Článek Nepříliš ďábelský Blizzard

Nepříliš ďábelský Blizzard

Luke

Luke

30. 6. 2008 22:00 85
Reklama

„Tak nám oznámili Diablo 3,“ řekla posluhovačka panu Švejkovi. „Který Diablo, paní Müllerová?“, otázal se Švejk. Země se evidentně po sobotním prohlášení nerozestoupila a ani se moc neotřásla. Ve všeobecném povědomí panovala představa, že Diablo 3 jednou tak jako tak vyjde, a když ne, tak že se budeme pelešit v Diablo 2, které na Battlenetu stále hrají tisícovky hráčů. Mnohem zajímavějším by bylo, kdyby se oznámilo znovuzrození Starcraft: Ghost nebo The Lost Vikings 3 nebo i Warcraft Adventures či Blackthorne 2 anebo Warcraft IV. Blizzard má v portfoliu pěkný pár macků a na vývoj jejich pokračování firmě jistě peníze nechybí. Tím, že oznámila Diablo 3 ukázal Mike Morhaime a jeho lidé světu svůj povahový rys, který zřejmě nikdo moc nechce vidět: zbabělost. Diablo 3 je totiž z komerčního hlediska sázka na jistotu, stejně jako Starcraft 2. Lidé, kteří si hru koupí, tu jsou již několik let, část se nechá svézt hypovací mašinou a zbytek, který hraje World of Warcraft, zkonstatuje, že „to má podobnou barevnost jako wowko, to si koupím.“

Z hlediska prezentace a firemní politiky je jasné, že když má hra na sobě logo Blizzard, musí být extrémně úspěšná a kvůli tomu se raději soustředí na dopředu úspěšné tituly. Nemůžeme to Blizzardu vyčítat – jde o peníze, ne o revoluci nebo originalitu. Jenže na druhou stranu, každé kreativní odvětví by se mělo zaměřovat na posunutí hranic svého oboru. Nacházení nových cestiček, byť slepých, je motorem pokroku, a po kom jiném bychom měli něco takového chtít, než po společnosti, pro kterou peníze vynaložené na vývoj nového titulu nehrají takovou roli, jako pro menší vývojáře. Jen pro stručnou rekapitulaci, jak na tom Blizzard je: za minulý rok byl příjem společnosti přes miliardu dolarů, přitom polovinu tvořil čistý zisk. Na vývoji her, tedy obsahu do World of Warcraft, Starcraft 2 a Diablo 3, pracuje přibližně tři tisíce lidí (dohromady jich Blizzard zaměstnává kolem šesti tisíc), což je podstatně víc, než si může dovolit většina jiných producentů. Neříkejte, že by se nenašly finanční a lidské zdroje na vyvíjení mnohem více her... Vývojovou evolucí se pilují zkušenosti individuálních návrhářů i týmu jako kolektivu – skrz omyly se poučí - a to může přispět k nalezení správné rovnováhy hratelnosti nebo k originálním námětům. Blizzard ohlášením Diablo 3 potvrdila, že jde především o peníze a efektnost. Kdo ví, jak se bude Morhaime a jeho klika tvářit za takových pět let, až zjistí, že ani za všechny své peníze si nekoupí zaručený původní hit se zkušeným týmem a jejich firma bude předběhnuta průbojnějšími a kreativnějšími.

I historicky je patrné, že Blizzard se třeskutě původních hratelností bojí. Žádná z jejich her nezaložila svůj žánr a žádná (s výjimkou World of Warcraft a Diablo) výrazně nemodifikovala stávající podobu her. Schválně si zkuste představit, kde by byly třeba strategie, kdyby nebylo Warcraft a Starcraft. Warcraft vznikl díky přátelským kontaktům mezi vývojáři a Westwood Studios, kde se vyvíjela Dune 2, Blackthorne vzal Flashback a předělal ho do jiné grafiky a taková The Lost Vikings byla kopií Lemmings, jak před několika lety přiznal Morhaime (a dnes se dá rozhovor s těmito slovy jen s obtížemi dohledat na Archive.org). Jako by ve firmě pracovaly jen samé klony schopné především klonovat. To je mimochodem další podezřelá věc, že se z celého toho týmu šesti tisíc lidí nedá vypíchnout jeden mozek, který by měl mediálně zvučné myšlenky, jako třeba David Cage nebo Peter Molyneux.

Když se na celé Diablo 3 podíváme pod drobnohledem, zjistíme, že Blizzard ani nemohl oznámit jinou hru: protože na to prostě nemá. Nemá odvahu, aby překvapil. Nemá touhu překvapovat. Není to firma, která by chtěla, aby o ní učebnice psaly jako o „továrně na zázraky“ (to bude Looking Glass), ale chce být zmiňována jako „fakt prachatá firma, která byla součástí své doby.“ Není to škoda?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama