iphone-nova-herni-platforma
Článek iPhone - nová herní platforma

iPhone - nová herní platforma

Jan Horčík

Jan Horčík

16. 3. 2009 23:53 55
Reklama

Magazín Time před dvěma lety prohlásil iPhone "vynálezem roku". Spíš než se ptát "Neměl by to Apple mít těžší?" by proto možná bylo na místě "proč Microsoft (sakra pořád ještě) nemá vlastní herní handheld?" Apple zjevně bez jakýchkoliv obtíží během pouhých dvou let dokázal opanovat zcela nový tržní segment. Nabídl uživatelům skutečně futuristickou hračičku, která má sice své mouchy, ale je "kůl" a každý si na tu blýskavou věc bude chtít šáhnout a vyzkoušet si ji.

Když zvědavci ukážete, že nejenže umí telefonovat, ale i brouzdat po internetu a můžete na ní i hrát hry, začne obvykle po prapodivném kousku elektronického haraburdí toužit také. V podstatě jen proto, aby se s ním mohl předvádět před svými vlastními kamarády, machrovat v autobuse a jiných prostředcích hromadné dopravy a aby si připadal jako ti borci ve filmech s neuvěřitelnými hi-tech gadgety. Ale to je vedlejší. Existují aplikace, které z vašeho iPhone udělají třeba flétnu nebo piáno. Technologie a magie, A.C. Clarke říkáte? (jestli chcete vidět opravdovou technologickou magii, mrkněte na šestý smysl)

Univerzální překladač

Pojďme si, děcka, probrat nějaká ta čísla. Ono někomu se v číslech prostě lépe přemýšlí. Od uvedení iPhone v půlce roku 2007 se ho dosud prodalo asi 17,4 mil. kousků. Skok přišel především s novou, výrazně levnější verzí iPhone 3G v půlce minulého roku. Pro srovnání: Nintendo DS má od konce roku 2004 na krku 100 milionů a PSP asi polovinu, tedy 50 mil. prodaných kousků. Kolem a dokola se dá říct, že iPhone si vede velmi dobře.

Kouzlo her pro iPhone spočívá v jedné jediné věci - jejich snadné dostupnosti. V tom vlastně tkví kouzlo celého zařízení. Díky online distribučnímu středisku App Store máte okamžitě po ruce desetitisíce nejrůznějších aplikací včetně her, a to jak zdarma, tak i za "směšné" částky jako dva, čtyři nebo deset dolarů. Apple teď dokonce přemýšlí o tom, že společně s novou verzí iPhone OS 3.0, tedy operačního systému pro iPhone (a možná i další zařízení jako třeba tolik spekulovaný netbook), by zavedl jakousi "premium" verzi App Store, kde by byly k mání i velké a především drahé aplikace v cenách nad 20 dolarů.

Apple ví, že má v rukou nesmírně silný nástroj, který trumfuje všechny ostatní svou univerzálností. "PSP a DS jsou minulost, iPhone jede," prohlásil jeden z předních zástupců Apple. Přeháněl, ale fakt, že iPhone je první mobilní mašinka do ruky, která zvládne to, co nezvládaly ani některé "gadgety" ze Star Trek: Ne(x)t Generation, má jistou sílu. Jen v průběhu posledních pár týdnů se nám na Hrej.cz nastřádaly takové zprávičky jako "iPhone už má svých 6000 her", "Silent Hill a Dance Dance Revolution pro iPhone" nebo "Dotkněte se Mystu, míří na iPhone". A třeba taky "Assassins Creed se chystá na iPhone".

Pro všechny. A zadarmo... skoro

Podpora, kterou Apple nezávislým vývojářům nabízí skrze svůj levný, ale propracovaný Software Development Kit, a neuvěřitelně snadná možnost výdělku (řádově snažší než v případě Xbox Live Arcade nebo i Steamu) láká nejen nezávislé kutily, jako je třeba Hellish se svým originálním Tic Touch Toe, ale především také největší jména herního průmyslu. Spore, Assasin's Creed, BioShock, Brother's in Arms, to jsou všechno esa světa virtuální zábavy.

Apple si samozřejmě své "iPhone tajemství" střeží jako oko v hlavě, intelektuální vlastnictví opředené kolem tohoto zázraku si prý bude hlídat s vervou buldoga, kterému kradou řetěz buřtů. Obrovský úspěch nového zařízení si totiž takřka okamžitě vyžádal záplavu podobného haraburdní od všech ostatních výrobců, kteří se nezdráhají od Apple kopírovat jakoukoliv drobnost. Jednoduše jsou naštvaní, že neměli dost odvahy s něčím takovým přijít jako první. Jenže nikdy neuspějí, protože nemají iTunes, resp. App Store. Hardware sice je důležitý, ale ještě důležitější je služba, kterou tohle železo nabízí.

Hleďte, byl první!

Síla Apple spočívá mimo jiné právě v tom, že si může dovolit přicházet s úplně novými "věcmi". Firma je dnes z hlediska vnímání (nejen) českou veřejností v úplně jiné pozici než před pouhými pár lety. Vždyť v posluchárně kdejaké vysoké školy mezi záplavou nevzhledných bakelitových notebooků už dnes snadno zahlédnete krásu oblého MacBooku. V baru na vás svůj iPhone vytasí každý druhý "cool-boy" i "cool-girl", aniž by třeba i tušili cokoliv o nějakém Macintoshi nebo iMacu.

Hráči zvyklí na PSP nebo NDS samozřejmě namítnou, že iPhone nemá ani pořádné ovládání ani ty opravdu známé a zavedené série, díky kterým si lidé NDS rozebírají u pultů jako destiláty na Silvestra. Na druhou stranu ovládání je jen otázkou zvyku a umu herních designérů si pokud možno co nejlépe poradit s tím, co mají. Nikdo jim nebrání zkoušet a experimentovat. Po hardwarové stránce je iPhone daleko před NDS a blíží se spíš PSP. Jenže PSP neumí telefonovat a posílat SMSky. Tak co vy na to?

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama