Článek Hry vám svobodu nezajistí!

Hry vám svobodu nezajistí!

Ondřej Švára

Ondřej Švára

5. 8. 2013 22:54 2
Reklama

Herní průmysl v posledních dvaceti letech prodělal tři zásadní změny. Nejprve opustil dvourozměrný prostor a shareware model, posléze se do popředí zájmu jako technologický tahoun nechal vystřelit žánr 3D akčních her a úplně nakonec zničila konzolová platforma počítače. A dnes? Dnes stojíme před základní otázkou, zda se náhodou nevrátit k jednoduchosti a participovat na vzrůstajícím trhu s mobilními a prohlížečovými hrami. Je to vlastně čtvrtý milník a zároveň pohled do minulosti. Herní byznys je zkrátka jeden velký uzavřený kruh.

Epic na scéně

Všechny důležité změny z povzdálí vždycky sledovalo a také se jich účastnilo renomované studio Epic. Hry jako Jazz Jackrabbit, Unreal a Gears of War dobře odráží jeho snahy o setrvání v jednotlivých módních trendech a nedávno jeho zástupci na Developer Conference diskutovali o těch budoucích. Mají se herní studia přizpůsobovat současné mobilní a webové platformě? Epici na konferenci řekli, že přechod je nutný a nevyhnutelný. A že předsudky musejí stranou.

CEO a velká postava Epicu, Tim Sweeney, který na konferenci mluvil, byl změnám vždycky nakloněn. Byl to on, kdo ve studiu kdysi zavedl sharewarový způsob vydávání a nebránil se ani přestupu z počítačové platformy na konzolovou. Na druhou stranu je ale též pravda, že třetímu milníku Sweeney dlouho odolával. Mobilům a webu nevěřil. Když se spouštěla první verze App Storu, v mobilních hrách neviděl smysl a právě tehdy mu asi pomohl kolega a viceprezident studia Mark Rein. Přesvědčil Sweeneyho, aby se do malé platformy přeci jen investovalo a výsledky se nakonec dostavily. Epici začali pracovat s iOS i webem a dokázali, že mobilní sféra umí převzít některé zvyklosti a kvalitu z velkých her. Ne náhodou dnes existuje prohlížečová verze Unreal Enginu a lidé žasnou, co lze v reálném čase bez přítomnosti silného grafického hardwaru spustit.

Jaké je tedy „epické“ poučení? Inu, úspěch a přežití u každého herního studia jednoznačně závisí na přizpůsobování se novým trendům. Herní byznys je zkrátka konstantní zmatek a trendové veletoče musíte akceptovat, i když k nim nemáte zpočátku důvěru. Prý se to vyplatí.

Hledej jiné zdroje

Lidé z Epic na konferenci mluvili dobře. Mně se obecně líbí jejich názory a rád bych si předplatil jejich plátek. Ovšem je tu jedna věc, o které se nezmínili a je přitom výsostně důležitá. Přiznejme si, že Epic je v herním průmyslu něco víc než jen herní firma. Je to také továrna na herní enginy. Zlý jazyk by tedy mohl říct, že studio vlastně nevydrželo v herním průmyslu tak dlouho proto, že by se umělo přizpůsobit, přežilo, protože si ke hrám našlo další zdroj podnikání!

Víte proč je Epic (a s ním například i Valve) jednou z mála posledních skutečně nezávislých herních společností? A navíc tou, která narozdíl od EA či Activisionu hry stále i vyrábí a nikoliv jen platí a vydává? Protože nepodniká pouze s hrami! S nimi by nakonec zanikl nebo byl pohlcen podobně jako třeba Psygnosis, US Gold, Maxis a jiná renomovaná studia, neboť samostatnost a bohatství vám hry v moderní době prostě nepřinesou.

A náležitě je využij!

Epic v byznysu zůstal svobodný a naživu, protože už léta licencuje Unreal Engine. To je jeho kouzlo! Middleware pro něj ve skutečnosti znamená mnohem víc než Gears of War. Ačkoliv současný Unreal 3 už pochopitelně hodně ztratil na ceně, pořád v AAA licencích přináší statisícové zakázky. V budgetu pak jde minimálně o desítky tisíc a nezávislá scéna firmě generuje vůbec nesnadněji vydělané peníze. Považte, že ročně vznikne několik desítek solidních indie her, u kterých ani nepoznáte, že běží na Unrealu, a Epicu přinášejí konstantní příjmy z licenčních podílů. Vzhledem k tomu, že Unreal Engine se s úspěchem nabízí už přes deset let, je už jasné, z čeho je Epic doopravdy živ. Díky letitému vývoji úspěšného middlewaru pro stovky cizích her mohlo tohle studio dokonce s klidným svědomím zavrhnout Unreal jako hru.

A co je pro Epic Unreal, to je pro takové Valve Steam. Už jsem konglomerát Gabea Newella lehce zmínil, a ne náhodou, Valve je ten samý případ jako Epic. I tohle studio může existovat bez ohledu na svou vlastní herní produkci - vše mu vynahrazuje digitální distributovna. Díky ní může Valve svůj Half-Life 3 vyvíjet třeba dvacet let, aniž by ho to položilo. Navíc je také úplně fuk, zda bude HL3 na konzole, na počítače nebo na mobily. Valve má prostě svůj Steam a nic dalšího ho nemusí zajímat. Všechno ostatní je jen bonus. No řekněte, herní studia, „kdo z vás to má?“

Zlatý obchod

Steam dnes generuje víc než miliardové roční tržby a z toho třicet až čtyřicet procent podílu náleží právě Valve. Ročně si tak firma přijde na zhruba pět set milionů dolarů, které by jinak nesehnala. A pokud se bavíme o poměru výdělků k faktické velikosti firmy, pak dnes Valve o čtyřech stech zaměstnancích profituje víc než třeba Google či Apple. Což jenom dokládá, jak je teze o přizpůsobování se trendům vlastně pokrytecká. Rozhodně není pro firmy návodem, jak na herním trhu uspět a přežít. To, o čem totiž Epici mluví, jejich studio ve skutečnosti nezachránilo a Valve je toho dalším důkazem.

Smutný Hollenshead

A dokazujme i pohledem z druhé strany. Nejlépe na příkladu firmy, která byla kdysi podobně chytrá a bohatá jako je dnes Epic či Valve. Je to id Soft. Právě ten mohl být dnes obrovským herním hegemonem, neboť i on si kdysi vydělával bokem obrovské peníze z licencování middlewaru. Engine id Tech v době své největší slávy používaly stovky velkých i malých her, a kdyby Carmakovci marketingově neselhali, nebyli by teď jistě součástí Bethesdy a nemuseli ji poslouchat. To, že se byl pravděpodobně zrušen druhý Rage a restartoval se čtvrtý Doom, nebyla jejich vůle. Byl to samozřejmě příkaz shora.

Není tedy divu, že z porodnice Quaka a dalších slavných akcí nedávno odešel velký šéf Tod Hollenshead. Na současný stav svého studia už se nemohl dívat. Když byl id Soft v roce 2009 koupen Zenimaxem (Bethesda), ztratil Tod faktický vliv na rozhodování a ten kdo jeho odchod nedávno oznámil, nebyl nikdo z jeho starých kolegů, ale symbolicky právě Bethesda. Vydala tiskové prohlášení a dál to už znáte...

A tak to vidíte. Nebýt sobeckého uzamčení moderních verzí id Techu, bylo by dnes možná všechno jinak a Carmakovi by naopak řídili Bethesdu. Když tohle v Epicu vidí, musí jim po těle zákonitě naskakovat pořádný husar. Ať nám pak něco vykládají o iPhonech!

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama