Možnosti streamování z PS4
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Možnosti streamování z PS4

Možnosti streamování z PS4

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

4. 12. 2013 23:00 6
Reklama

Není sporu o tom, že herní videa zažívají svůj zlatý věk. Řeč teď samozřejmě není o pečlivě připravených trailerech herních vývojářů, ale o záběrech od samotných hráčů, kteří doslova zaplavili YouTube, Twitch a další podobné služby. S komentářem nebo bez něj, živě či ze záznamu, stále více lidí si chce vyzkoušet, jaké to je, pozdravit diváky na druhé straně a pokusit se je zabavit. Fakt, že je streamování her poslední dobou opravdu populární, se nakonec odráží i v rozhodování vývojářů, kteří se snaží implementovat streamovací nástroje přímo do svých her a umožnit tak hráčům věci, které doposud museli řešit přes software třetích stran, mnohdy i s nutností zasahovat do procesu hardwarově.

Od vývojářů pak vedla poměrně krátká cesta k výrobcům konzolí, a byli to právě lidé ze Sony, kteří zkraje letošního roku během představení PS4 (ovladače…) oznámili, že staví streamování her do popředí. Aby svá slova podtrhnuli, ukázali světu magické sdílecí tlačítko na novém DualShocku a slíbili, že PlayStation 4 nabídne veškerý komfort instantního streamování bez nutnosti cokoliv složitě nastavovat. Díky tomu, že už máme konzoli v redakci, rozhodli jsme se pro vás sepsat kratší článek, v němž zhodnotíme funkčnost zmiňovaného prvku a nabídneme další případné možnosti, jak dostat obraz do světa.

JAK TO CELÉ FUNGUJE?

Jak lidé ze Sony slíbili, tak i splnili a hned na začátku můžeme potvrdit, že nastavení streamování zvládne každý levou zadní. Možností je totiž opravdu málo a po provázání vaší konzole s účtem na Twitchi, nebo méně často zmiňovaném Ustreamu, na vás čeká pouze výběr kvality a další tři volby, ke kterým se dostaneme v zápětí.

Zastavme se ale na chvíli právě u vybírání kvality streamu, kde by alespoň mírně pokročilí uživatelé očekávali přinejmenším nastavení rozpětí bitrate videa, případně možnosti audia. Bohužel, lidé ze Sony zjednodušili celou proceduru až příliš a na výběr tedy máte nic neříkající úrovně Low, Medium, High a Best. Ani v kontextových nabídkách se neuvádí, v jakém rozlišení, či v jakém datovém objemu pojede video na síť, což bohužel hráče nutí k metodě pokus-omyl a několikerému zkoušení, který z presetů sedne nejlépe.

Připravte se také na to, že PS Eye kvůli robustnímu kabelu, s nímž ji připojujete ke konzoli, nedrží na hraně monitoru či televize.

Ony další tři výše zmiňované volby se pak vztahují k doprovodným prvkům – kameře, mikrofonu a chatu. Pokud si k PS4 pořídíte i kamerku PS Eye, pak se vám zaktivní volba zapnout během vysílání i ji. Obraz je snímán jedním ze dvou objektivů PS Eye a nemáte kontrolu nad tím, kde se vaše mluvící hlava objeví. Standardně a napevno vybrali výrobci pravý horní roh obrazu a pro záběr z kamery vymezili opravdu jen malinký čtvereček, do nějž se jen stěží vejdete, budete-li před kamerou sedět ve vzdálenosti menší než metr a půl. Připravte se také na to, že PS Eye kvůli robustnímu kabelu, s nímž ji připojujete ke konzoli, nedrží na hraně monitoru či televize a pokud si nedokoupíte separátní stojánek, budete ji muset připevnit k televizi třeba lepicí páskou. Zní to skoro až kacířsky, ale jiné řešení, snad vyjma dobře umístěné poličky přímo nad hranou televize, nevidíme.

Poslední funkcí je možnost zapnout si chat přímo do obrazu hry, tak abyste mohli živě komunikovat se svými diváky, ani tato funkce ale není zrovna domyšlená. Interface sice není navržen špatně – obraz se zmenší, vpravo vidíte svojí hlavu a počty lidí + příspěvků a ve vzniklém prostoru dole běhají vždy dva řádky chatu. Pokud nejste zrovna Pewdiepie a dotazy nebudou skákat příliš rychle, bude vám všechno vyhovovat, z jakého důvodu ale diváci vidí úplně to samé co vy? Není přeci nutné vysílat i tento rám s chatem, vzhledem k tomu, že diváci většinou sedí u počítačů, případně u nějaké nativní aplikace a do chatu sami přispívají. V tomhle směru jsou ale ochuzeni o pár procent obrazu a pro diváka vše působí až zbytečně rušivě.

TROCHU-SE-TO-SEKÁ

Mnohem podstatnější problém, než vzhled výsledného obrazu, však je konektivita. Není to sice přímý problém Sony, protože zde naprosto selhávají obě platformy – Twitch i Ustream, máme-li ale hodnotit službu jako celek, nemůžeme ji prohlásit za funkční. Obraz je degradován bez ohledu na rychlost připojení, objevují se v něm artefakty a rozhodně nereprezentuje jinak povedenou kvalitu PS4 her, které jsme mohli dosud vyzkoušet. Diváci pak žehrají na dynamický bitrate, což samo o sobě problémem není, ale zejména Twitch má problémy s bufferováním a obraz se velmi často seká, aby se opět s hromadou artefaktů rozběhl o pár vteřin později. Výsledkem je jen zklamání na obou stranách a přichází ke slovu hledání jiných cest.

Obraz je degradován bez ohledu na rychlost připojení a objevují se v něm artefakty.

Špatný dojem pak podtrhuje i nemožnost archivovat již skončená vysílání, která se jednoduše neuloží ani v případě, máte-li tuto funkci ve správě svého účtu aktivní. Vychází to z toho, že v Sony tak trochu upravili své sliby, a byť tuto možnost potvrdili, její spuštění odsunuli na „později“. Týká se to bohužel i aktivní ochrany HDCP na výstupu HDMI, která otevírá další kapitolu problému.

SLIBY-CHYBY

Abychom vás zjednodušeně uvedli do tématu, HDCP je ochrana, která se stará o to, aby se kombinovaný audio-video signál z HDMI portu nedostal do jiných než čistě zobrazovacích zařízení, jako jsou televize či monitory. Všechna ostatní, včetně záznamových či střihových karet, nejsou schopna signál zpracovat a není je tedy možné jakkoliv použít. HDCP vzniklo zejména jako nástroj proti kopírování filmů z Blu-ray disků, proto i PS3 s Blu-ray mechanikou tuto ochranu měl, z konzole ale bylo možné vést obraz i analogově, takže si hráči dokázali poradit. PlayStation 4 však nabízí pouze digitální výstup a byť se zástupci Sony zaklínali, že HDCP neuplatní, realita je přesně opačná.

Jistě, až „později“ vyjde slibovaný update, který ochranu deaktivuje, problém se mávnutím proutku vyřeší, nikdo však není s určitostí schopen říct, kdy se tak stane. Optimistická předpověď počítá s tím, že po launchi ve všech regionech, ta méně optimistická pak hovoří klidně i o ročním čekání. Buď jak buď, nadšení z toho opravdu nejsme a máme strach, že ani po deaktivaci nebudou mít hráči nad vysíláním maximální kontrolu.

Už dopředu se totiž mluvilo o tom, že vývojáři dostanou do rukou nástroje, pomocí kterých budou moci ve vybraných pasážích umožnit poslat obraz do světa, a vzhledem k tomu, že HDCP ochrana je koncipována tak, aby se ovládala softwarově, může tato situace bez problému nastat. Skoro si ani nechceme představit chvíle, kdy budete chtít dokončit kompletní walkthrough pro tisícovky fanoušků (nebo dotočit záběry pro videorecenzi) a hra vám třeba kvůli možnosti vyzradit spoilery jen suše oznámí – NO SIGNAL.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama