Článek Maniac Mansion Mania - freeware poklona klasice

Maniac Mansion Mania - freeware poklona klasice

Tomáš Krajča

Tomáš Krajča

26. 3. 2006 22:31
Reklama

Původní Maniac Mansion spatřila světlo světa už v roce 1987 ve verzích pro Amigu a MS-DOS, později byla ale předělána i na osmibitové počítače Apple II, Atari ST, Commodore 64 a konzoli NES. Na svědomí ji má tým kolem Rona Giberta, který se měl později stát ještě slavnějším díky nesmrtelným klasikám jako Monkey Island, Day of the Tentacle, Sam & Max či Indiana Jones and the Fate of Atlantis. Maniac Mansion přesto zůstane jeden primát. Je to nejinovativnější ze všech zmíněných her, adventura, která si jako jediná z nich zaslouží přízvisko revoluční, adventura, díky níž vymizelo z obrazovek počítačů otravné ovládání pomocí textového inputu a započala dosud trvající éra poínt'n click.

SCUMM a další novoty

Pod zkratkou SCUMM se skrývá největší přínos Maniac Mansion adventure žánru. Znamená to Script Creation Utility for Maniac Mansion - a nejde o nic menšího, než systém pro zjednodušené generování skriptů pro manipulaci s aktivními objekty ve hře. Ve starších grafických adventurách zůstávalo zachováno ovládání textovým inputem, kdy hráči psali konkrétní příkazy typu "OPEN DOOR" nebo "TAKE RING", to ale Ron Gilbert, hlavní designer většiny klasických adventur od Lucas Arts, považoval za značně nešikovné. Spolu s Aricem Wilmunderem proto naprogramovali systém, jenž umožňoval volit z předepsaného spektra akcí pouhým kliknutím na příslušné klíčové slovo na panelu ve spodní části obrazovky, a následně pak na aktivní místa či předměty, kde se má akce provést. SCUMM systém byl převratem v historii adventur, které od té doby dostaly přízvisko point'n click. Ačkoliv byl interface od dob Maniac Mansion mnohokrát upraven (moderní je kupříkladu ovládání pomocí mince s příkazy, která se rozvine po podržení kurzoru nad předmětem, použité poprvé ve Full Throttle), v zásadě přežívá dodnes...

Maniac Mansion se ale nestala klasikou jen díky GUI. Příběh o tajemném sídle rodiny Edisonů, o němž se tradují nerůznější zkazky (jednou prý dokonce dovnitř spadl i meteorit), začíná ve chvíli, kdy Sandy, studentka místního gymnázia, zmizí neznám kam. Nezvěstnou se vydává hledat její přítel Dave, sám si ale na konfrontaci se šíleným vědcem Dr. Fredem netroufá, a tak přibírá do party dva další spolužáky. To je další velká devíza Maniac Mansion - celkem je totiž na výběr z rovných devíti postav a cesty k závěru se pro jednotlivé charaktery liší. Přepínání mezi třemi postavami pak poskytlo tvůrcům prostor pro řadu kreativních puzzlů. V neposlední řadě pak Maniac Mansion zabodovala díky vtipným dialogům a stylu, s jakým parodovala příběhy o šílených vědcích.

Maniac Mansion Deluxe

Kdo by si chtěl dnes zahrát Maniac Mansion, má v zásadě dvě možnosti. Sehnat si původní hru v DOSové verzi a zprovoznit ji pomocí skvělého emulátoru ScummVM, což vyžaduje čas a poměrně dost práce. Nebo je možné stáhnout si zdarma předělávku, již před časem vydal tým několika nadšenců LucasFan Games. Maniac Mansion Deluxe je co do příběhu, postav a většiny puzzlů svému velkému vzoru dokonale věrná. Přidává ale výrazně vylepšenou grafiku, moderní prvky ve SCUMM interface (kdy kliknutí pravým tlačítkem automaticky provádí nejvhodnější akci na daném hotspotu) a slušné množství vypečených velikonočních vajíček.

Ačkoliv stránka týmu LucasFan Games je momentálně mimo provoz a zdá se, že sami autoři už na scéně také nejsou aktivní, patří jim dík nejen za s láskou vytvořenou předělávku. Zhruba půl roku po jejím vydání totiž rozjeli projekt, který až na AGSovský svět Reality-on-the-Norm nemá na nezávislé scéně obdoby. Co že vlastně provedli? Nejprve vytvořili stránku s podrobným popisem postav, které v Maniac Mansion vystupují. Následně zveřejnili jejich sprity, pozadí jednotlivých lokací a další zdrojové soubory k volnému použití. A nejen to: sami vlastním titulem Maniac Mansion Mania Episode 1: Geschwisterliebe motivovali ostatní indie vývojáře, aby obohatili svými novými příběhy svět Maniac Mansion.

Maniac Mansion Mania!

A brzy se ukázalo, že název Maniac Mansion Mania byl více než příhodný. Geschwisterliebe vydaný 7. března 2005 následoval už za deset dní druhý díl Unruhen, na Apríla už se mohli příznivci adventur radovat z epizody osmé (Die Abfuhr), a ještě do prázdnin dosáhla mánie kolem Maniac Mansion kulatého čísla 20 (dvojicí na sebe navazujících adventurek Das Date a Das Date 2). Ani přes prázdniny se příval příběhů Bernarda, Dava, Sandy, Dr. Freda a dalších nezastavil. V deseti dalších titulech tvůrci reflektovali i přijetí Maniac Mansion Mania herními médii (například v povedené epizodě 22 - Presserummel), vyslali hrdiny na cesty časem (dvoudílná pod-série Time Machine), či zároveň zparodovali i jinou klasiku Lucas Arts - Zak McKracken v epizodě 30 - Memories of Zak.

Až podzim loňského roku přinesl trochu méně vražednou kadenci vydávání nových dílů. Zato se ale pořádně zvedla grafika: 34. epizoda Helden des Tages má výtečnou grafiku, 36. a 37. díl Der Liebesbrief a Verabredung mit Dave pak představují zajímavý pohled dvou stran na jednu poněkud divočejší schůzku. Specialitkou je pětice her, která vyšla o Halloweenu a zpracovává hororově-humorná témata. Důstojným závěrem roku stráveného v čím dál rozmanitějším světě Maniac Mansion je potom epizoda s pořadovým číslem 39 a názvem Erinnerungen, kde se hlavní hrdinové schází a u táborového ohně probírají své zážitky z předchozích dílů.

Maniac Mansion 2006

Ani v novém roce ještě nadšení povětšinou německy mluvících tvůrců pro tvorbu nových a nových dílů nevychladlo. Zatím je jich na světě pět, což znamená, že se počítadlo zastavilo na celkové hodnotě 44 epizod. 44 plnohodnotných point'n click adventur, tu humorných, tu trapných, tu nápaditých, tu zaplevelených pixel huntingem... Nelze si namlouvat, že všechny díly Maniac Mansion Mania jsou bez výhrad hity. Řada jich trpí slabým scénářem, hloupými fóry či špatným game designem. Najdou se ale mezi nimi i epizody doopravdy vydařené, které potěší každého jen trochu adventure-pozitivního hráče. A entuziasmus, s nímž se začínající i zkušení autoři chápou Maniac Mansion světa a baví se stavěním jeho charakterů do co nejabsurdnějších, nejhumornějších a nejzajímavějších situací, zaslouží bezesporu obdiv.

To nejlepší z Maniac Mansion Mania

Sibling Love - hra, která to všechno začala, v anglické verzi. Nenechte si ji ujít!
Tales of the Weird Ed - mimořádně rozsáhlý a propracovaný díl, dost možná nejlepší z MMM vůbec.
Das Labor - netradičně vyprávěná adventura, kde často vystupuje i postava samotného autora
Time Machine - jedna z prvních MMM her, kde se cestuje časem.
Zeitenwende - vizuálně výtečný příběh o cestě Dr. Freda zpět časem.
Time Machines 2 - povedené pokračování příběhu cesty zpět časem, nyní o návratu do současnosti.
Presserummel - malý, ale vtipný vhled do novinářského života
The Secret of Maniac Mansion - Maniac Mansion + Monkey Island? Proč ne... Helden des Tages - jeden z graficky nejhezčích dílů má i povedený scénář

všechny díly Maniac Mansion Mania

Zajímavé odkazy:

Grumpy Gamer - skvělý weblog Rona Gilberta
The International House of Mojo - fanouškovský web adventur od Lucas Arts
ScummVM - stránky emulátoru, který umožňuje hrát staré adventury na moderních PC
LucasHacks! - stránka věnovaná SCUMM systému a všemu okolo něj
The Maniac Mansion Fan Site - již sedm let fungující fandovská stránka
Maniac Mansion Wiki - wiki stránka původní hry
Maniac Mansion seriál - informace o TV seriálu podle Maniac Mansion z let 1990-93
The Untold Story of Maniac Mansion - zábavná historie o tom, jak fungovala cenzura Nintenda a o převodu na NES
The Making of Maniac Mansion - tradičně skvělý retro článek prestižního magazínu Edge

Maniac Mansion Mania - oficiální stránka celé série MMM
Diskusní fóra MMM - diskusní fóra s nejčerstvějšími informacemi o sérii
Maniac Mansion Mania Chronology - web shrnující historii MMM

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama