Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz
Článek Lovci trofejí

Lovci trofejí

Zdeněk Pudivítr

Zdeněk Pudivítr

7. 4. 2020 10:45 17
Reklama

Možná jste to jako malí měli stejně. Každá nová hra byla vzácností, a tak jste hráli dokola stále ty samé. Pokud právě začínáte nostalgicky vzpomínat, možná si vybavíte i pocit radosti, když jste při dalším průchodu už jednou absolvovanou hrou nalezli novou tajnou místnost, odemkli alternativní hratelnou postavu nebo za pár minut překonali úroveň, která se ještě nedávno zdála být nepřekonatelnou. Dneska už tímto způsobem hrát pravděpodobně nemusíte. Naše oblíbená zábava je stále dostupnější a pokud se spokojíte se staršími tituly, zahrajete si už za pár korun, o záplavě free-to-play her ani nemluvě. Přesto ale možná čas od času dostanete chuť strávit s některou z her více času než zabere přímočarý průchod k závěrečným titulkům. A k tomu se vám budou hodit achievementy či trofeje.

Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz

Přestože se ve hrách seznamy výzev objevovaly už dávno před tím, všechno se pořádně rozjelo až v roce 2005 na Xboxu 360, kdy Micosoft představil systém videoherních úspěchů svázaný s uživatelským účtem na jedné platformě. Za odemknuté achievementy byly podle jejich obtížnosti hráči odměněni body, které se sčítaly skrz všechny tituly a výsledné číslo prezentovalo hráče na společném žebříčku. O tři roky později podobný systém adaptovala také Sony se svými trofejemi, o kterých bude tento článek především, i když možná víte, že mezi oběma platformami v tomto směru žádné výrazné rozdíly nenajdete. Jen pro úplnost – to je z konzolového světa všechno. Nintendo vlastní systém achievementů nemá a evidentně neplánuje. Na PC je nepřekvapivě situace trochu divočejší, tam totiž záleží na tom, ve kterém z digitálních obchodů hry pořizujete.

MILÝ DENÍČKU

Jednou z nezákladnějších a zároveň nejužitečnějších funkcí, kterou achievementy a trofeje plní, je zaznamenávání her, které vám za hráčskou kariéru prošly pod rukama. To se děje zcela bez vašeho přičinění, nemusíte ani tušit, co to achievementy vlastně jsou. V době, kdy jsou fyzické kopie her pomalu na ústupu, už není tak jednoduché získat přehled o odehraných titulech pouhým otevřením skříně a pohledem na pečlivě seřazené krabičky. A až se budete s odstupem času chtít k některé z her vrátit, určitě oceníte nejen přehledný seznam, který vám připomene i menší tituly, na které už jste možná dávno zapomněli, ale třeba i informace o tom, zda jste danou hru dokončili, protože s tím ve většině případů bývá jedna z trofejí spojena. Cennou informací při vzpomínání může být i opatření každé trofeje datem a časem a od roku 2015 také snímkem obrazovky z momentu jejího získání.

Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz

Pro mnohé je ovšem jednou z nejzajímavějších informací procentuální vyjádření vzácnosti daného úspěchu. Nejen, že se tak můžete snadno porovnat s ostatními hráči, ale navíc snadno zjistíte třeba kolik procent hráčů příslušnou hru skutečně dokončilo. Je občas zajímavé si povšimnout, že třeba God of War oslovila své hráče natolik, že se na konec probojovalo více než 50 % z nich, což je i oproti ostatním často podstatně kratším a přímočařejším špičkovým titulům skutečně velmi vysoká hodnota.

Jindrovo dobrodružství v Kingdom Come: Deliverance dokončil na PlayStationu podle trofejí pouze každý desátý hráč

Kvalitní příběhové hry obvykle dotáhne do konce zhruba třetina všech, kteří je alespoň jednou zapnou, ale třeba Jindrovo dobrodružství v Kingdom Come: Deliverance dokončil na PlayStationu podle trofejí pouze každý desátý hráč. Ano, jedná se o podstatně delší hru, než je Uncharted nebo Tomb Raider, ale v této statistice zaostává i za časově náročnějšími eposy jako jsou Persona 5 nebo Zaklínač 3. Výjimečně se stává, že se autoři pochlubí konkrétním počtem věrných fanoušků, kteří hru dotáhli do konce, z čehož lze poté dopočítat i prodeje hry na příslušné platformě či jiné zajímavosti. V případě zapadlých titulů navíc podle toho, jak výrazně hýbete procenty u jednotlivých trofejí snadno poznáte, že hra má na kontě maximálně stovky prodaných kusů.

JAK TO VLASTNĚ FUNGUJE

Zatímco hráči na Xboxu získáváním achievementů pouze navyšují hodnotu svého GamerScore, v Sony neúhledné číslo schovali za úroveň vašeho profilu, kterou si zvyšujete získáváním trofejí. Při získání bronzové trofeje získáte 15, za stříbrnou 30, za zlatou 90 a za platinovou 180 bodů. Nutno podotknout, že ačkoli se seznamy trofejí a achievementů na obou platformách v naprosté většině shodují, platinová trofej je automatickou odměnou za získání veškerých ostatních trofejí a žádným jiným způsobem ji získat nelze. Jedná se tedy vždy o poslední odemknutou odměnu, která je aktivována okamžitě po získání poslední trofeje chybějící k úplné kompletaci příslušné hry (bez DLC). Něco podobného na Xboxu bohužel chybí.

Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz

Celkově by se systém zvyšování úrovně profilu na PlayStationu dal přirovnat k takovému malému RPG, kdy na získání druhé úrovně potřebujete 200 bodů, na dosažení desáté úrovně už jich ale budete muset nasbírat celkem 12 000 a od čtrnáctého levelu vás každá další úroveň bude stát shodně 8000 bodů, tedy například 533 bronzových trofejí. Tento systém umožňuje velice snadno poměřovat síly s ostatními hráči a je dobrou nápovědou, jak moc se každý pařan hraní a sbírání trofejí vlastně věnuje.

Na PlayStationu není možné si snadno změnit uživatelské jméno bez rizika, že o své trofeje přijdete

Asi není žádným tajemstvím, že ekosystém PlayStationu nepatří mezi ty úplně chytře navržené, což se mimo jiné projevuje právě i v trofejích. Podobně jako naprostá většina důležitých údajů, jsou i trofeje pevně navázány na název uživatelského profilu, což je například důvod, proč není možné si na PlayStationu snadno změnit uživatelské jméno bez rizika, že o své trofeje přijdete. Nešťastným omezením je i fakt, že úroveň hráčova profilu nemůže být vyšší než 100, což sice naprostou většinu hráčů trápit nemusí, přesto jsou tu ale takoví, kteří ji dosáhli už před více než pěti lety a další získané trofeje se tedy na jejich levelu neprojevují. A ještě jedna zajímavost – trofeje měly být uvedeny už na populární konzoli PlayStation Portable, kvůli špatnému zabezpečení handheldu ale bylo od tohoto nápadu upuštěno, protože by hráči přes díry v softwaru trofeje snadno odemykali, aniž by jich ve hře skutečně dosáhli.

PROBLÉMY ONLINE SVĚTA

Nemusíte být zrovna vášnivými hráči multiplayerových her abyste si všimli, že se podoba online titulů v posledních letech výrazně proměňuje. Tím nenarážím na nové trendy jako battle royale nebo inovativní způsoby, jak z hráčů drobnými transakcemi vytáhnout co nevíce peněz ale fakt, že hra, která v jistou dobu vstoupí na trh, může o rok nebo dva později vypadat poměrně výrazně jinak. Jako příklad nám poslouží třeba dnes již milovaná Tom Clancy's Rainbow Six Siege. Po vydání v prosinci roku 2015 zdánlivě neúspěšná hra se díky zásadním změnám ve své struktuře a přílivu bezplatného obsahu vyšvihla mezi elitu multiplayerové scény a oslovila již desítky milionů hráčů.

Především bylo potřeba nahradit trofeje, které by jednoduše následky změn už nebylo možné žádným způsobem získat

Výrazná proměna hry zasáhla i seznam trofejí. Nejen, že Ubisoft v rámci zatraktivnění hry vyměnil některé časově náročné trofeje za jednodušší, což naopak nepotěšilo ty, kteří kvůli nim ve hře strávili desítky hodin jejich získáváním, ale především bylo potřeba nahradit trofeje, které by jednoduše následky změn už nebylo možné žádným způsobem získat. Něco podobného potkalo v menší míře například také Destiny nebo Overwatch. Mimo svět proměňujících se her se občas upravují nároky trofejí, kde vývojářům očividně trochu ujela ruka. Příkladem budiž třeba lukostřelecká řežba TowerFall Ascension a její bronzová trofej požadující odehrání 20 000 zápasů ve versus módu. Je ale snížení na 5000 utkání dostatečné? To nechám na posouzení každému z vás, faktem ale je, že mezi námi žije 0,6 % hráčů zmíněné hry, kteří odpověď na tuto otázku zažili na vlastní kůži.

Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz

Úpravy seznamů trofejí dodnes živých a populárních her jsou ale četností naprosto zanedbatelné oproti stále se rozrůstající množině her, jejichž online komponenty byly permanentně vypnuty. Vzhledem k tomu, že v dnešní době obsahují nějakou online složku i singleplayerové tituly, například v podobě srovnávacích žebříčků, jsou s nimi spojené trofeje po vypnutí serverů bez úprav, se kterými si většina vývojářů po letech od vydání vůbec neláme hlavu, navždy neodemknutelné. A takových her pochopitelně dnes rychle přibývá. Samostatnou kategorií jsou pak samozřejmě čistě multiplayerové tituly. V jejich případě je konec podpory hřebíčkem do rakve také pro možnost získat ve hře jakýkoli achievement či trofej.

KDYŽ SE TO ZVRTNE

I když už se to dnes stává jen výjimečně, pořád je pravdou, že ne každá hra je platinovou trofejí vybavena. To platí především pro menší tituly, které zkrátka nemají dostatek obsahu na implementaci velkého množství trofejí. Nebo si to alespoň v Sony nějakou dobu mysleli. Klasická AAA hra obvykle obsahuje trofeje za zhruba 1200 bodů a je zcela na každém vývojáři, jak tyto body rozdělí mezi bronzové, stříbrné a zlaté trofeje. Platinová pochopitelně může být jen jedna. Další body je možné přidat prostřednictvím DLC, ale i tady platí určitá omezení.

S rozmachem menších her šířených výhradně přes digitální distribuci se začaly objevovat tituly, které měly pouze několik bronzových trofejí a maximálně jednu zlatou za dokončení příběhu. Jejich hodnota byla v součtu často kolem 300 bodů podobně, jako tomu bylo u menších digitálních her distribuovaných na Xboxu prostřednictvím platformy Xbox Live Arcade. Dlouho mezi vývojáři panovalo přesvědčení, že pokud vytvořili dvouhodinovou hru, nemůže platinovou trofej obsahovat. Navzdory tomu začaly prosakovat zkušenosti autorů, kteří se při žádosti o schválení seznamu trofejí pro svou hru nenechali od Sony odbýt a po opakovaných žádostech se jim podařilo do svého díla komplexní seznam trofejí protlačit. Dnes už je tento fakt veřejně známý a každý vývojář, kterému na trofejích záleží, by měl mít v tomto směru dostatečnou volnost. A právě toho se někteří rozhodli využít.

To znamená dvě platinové trofeje za dvě hodiny, ale i méně. A na to fanatičtí lovci trofejí slyší

Existuje totiž malé procento hráčů, pro které se stalo sbírání trofejí tak vášnivým koníčkem, že cíleně vyhledávají co nejjednodušší hry, ve kterých lze platinovou trofej získat už i za pár desítek minut. A protože poptávka po podobných titulech je dostatečně vysoká, našlo se několik vývojářů, kteří se rozhodli jít těmto sběratelům naproti. Spousta z nich se sdružuje pod vydavatelem Ratalaika Games, ale podobných továren na hry je už dnes více. Tituly z této kategorie jsou nejčastěji jednoduché plošinovky za cenu do deseti dolarů, které navíc ve většině případů vycházejí kromě PlayStationu 4 i na handheld PlayStation Vita, přičemž za jednu cenu dostanete obě verze hry. To znamená dvě platinové trofeje za dvě hodiny, ale i méně. A na to fanatičtí lovci trofejí slyší.

Lovci trofejí
i Zdroj: Hrej.cz

Jedním z nejznámějších případů je například dílo studia Green Lava s názvem My Name is Mayo, kde je v podstatě jediným cílem klikat na sklenici majonézy a oblékat ji do podivných oblečků. Další zástupci jako FoxyLand se dokonce dočkali pokračování a co víc, také vydání fyzické edice prostřednictvím některého z menších vydavatelů. Na blu-ray či cartridge to ale dotáhnou jen ti nejúspěšnější. Pro zatraktivnění svého díla autoři fyzické kopie her navíc často vydávají v omezeném nákladu nejčastěji tisíce kusů, tedy minimu, které lze u Sony objednat, díky čemuž se z nich v podstatě okamžitě stávají raritní sběratelské kusy.

Z výše uvedeného jasně vyplývá, že hodnota zlaté trofeje jedné vykalkulované hry nemusí být ani zdaleka tak vysoká, jako u hry, která se bere byť jen trochu vážně. Lovci trofejí se díky tomu dělí na dva tábory. První skupina na směšnou náročnost trofejí nehledí a jejich cílem je zkrátka posbírat jich co nejvíce. No a ta druhá by se za podobné tituly na svém seznamu trofejí styděla a záměrně se jim vyhýbá. Zkrátka není platina jako platina.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama