Článek Logitech G29 Driving Force

Logitech G29 Driving Force

Maggot

Maggot

18. 9. 2015 08:00 23
Reklama

Každou generaci závodních her doprovází herní příslušenství vytvořené na míru potřebám své doby. Všichni víme, že závodní hry lze pohodlně hrát i na gamepadech, celý potenciál hry je ovšem možné odemknout výhradně s herními volanty, za jejichž masové rozšíření může z té nejvýznamnější části společnost Logitech, která se po dlouhé odmlce vrací k vývoji herních periferií a začíná rovnou na prémiových volantech pro konzole aktuální generace a PC. Logitech G29 je přímým následovníkem bájné G27, musí tedy odolat tlaku vlastní historie a zároveň se postavit nezvykle silné konkurenci. Nutno dodat, že má v rukávu setsakra účinné zbraně!

900° RADOSTI

Zatímco majitelé počítačů mají svůj výběr relativně snadný, nová série volantů vznikla v reakci na volné místo v segmentu PlayStation 4 a Xbox One. Modely G29 a G920 jsou mechanicky takřka identické, oba volanty pohání dva motory pro silnější zpětnou odezvu, konstrukce věnců je v obou případech kompletně hliníková s ocelovými pádly pod volantem a trojice samostatně připojitelných pedálů se taktéž pyšní rozdílnou citlivostí v závislosti na specifických profilech. Ty menší rozdíly jsou ovšem o to pádnější. Zatímco G29 rozjedete na PS4, PS3 a PC, model G920 je určen pro Xbox One a PC. Zapomeňte na cross-platform podporu, dokud si budou oba herní giganti poměřovat velikost svých line-upů, budeme nuceni pořizovat takto drahý hardware pro každou konzoli zvlášť.

Ačkoliv oba volanty začínají na průměrných částkách 10 990 korun, čímž se automaticky řadí do sféry prémiových nejen co do zpracování, G29 má oproti xboxovému protějšku několik hmatatelných výhod. Svým designem vychází z předchozích úspěšných modelů Driving Force GT a G27, pyšní se navíc indikátorem otáček a dodatečnými šesti tlačítky, které, věřte nevěřte, své využití ve hrách jako je Asseto Corsa či Project CARS rozhodně najdou. Při přímém srovnání působí G29 mnohem luxusněji a to i ve srovnání s konkurencí ve stejném cenovém spektru. Co by mohlo potenciálním PC pozitivním zákazníkům vadit, je branding obou volantů, na nichž jsou tlačítka označena stejně jako na konzolových ovladačích. Není třeba podotýkat, že na funkčnosti jako takové se nic nemění.

JISTOTA V RUKÁCH

Logitech si nás ovšem v první řadě rozmazluje zpracováním celého setu. Základem je samozřejmě volant, tedy věnec napojený na dvoumotorový základ s nově vyvinutým sensorem fungujícím na základě hall efektu namísto starší revize s optickým snímáním. Kostra věnce je vyrobena z hliníku, což lze vypozorovat na centrálním panelu a také na modrém proužku ve vrchní části, dle něhož může hráč snadno posoudit, v jaké pozici se volant nachází a jaká je zhruba odchylka od vycentrování. Podstatná část volantu je pokrytá kůží, což znamená, že vám nebudou dlaně klouzat po mnohahodinovém zápolení, ani během ručkování po volantu. Po letech používání může nastat malý problém s prošíváním na vnitřní straně volantu, nitě mají tendenci vykukovat a časem tedy i vypadávat. Už jen z tohoto důvodu by stálo za to, kdyby Logitech sáhl místo kůže po autentičtější leč dražší alcantaře, pocit z držení volantu je ovšem fenomenální, navzdory relativně malým rozměrům v porovnání s reálnými volanty.

Podstatná část volantu je pokrytá kůží, což znamená, že vám nebudou dlaně klouzat po mnohahodinovém zápolení, ani během ručkování po volantu.

Pokud si nepořídíte zvlášť páku na řazení, musíte se spolehnout na pádla pod volantem, která jsou vyrobena ze stejného materiálu jako nože od Horsta Fuchse – díky nerezové oceli působí zkrátka skvěle! Na můj osobní vkus možná kladou na stisk více odporu než je třeba, zároveň se tím ovšem zabraňuje náhodným změnám kvaltu. Výhodou je, že jsou tlačítka připevněna přímo k volantu, když jím tedy otáčíte, pádla máte vždy po ruce a nemusíte se zbytečně uchylovat k mutantím chvatům abyste přeřadili.

NELEZ NA TRAŤ BEZ NOHOU

Neméně esenciálním prvkem celého setu jsou rozhodně pedály, které těží zejména z výhody velké plochy na nohy. Pokud nemáte chodidla jako LeBron James, vejdou se vám na panel celá i s rezervou a to i v případě, že na pedály šlapete spíše přední částí chodidel. Na uchycení podložky nepotřebujete v podstatě žádný speciální materiál, stačí jen vyklopit malý panel proti klouzání a vyzrajete i na letitou plovoučku. K dispozici je totiž ve dvou režimech, v gumové na hladké povrchy a v ozubené na koberce. Největší hvězdou je ovšem zpracování samotných pedálů a jejich odpor. Samozřejmě, standardní uchycení stále nemůže soupeřit s automobilovým uchycením pedálů hezky shora, v případě G29 si ovšem mačkání plynu, brzdy i spojky užijete do sytosti.

JEDEN SWITCH VLÁDNE VŠEM

Logitech G29 Driving Force
i Zdroj: Hrej.cz


Pokud volant připojíte k PlayStation 4 a on s vámi nijak nekomunikuje, nepanikařte a určitě neutíkejte do kůlny pro kladivo. Na hřbetu věnce je malé tlačítko, které je nutné přepnout a svět se tak znovu dostane do rovnováhy. Víme, o čem mluvíme… a nelitujeme dvou hodin strávených zběsilým googlováním. Chlapi manuál zásadně nečtou!

Trojpedálová platforma poskytuje dostatek prostoru pro použití obou nohou současně a každý z pedálů se pyšní vlastním profilem. Plynový pedál je tenčí než brzda a spojka, zároveň klade nejmenší odpor a tak je ovládání plynu ve hrách disciplínou, jejíž zvládnutí vám po hodinách dřiny přinese nejvíce ovoce. Mezi ním a prostředním brzdovým pedálem je navíc dostatek prostoru, čímž jsou eliminovány ty trapné situace, kdy ve spěchu jednou nohou omylem stisknete oba pedály a skončíte mimo trať. Zároveň tím omezíte i výmluvy typu „Eh, kočka mi přeběhla po pedálech, no…“ které vám stejně nikdo nežere. Nikdo! Brzdový pedál klade největší odpor a jeho rozpětí nestlačeného a kompletně doléhajícího stavu je menší než v případě spojky a plynu.

Neutrální spojka se profilem podobá plynu, jen je pedál samotný fyzicky širší, na úrovni brzdy. Osobně bych možná ocenil nepatrně větší mezeru mezi spojkou a brzdovým pedálem, a to čistě z důvodu toho, že mám tendenci spojku mačka stranou levého chodidla. Aktuální podoba pedálů je ovšem zcela vyhovující a to i zpracováním, kdy je hlavní konstrukce pedálů taktéž vyvedena v nerezové oceli. Srovnání s předchozí generací volantu se nevyhneme, oproti modelu G27 působí pedály totiž mnohem přesněji a použitelněji – stejně jako je snazší pracovat s plynem a brzdou při stlačování, samotný návrat do původního stavu není tak skokový a tedy i lépe čitelný ve hře samotné. Pedál už navíc nevydává při plném stlačením takřka žádné zvuky díky gumovému obložení. Kdo strávil hodiny s předchozími modely, dobře ví, o čem mluvíme.

"KARLE, NĚJAK SES DO TOHO ZAMOTAL!"

Největším kosmetickým problémem G29ky je způsob vedení dat a napájení. Volant je centrální součástkou, do níž vede napájení, kabeláž z pedálů a také z volitelné řadicí páky. Ven pak jde samozřejmě napájení celého ústrojí a také USB kabel, který je nutné připojit do přístroje. To nijak výrazně nevadí, pokud máte volant stále připojený ke konzoli/PC a ideálně závodní sedačce (věřte nám, síla motoru a zpětné vazby vám nedovolí volant připojit k chatrným stolečkům). Pokud ovšem celý set přenášíte a sestavujete častěji, očekávejte, že se během celého procesu slušně zapotíte.  

Co se funkcí týká, G29 je v akci zkrátka fenomenální a navzdory menším neduhům se bezpochyby řadí k tomu nejlepšímu, co si můžete momentálně pořídit.

Logitech G29 vznikl primárně proto, aby uspokojil potřeby závodního publika na PlayStation 4, čemuž odpovídá i aktuální podpora her. Na konzoli si tak můžete zahrát Project CARS, F1 2015 i Driveclub a v brzké době se má oficiální podpory dočkat i The Crew a samozřejmě většina nových závodních titulů. Co se PC týká, oficiální i neoficiální podpora her je o něco širší, přesto stále omezená. Z aktuální nabídky jsou schopnosti G29ky nejlépe demonstrovatelné na Project CARS, která je nejenom dostatečně detailní co se fyzikálního enginu týká, ale možností volantu využívá zdaleka nejlépe.

Co se funkcí týká, G29 je v akci zkrátka fenomenální a navzdory menším neduhům se bezpochyby řadí k tomu nejlepšímu, co si můžete momentálně pořídit. Ano, konkurence nabízí například až 1080° otáčení volantu, což jsou tři celé otočky, zatímco testovaný model se pyšní „pouhými“ 900°. Nemějte obavy, reálně využijete maximálně dvě otočky a to navíc pouze v silničních autech, u závodních strojů je tato hodnota ještě nižší. Hlavní hvězdou je parádní zpětná vazba, o níž se stará dvojice motorů. Ta nastupuje dynamicky a plynule, přesto dokáže být tvrdá a nekompromisní, díky čemuž musíte volant držet pevně za všech okolností.

OPATRNĚ, KOPE TO

V porovnání s konkurenčními modely od Thrustmasteru, zejména modely T500 a T300, je force feedback značně uvěřitelnější a o polovinu méně spartánská. Zatímco si někteří uživatelé pochvalují neurvalejší a agresivnější projevy FFB, osobně se přikláním spíše na stranu Logitechu, který zvládnul projevy nerovností a fyziky přenést ze hry do vašich rukou ještě precizněji. A rozhodně si nemyslete, že by hraní bylo znatelně jednodušší, zkuste například vyjet mimo trať a sledujte, co se před vámi odehraje. Volant začne poskakovat a vibrovat, vaše sebejistá „říkejte mi Alonso“ povaha zjihne a vy se v poklidu vrátíte do hlavní nabídky, abyste představení rozdýchali.

JEDNORUČKA PRO FAJNŠMEKRY

Logitech G29 Driving Force
i Zdroj: Hrej.cz


Pádla na řazení nejsou pro všechny, uznáváme, proto se minimálně pozastavte nad tím, zdali si k volantu nepořídíte řadičku Logitech G Driving Force Shifter, která je kompatibilní s modely G29 i G920. Základem šestistupňové převodovky je ocelová tyč zakrytá ručně sešívanou kůží, použité materiály jsou tedy identické s těmi na volantu.

Project CARS se také pyšní dost možná nejlepším nastavením z výše zmíněných her vůbec, synchronizace in-game volantu a periferie je takřka bezchybná a s téměř neviditelným zpožděním. Stoprocentní recept na dokonalou funkčnost ovšem neexistuje, pokud máte rádi trošku živočišnější projevy auta, budete si volant moci v každé z her či prostřednictvím oficiálních ovladačů detailněji nastavit. Osobně mi například v Project CARS a F1 2015 chybělo více informací o tom, co dělá zadní část auta, což lze rychle napravit experimentováním v bohatých možnostech nastavení. Nejde o problém volantu, nýbrž o obecnou problematiku nastavení profilů v jednotlivých titulech.

Bavíme se tu o high-end volantu, o kterém byste neměli seriózně přemýšlet, pokud jej nemáte k čemu jej přichytit. Samotné uchycení je jednoduché, stačí jen přišroubovat dva elkové úchyty ke stolku. Překážkou může být síla feedbacku, která zamává s viklajícími se stolky a podložkami. My jsme volant testovali na základním PlaySeat Challenge, který je pro běžné domácí závodění jako dělaný a zároveň vás nezruinuje finančně. Funkční využití, zpracování a kvality volantu nejsou problémem, cenová politika a aktuální rozpoložení trhu do problematiky ovšem vnáší trošku jiný pohled.

ZA KVALITU SE PLATÍ

Za zhruba 11 tisíc českých korun získáte robustní balení, v němž jsou volant a pedály. To je relativně normální cena, automobiloví puritáni si ovšem budou nejspíš ještě chtít připlatit za dodatečnou řadicí páku dalších patnáct stovek, tedy v případě, že nevlastní řadičku z předchozího modelu. To jsou pouze základní pořizovací náklady, pakliže jde o váš první volant, určitě budete chtít investovat do pořádné skořepiny na sezení. Taková prvotní investice je zcela normální, je potřeba si ovšem dát produkt do souvislostí. Stojíte totiž na rozcestí, kde čeká více stopařů.

Na jedné straně barikády stojí majitelé konzolí, specificky tedy vlastníci posledních dvou generací konzole PlayStation. Trh prošel s uvedením PS4 značnou turbulencí a spolu s tím byl značně omezen i výběr dostupných volantů. Nutno dodat, že díry na trhu první využil Thrustmaster, který momentálně nabízí model T300 RS za cenu jen lehce přesahující 8 tisíc korun, který je současně mechanicky a funkčně silně podobný námi recenzovanému modelu. Celkové zpracování není tak luxusní, za znatelně menší částku ovšem získáte takřka stejné množství zábavy.

Překonat jej nebude snadné, laťka je totiž nastavena opravdu vysoko!

Na straně druhé jsou tu majitelé PC, kde výrobce tak trošku válčí se sebou samým. Pokud budeme ignorovat široký repertoár dostupných volantových periferií, jen v revíru Logitechu najdete konkurenční model G27, který je takřka srovnatelný s nejnovějším počinem nejen mechanicky, ale také vzhledově. Za cenu 8 tisíc získáte navíc i řadicí páku, za kterou si u volantu nové generace musíte připlatit. S ohledem na množství podporovaných titulů ze strany herních studií tak nemají PC hráči příliš mnoho radikálních důvodů přecházet na G29, navzdory jeho nesporným kvalitám a vynikajícímu provedení.

Logitech G29 je tak prvním velkým velvyslancem nové generace herních volantů, jehož prostřednictvím se chce společnost dostat znovu na trůn. Již nyní je zřejmé, že G29 rozhodně není posledním herním volantem, který si budou náruživí závodníci vychutnat ve svých domovech. Překonat jej ovšem nebude snadné, laťka je totiž nastavena opravdu vysoko!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama