Článek Mainstream je ve válce s vlastní krizí

Mainstream je ve válce s vlastní krizí

Ondřej Švára

Ondřej Švára

7. 5. 2013 22:56 16
Reklama

Začátkem jara se spekulovalo o tom, kolik dnes mohou stát velké mainstreamové hry. Diskuze se rozvířila poté, co se na veřejnost dostala zpráva o dvousetmilionovém účtu (v dolarech) za Bioshock Infinite. Ken Levine to samozřejmě hned popřel, ale i kdyby byla částka za Infinite třeba jen poloviční, lidé od účetních knih z velkých studií dnes musejí ze stresu asi opravdu lízat zdi.

Skladba nákladů za mainstreamovou hru se přitom léta nemění. Samotný vývoj je zhruba stejně tak drahý, jako doprovodná reklama. To je zákon. Ale co se proměňuje, je výsledná cena projektu. Ta neustále roste a s příchodem nové generace konzolí se zvýší zřejmě skokově. To nutí velká vydavatelství momentálně ještě více šetřit, vyhazovat lidi a hledat nové možnosti na trhu. Electronic Arts tomu vznešeně říká restrukturalizovat firmu. Něco takového právě provádí.

Ždímačka stereotypu

Poněkud méně drastický způsob, jak šetřit na vývoji, je samozřejmě vychytrale pečovat o jednu či několik málo lukrativních značek. Dělá to tak každý. Názorně to předvádí a v příštích letech bude předvádět Ubisoft s Assassin’s Creed. Dva týmy, které se teď mají střídat tak, aby AC mohlo vycházet každý podzim, sice prohlašují, že mají nápady i chuť do dalších dílů, ale to je možná ten zásadní problém. Assassin’s Creed bude příliš různorodé a neidentifikovatelné. Promění se v dojičku herních výtvorů, které krom společného jména vlastně vůbec nic nespojuje..

Vždycky si stěžujeme, že hry vypadají příliš stejně, ale tohle je opačný problém. Je to paradox. Když něco používá léta stejnou značku, mělo by se to chovat stabilně a předvídatelně. Platí to tak všude, od limonád až po automobily. Hry jsou ale zřejmě zboží z jiného světa. Čtvrtý díl AC s názvem Black Flag je toho typický příklad. Již výrazně odbíhá od tématu, které značku Assassin’s Creed definovalo. Už to nebude procházka historií, pospojovaná mýtem o asasínech, ale spíše mix Risenu s Pirates. Tvůrci z Ubisoftu to ostatně i přiznávají. Pirátský díl dostane zcela novou hratelnost a mimo plaveb po moři v něm nebude chybět ani management posádky…

To, co nové Assassin’s Creed spolehlivě do budoucna prodá, zkrátka není jednotně charakteristický obsah, ale změť vcelku odlišných her, které by se klidně mohly jmenovat každá po svém. Ale nebudou, protože Assassin’s Creed má dobrý zvuk a z podivného důvodu může jednotnou značkou zaštitovat i něco, co má jen velmi málo společného.

Mikro, mikro mikro…

S rizikovostí herního byznysu se dá samozřejmě bojovat i dalšími způsoby. Například prodávat hry na několikrát pomocí takzvaně stahovatelných bonusů, které by klidně mohly být součástí původního balení. Známe všichni onen pravý charakter DLCček, že?.. Ale ve světě bonusů nejde jen o ně. Vydavatelé nás stále více lákají na mikrotransakce, handheldové porty, season pasy a také… počkat, nevypadlo z té záplavy něco dříve velmi obvyklého? Jistě, klasické datadisky. To byl v dobách minulých jediný způsob, jak na jedno téma dolovat dvojitý zisk.

Jenže datadisk je dnes naprosto nevhodná forma výdělku. Je jednorázová a musí se na ni čekat. Proto přestala existovat. Když už dnes někdo dělá něco většího než je DLC, je to spíš expansion pack s novými mapami a novými pravidly typu Brave New World do Civilizace 5 nebo skutečně hodnotná výjimka jako je obří DLC Dawnguard do TES: Skyrim. Ale ani ten Bethesda neoznačuje jako datadisk. Je to prostě DLC. Nová doba už si vyžádala i změnu slovníku, ačkoliv je občas nepřesný.

V digitální době na tradici datadisků zkrátka musíme zapomenout. Pokud má totiž jako zázrakem vzniknout něco většího než je Dawnguard, už se z toho raději udělá nová hra. Nová, ale na úrovni datadisku. Druhá Victoria nebo Heart of Swarm jsou toho dobrými příklady. Znáte nebo dokonce vlastníte nějaký moderní „datadisk“ a to dokonce v krabicové verzi? Pochlubte se v diskuzi.

Tablety nejen pro nemocné

Mainstreamový herní byznys je už nějaký čas v nepříjemné situaci i kvůli tomu, že mu za zády vyrostla ohromná konkurence mobilního a oddechového hraní. Dokládá to i nedávná zpráva analytické agentury NPD o tom, že uživatelé osobních počítačů stále více používají své tablety a chytré mobilní telefony. PCčkářů, kteří již přesedlali ze svých velkých mašin a notebooků k menším zařízením, je ve světě podle nového průzkumu zhruba sedmatřicet procent.

„Neznamená to, že by ta třetina vzorových zákazníků od svých počítačů úplně odešla, ale už jej používají mnohem méně právě ve prospěch menších zařízení. A tento trend bude letos sílit s tím jak mezi lidmi bude přibývat smartphonů s technologiemi sdílení jako je AllShare či Miracast, které staví jakýsi most mezi mobily a televizními obrazovkami. Streamované video na velkých televizích je totiž další trend, který odvádí spotřebitele od klasických počítačů," konstatuje John Buffone z další analytické skupiny Connected Intelligence.

A proč se vlastně utíká k tabletům a mobilům? Lidé v nich mají pohodlnější a rychlejší přístup k webu a k facebooku a světe div se, i ke hrám. Že PC hraní bude stále více propojeno s mobilní sférou naznačují především porty naprosto zásadních her. Aktuálně třeba World of Tanks.

Ale i menší casual hraní má na crossoveru PC-mobil jasnou budoucnost. A to je samozřejmě další hrozba pro mainstreamová vydavatelství. Čísla totiž poukazují na stále vzrůstající počet hráčů facebookových her a na rostoucí objem peněz, které se v něm utratí za mikrotranskace. Electronic Arts zřejmě casual trh nedokázalo správně podchytit, když z něj nedávno zrušením svých sociálních her vycouvalo. O to větší má teď šanci ale konkurence. Například věčně hračičkovské Nintendo, které před pár dny ohlásilo vstup do světa digitální distribuce a právě i mikrotransakcí. V budoucnu by chtělo většinu svých her zpřístupnit jak v krabicovém balení, tak i v digitálu, přes nějž bude vyvíjet systém zpoplatněných bonusů a různých forem předplatného. Odtud už je ke casual trhu velmi blízko. Mikrotransakcí, kupování her navíckrát, dojení velkých herní značek a infantilního hraní na webu se zkrátka nezbavíme...

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama