kultura-sberacu
Článek Kultura sběračů

Kultura sběračů

Luke

Luke

3. 11. 2008 23:00 4
Reklama

Každá hra libovolného žánru obsahuje několik základních prvků, které se prolínají herní historií a game designem jako tenká červená linie. Jsou pilířem zábavnosti a důvodem, proč se ke hrám vracíme – jedním z nich je sběratelství. Sbírání bodů v prehistorických interaktivních hrách ukazovalo, jak dobrý hráč je, a to zejména v případě her, které neměly konec a jen se graduálně stávaly těžšími a náročnějšími. Možná vám to přijde vtipné, ale hrdinové automatové scény dokonce drží rekordy a jsou uznáváni – jen kvůli skóre, kterého dosáhli. O fenoménu nejvyššího skóre dobře pojednává nedávný film King of Kong anebo stránka Twin Galaxies. S novými a novými generacemi her procházelo změnou prakticky vše, kromě sbírání. Nejprve to byly body a posléze předměty. Teprve v novém tisíciletí bylo zjištěno, že jde o tak silný motivační impulz, že na něm můžete postavit komunitní služby a operovat s ním, jako by to byl prodejní artikl. Hráči v době bez internetu žili v jakémsi vakuu, kdy ve hrách dosáhli velkých věcí, ale nemohli se nikomu pochlubit a jejich společenská prestiž nestála na tom, že by v hospodě zahlásili: „Udělal jsem milión bodů v Pac-Manovi.“ Časy se mění. Teď kvůli tomu nemusí do hospody, stačí to napsat na internet.

Online hry na to káply jako první. Propojily individuální honbu za zkušenostmi a novými úrovněmi se sdíleným herním světem, kde jen samotný fakt, že můžete prakticky do nekonečna závodit ve sbírání zkušeností s jinými hráči, přesvědčil desítky miliónů hráčů, že jde o to, co chtějí dělat ve volném čase. Nejen zkušenosti – těžko nalezitelné artefakty a zbraně hrají velkou roli, obsah inventáře je důkazem schopností „hrát hru dobře“. Paralelně tak můžete srovnat inventář ve World of Warcraft se sbírkou CDček, ve které máte vzácné kusy ukořistěné v bazarech nebo dovezené ze zemí, kde vyšly v limitovaném počtu s obskurním bookletem. Předměty zpětně ilustrují, co jste za člověka, jaká je vaše vůle a schopnost získat něco významného. Ve chvíli, kdy dojde k interakci hráčů, je sběratelství posunuto daleko za hranice focení potvůrek v Beyond Good & Evil nebo nacházení bonusů v Sonic Chronicles. Ve studeném herním prostředí online hry se díky tomu objevují emoce jako závist anebo obdiv nebo jednotlivé artefakty vyvolávají obchodního ducha a dochází k vážným převodům věcí za reálné peníze. Na věc se dá pohlížet i z druhé strany, kdy naopak hráči do hry importují své výtvory (user created content), ale o tom byla řeč nedávno.

Pravdivost diskurzu naplno potvrdil Xbox se svými achievementy, které jsou pro hráče způsobem, jak ukázat, co dokáží. Ke sběratelství se snadno dá strhnout každý, ačkoliv některé „metály“ dostanete až v obtížných situacích. Nemá cenu rozebírat, jak skvělé achievementy jsou – podívejme se, jak působí na současný herní průmysl a jak se sběratelství propojuje s jinými službami.

Druhý díl Penny Arcade Adventures zařadil do profilu každého hráče jednoduché grafické ukazatele, které znázorňují, jakých úspěchů hráč ve hře dosáhl. Ve slovech „profil“ a „úspěchy“ je klíč, který odemyká možnosti hraní, jaké tu zatím nebyly. Jak je patrno, na internetu si s radostí vytvoří svůj profil každý, aby světu sdělil: „Ahoj!“ Možnosti blogování nebo nahrávání fotek čí naprosto zbytečného-přesto-populárního ohlašování lidem, co právě děláte, jsou využívány desítkami miliónů lidí. Speciální služby pak ukazují, jakou hudbu právě posloucháte, jakou hru hrajete... Až prolnutí všech informačních silnic dospěje do bodu, kdy jeden profil bude zobrazovat i úspěchy lidí v jednotlivých hrách, otevře se zcela nový způsob hraní offline her. Bude stát na soutěživosti (v rozporu s cyniky tvrdím: soutěživost není špatná) a přehledu, co vaši kamarádi ve hrách dělají. Pro vývojáře je taková cesta fantastickým způsobem, jak podpořit legální kupování her a ukotvit životnost hry. Sám jsem například nepřestal hrát Beyond Good & Evil, dokud jsem neměl vyfocené všechny potvůrky. Nikdo o tom ovšem nevěděl. V profilovém systému by se to vědělo a se spoustou lidí bych závodil, kdo je bude mít v albu jako první a kdo udělal nejlepší kompozici. Lidé se budou předhánět, kdo hru nejvíce vydřenil, kdo objevil všechny tajné lokace, neumíral tak často, našel všechny bonusy... vymyslete si vlastní příklady. Není to těžké.

Jak je vidět, hry formují komunity nejen skrz UCC nebo mezilidskou interakci, ale také skrz sběratelství. A konečně, ta odvěká touha po hromadění začíná být k něčemu dobrá, protože se výsledky můžete vytahovat anebo skrz ně vydělávat.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama