vypraska-kickstarter-nasi-naivitu
Článek Vypráská Kickstarter naši naivitu?

Vypráská Kickstarter naši naivitu?

Ondřej Švára

Ondřej Švára

29. 3. 2013 23:00
Reklama

Často se přistihnu, jak zírám na kickstarterovský profil nového Tormentu: Tides of Numenera a sám se za autory raduji, kolik peněz jim od mé minulé návštěvy přibylo. Při psaní těchto řádků měla Numenera na kontě přes tři miliony dolarů a deset dní před koncem byla kampaň zaplacena ze tří set procent. Autoři tedy vybrali třikrát víc peněz, než původně chtěli.

Jistě, je to takový psychologický tah říct si na začátku o méně. Neurazíte komunitu hamounstvím a z olbřímího přesypání banku se pak udělá hezká reklama. Ale ať tak či onak, Tides of Numenera je úspěch. A těží z něj jak vývojáři, tak samotný Kickstarter.

Čeho jsme schopni?

Avšak je tohle opravdu příslib světlých herních zítřků? Nebo je Numenera jenom třešničkou na zkyslém dortu? Můžeme totiž dumat nad tím, jestli je reálné vyrobit za tři miliony dolarů hru, od které všichni očekávají jen to nejlepší. Nebude v očích fanoušků nakonec technicky příliš průměrná, scénáristicky nedokončená a designově nehotová? Ne proto, že by opravdu byla, ale protože od ní jako od druhého Tormentu každý očekával trochu víc.

Možná chceme něco, na co při nejlepší snaze Kickstarter nestačí. Za tři miliony dolarů se dnes totiž ambiciózní hry s rodokmenem nedělají. A Numenera bude oproti Planescapu vždycky rozpočotově chudý příbuzný. Kdyby totiž pilotní Planescape vznikal dnes a v mainstreamu, měl by rozpočet samozřejmě mnohonásobně větší a pak bychom mohli teoretizovat, zda a jak by mu to pomohlo.

Víte, Numenera by sice bez kickstarteru nevznikla, ale na druhou stranu v mainstreamu by mohla být ještě lepší. To není urážka, ani rouhání, je to prostě teorie vycházejcí z vydavatelské jistoty. Zamyslete se například nad kickstarterovskými milestony. Ty když nejsou v kampani splněny, hra je o to chudší. A i Numenera má své milestony. Už třeba víme, že kdyby se nevybralo XY dolarů, geniální Mark Morgan by kolem projektu jenom prošel a rychle spíchnul hudbu, na kterou by možná ani nebyl hrdý. Teď si však může dovolit i ochrestr!

Chci tím říct, že výroba kickstarterovské hry je jako hraní rulety. Nikdy nevíte, co vám padne a vzhledem k tomu, že do studia nevidíme, nemáme jistotu absolutně v ničem. Kolik dalších podobných milestonů a kompromisů ještě tvůrci řeší a raději je ani nezveřejňují? Numenera může být přes veškeré sliby a dobrou pověst vývojářů "jakákoliv". A to je základní nedokonalost a riziko Kickstarteru.

Projekty s otazníky

Přes dva týdny jsem na kickstarterovské síti lovil projekty, které mi trošku smrdí. Lidé od nich očekávají mnohé, ale mohli by se v nich z výše zmíněných důvodů zklamat. Numeneru však taktně vynechávám. Jednak jsem už o ní psal a jednak jí i přes veškeré obavy naivně fandím. Ale co ostatní projekty, které vysbíraly ještě mnohem méně peněz, a přitom hýří stejným optimismem? Přece nejsou v pozici Hotline Miami, které se stalo hitem hlavně proto, že od něj nikdo nic nečekal. Projekty, které jsem si vybral, jsou naopak pod úzkostlivým dohledem fanoušků a vyvolávají velká očekávání, která by se nemusela naplnit.

--------------

Make Leisure Suit Larry come again!

Replay Games,  2. května 2012

131% úspěch

$655,182 věnováno

Leisure Suit Larry si v moderní době tolikrát pošramotil pověst, že je těch vybraných 650 tisíc dolarů vlastně malý zázrak. Uvidíme na jakou kvalitu tenhle rozpočet postačí. Značná část z něj totiž praskne na honorář Ala Lowa, kterého tvůrci z Replay museli hodně přemlouvat. Nejvíc mě u tohoto projektu zarazila hláška, kterou jsem parafrázoval u Numenery. Pokud by prý Larry vybral 750 tisíc dolarů, autoři by přidali "obrovské" množství nápadů a "tuny" vychytávek a zajímavostí. Jenže ty peníze se nevybraly. Znamená to, že bez velkého milestonu bude hra nudná a prázdná?

------------

Project Godus

22cans, 21. prosince 2012

117% úspěch

$796,736 věnováno

Hvězda Petera Molyneuxe pohasíná. Po třetím Fable z něj definitivně spadla role génia a po projektu Curiosity, jenž většina lidí vlastně moc nepochopila, nemá zrovna skvělou pozici. Projevuje se to i na Kickstarteru, kde Molyneux s projektem Godus sotva naplnil své finanční požadavky.

Godus jako nová nezávislá věc vysbírala necelých osm set tisíc dolarů a upřímně, buď to bude stejná blbost jako Curiosity, anebo z ní vznikne remasterované HD Populous. Spíš to druhé. Píše se to v profilovce. Možná bychom od někoho, kdo se jmenuje Molyneux, čekali trochu víc než jen remake.  Bez peněz ale nejde nic.

-----------

Takedown

Christian Allen, 1. duben 2012

110% úspěch

$221,833 věnováno

Při vyslovení jména Christian Allen se asi do čela neplácnete. Ovšem když se řekne Ghost Recon: Advanced Warfighter nebo Halo Reach, už jste pozornější, že? Allen je designér těchto her a na Kickstarteru se loni snažil přivábit dárce k vlastnímu projektu jménem Takedown. Vybralo se na něj 221 tisíc dolarů.

V řeči statistik je to sice úspěch, protože Allen žádal o pouhých dvě stě tisíc, a tak má v kolonce magickou hlášku "successfull". Jenže ze sbírky se dá zaplatit jen alpha verze, které si pak mají všimnout velcí vydavatelé. Už cítíte problém? Ano, Takedown vlastně není nezávislá hra. Respektive jí nemá být. To, co Allen v jejím profilu slibuje, by zacloumalo i s Ubisoftem - přemýšlivý styl hraní, vytříbená taktika, super AI, kooperace, first i third person pohled, tři platformy... Tohle všechno se bez vysokých investic prostě neobejde a pokud chce Allen opravdu udělat duchovního nástupce Rainbow Six a SWAT4, jak říká, povede sbírka jen ke dvěma podivným koncům: Buď se z Takedownu stane úplně klasický mainstream a silný vydavatel zabije většinu Allenových slibů, anebo si hry nikdo nevšimne a tahle alpha jednou vyhraje anketu Mód roku.

P.S.: Jestliže designér utíká za kickstarterovskou alternativou,  aby se vyhnul mainstreamovým kompromisům a zároveň věří, že se nebude muset vzdát svých ambic, budou kompromisy to jediné, s čím při vývoji přijde do křížku.

-----------

Carmageddon: Reincarnation

Stainless Games, 6 června 2012

156%  úspěch

$625,143 věnováno

Reinkarnaci závodní legendy, která kdysi kvůli skandální brutálnosti hýbala světem, by si možná zasloužila pompéznější návrat. Je překvapivé, že Carmageddon nezískal na Kickstarteru víc než šest set tisíc dolarů. Tipoval jsem dvojnásobek. Už proto, že hru vyrábějí původní autoři. Holt, dnešní hráči mají jiné chutě. Naštěstí Kickstarter nebyl pro autory jediný zdroj investic. Hru měli rozpracovanou a zainvestovanou již dopředu a navíc si nedávno sehnali vydavatele. Takže Carmageddon může být nakonec docela fajn. Ale Kickstarteru rozhodně děkovat nemůže. Za 600 tisíc by tahle reinkarnace vypadala důstojně snad jen na mobilu.

------------

Kategorie sama pro sebe:Strike Suit Zero

Born Ready Games, 17. listopad 2012

174% úspěch

$174,804 věnováno

A nakonec Strike suit Zero za 174 tisíc. Je to jediná hra ze seznamu, která už je hotová a je tu proto, že jde o typický  důkaz, že Kickstarter neplní svou prvotní funkci. Alespoň v herní oblasti ne. Není totiž sbírkovnou pro dělníky trhu, kteří zatím na hrách vydělali méně, něž kolik Bobbymu Kotickovi vypadne z kapsy při lovení kapesníku.

Kickstarter je naopak pouze báječnou platformou pro lidi dávno slavné a zajištěné, jako je Tim Shafer, Chris Avellone či Chris Roberts, kteří teď mohou vyrábět další a další díly svých někdejších hitů.

Kdyby Strike Suit Zero vybralo peněz víc, mohlo být jiné. jenže pocházelo od neznámého nezávislého týmu (já vím, jednotlivě ti chlápci dělali i na známých věcech) a přestože bylo plné originálních nápadů, v recenzích moc neuspělo, protože chyběli zdorje k tomu, aby hra absolvovala lepší ladění. Škoda. Vznikla hra, která mohla být za příznivějších okolností ještě mnohem lepší. Strike Suitu by peníze neublížily, ale na Kickstarteru se jaksi nenašly.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama