Článek Microsoft sám sebe zahnal do kouta

Microsoft sám sebe zahnal do kouta

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

13. 8. 2013 22:59 6
Reklama

Po turbulencích, které řádily kolem Microsoftu a konzole Xbox One bezprostředně po skončení E3, to už vypadalo na poklidný dojezd až do vánočního zahájení prodeje. Jenže neustálé změny, vyklízení pozic a jejich následné dobývání zpět nás doslova nutí k tomu, abychom se k situaci neustále vraceli a ptali se, co nás čeká tentokrát?

Ono to už vlastně ani není k smíchu, Microsoft si totiž kvůli vlastní nerozvážnosti a prazvláštnímu způsobu komunikace s koncovým zákazníkem zadělává na pořádný malér. Pomineme-li několikerou rotaci v názorech ohledně neustálého připojení k internetu, sdílení vlastní knihovny her a DRM obecně, rýsuje se tu vcelku reálná možnost, že Microsoft hodí do kanálu ohromně nákladný vývoj periferie Kinect. Nenápadné prohlášení z tohoto týdne, že ve skutečnosti nebude nutné mít přepracovanou verzi pohybového senzoru neustále připojenou ke konzoli, bude ve výsledku znamenat dvě podstatné věci – nic než vlastní zájem nikoho nepřesvědčí, aby si Kinect 2.0 pořídil + nic než vlastní zájem nikoho nepřesvědčí, aby na Kinect 2.0 vyvíjel hry.

Jak z toho ven?

Sami v tuhle chvíli chápete, že určitě nebudete utrácet peníze za něco, co pravděpodobně vůbec nebudete potřebovat, čímž se dostáváme k palčivému problému a otázce, kterou si teď v Microsoftu začnou brzy klást. „Co uděláme s cenou?“ Pro pořádek, cena konzole Xbox One je stanovena na 499 dolarů, tedy o sto dolarů víc nežli v případě PlayStation 4 a důvod byl všímavým lidem zřejmý ihned. Vezmeme-li totiž v potaz tento ověřený výrok Microsoftu na Redditu, vývoj Kinectu stál téměř stejně jako vývoj celé konzole a vzhledem k tomu, že měl být nový Kinect integrální součástí Xbox One, projevila se tato skutečnost i na koncové ceně. Ano, mohli jsme s k tomu stavět po svém, třeba i bojkotovat Microsoft a předhazovat mu cenu PlayStation 4, pořád jsme si ale mohli být po vychladnutí jistí, že za vyšší cenu dostaneme senzor, který budou moci/muset naplno využít i vývojáři a obohatit tím své hry. Náhlá změna směru ale tohle všechno ruší a Marc Whitten, který světu nešťastnou novinu oznámil, teď asi nemá lehké spaní.

"Microsoft musí domýšlet fakt, že odstřižením Kinectu nezpůsobil problémy jen sobě - tento krok se zcela určitě projeví i ve vztazích s vydavateli her."

Vybruslit z průšvihu jménem Kinect se samozřejmě dá a ani neodvratná finanční ztráta Microsoft jako takový na lopatky nepoloží, jen bude finanční regenerace trvat delší dobu. V podstatě teď neexistuje jiná možnost, než zavřít oči a příští úterý zahájit Gamescom oznámením nového SKU bez Kinectu. A logicky s nižší cenou. O kolik se z původních 499 dolarů dostane Microsoft níž, je složité předpovídat, nevylučujeme ale ani možnost, že se Xbox One bude nakonec prodávat ještě o nějaký ten dolar levněji než PS4. Srovnání se nabízí s původním Kinectem, který se prodával za cenu 149 dolarů. Pokud by se tedy na scéně objevila možnost zakoupit Xbox One bez pohybového senzoru, stodolarový rozdíl bereme jako jistotu a startovní čáru pro případnou možnost jít s cenou ještě níž. Ať už to ale dopadne jakkoliv, Microsoft bude na každé prodané konzoli tratit po jistý čas nemalé peníze a pravděpodobně nebude moci žádným způsobem reagovat na první snížení ceny PS4.

Odkud vítr vane…

Kromě finanční stránky věci je rovněž zajímavé sledovat, jak se postupně mění postoj Microsoftu, a jak jsou výše uvedené změny ve strategii argumentovány na venek. Slovy Marca Whitenna nebo Larryho Hryba (Major Nelson) působí Microsoft jako hodný taťka, který si uvědomil, co jeho synáček vlastně chce a potřebuje. Potvrzuje to i anonymní vývojář na Redditu: „Většina hráčů se zajímá jen o samotnou konzoli,“ na což se mohli v Microsoftu zeptat kde koho a mohli si tím pádem všechny starosti ušetřit. Zaměření na hardcore hry je to, co si potenciální majitel PS4 a XOne přeje nejvíc, a ačkoliv jsou televizní kanály fajn, dřív nebo později stejně budeme chtít něco hrát…

Microsoft přitom musí ještě domýšlet fakt, že odstřižením Kinectu nezpůsobil problémy jen sobě. Tento krok se zcela určitě projeví i ve vztazích s vydavateli her a věřte, že ne pozitivně. I oni totiž museli vyvinout nemalé finanční úsilí k tomu, aby se připravili na využití pohybového senzoru, což se v okamžiku jeví jako naprostá zbytečnost. Navíc, co si budeme nalhávat, jakýkoliv jiný způsob ovládání her než klasickým ovladačem, vybočuje ze zmiňovaného hardcore trendu a sami vývojáři jeho použití sami automaticky regulují. Příkladem za všechny budiž EA DICE a jejich Battlefield 4, kde se sice s Kinectem počítalo, ale pouze v omezené míře.

Jak sami vývojáři naznačili, pohybové ovládání nedává ve střílečkách smysl, jinými slovy – během hraní Battlefieldu 4 byste mohli maximálně tak udílet hlasové rozkazy, případně se trápit pohybem v menu. A podobně by to asi dopadlo u celé řady jiných her, nejen střílečkového žánru…

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama