Článek To Spielberg zařídil hráčům Medal of Honor

To Spielberg zařídil hráčům Medal of Honor

Ondřej Švára

Ondřej Švára

28. 10. 2011 22:00 5
Reklama

Dnes to zní jako pohádka, ale před deseti lety mohly velmi ambiciózní hry stále ještě vznikat ve velmi skromném prostředí. Například Medal of Honor: Allied Assault. Zatímco na loňské reinkarnaci hry otročilo v EA přes sto lidí (nejvíc se nadřela sekce marketingu), kmenoví vývojáři původní hry, která dala na PC platformě sérii jméno, by se klidně posadili do jedné školní třídy "Když jsem do studia jménem 2015 přišel, byl jsem zaměstnancem číslo osm. Byli jsme opravdu velmi malí," vzpomíná na autorský tým Vince Zampella, později spolutvůrce série Call of Duty a nynější navrátilec do EA pod týmem Respawn.

Pikantní je, že zrovna Zampellu jako mladého ředitele vývoje v malém týmu z Oklahomy si kolem roku 2000 našel kvůli velké herní zakázce slavný režisér Steven Spielberg. Ono už spojení Spielberg a hry mnohé překvapí. Ale byl to právě slavný režisér Čelistí, který pro Medal of Honor napsal námět a hráčům tak v podstatě daroval jednu nejvýraznějších značek posledního desetiletí. Jak vlastně vznikl Medal of Honor a jak Spielberg ke hrám přišel? A proč Zampella o původním týmu 2015 z Allied Assaultu později moc nemluvil? O tom všem budou následující řádky.

Hrozný nápad

Přesuňme se přesně do onoho roku 2000. Francie tehdy porazila Itálii ve finále fotbalového mistrovství světa, Level vstoupil do svého šestého ročníku a hráči se nemohli dočkat Duke Nukem Forever. Někdy v té době pracuje Vince Zampella ve studiu 2015, které má za sebou jenom datadisk k akci Sin a nic víc. Dost překvapivě se proto jednoho dne otvírají vchodové dveře a v nich stojí Steven Spielberg. "Měl bych pro vás zajímavou zakázku," začíná debatu a nakonec se z rozhovoru klube jednání ohledně portu jedné velké válečné střílečky z PSX. Ovšem portu nikterak ledajakého, ne toho dnešního střihu. Válečná akce Medal of Honor, ke které zatím na Playstationu vznikal už třetí díl, měla na PC zahájit svoji úplně novou éru. Měla se stát velkou značkou s potenciálem pro další díly. "A my jsme nesouhlasili. Byl to dost hrozný nápad. Rozešli jsme se s tím, že si necháme nějaký čas na rozmyšlenou, a kdyžtak že vytvoříme nějaké designové kostry, pokud by nás něco napadlo," vzpomíná Vince Zampella na nepříliš plodné setkání.

Spielberg ale šel do 2015 víceméně najisto, protože studio se družilo s Electronic Arts a to byla přesně ta firma, kterou pro svoji hru potřeboval. Byla silná a spolehlivá. Akorát Zampella pořád netušil, jaký může mít port z PSX u počítačové veřejnosti úspěch. Sice se psalo: "Jestli máme jmenovat jednu hru, která po Goldeneye 007 stojí díky svým superlativům úplně mimo kategorie, tak je to právě Medal of Honor" (IGN, 18.11.1999), ale i tak Zampellův tým zahájil portování ve velké nejistotě.

Co totiž pro PC Medal of Honor v roce 2000 opravdu znamenalo? Vůbec nic. Akčních her bylo na počítačové platformě příliš mnoho na to, aby se veřejnost zabývala jednou válečnou hrou, kterou (jako každou hru z konzolí) v herních časopisech diskvalifikovalynefotogenické screenshoty. Počítačová platforma v tu dobu přímo bujela s rozvojem prvních generací grafických akcelerátorů a nikdo nebyl na mazanici z PSX zvědavý. Tím spíš, že druhá světová válka jako téma nebyla v 3D akcích doma. Žánrově se míhala ve strategiích jako Panzer General, simulátorech jako European Air War, taktických akcích na způsob Commandos, ale válečná first person akční hra? To bylo unikum reprezentované pouze pokrokovým Hidden and Dangerous a to ještě sotva, neboť i zde šlo především o hru taktickou.

Medal of Honor: Allied Assault měla být naopak rychlá koridorovka, ne nepodobná stylu Unrealu, akorát ve skutečných dobových reáliích, a tomu veřejnost nerozuměla. Udělat z války pouť? Tvořte si akční arkádu na téma, kde jak známo, jedna kulka nese smrt. Allied Assault jako válečná protiváha typickým post-halflifovským scifi jako Deus Ex, Daikatana, či QIII: Arena byl neuvěřitelný tah. "Takže jsme k Allied Assaultu museli přistupovat úplně jinak než k Medalu na PSX. Museli jsme tu hru designovat podle zákonů PC platformy ale zároveň ji nechat zábavnou. A to byl problém,"vzpomíná Zampella.

Překvapení na Omaze

2015 po datadisku k Sinu najednou tvořilo hru, o kterou nikdo nestál. Nezájem publisherů o druhou světovou válku, kterou si v arkádě prostě nikdo nedokázal představit, dokládá například novinářský výhled na akční žánr po veletrhu E3 z roku 2001. Nejvíce prostoru je v tématických článcích věnováno samozřejmě scifi. Přehledům vévodí druhé Aliens vs. Predator, dále druhý Unreal a časosběrné DNF, pak také novátorské Red Faction nebo Doom III. Plejádu klasických akčních titulů pak uzavírá temný autobiografický Max Payne a brutální Soldier of Fortune II. Ale druhá světová válka? Pouze Return to Castle Wolfenstein naznačuje lehké vybočení z žánrového kurzu. V jeho případě jde však o nutnost, neboť je tvořen jako remake Wolfenteina 3D se vším co k tomu patří, takže i s prostředím a dobovými reáliemi. Avšak při své ukázce na červnovém E3 selhává. Veřejnosti se nelíbí stereotypní prostředí historického hradu. Další zářez do pažby nejistoty..

Medal of Honor však na E3 přijíždí s něčím, co ho naprosto mimo očekávání vystřeluje do centra pozornosti. Od léta 2001 se na válečnou 3D akci najednou začíná těšit celý svět a Medal of Honor se doslova přes noc stává nejsledovanější hrou roku a střídá na pozici hitu E3 o rok starší Halo. Co se stalo? 2015 si připravilo skvělou prezentace, ukazující neuvěřitelně zpracovanou misi vylodění na Omaha Beach. Novináři měli možnost zhlédnout herní ukázku, která se později dostala nejen samozřejmě do hry, ale též do zlatého fondu herní historie. "Nainstalovali jsme do haly obří model Higgins Boat [onen typický vyloďovací člun] a diváky do něj posadili. A doufali jsme, že všechno klapne, protože jsme si dali na všem obrovsky záležet. Na ničem jiném se totiž marketing postavit nedal," vzpomíná Zampella. Mise s vyloděním veřejnost sedící v člunu dočista fascinovala. "Je to naprosto strhující level a nejlepší moment v historii stříleček. Je tak skvěle naskriptován, že se jeví naprosto reálně a spontánně," hodnotil tehdy misi Erik Wolpaw z Gamespotu. Mluvil tehdy za všechny přítomné.

Zachraňte vojína Medala

Medal of Honor se z nuly vyšvihlo na vrchol. Všichni se najednou ptali, kdy už konečně tahle hra vyjde a začali ji přirovnávat k filmu Zachraňte vojína Ryana z roku 1998. Zaprvé: ten trhák měli pořád v hlavě a zadruhé: hra se mu skutečně podobala. Čím? Samozřejmě filmovostí, prvkem, který ve hrách stále chyběl a který z Medal of Honor udělal soudobý unikát. A to už byla samozřejmě zásluha Stevena Spielberga a jeho herních scénářů, s nimiž chtěl dokázat, že film a hra mohou jít dohromady. Však kvůli tomu v roce 1995 zakládal herní studio DreamWorks Interactive jako pobočku známého filmového DreamWorks.

A i když tohle herní studio dlouho nemělo úspěch, vlastně vytvořilo jen příjemnou, ale komerčně tragickou adventuru The Neverhood, pár dětských záležitostí a několik nekvalitní filmových licencovek na téma Jurassic Park (Trespasser) nakonec se Spielbergův čuch vyplatil. "Na Medal of Honor se ukazuje, jak DreamWorks dokáží podebrat Ryanovu sentimentalitu a postavit na ní videohru, která díky tomu vynikne nad ostatní," liboval si Dough Perry z IGN v jednom dobovém textu.

Společná je technologie

Není snad nutné připomínat, že Medal of Honor se scénářem od samotného Spielberga měl jako značka na přelomu tisíciletí nesmírný úspěch a vliv na další směřování celého akčního žánru. Druhá světová válka se stala nejvyužívanější předlohou pro tvorbu akčních her a díky Medal of Honor dostaly válečné hry takřka povinně příběhové pozadí, které se dalo lehce přiřadit k leckterému historickému dokumentu, ba alespoň k béčkovému filmu. "Ale Medal of Honor stejně zůstává etalonem. Vytvářet filmově pojatou hru je totiž stále velmi obtížné. Mezi ní a klasickou filmovou produkcí jsou prostě obrovské rozdíly. Film a filmová hra mají možná společnou technologii, ze které třeba v Jurském Parku vznikne dinosaurus ale to je tak všechno. Ve hrách neexistuje filmová produkce, nepracujete s herci, s kulisami a tak," říká Steven Spielberg. Právě proto podle něj zatím kromě MOH nevznikla skutečně trháková hra na filmové motivy. "A nejspíš proto to nefunguje ani naopak. Ale jednou to přijde," věří Spielberg.

Bod zlomu

Jak vlastně dopadly 2015 a DreamWorks Interactive, studia, která se podílela na revoluci, která je podle Spielberga stále tak těžko napodobitelná? Stále existují, což je ale dost nepřesná diagnóza. Každé totiž jinak a ne stoprocentně. Zatímco 2015 si zachovalo nezávislost, ale poslední hra s názvem Men of Valor od něj vyšla v roce 2004, DreamWorks dodnes aktivně tvoří, ale už jen ve společném konglomerátu jménem Danger Close (s bývalým Westwoodem).

Sláva studia 2015 se po vydání Allied Assault a jeho Deluxe verzi v podstatě rozplynula, neboť práva na tvorbu počítačové odnože značky si EA nechala pro sebe. na úplné dno se pověst 2015 propadla, když z něj po personálních třenicích uteklo dvaadvacet členů včetně Vince Zampelly a jeho kamaráda Jasona Westa k založení Infinity Ward, autorů Call of Duty ve jménu dříve konkurenčnímu Activisionu. 2015 bylo najednou tabu a dnes, když jsou W+Z zase zpátky v Electronic Arts, už nikoho nezajímá. V hráčích číslo v názvu už neevokuje nic než jen blížící se letopočet.

Na DreamWorks Int. zase musí pochopitelně zavzpomínat Steven Spielberg, pro nějž DreamWorks Interactive bylo jediným herním studiem, které kdy vlastnil. "Jeho prodej do EA v roce 2000 byl nejpitomější a zároveň nejchytřejší tah, jaký jsem kdy udělal. Nejpitomější proto, že [konzolový] Medal of Honor: Underground byl skoro hotový a celkově začala být MOH natolik silná značka, že bychom se díky udrželi v byznysu i sami, a nejchytřejší proto, že pouze EA měla schopnosti k tomu, aby z té hry udělala hit dlouhodobě, " říká Steven Spielberg. Historickým paradoxem zůstává, že po kompletním převedením značky pod Electronic Arts už Medal of Honor nikdy nedosáhlo své původní popularity.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama