x360-a-ps3-bratri-jak-se-patri
Článek X360 a PS3 - bratři jak se patří

X360 a PS3 - bratři jak se patří

Ulrik_

Ulrik_

12. 6. 2008 22:42 40
Reklama

Izrael a Palestina. Severní a Jižní Korea. Xbox 360 a Playstation 3. Tam bychom našli nejlítější fronty protichůdných názorů, zájmů a hlavně záplavu animosity. Pokud bychom měli určit nejsměšnější důvod proč si rozbíjet (doufejme, že převážně virtuální) ústa, byl by to dozajista ten třetí. Nutno říci, že v tom není sám, virtuální prostor láká k nesmyslným a nekonečným hádkám a nemálo stran zbytečného textu bylo sepsáno z primitivní a zbytečné řevnivosti typu Nokie vs. SE (i když s láskou vzpomínám na úsměvné tlučhubovské soupeření Řím vs. Řecko v Rome: Total War). Co tyto dozajista konstruktivní a cíle se dříve či později dosáhnuvší diskuse spojuje? Nutnost se vymezovat, potřeba mít svoji "smečku" a neschopnost tolerovat odlišnost (v tomto případě spíše primitivní využití konkurenčního prostředí jakožto bojiště - něco jako banda pitomců, která využije krásné hry jako je fotbal k zámince proč si cuchat ofinku s podobně smýšlejícími individui). Jenže, otázka zní, pokud odložíme stranou tuto (ne)argumentaci, chceme, aby jeden přístroj zvítězil?

Můj osobní názor je, že ne. Jedním z hnacích motorů evoluce a to i ekonomické je konkurenční prostředí, které v rámci touhy o přesvědčení zákazníka, že "my" jsme ti praví jej lákají novými a novými nabídkami. Pokud něco skutečně škodí, je to monopol. Kdo nepamatuje dřevní doby internetu distribuovaného skrze nejmenovaného poskytovatele telefonního připojení (děsivé skřípění modemu a ponižující cvaknutí signalizující pád připojení mne dodnes děsí ve snech), ten nezažil tu bezmoc koncového zákazníka, který nemá alternativu. Když se podíváme na Sony a Microsoft, může nás jejich logická řevnivost jen těšit. Ceny konzolí klesají (ostatně nezapomeňme, že základní pravidlo konzolového trhu zní, že nikoliv přístroj, ale hry generují klíčovou část zisku) a další bodíky se snaží nabrat exkluzivním obsahem.

Mimochodem, když jsme u exkluzivity (pomocí níž si ti nejradikálnější konzoloví fundamentalisté poměřují délku svých... konzolí), je třeba nezapomenout na jednu věc. Množství argumentů je směřováno ve stylu, že pokud hra vyjde na PC, byť se zpožděním, nejedná se o exkluzivitu. Nicméně není tomu tak. Pro konzolový trh je klíčová konkurence konzolí a nikoliv PC, které stále více přechází do zcela jiných sfér zaměření. PC není firma a navíc pohled našeho českého rybníčku je silně ovlivněn na svět mnohem vyšším poměrem PC hráčů (raději nededukujme do jaké míry za naše konzolové panictví může mnohem větší přístupnost nelegálního obsahu pro PC). Je třeba mít na paměti několik věcí. Hlavně tu, že kdo má konzoli, je logicky jejím primárním účelem hraní. PC je v primárním účelu pracovní nástroj (který navíc v herní sféře začíná z hlediska ekonomického zatížení spotřebitele těžce zaostávat za konzolemi, což je ale na samostatný článek). Navíc i na PC se dostávají konzolové tituly v časovém skluzu a pokud si nyní přečteme titulky jako "GTA IV snad na PC" nebo "Příště snad už recenze Devil May Cry 4!", je jasné, že do války čísel tato sféra zasahuje zcela minimálně. Podtrženo sečteno, v ringu máme de facto jen dva boxery, kteří do sebe buší se zavilou zarputilostí a neochotou ustoupit ani o píď. Ostatní jsou prostě v jiném ringu.

To, co by nás mělo zajímat je otázka, kdo z oněch boxerů disponuje lepšími proporcemi, technikou, zkušenostmi a v neposlední řadě týmem, který jej opečovává. Xbox 360 zcela jasně těžil z toho, že přišel první. Má tedy na své straně zkušenosti, silnou základnu, kterou přesvědčil o svých kvalitách a také profesionální tým, který se v branži umí pohybovat. Na druhou stranu jeho mladší sok disponuje větším fyzickým fondem a mládím. Promotéři o něm rozhlašují, že ještě ani není na vrcholu svých sil. Na druhou stranu, ačkoliv jeho tým má dostatek zkušeností, nad některými kroky můžeme jen nechápavě kroutit hlavou (skutečně bude Afrika, tak očekávaný "exkluzivní úder" Japan only?). Klopýtnutí a la odmítnutí exkluzivity Assassin´s Creedu to potvrzuje. Jako jednoznačné plus se dá vnímat přítomnost blu-ray mechaniky. Ne z hlediska BD formátu pro přehrávání filmů. Dnešek patří DVD a ačkoliv si my hráči myslíme, že jsme pupek světa, o skutečném úspěchu BD rozhodnou spotřebitelé, kteří teprve v posledním roce masově přijali DVD rekordéry a definitivně pohřbili VHS. Teprve teď přijde skutečný boj BD o místo na filmovém slunci. Nicméně z herního hlediska je kapacita blu-ray rozhodně bonusem. Je jen na tvůrcích, zda dokáží tuto výhodu využít efektivně a výsledkem nebude pouze rozmáchlejší ruka, kterou zvládnou "kolegové" s DVD s větším množstvím snahy stejně efektně. Právě příchozí Metal Gear Solid 4 by měl ukázat, zač je toho blu-ray.

Nicméně co hlavně tvůrci, jimž také záleží na maximální prosperitě, rozhodnou bude podoba multiplatformních her. Někdo toto může vnímat jako jakýsi diktát Microsoftu, který zbržďuje evoluci, nicméně jedná se o faktickou deklaraci síly, kterou má tato firma i se svou konzolí na trhu. Jednoduše řečeno, kvůli exkluzivitě si nikdo pocházející z "nezávislé" části tvůrčího spektra příjmy nezkrouhne a je na obou soupeřích, jak moc se o přízeň této rozhodující třetí strany poperou. Poměrně překvapivou ranou do portfolia Sony je kupříkladu nedávné odhalení tří RPG ze stáje Square Enix, z nichž všechna půjdou na Xbox a jedno má dokonce garantovanou exkluzivitu.

A jaké je jedno z nejoblíbenějších témat věčné zákopové války? Kdo má lepší hry. Jako v každé vyspělé diskusi se pak setkáváme s tím, že ony konkurenční top tituly samozřejmě nikoho nezajímají, jsou špatné, ošklivé a veskrze je mohou hrát jen děti a ještě k tomu hloupé děti. Nicméně pokud se pokusíme podívat na celou situaci v ringu co nejobjektivnějším pohledem, oba borci jsou na tom přibližně stejně. PS3 zatím v multiplatformové scéně nezužitkovává svou "fyzickou" převahu (za což ale získalo kupříkladu start GTA IV ve stejnou chvíli jako konkurence) a tak vše visí na oněch věčně omílaných exkluzivitách. Údery a la Resistance a Gears of War mají podobné efekty. Ale najdou se i silnější ataky. Mass Effect, perfektní RPG jaké zde už začínalo chybět, byl bezesporu ranou na solar. Odpověď na sebe nenechá čekat a upřímně pochybuji, že by se z MGS4 nevyklubala skutečně vynikající hra důstojně završující skvělou ságu. Na každý chystaný úder má konkurence protiúder a uvidíme, kdo nakonec ze souboje vyjde lépe. Neočekávejme, že by ale někdo padl po KO.

Můžeme konstatovat, že oba bojovníci si vyměňují podobně silné rány a je jen na vkusu každého z nás, kdo je nám sympatičtější. Nicméně své sympatie můžeme a měli bychom formulovat kultivovaně a konstruktivně. Mně je totiž upřímně jedno, na čem hraje můj soused a přeji mu, ať se co nejvíc baví. Já se chci také bavit a to, že on má doma jinou mikrovlnku než já, chuť mému jídlu nekazí. A navíc, to, že budu dostávat co nejlepší služby, mi zaručí hlavně fakt, že mému "poskytovateli zábavy" šlape na krk konkurent.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama