komplimentovala, ve skutečnosti dosahovala Testarossa stovky z místa za zhruba 5,8 sekund.

BLISTA COMPACT (GTA)

Série Grand Theft Auto v průběhu let přinesla řadu památných vozidel, jedním z těch nejklasičtějších je ale rozhodně Blista Compact. Fiktivní vehikl, který se silně inspiruje Hondou CR-X, vyrábí automobilka Dinka a v našem seznamu jde o rozhodně nejstřízlivější stroj. Kompaktní hatchback patří k autům, které klidně mohou stát na jakémkoliv sídlišti.

Nejikoničtější auta herní historie
i Zdroj: Hrej.cz

Motorizace se v průběhu let výrazně proměnila. Vice City křižovaly Blisty s vidlicovým šestiválcem, zatímco v ostatních hrách z téže doby (včetně těch handheldových) disponují řadovými čtyřválci. V takzvané HD éře už je specifikace o něco podrobnější. V GTA IV najdeme pod kapotou čtyřválec o objemu 1,4 litru, kterému pomáhá velmi nízká hmotnost vozu, jde o druhé nejlehčí auto ve hře. Stejný motor zřejmě najdeme i v pátém díle, na virtuálním webu prodávajícím vozidla ale existovala zmínka o malém šestiválci. Kde je pravda tak zjistíme jen těžko. Faktem ale je, že se vždy jedná o hbitou předokolku, na kterou při cestování ulicemi města nedáme dopustit.

ROAD KING (FLATOUT 2)

Vybrat z kultovních akčních závodů FlatOut 2 to nejpopulárnější vozidlo je dost náročné. Dosti záleží na tom, který z jezdců končil nejčastěji na vašem nárazníku, nebo vám naopak nejvíce zatápěl. Žluťoučká variace na Ford Mustang GT 2005 Sally Taylorové tak do poslední chvíle soupeřil s nezničitelným pick-upem Sofie Martinez, úsměvnou červenou nákupní taškou Katie Jackson a vždy sešrotovaný off-road Franka Malcova.

Titulní Road King je ale přeci jen tím nejtypičtějším závoďákem, který ve FlatOutu 2 uvidíte. Jako první ale uslyšíte jeho vidlicový osmiválec s karburátorem, což je kombinace v 21. století vskutku nevídaná. I přes to se jedná o extrémně rychlé, vyvážené a slušně ovladatelné auto, problémy je snad jen nízká hmotnost a relativní křehkost, které se projeví především při bouračkách.

Zmíněných pár plechových hrdinů je jen mým osobním výběrem, mezi hráči se samozřejmě najdou desítky dalších. Jaká jsou ta vaše nejikoničtější herní vozidla? Dejte nám vědět do komentářů a třeba se objeví v pokračování. 

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama