Článek Logitech G920 Driving Force

Logitech G920 Driving Force

Zdeněk Princ

Zdeněk Princ

27. 10. 2015 12:00 4
Reklama

Není to tak dlouho, co jsme vám přinesli recenzi volantu Logitech G29, nástupce slavné „sedmadvacítky“, který Petr Strecker vystavil náročnému testování ve svém bytě přestavěném na závodní kokpit. Druhý volant, který má sice více číslic v názvu, ale zato méně funkcí, se zabydlel na mém stole a během krátké chvíle jsme oba přistoupili na hodně intimní verzi vztahu člověk–hardware. I přesto, že na první pohled vykazují volanty několik jasně viditelných rozdílů, není úplně vhodné nazývat 920 chudým příbuzným. Ano, je prostší o pár tlačítek, mechanicky jsou ale oba volanty shodné a nabízí nekompromisní zážitek z jízdy. A určitě se sluší podotknout, že 920 je vedle PC kompatibilní s konzolí Xbox One, takže pokud jste v této generaci upsali svoji duši Microsoftu, zbystřete dvojnásob.

MALÝ KOTRMELEC NA ÚVOD

Pokaždé, když slintám nad myšlenkou, že si po své vymleté a dohladka obroušené G27 pořídím nový volant, vždycky se zarazím u ceny. Věřím, že jste na tom stejně – pořád je to poměrně velká investice – v případě G920 se ale zarazíte na delší dobu. Přiznaná absence indikátoru otáček, barevnějšího provedení a extra tlačítek navíc, se totiž v tomto případě na ceně nijak neodráží a za volant zaplatíte shodných 10 990 Kč, jako byste učinili v případě G29. Neříkám tím, že by si „můj“ volant cenu neobhájil, jen v přímém porovnání nedává smysl, proč jej lidé z Logitechu neoblepili mnohem více sexy cenovkou 9999 Kč. Pro mě jednoznačný důvod nad koupí se opravdu zamyslet.

Cena řadící páky Driving Force Shifter se pohybuje kolem 1600 Kč.

Co už platí pro oba volanty, je nutnost dokoupit řadicí páku Logitech Driving Force Shifter zvlášť, samozřejmě za předpokladu, že ji využijete. Její cena se pohybuje kolem 1600 Kč a už od pohledu nabízí stejně kvalitní zpracování jako oba volanty. Kov se střídá s jemně vroubkovanou černou kůží, po které vám ruka nesjede, ani kdybyste si svojí hvězdnou sestavu namontovali u Lojzy ve chlívku, kde se údajně umí potit i dveře. Řazení pak probíhá v souladu s klasickým „háčkovým“ systémem v šesti stupních s tím, že zpátečku zařadíte jako v mnoha autech po stlačení kovové páky kolmo k základně.

PEDÁLY, KDE JSTE?

Teď už ale zpět k tomu, co si nebudete muset přikupovat. Obsahem balení poměrně rozměrné a náležitě těžké krabice jsou vedle volantu i pedály, které kvalitou zpracování a zprostředkovaným zážitkem za volantem rozhodně nezaostávají. Jsou tři, jak se u drahých sestav sluší a patří a zejména ten prostřední – brzdový – vaši nohu velmi potěší. Není totiž špatné být čas od času pod tlakem a to je přesně to, co brzdový pedál chce. V porovnání s plynovým pedálem, který má hodně dlouhou akční trajektorii a je tím pádem i velmi přesný, vám brzda povolí stisk jen o několik málo centimetrů. I ty ale stačí k tomu, abyste tlak vyvinutý na brzdy porcovali podle představ a zejména v silničních speciálech motali soupeřům hlavy. Netvrdím, že se to hodí pokaždé – například během hraní F1 2015 jsem si nakonec brzdu přemapoval na spojkový pedál, při skoku zpět do Dirt Rally už ale bylo zase vše v souladu s neměnnými auto-moto zákony.

Celá základna s trojicí pedálů je velkorysá, co se prostoru na nohy týče, přičtete-li k tomu vysokou hmotnost, jsou pedály takřka splněným snem. Bohužel, bez koberců na plovoucí podlaze narazíte na věčný problém, kterým je nízká přilnavost. Jen tak, samy o sobě, pedály na podlaze nevydrží a za krátkou chvíli budete nuceni natahovat nohy, pauzovat hru, lézt pod stůl, posouvat zpět… Vše lze ale naštěstí vyřešit docela snadno a levně – druhý systém úchopu, tedy pro koberce, je mnohem účinnější. Na spodní straně pedálů vyklopíte dlouhý pruh protiskluzového koberce, který se do toho na podlaze zakousne a nepustí. A určitě uznáte, že koupelnový kobereček s kompletně pogumovanou rubovou stranou, opravdu zamezující posunutí, už v porovnání s cenou setu nestojí vůbec nic.

TOČÍME, TEĎ!

Naproti tomu úchyt volantu je bezproblémový a po letech zkušeností již doveden k dokonalosti. Tuhé šroubovací klipsny nabízí dostatek variací pro různě tlusté hrany stolů, jen se nenechte zmást základním nastavením, kdy jsou na plochách držadel umístěny ještě vyvýšené konzole, kdyby vám šířka stolu naopak nedostačovala. Nebojte, jdou za použití síly sundat, čímž si ušetříte přibližně dvě hodiny stresu a otázek typu – kam, krucinál, teď ten volant asi upevním? A bát se nemusíte ani toho, že jsou plastové, pokud se nebudete snažit za volant zvednout celý stůl, vydrží vám při přiměřeně šetrném ovládání věky. Jen dávejte pozor na to, abyste se nezamotali do kabelů – lezou ze základny volantu, jsou dlouhé, motají se všude a jde rozhodně o tu horší část designérské práce ze strany Logitechu. Umím si představit, že by veškerá kabeláž vycházela z pedálů, které leží na zemi a obvykle ničemu nepřekáží, v tomto případě se ale budete muset naučit symbióze s trojicí hadů, které nelze přehlédnout.

Už ale dost lamentování, protože to, co nakonec upíchnete před sebe, za tu námahu s nastavováním rozhodně stálo. Kovové tělo, již zmiňovaná vroubkovaná kůže, pevně uchycená k věnci volantu, páky pod volantem pro sekvenční řazení… To všechno je díky použitým materiálům na té nejvyšší možné úrovni (alespoň v prostoru „dostupných“ herních volantů) a ve všech testovaných hrách zcela přesné. Pominu-li prvotní problémy spojené s tím, že na začátku testování ještě nebyly k dispozici oficiální ovladače, můžete se spolehnout na dostačující funkci doprovodného softwaru, samozřejmě podporující profily pro jednotlivé hry.

Logitech G920 Driving Force
i Zdroj: Hrej.cz

A až se rozjedete, budete honem rychle uvažovat nad tím, co ještě můžete všechno odnést ze stolu, protože dvojice motorů, starající se o force feedback, je opravdu v ráži. V dráze celých 900 stupňů, ve kterých lze s volantem otáčet, vás čeká nepřekvapivě tuhý odpor a hlavně pocit, že virtuální vozidlo, které tlačíte do cíle na libovolném okruhu, skutečně jede po silnici. A nebo jiném povrchu. Spoustu hodin jsem s volantem strávil v F1 2015, ale následující informace platí bezezbytku i pro další testované hry – Forza Motorsport 5 na Xbox One a Project CARS spolu s Dirt Rally na PC. Celkový zážitek se nepočítá pouze prostřednictvím síly, důležité je chování volantu obecně a v kooperaci se zmiňovanými tituly si G920 dělá z konkurence od Thrustmasteru dobrý den. Asi nic se nevyrovná pocitu, když v rallye přejedete ze šotoliny na asfalt a ihned pocítíte větší přilnavost, nebo když na osychající trati v Silverstonu vezmete levou stranou monopostu lesknoucí se obrubník a volant se při točení v zatáčce doslova propadne. Krásné vzpomínky a zážitky, které nemusí ocenit jen závodní nadšenec.

KOUPIT, NEBO ČEKAT?

Ihned po přečtení recenze a v mém případě po odevzdání volantu zpět vám dává první signální pocit, že tohle musíte mít. I přes obrovsky pozitivní dojem vás ale musím trochu zbrzdit a upozornit, že stále lze sehnat i model G27. Jistě, Logitech už jej do obchodů plošně nedodává, ale pokud plánujete investici do volantu, doporučil bych ho před kompletním zmizením předchozí řady zvážit. Za méně peněz dostanete v základu i řadicí páku a neméně kvalitní zpracování. Pokud už ale nebudete mít to štěstí a G27 pro vás zůstane zapovězena, nová je tu pro vás. Jen velká škoda, že G920 zůstává ve stínu o fous lépe zpracované G29, a pokud nechcete hrát na Xboxu, asi vás ke koupi nic nepřesvědčí. Snad jen kdyby Logitech rychleji snížil cenu. V tomto ohledu je ale politika firmy nastavena nekompromisně a ve výsledku je to i dobré rozhodnutí. Kvalitní věci by totiž měly něco stát.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama