komentar-proc-nechci-offline-xbox-one
Článek Komentář: Proč nechci offline Xbox One

Komentář: Proč nechci offline Xbox One

Jaromír Möwald

Jaromír Möwald

20. 6. 2013 22:00 45
Reklama

Dosáhli jste toho, co jste chtěli. Vy, vtipálci z Redditů a jiných 4chanů. XBone, haha, to je srandy. PS4 je nejlepší kvůli tomuhle videu. Jecheche. Don Matrace je žabař, protože musel ustoupit naší pravdě a lásce. A ještě si do něj kopnu na Twitteru, ideálně skrz nějaký trefný #hashtag. A dám do kopie rovnou i Majora Nelsona, protože, proč ne? Jen ať to slyší, dědek jeden šedivej. A dám „lajk“ nějaké protestní stránce na Facebooku. Jen aby v tom Xboxu One nebyla nutnost být jednou za 24 hodin na internetu! Protože kdo si dneska neodváží konzole k babičce na chalupu minimálně jednou denně, ten jako by nebyl. Jo, stěžovat si půl roku předtím, než tu konzoli vůbec budu moci dostat do pracek (a než za ni vysolím jakékoliv peníze), jak mi její technická omezení přijdou ďábelská, je rozhodně fér.

ZPÁTKY DO JESKYNĚ

Nedělám si jakékoliv iluze o tom, že za celým mediálním mumrajem, který nastal ve středu večer po zrušení DRM a nutnosti „always-on“, stojí právě hlasité nářky hráčů. A to i přesto, že se vokální a hodně hlasitá menšina snaží vytrvale všechny přesvědčit o opaku. Vidím to spíše na alarmující čísla předobjednávek (prý 7 PS4 na 1 Xbox One, některé zdroje jdou ještě výš) a z menší části i odezvu od vývojářů třetích stran – nikoliv vydavatelů – kteří chtěli mít stejné podmínky na obou přicházejících platformách. Pro nás, jakožto Českou republiku, je to v podstatě zpráva pozitivní. Xbox One se tu neměl začít prodávat na konci tohoto roku i z důvodu omezení Xbox Live skrz nutnost ověřování stavu konzole a toto by mohlo znamenat obrat o 180 stupňů, jaká ironie. Pro herní průmysl to však z dlouhodobého hlediska může být jeden velký krok zpět. Nebo alespoň impuls k dlouhodobému přešlapování na stejném místě.

Electronic Arts, Activision, Take-Two a další, kteří patří mezi významné odpůrce přeprodejů, neuvidí ani korunu.

Microsoft se zřejmě chtěl snažit něco změnit. Chtěl z konzole udělat soběstačný ekosystém podobný Steamu. Teď si jistě ťukáte na čelo a říkáte si, že na Steamu přece nejsou ta omezení tak drastická. Ano, nemusíte být neustále online. Ale kamarádovi už hru nepůjčíte, neprodáte ji do bazaru, nezahrajete si ji tam, kde nemáte nainstalovaný Steam, a když se náhodou zapomenete před odpojením od internetu přepnout do režimu offline, tak máte u některých titulů smůlu a zkrátka je nespustíte. I kdybyste si chtěli zahrát nastokrát jenom singleplayer. Možná vám to nevadí proto, že hry na Steamu většinou kupujete v ohromných letních/zimních/jarních/denních slevách, kde za cenu jedné krabicovky dostanete balík klidně i třiceti her. Nemáte k ním tudíž takový vztah a jsou to pro vás jenom položky v neustále bobtnajícím seznamu plnohodnotných her, které ještě před nedávnem byly k sehnání za plnou palbu. Jenže vzpomínáte si, jak Steam vypadal ne před rokem, ne před dvěma, ale před pěti, šesti lety? Vsadím se, že většina vašich her z té doby pochází skrze aktivace krabicových verzí, nikoliv přes striktně digitální download. Měli jste v ruce médium, a i když vám bylo jasné, že po instalaci už ho kamarádovi nepůjčíte, přechod pro vás byl o něco snazší. Dnes vám ten samý přístup, který zapříčinil to, že si teď můžete na Steamu (nebo Originu) koupit hru za zlomek její původní ceny, najednou tak moc vadí.

JAKO PÁRA NAD HRNCEM

Ano, na Xbox One mohl být „tak trochu Steam“, ale namísto toho, aby nám MS sdělil podrobnosti během tiskové konference na nedávno skončené E3, se to muselo dostávat ven pokoutně, skrz neověřená vyjádření technických pracovníků. Stále sice bude možné kupovat si vše online, mít to na 500GB disku, nevstávat z křesla jenom kvůli tomu, abychom vyměnili disk v mechanice, ale místo snahy o inovaci se budeme plácat v tom, co bylo revoluční na minulé generaci konzolí. Ani nemluvě o tom, že možnost přeprodávat hry do bazarů pochopitelně nijak nenahrává tomu, abychom se na Xbox One dočkali tak agresivních (digitálních) slev, jako tomu je na Steamu. Teď už na nich totiž nebudou vydělávat přímo distributoři, ale bazarníci, z jejichž příjmů pochopitelně firmy jako Electronic Arts, Activision, Take-Two a další, kteří patří mezi významné odpůrce přeprodejů, neuvidí ani korunu. OK, možná děláte v GameStopu a bojíte se, že přijdete o práci. V tom případě jste ale dinosauři, kteří se nedovedou přizpůsobit trhu.

Tím nechci automaticky říct, že PlayStation 4 a Sony jsou špatní za to, že se snažili inovovat pouze hardware, ani náhodou. Razí si svou vlastní cestu v podstatě nulového (myšlenkového) pokroku, na což hráči slyší, pravděpodobně to bude mít úspěch a je to tak správně. To jenom Microsoft měl vést lepší marketingovou kampaň. Měl hráčům odpovědět co nejdříve na palčivé otázky. Říct jim, jaké výhody pro ně řešení být „neustále“ online přinese, a proč by vůbec měli v úvahách o nové konzoli počítat i s Xbox One. Nedementovat jedno prohlášení dalším, mít jednotnou rétoriku vůči všemu, co mohlo způsobit (a způsobilo) kontroverzi. Místo toho jim jako první informaci přednesl, že se bude jednat v podstatě o periferii k televizi, ukázal hry, z nichž některé vyjdou zároveň i na Xbox 360 a choval se velmi arogantně vůči svým současným i budoucím zákazníkům. Za to musel následovat spravedlivý pád v podobě mediální masírky, která se na jeho hlavu teď snese.

MLADÝ MOROUS

Nemám rád změny. Úplně nejradši bych byl, kdyby se všichni herní vývojáři a distributoři najednou dohodli, že zase začnou dělat hry jenom pro první PlayStation a já ho konečně zase mohl vytáhnout ze skříně. Moji hlavní platformou dosluhující generace konzolí byl a stále je Xbox 360, proto jsem měl v plánu si koupit i jeho nástupce a nějaká omezení mi byla, upřímně řečeno, jedno. Pochopitelně jsem rád za to, že ho teď budu moci mít doma (snad) o pár měsíců dřív, ale já jednoduše chtěl všechny ty funkce, o které se Microsoft jenom dost nešetrně otřel. Chtěl jsem mít možnost půjčovat deseti kamarádům hry a sdílet s nimi celou knihovnu bez nutnosti toho, aby každý musel do obchodu pro svou krabici. Chtěl jsem si začít všechny hry kupovat digitálně, protože by mě to mohlo stát řádově méně, než kolik teď platím za krabice. Takže vám pěkně děkuju…

(Komentáře externích autorů nemusí odrážet stanovisko redakce Hrej.cz)

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama