kdyz-si-deti-hraji-na-dospele
Dragon Age: Prameny Článek Když si děti hrají na dospělé

Když si děti hrají na dospělé

Dalibor Franta

Dalibor Franta

12. 11. 2009 23:20 26
Reklama

15 let. Právě tak dlouho slouží jméno kanadské společnosti BioWare jako měřítko kvality ve světě temného Role Play hraní. Moderní nositelé zářné RPG tradice, následovníci legend jako byly SSI, Sir-Tech nebo Interplay, zapsali se do povědomí nás hráčů zejména silným důrazem na příběh, charismatickými herními charaktery („Go for the eyes, Boo! Go for the eyes!“), romantickými aférkami s kolegy(němi) ve zbrani, ale i na svou dobu průkopnickým zpracováním morálních dilemat. Jistě, příběhy z pera BioWaru hraničily často s kýčem a morálka oscilovala mezi dvěma extrémními póly typu „Pomůžeš rodině Smithových najít ztracenou dcerku, nebo je okradeš a necháš hlady chcípnout?“, ale bylo to všechno tak nějak… lepší než nic. Lepší než nic. To je to správné slovo. To jsou ta správná slova. Jsou tři a každé z nich je dobré.

Jenže. V posledních třech letech vplížila se do portfolia rozverných Kanaďanů nová zbraň. Říká se jí fikaně ‚Maturity‘ a je to taková malá marketingová bomba. Bombička, řeklo by se. Kanadská ‚Maturity‘, toť dospělý herní obsah. Toť hra, která se nebojí ukázat, co se jiné hry ukázat bojí. Ať už kvůli ratingu nebo kvůli žalobě ze strany Sdružení Jihočeských matek nebo prostě jen proto, že by při hře hrozilo akutní nebezpečí zapojení mozku. Toť pro hráče dospělého a světem protřelého důvod k radosti, ba přímo bezmeznému veselí. Nebo snad ne? Zdá se totiž, jako by se představa BioWaru o podobě dospěláckého obsahu tak úplně neshodovala s představou… inu… dospělých lidí.

This is the new shit!

Je to jako by se marktegingové oddělení BioWaru vydalo hledat dospělá témata do sedmých tříd základních škol. Jako by si k ušlechtilému questu  pátrání po grálu plnoletých koupilo Bravíčko a pustilo MTV. Výsledkem je nová a pohříchu absurdní svatá trojice her pro dospělé složená z explicitního násilí, náznaků sexu a dialogů obohacených sem tam o nějaké to jadrnější slovo. Molotovův koktejl z pyré zakázaného ovoce je na světě, ratingové agentury šílí, teenageři šílí, rodiče šílí a ve Fox News se můžou přetrhnout, aby na obrazovku dostali slovutnou odbornici na problematiku videoher a křehkou mysl dětí postižených hraním, Cooper Lawrencovou. Teď ještě nastříhat efektní krvavou montáž plnou stříkající krve, poletujících apendixů a rozvášněných černokněžnic oddávajících se divokému milování při dvoumetrové vatře z lidských kostí, pustit k tomu něco z všemi vyzrálými čtyřicátníky milovaného Marylin Mansona a se slovy „This is the new shit!“ vypustit mezi dospělé. Vážně? VÁŽNĚ?!

Dospělý obsah pro teenagery

Krutou pravdou je, že žádné z těchto banálních ‚měřítek dospělosti‘ nemá pro dospělého hráče žádnou přidanou hodnotu. Vysoký rating stal se úderným kladivem v pevných a přesných rukou marketingových oddělení a dospělý obsah degradoval v cosi, co má ke hře skrze palcové titulky v mainstreamových médiích nalákat paradoxně právě jen krvežíznivé a sexuchtivé teenagery. Na celé věci je nejsmutnější to, že Dragon Age – a hry od BioWare vůbec – náznaky skutečně vyspělého herního obsahu, takového, který by mohl zaujmout i hráče mimo kategorii „žeru metal, poť trhat ňáký střeva“, nepostrádají. Prvky rasismu a nenávistných předsudků, které moc hezky rozvinul už první Mass Efect, propracovanější morální volby bez primitivních černobílých schémat, seriózní témata, která vyžadují hlubší zamyšlení, a koneckonců i ten klasický ‚Baldurgatesovský‘ humor a hodiny zábavy ve společnosti někdy vtipných, někdy otravných, někdy hloupých, někdy upovídaných, ale vždycky však mimořádně skvěle napsaných postav a kolegů v družině. Že by tohle nebyly dostatečně vyzrálé atributy?

BioWare, a celý herní průmysl vůbec, musí si uvědomit jednu věc. Dospělý hráč nepotřebuje k dospělému zážitku krev. Nepotřebuje vyhřezlá střeva a lesbický sex. Nepotřebuje ani sprosté dialogy. Všeho toho má dost doma po příchodu z práce. Možná… možná až na ten lesbický sex (čest výjimkám). Potřebuje hru, která ho donutí přemýšlet. Která ho znepokojí. Hru, která zapůsobí na jeho city a morální přesvědčení a která v konečném důsledku zanechá stopu v jeho vnímání světa kolem. Ať už toho virtuální či reálného. Jestli… až tohle Dragon Age dokáže, teprve pak se může nazývat skutečně dospělou hrou. A nemusí kvůli tomu ukápnout ani kapka krve.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama