Já teda nevím, jak vy, a upřímně, je mi to úplně šumák, ale osobně už mám tuhletěch válečných her až po sem. Já měl válku rád, dokud jí nebylo moc. Začalo to s tou, co byla druhá a byla světová a byla s chlápkem, co maloval pokoje, a pak povraždil asi gazilion lidí nebo tak, protože mu nějaký Moše špatně šmiknul kníra. Ta byla super. Člověk si prošmejdil Reischstag, zastřílel si ve Stalingradu, zakvákal v Kvadalkanálu a bylo mu fajn. Jenže pak najednou dobýval ten Reichstag podesáté a ve Stalingradu byl snad víckrát než Stalin - a to vám povídám, já za svou kariéru spojeneckého vojáka postřílel tolik virtuálních Němců, že je na mě v Berlíně vydaný mezinárodní zatykač. Chtělo to změnu a ta změna naštěstí přišla. Nesla jméno Modern Warfare.
-
ScreenshotyScreenshoty
Jehovisty a jiné drísty
Po pravdě – já teda nikdy nepochopil, co bylo na tomhle warfáru tak hrozně modern, protože střílet Rusáky už není moderní ani v Karlových Varech a oživovat takové zombie antipatie v době, kdy průměrný teenager nenajde Rusko ani na Googlu, mi přijde trochu z cesty. Ale budiž. Hlavně že došlo na střílení Arabů, kteří si tentokrát pro změnu obstarali atomovku, a to jen proto, aby – ve snaze nakrknout Amíky – vyhodili sami sebe do vzduchu a jednou pro vždy tak vyřešili krizi na Blízkém východě. To bylo tak ďábelsky fikané, že se to prostě musí zapsat do dějin nejstupidnějších teroristických činů všech dob. Hned vedle pořadu Kostičky. Tak či onak, než bys řekl švec, každý od Hannah Montana, až po Battlefield měl najednou ve hře Scar a M4ku a digi camo a red dot sight a bezpilotní letouny a ruské nacionalisty, arabské teroristy, militantní jehovisty a jiné -isty a někde mezi pobíháním mezi padajícími vrtulníky a čekáním na to, až vám za bukem doroste hlava, co vám ji právě vykostil sniper .50 calem, jste si uvědomili, že už vám to všechno leze krkem stejně jako před lety ten Reichstag. Teda vy možná ne. Ale já jo.
A do téhle situace, kdy má svou verzi „modern warfaru“ snad i Viva Piňata, si přijde tenhle Medal of Honor, co mu před třemi roky ujel vlak. A co byste neřekli… přesunul se, jako z udělání, rovnou k modernímu konfliktu. Kapku originality, lze-li o něčem takovém v souvislosti s touhle hrou vůbec mluvit, se snaží urvat tím, že vzpouru ruských nacionalistů nahrazuje reálným a de facto stále probíhajícím konfliktem v Afghánistánu – což je, a možná se pletu, snad vůbec poprvé, kdy vývojáři ani nečekali, až válka skončí, aby si na ní pěkně zgustli. Snad s představou, že veterán US Army, kterému před půl rokem v Kábulu odstřelili boty i s haksnama, už se nemůže dočkat, až si všechnu tu švandu připomene i doma na své pestrojce. Tak či onak, konflikt v MOH je „skutečný“ a skutečný má být i bojový zážitek, který si z něj odneseme. Na to ostatně po celý vývoj dohlížel odborný konzultant a lídr kapely ZZ Top.
Den v životě vojáčka
Přesto, kdo by čekal, že se ujme role amerického vojáka na nekonečných patrolách vylidněnými makovými poli, při kterých si krátí čas házením granátů po civilistech (jaká by to byla rozkošná minihra!), občas si na základně zasprintuje do bunkru před minometným přepadem a nakonec na latríně spáchá sebevraždu nad dopisem od manželky, která mu na dálku sděluje, že se rozvádí, byl by asi „realitou“ akce v Afghánistánu zklamán. Jak se zdá, v horách Hindúkuše je to samá práce, za den takhle člověk postřílí až dvě stovky Talibanců, co vykukují zpoza kamení jako surikaty (AI 21. století), párkrát se proletí vrtulníkem a zlikviduje odhadem tak tři čtyři nepřátelské divize. A to všechno stihne za šest hodin v polospánku i člověk, který si myslí, že Linkin Park produkují hodnotnou hudbu. Tedy úplný dement, samozřejmě.
Ono se vůbec zdá, že ten Taliban jakože dostává hrozně na prdel… ačkoliv Taliban. On je to vlastně Opposing force. Celá tahle aféra, která minulý týden proběhla, přestřelka o to, zda říkat Talibanu Taliban nebo prostě jen „Ti druzí“, byla svým způsobem dokonale zrežírované divadlo. Každý, kdo alespoň náznakem chápe fungování zvrácené americké techniky politické korektnosti, musel už nejméně dva roky dopředu vědět, že prosadit do mainstreamové hry hratelnou frakci pojmenovanou podle aktivní teroristické skupiny, se nikdy nepodaří. Argument odpůrců, že se na MOH mohou cvičit teroristické buňky, je sice stejně směšný, jako tvrzení že Roger Federer může před Wimbledonem trénovat na Wii Sports, na druhou stranu problém v rovině morálky je jasně zřetelný. Zatímco nacisti jako hratelná frakce už dnes nikoho nepobouří, protože jejich pozice čistého zla je po sedmdesáti letech neotřesitelná a svou válku už nikdy vyhrát nemohou, pozice Talibanu na ose zla ani zdaleka tak pevně ukotvená není. A hlavně – svou válku stále vedou a pomalu, ale jistě, ji vyhrávají. Velký div, že za téhle situace nechce mít americká armáda s MOH nic společného, natož aby hru třeba i distribuovala. To už může vojákům rovnou rozdávat odjištěné granáty s vlastnoručně podepsanou fotkou Usámy bin Ládina.
Najít na MOH něco nad rámec této dobře vypočítané politické nekorektnosti a společensky citlivé tematiky, je jako hledat jehlu v kupce hno… sena. Osobně se divím, jak lehce široká i odborná veřejnost přešla totálně přímočarou „inspiraci“ sérií Modern Warfare (čti naprosto bezskrupulózní vykrádačku) – snad je to tím, že jsme jako herní publikum na podobné krádeže zvyklí a na originalitu jsme ve svých očekáváních definitivně rezignovali. Snad je to tím, že série Call of Duty vznikla svého času úplně stejně. Jenže zatímco Infinity Ward použili před lety k únosu adrenalinovou bombu, o jaké se do té doby každému jen zdálo, aby posléze přesunuli sérii do současnosti a začali znovu a zčerstva, EA s MOH jen maně a bez nápadu opisuje od svých méně dementních spolužáků – tu od Modern Warfare, tu od Battlefieldu, tu od Flashpointu – aniž by kteroukoliv ze svých četných předloh v čemkoliv doplňovalo či, nedej bože, dokonce inovovalo. Ze všech svých „předobrazů“, jimž krade barvu i plátno i štětec, si bere jen ta nejhloupější klišé a vysává nejprůměrnější okamžiky. Na COD ztrácí v pompéznosti, v rozletu i v napětí, na Battlefield v nadhledu a interaktivním enginu, na Flashpoint v rozsahu a různorodosti misí – a to prosím mluvíme o hrách, které jsou samy o sobě tak klišovitě blbé, až se z toho jednomu točí hlava. Když MOH nestačí ani na tak slabou konkurenci, jakým může být asi tak přínosem? Kdo zaplatí plnou cenu za to, co už stokrát viděl jinde a líp? Ostatně i čeští recenzenti se zatím vzácně shodli a ulehčeně vydechli, že se vlastně „nic moc nepokazilo a zas takový propadák to není“ – což tak nějak dokonale vystihuje celou situaci kolem MOH. Zas takový propadák to není. Nevím jak vy, ale tohle není „kvalita“, kterou bych zrovna já u hry ocenil.
Pokud nic jiného, ukázalo MOH, že „Moderd Warfare“ jako žánr je už definitivně vytěžený, nemá absolutně co nového nabídnout a měl by být spolu s Talibány, jelimány, UAVéčky, RPGéčky, BVPéčky a Céčky jednou pro vždy pohřben vedle těla neznámého vojína z druhé světové. Ovšem vzhledem k tomu, že nové Call of Duty má už nyní víc předobjednávek, než svého času Modern Warfare 2, je to asi utopická myšlenka…
Kam dál?
1. července 2010
Diskuze
sledovat diskuziAbyste mohli reagovat, musíte se přihlásit nebo se zaregistrovat.
MajorPig napsal 22. 12. 2010 v 12.29
Este som prehltol autorov clanok Mass Defekt, dobre, aj ked s nim nesuhlasim. Prehltol som aj autorovu kritiku Cod a Moh, s ktorymi plne suhlasim. Ale ked si uz autor otvoril papulu na Flashpoint, tak to uz je moc. Na tuto stranku moze uz ocividne prispievat aj hociaky vypatlany mozog s neukoncenou zakladnou skolou. Autor si tiez otvara hubu na kapelu Linkin Park, len kbvoli tomu, ze ich hudba zaznela v trailery MoH. Nepaci sa vam takato hudba? Justin Bieber je tiez volba...
Bounty napsal 28. 10. 2010 v 12.25
Autor je trochu kritický ne? :D tady jde hlavně o multiplayer lol.
Section 8 měl taky story naprd ...
Editováno: 28. 10. 2010 v 12.25
BlackKitsune napsal 26. 10. 2010 v 15.57
Zlověde, už jsi ftipný skoro jako ty surikatky. Teď se cítím provinile, když ti talibanci vykukují a já je oblažuje hedšoty. ^^ Protože se směji. (ale pořád neslzím)
Dworak napsal 19. 10. 2010 v 12.57
O co jako jde ? Někdo snat čekal od téhle hry něco jinýho než je ? Pokut ano tak je dobrý naiva.
wlkoso napsal 15. 10. 2010 v 22.31
Lahva: přesně tak - další datadisk na válku - kupte nebo nechte být
Taky jsem lehce znaven ze střílení kdejakých vojáků...pro změnu bych si zase rád zlikvidoval pár mimozemšťanů...
"Argument odpůrců, že se na MOH mohou cvičit teroristické buňky, je sice stejně směšný, jako tvrzení že Roger Federer může před Wimbledonem trénovat na Wii Sports.."
-ROFLMAO
Editováno: 15. 10. 2010 v 22.31
Terentius napsal 15. 10. 2010 v 17.22
Já vám nevím, mě to moc vtipný nepřišlo. Někomu se to tak může jevit, ale já se musím přiznat že za těch deset let střílení Němců, Rusů, Japonců v multiplayeru i Američanů mě bavit nepřestalo a v nejbližší době nepřestane.
Numerobis napsal 14. 10. 2010 v 16.12
Že se tak hezky hádáte, musím se taky připojit: Je fakt trapný, že někdo musí urážet určitou hudbu, jenom proto, že mu přijde špatná (mě věru taky - a co poslouchám, stejně nezjistíte). Je ale dobře, že stoupá počet odpůrců všech "kodíků" a jim podobných her. Škoda, že je stále ještě hodně lidí, co si rádi chodí "zastřílet do tunelu"...
silenyhrac napsal 14. 10. 2010 v 12.22
"Snad s představou, že veterán US Army, kterému před půl rokem v Kábulu odstřelili boty i s haksnama"... fajn humor, dělat si srandu z válečných invalidů - mrkni na jejich fotky, ty boty už mají zpátky... na protézách.
kywi napsal 13. 10. 2010 v 15.20
Robotron3: ideově pomýlený ve smyslu negativismu za každou cenu.. Panebože, podobné články přece můžeme psát třeba na Ramu, benzín na Shellce, na lískooříškové Tatranky, na X dalších věcí..
Opakuju (asi potřetí): tenhle článek mi opravdu nepřišel tak moc špatný i když s ním nesouhlasím ze zásady.. Rýpat do něčeho jenom proto že se mi zrovna chce a zrovna "to letí" mi nepřijde vhodné.. ale to (opět) neznamená, že by článek nebyl čtivý :)
Ale pravda je, že až teď jsem si všimnul Zlovědova avatara :) už držím hubu :)
Dhatz napsal 13. 10. 2010 v 14.17
Posluchač LP=fanboy a dement, na tom ničí názory(nebo nedej bože názor většiny) nikdy nic nezmění.
gdfox napsal 13. 10. 2010 v 13.03
"A to všechno stihne za šest hodin v polospánku i člověk, který si myslí, že Linkin Park produkují hodnotnou hudbu. Tedy úplný dement, samozřejmě." - no, já si jako dement rozhodně nepřipadám, ale podle autora článku dement jsem, protože se mi líbí hudba výše uvedené grupy. Hmm, takže pane autore - dle mého názoru jste dement vy. A co se týče vaší profesionality - nezlobte se na mě, ale člověk, který nazve ve svém článku dementem někoho jen proto, že se mu líbí jiný hudební styl, má opravdu do profesionálního redaktora daleko. Urážení svých čtenářů / klientů - tomu se totiž říká profesní sebevražda.
MickeyMutant napsal 13. 10. 2010 v 02.22
V prvních dvou odstavcích pan Zlověd na můj vkus příliš tlačí na pilu anastasovskou metodou slovního vatování. Na podobných verbálních exhibicích zábavnost článku pro mě nestojí, to už působí trochu samoúčelně a pubertálně. Pak se ale článek rozjede v sympatickém stylu bez přebytečných jazykových kudrlinek. Ještě poznámka k námětu – jsem zvědavý, jestli si autor časem troufne na hru, která má za sebou mnohem krvelačnější komunitu, jako třeba Mafia 2, nebo méně vzdáleného vývojáře, jako třeba namátkou Mafia 2.
Jinak zajímavá diskuze o Linkin Parku, musím říct.
WhiteCrow napsal 13. 10. 2010 v 00.51
Po dohrati (necelych 6 hodin na hard), mne napadlo jenom, ze se to klidne mohlo jmenovat Modern Warfare 3.
Vodny napsal 12. 10. 2010 v 23.38
Docela hardcore, ale v mnoha věcech velmi pravdivé a výstižné. Tohle si myslí podle mě velká část herního publika (škoda, že mlčí), ale další velká část (miliony) to tak nebere. Prostě konzum nezastavíš a zatímco někdo nakupuje tak, aby ušetřil a získal co možná největší kvalitu, někdo kouká jen na obal a reklamní žvásty. Je to pohodlnější.
Paramedic napsal 12. 10. 2010 v 21.57
SvatoplukLeMur: Hej, kto si to otvára tlamu na milovanú Hannu Montanu :D
Ursus napsal 12. 10. 2010 v 21.20
SvatoplukLeMur: A kdo? Jenom upozorňuju, že já Linkiny neposlouchám a nikdy neposlouchal. Jenom se mi ale nelíbí tohle otírání se o někoho, kdo to poslouchá.
SvatoplukLeMur napsal 12. 10. 2010 v 20.58
jenom se Zlověd otřel o Linkin Park a hned se někdo nasral...to je dobrý!!!...hlavně že se nenaštvali fanoušci Hany Montany
Rastm4N napsal 12. 10. 2010 v 20.23
@Fun2sak a hitman: Pánové si evidentně neposlechli hpod.
Za mě stoprocentní souhlas. Já se opět pobavil, ovšem jak znám lidskou ješitnost, nevím, jestli se pobaví i ti, kdo jsou fandy. Chce to trochu objektivity, nadsázky. A méně vulgarit. Krom toho, Linkini HRÁLI dobře, už tomu tak není, bohužel. A s těma ideologiema bych brzdil. Že ti někdo řekne názor neznamená, že ti ho cpe. Je na tobě, jestli ho přijmeš.
fun3sak napsal 12. 10. 2010 v 19.41
Dalo by sa napisat o tom ako je ten clanok zaujaty, zly, nechutny a podobne. To som spravil minule. Dnes snad bude stacit ze Zloved je fakt kokot.
col.hitman napsal 12. 10. 2010 v 19.10
Tak kazdy ma svuj nazor takze tezko neco namitat, ale kdyz uz mam potrebu svuj nazor projevovat takhle verejne tak se pod to aspon podepisu.(i kdyz ted me napada kdybych neco takoveho napsal....=D)
Robotron3 napsal 12. 10. 2010 v 13.32
kywi: A v cem je clanek ideove pomyleny? Krome prirovnani LP, ktere ale s "ideou clanku" nemaji nic spolecneho? Sdeleni clanku je v kritice kopirovani her, v tom, ze uspesny model (COD) se okopiruje tak jak je, jen se prida jina znacka a uspech je zaruceny. V tom, ze diky temto kopiim vznikaji identicke hry, i se vsemi temi nesmysly, ktere z radoby zazitku z vojenskeho konfliktu delaji naprostou frasku (hlavne Rambo styl atd). Idea clanku je jasna, ve skutecnosti neni vubec vtipna a je az zarazejici, kolik lidi je schopno akceptovat tento model na jistotu uspesnych her, a znova si koupi tu samou hru s jinym jmenem? Od prvni Call of Duty se fps z vojenskeho prostredi neposunuly vubec nikam (krome zmeny Modern Warfare), coz je smutne. Na tohle clanek poukazuje a s tim ja souhlasim.
Editováno: 12. 10. 2010 v 13.35
kywi napsal 12. 10. 2010 v 13.05
Ursus: více než trefné
svincent: napsaný není špatně, jen je zcela ideově pomýlený :) Kapitál taky není napsaný zle :) i v Blesku může být čtivý článek :) nechám toho, pokud si přečteš co jsem napsal, zjistíš nekritizuji formu (která mi až na pár vyjímek nevadí) ale obsah.. ale protože je to komentář (a tedy subjektivní názor) tak je to v podstatě fuk :)
Jinak od LP znám asi jen jeden dobrý song.. A to jen proto že tam zaznívá japonská flétna sakuahachi :)
Až uslyším song, na který se dá moshovat nebo spáchat wall of death, mile rád LP znova poslechnu :)




















JurkP (seznam.cz) napsal 4. 2. 2011 v 00.13
MajorPig: souhlasim s tebou taky ho nemusím....je vtipnej asi jako ja na hajzlu když při sraní tlačím (mám to ověřené)