Lesk a bída počítačových stratégů

14. leden 2008 00:00 / Ondřej Novotný / Téma / Diskuze (44)

Související články

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
20847211
vanecekartur napsal 10. 12. 2011 v 13.42

První screen nejede ostatní jdou.

Nahlásit nevhodný obsah

20821652
patrickpulecek napsal 26. 9. 2008 v 09.07

prosím o radu jak dohrát třetí kolo ve hře SunAge v tunelech děkuji

Nahlásit nevhodný obsah

7031796
Paulman napsal 19. 1. 2008 v 16.25

A co Age of Mythology?.taky bombová RTS

Editováno: 19. 01. 2008 v 16.26

Nahlásit nevhodný obsah

4002878
ovce.zlenina napsal 29. 1. 2008 v 01.43

presne tak, aom je urcite jedna z nej rts a ai tam urcite nebyla naka marna, porazit titana zadna sranda, grafika supr hratelnost max,co chtit vic? aom2 jinak to nevidim

Nahlásit nevhodný obsah

9962016
Janchor napsal 14. 1. 2008 v 22.50

Asi bych dneska nespal klidne, kdybych tu prochazeje kolem neucedil, ze nejlepsi RTS vsech dob je pochopitelne Star Command: Revolution. Konec hlaseni.

Nahlásit nevhodný obsah

5671736
tomus_ napsal 14. 1. 2008 v 23.17

nehraj si na Michala Rybku ;-) ale SC:R je fakt dobrá hra...

Nahlásit nevhodný obsah

10494224
kudy. napsal 17. 1. 2008 v 19.41

Taky jsem tady ucitil asi polovinu wolfa :)

Nahlásit nevhodný obsah

10494224
kudy. napsal 18. 1. 2008 v 21.59

No jestli na tom zalezi....

Nahlásit nevhodný obsah

17242709
lykantropone napsal 18. 1. 2008 v 09.54

a mas na mysli tu horni , nebo spodni ??

Nahlásit nevhodný obsah

17242709
lykantropone napsal 14. 1. 2008 v 22.40

moje top RTS (tak jde cas:) :
Dune2
Warcraft 2
KKND
Dark Reign
Warhammer : Dark Omen
Total Anihilation
Myth 1,2
-
-
-
Warhammer 40 000 + data Dark Crusade - naprosta pecka,hlavne v datadisku je mapa jako v Dune2 ,ktera mi jinde dost chybela, multak je take vyborny
Machines at War - wubec ne spatna indie rts s peknou topdown grafikou (ala stare dobre Battle Isle) a dobrou hratelnosti, ocenena i redakci serveru Gametunnel

Nahlásit nevhodný obsah

17242709
lykantropone napsal 14. 1. 2008 v 23.19

prihodil bych jeste Reunion a vybornou amigackou klasiku K240 ,tu bych si dal klidne v remake. Prislo mi ,ze je to posledni velka hra teamu GREMLIN
+samozrejme akcni narez jmenem Z ,ve 4 lidech adrenalinovejsi nez kdejaka fps. Bitmap Bros tenktrat jeste umeli....

Editováno: 14. 01. 2008 v 23.29

Nahlásit nevhodný obsah

5671736
tomus_ napsal 15. 1. 2008 v 00.17

Zetko byla naprostá klasika, bohužel ale asi i poslední dobrá hra Bitmap Brothers. Těch lítých bitev, které jsme svedli s terciány v počítačové učebně ;-)...

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 15. 1. 2008 v 01.05

a diky nedavno vydanemu XP/Vista patchi se to da spustit i na novych PC! (coz taky delam a divim se jakto, ze mi kdysi vubec nevadila ta nehorazna obtiznost)

Nahlásit nevhodný obsah

8267133
Jaxx napsal 14. 1. 2008 v 23.01

vida, prave v tebou zpominanem Dark Reign byla jedna z nejpokrocilejsich pocitacovych AI vubec a to jak u "mych" jednotek, tak u nepratelskych, skoda, ze ve druhem dilu byla AI horsi (coz je hodne divny, kdyz meli autori na cem stavet)

jinak pro me je absolutne nejchytrejsi RTS samozrejme duo Total Annihilation + Supreme Commander, hlavne diky neuveritelne palete jednotek (spolu s updaty a fanouskovskymi balicky se jejich pocet u TA vysplhal az pres tisic), peknou AI mela i nejen Ondrou vzpominana Earth 2140, kde byl pocitac skutecne "vycuranej" a Original War, ackoliv tam me treba osobne hodne stvala velika autonomnost jednotek (mely svou vlastni hlavu)

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 17. 1. 2008 v 15.05

Na Original War ale bylo prijemny, ze jsi mohl "autonomni" chovani jednotek do urcity miry predem nastavit...

Nahlásit nevhodný obsah

17242709
lykantropone napsal 14. 1. 2008 v 23.16

Dark Reign byl opravdu vynikajici , jednotky mely velice pokrocile nastaveni chovani a osobne jsem vzdy volil variantu ,ze od urciteho stupne poskozeni se jely samy opravit do opravarny na zakladne...a ono to fungovalo ! AI byla fantasticka a to se psal rok 97.To ze AI v novem CaC je v roce 2007 horsi ponecham radeji bez komentare.
Modifikovane TA jsem si asi pred 2-3 roky projel znovu a hra me stale bavila.
Jinak v soucasne dobe urcite nejlepsi praci odvadi Relic (Homeworld, W40k, CoHeroes) plus Chris Taylor ( ten chlapek ma koule a napady,drzim mu palce ).

Editováno: 14. 01. 2008 v 23.21

Nahlásit nevhodný obsah

13749330
radaswat napsal 14. 1. 2008 v 22.27

Pro mě je číslo jedna bezkonkurenčně Starcraft. Těší mě, že i po tolika letech, i přes své technické zastarání, které vynahrazuje umělecký styl, kterým je Starcraft proslulý, je to tak skvěle "hratelná" hra.Největší plus podle mě = VYVÁŽENOST !!! Ale, když se nad tím tak zamyslím, je docela smutný, že se žádná hra ještě nepřiblížila kvalitám tohoto titulu...a když tedy přiblížila, tak opravdu jen to (myslím tím v rámci tohoto stylu, né např. SupCom)...No což, tak dál čekám na dvojku... :-)

PS : tohle je sice už dost "mimo", ale kdyby náhodou ;-) někdo neviděl jak se hraje Starcraft na "trochu" lepší úrovni...
http://www.youtube.com/watch?v=PPP8aSi1…

Editováno: 14. 01. 2008 v 22.32

Nahlásit nevhodný obsah

11007919
silverback napsal 14. 1. 2008 v 21.40

Klasická RTS je podle mě o vyvážení herních mechanismů. Mě třeba hodně mile překvapil Rise of Legends, který měl nejen opravdu velice atraktivní svět a poměrně propracovaný příběh (na RTS), ale hlavně vyvážené a různorodé strany. Alespoň v kampaňové části. Hrál jsem i multiplayer, ale musím říct, že ani RoL nepřinesl nic nového - jde o kopii zaběhnutých mechanismů a opravdu je jedno jestli hrajete Warcraft, Age of Empires nebo Rise of Legends. (Mluvím o multiplayeru). V tomhle ohledu mě zase hodně potěšil Warhammer 40k - zabírání stěžejních bodů atd. byl vypiplaný do dokonalosti. Nicméně nakonec i zde je multiplayer celkem nudný - jedna dvě mapy a běží to jako na kolotoči. Absolutní špička v multiplayeru jsou pro mě dvě hry - Starcraft, který dodnes překonává všechny právě dokonalou vyvážeností jednotek a geniální AI a Company of Heroes, který ve mě probudil opravdového stratéga. U Company mě taky nadchlo chování jednotek, které se automaticky kryjí, postupují vpřed jako skuteční vojáci atd. A to nemluvým o grafice, která je prostě famózní. Multiplayer je na první pohled hodně podobný jako třeba u Warhammeru, ale díky opravdu vychytaným mapám, je hra pokaždé jiná (doporučuji stáhnout některé z netu - zejména mypy, ve kterých bráníte pevnosti jsou výborné). Na mapách je totiž spousta strategicky důležitých míst - a to nejen těch, které vám přidávají body, ale také těch, které počítají s terénem. Hrál jsem mapu, ve které je taková zapadlá skalní pevnůstka. Jakmile ji počítač obsadil, skoro jsme ho s kamarádem nedostali - a to jsme byli oba hodně zkušení. Prostě paráda. RTS žánr není rozhodně mrtvý. O kterém žánru se to dnes neříká? Všichni si stěžují, že se už všechno opakuje a nejde vymyslet nic nového. A ono je - lepší technologie, AI, fyzika a koneckonců i originální světy a zápletka. To všechno stále leží před vývojáři. A troufám si říct, že i herní mechanismy se dají dopilovat nebo najít nějaké nové. Stejně tak není mrtvý žánr adventur, protože v nich jde v první řadě o příběh a těch je pořád dost. Podívejte se na freeware scénu ... No - co dodat, RTS, RPG, FPS ... je stále těžší a těžší přijít s něším novým, ale když se podíváte trochu dál, až za horizont, zjistíte, že tam toho je ještě obrovská hromada ...

Nahlásit nevhodný obsah

13496074
hitokage napsal 14. 1. 2008 v 21.31

nejsem zrovna znalec RTS, ale par jsem jich uz hral a nevidim tady nikde zminku o The Lord of the Rings: The Battle for Middle-Earth, ktery ma podle me docela dobrou AI a zdalo se mi, ze tam vsechno hezky funguje

Nahlásit nevhodný obsah

217555
Jackin napsal 15. 1. 2008 v 14.11

Ne, nefunguje. To samy co Dune 2. Protivnik na tebe sype jednotky, jakmile jich vyrobi predem dany pocet, ktery je zavisly na poctu tvych jednotek/budov. Ano, mel zajimave mise a clovek si tak mohl opet trochu pripomenout knihu nebo film. Ale dobra strategie to nebyla, spis prumerna. Nic noveho pod sluncem. Universe At War podobne. Tam se dokonce ti mali vyklestenci ani nebranili kdyz hlidali okolo zakladny. Na LOTR 2 jsem jeste nesebral odvahu.

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 14. 1. 2008 v 21.47

Vsak taky clanek nebyl vypisem her s dobrou/spatnou AI, jen jsem chtel demonstrovat nektery situace na konkretnich prikladech.

Nahlásit nevhodný obsah

9888271
Shodar87 napsal 17. 1. 2008 v 11.05

Kamo, to tvoje tema je ale pekna sracka, to ze je AI ve vetsiny strategii odrbana je jasne un nekolik let, zaroven neni moc RTS ktere nemaji multiplayer. Co z toho vyplyva, hraci budou hrat hlavne multiplayer, coz bohuzel z casti diskvalifikuje zbylou obec offlinaku. A ti mohou jen a jen remcat, a to nenahradi sebelepsi AI !

Nahlásit nevhodný obsah

9888271
Shodar87 napsal 23. 1. 2008 v 12.39

Prestoze konecne mohu souhlasit, stale jsem jaksi nazoru, ze kampan je pro preneseni do daneho sveta, ,,bitka" je jen jakousi ukazkou jak bude vypadat multas, tedy jeji teoret. vrchol. Jinak mas pravdu, skoda ze se vyvoj rts odebira divnymi smery, na druhou stranu nezapomen, proc se rika ze jednooky je mezi slepymi kralem :-b(jak jsi napsal W3 ale i WiC). Co se tyce tema je muj nazor bohuzel stejny, to tema je proste blbe uz samotne. P.S. W40k:DC je skvely, dalo by se rici ze bez konkurence.

Nahlásit nevhodný obsah

11007919
silverback napsal 18. 1. 2008 v 21.27

AI se nemusí umět učit - stačí, když programátoři zahrnou dostatečný množstvý reakcí na určitý styl hraní hráče. Zatím nebude dokonalá, protože nejde o mozek - to máš sice pravdu, ale ani ty právě teď neřikáš naprosto nic objevnýho. A uvažovat o tom, kam se AI v RTS pohne je na zcela stejné úrovni jako shrnout to, kam došla. Nicméně - já mám třeba raději singleplayer - mulťák mě bavil opravdu jen u CoH a Warhammer. Je to daný tim, že spousta kampaní je předem naskryptovanejch - a mě zrovna tohle vůbec nevadí. Mám jistotu, že každá mapa kampaně je šitá na míru pro danou situaci. Proto nechápu proč v RTS neexistuje kooperativní multiplayer (krom Warcraftu 3), nebo prostě další multi módy v rámci kampaně třeba. Myslim, že to by bylo mnohem zajímavější. To jsou směry kam by se mohli vývojáři zatim ubírat než technologie dovolí vytvořit samostatnou AI. Což, vzhledem k rozvoji kybernetiky, neni zase tak daleko ...

Nahlásit nevhodný obsah

9888271
Shodar87 napsal 18. 1. 2008 v 09.09

Takze zpetne souhlasim s ravenem ze by mel byt standartem AI alespon ze SC(kde je zajimave, pred jako dobou byla udelana a samozrejmne doufam ze jej zlepsi SC2), ale sorry hosi, jestli vam to prijde dostatecne, mne tezko, AI bohuzel nikdy nenahradi multas, leda ze by byla generovana prez neuronove site a postupne uploadovana(aby se ucila, coz mohl ravenek zahrnout). Muj ciste subjektivni pohled: RTS od blizardu, sopremme commander, Relic games atd. maj sic dobrou AI.ale je neuveritelne smutne ze jen takovou, kdyz se pozorne kouknete na technologicky vyvij za nekolik let, neubranite se usklibnuti nad tim posunem, ale ve skutecnosti je hodl dulezitejsi kvalitni multiplayer nez propracovanost AI ktera vas stejne ve vsech hrach a za ukol pouze pripravit, ne zabavit. Zaver: Tema pojednavalo ze bylo sic moc hezke ze AI starcraftu(na tu dobu) bylo dobre a az do dneska se AI moc neposunulo, ale vyvojari na nej budou rel. kaslat, protoze neni zas tak dulezite(coz se chlapci smirte ze to je pravda). Nechci podcenovat lidi, ale to je hodl vseobecne zname(je to asi jako shnovat chovani politiku pred volbami, proto zbytecne). A vazne bych radeji uvital tema o nasledujicim rozvoji rts, kde se da o NECEM debatovat.

Nahlásit nevhodný obsah

5846268
DarkDave napsal 18. 1. 2008 v 09.07

Muj nazor je ze na AI vyvojari proste kaslou, a jeji vrchol je tesne nade dnem moznosti !

Editováno: 18. 01. 2008 v 09.09

Nahlásit nevhodný obsah

11007919
silverback napsal 17. 1. 2008 v 19.42

Trochu přehnaná reakce - a subjektivní. AI ve Starcraftu BYLA dobrá, o tom žádná. Způsob, jakým počítač agresivně zabíral pozice s minerály a stavěl kolem nich přidružené základny nemá obdobu. Ve většině RTS stačí, aby sis postavil brutálně opevněnou základnu a sebelepší počítač tě nedobyl. Ve Starcraftu tomu tak nebylo. To bylo sice spíš dané vyvážeností jednotek, ale nepřítel neútočil úplně bezmyšlenkovitě. Bylo to sice ve vlnách, ale ty celkem dobře reagovaly na předešlý úspěch/neúspěch útoku. A přidružené základny se taky dodnes moc nevidí - většinou má počítač jen jednu a ostatní těžební oblasti má téměř nechráíněné. World in Conflikt jsem nehrál, takže nemůžu soudit. Apropo, tvoje narážka, na ravenovo téma, že je k ničemu - tak se podívej jakou rozpoutal diskuzy ... Tak zkus něco kloudnýho napsat ty - potom můžeš odsuzovat. Mě se to téma náhodou líbilo - i když šlo vpodstatě o připomenutí věcí, který většina lidí ví, ale moc si je nedává dohromady. Prostě dobrý shrnutí.

Editováno: 17. 01. 2008 v 19.45

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 17. 1. 2008 v 19.38

Nikde nerikam, ze chci dokonalou AI, prave takova jako byla treba ve StarCraftu by MI (ale urcite i SPOUSTU DALSIM, vzhledem k tomu ze v dobe vydani SC melo pripojeni k netu mnohem min lidi a SC se stal stejne hodne oblibenej, cili urcite i diky singlu) stacila.

Nahlásit nevhodný obsah

9888271
Shodar87 napsal 17. 1. 2008 v 16.03

Myslim si ze mas velmi uzky uhel pohledu na danou vec, je sic hezke ze TOBE stacelo AI u SC a TOBE staci i WIC offline, ze pred deseti lety (tedy v dobe SC) delala dobra UI je sice pekne, ale nikdy nenaprogramujes skutecne versatilni AI, bylo by moc hezke, kdybys nad tim popremyslel nez zacnes psat nesmysly kapis !

Nahlásit nevhodný obsah

10280207
ondra.novotny napsal 17. 1. 2008 v 15.03

Nesmysl, treba u StarCraftu jsem si bohate driv vystacil se singlem, stejne tak u World in Conflict bych ani pri absenci multiplayeru vubec neremcal a ani u spousty dalsich her, co tu byly zmineny. Ze je AI i dneska u vetsiny RTS "odrbana" je sice skutecnost, ale aspon pro me ne moc pochopitelna, kdyz uz pred 10 lety nektery hry ukazaly, ze jde umela inteligence udelat poradne. A na to jsem chtel poukazat.

Nahlásit nevhodný obsah