Mass Effect Článek Kdy by se mohl odehrávat příští Mass Effect

Kdy by se mohl odehrávat příští Mass Effect

Jiří Bigas

Jiří Bigas

6. 12. 2013 23:17 33
Reklama

Když jsme přibližně před měsíce chystali téma věnované sérii Assassin's Creed, respektive jejím možným budoucím časoprostorovým inkarnacím, ani jsme nedoufali, s jak kladným ohlasem se u vás setká. Ani v nejmenším jsme proto neplánovali, že by se z něj měl stát seriál na pokračování. Jenže vaše skvělé postřehy, kterými jste původní nápady obohatili, nás přiměly tento záměr mírně přehodnotit. Pojďme tedy spolu ještě jednou přeleštit křišťálovou kouli a zahledět se do budoucnosti jiné velkolepé videoherní značky, jejíž pokračování netrpělivě vyhlížíme a prvních konkrétnějších detailů bychom se mohli dočkat už v noci ze soboty na neděli na show VGX 2013. Vývojáři z BioWare ostatně už v minulosti tuto akci k podobným odhalením využili.

TOLIK MOŽNOSTÍ A TAK MÁLO ČASU

Pokládat si otázku, kde by se mohl odehrávat příští Mass Effect, by ale bylo trochu nelogické. Vždyť i jeden jediný díl nás může zavést na desítku planet, měsíců, vesmírných stanic i hvězdných lodí. A tak si pojďme tu hádanku trochu ohnout: Kdy by se mohl odehrávat příští Mass Effect? Asi správně tušíte, že jsme si to ani tak příliš neusnadnili, vždyť o tom by se dalo snít a spekulovat celé věky. Fiktivní historie tohoto universa se ostatně rozprostírá na úctyhodné ploše sahající od naší vlastní prehistorie až po vzdálenou budoucnost. Desítky, stovky, ba i tisíce světů obývají miliardy bytostí, které by mohly vyprávět své příběhy prostřednictvím nových dílů. A zdaleka bychom hlavní roli v takové zápletce nemuseli hrát jen my – lidé.

Protheané se snažili Reaperům odolávat několik století.

Pokud přistoupíme na všeobecně rozšířenou teorii, že některé pokračování Mass Effectu (a možná hned to nejbližší) bude prequel, možností se nabízí v podstatě neomezeně. Mohli bychom kupříkladu cestovat až do hluboké minulosti naší galaxie a 50 tisíc let před Kristem v kůži Protheanů čelit invazi Reaperů. Coby dominantní rasa vládnoucí známému vesmíru bychom okusili chuť blažené nevědomosti, která by byla záhy vykoupena hořkým procitnutím v podobě nemilosrdné války o přežití vlastního druhu. A i přes veškerou snahu Protheanů zabránit vlastnímu vyhynutí, by je tato pohroma pochopitelně zastihla nepřipravené. Pokrýt kompletní konflikt by ale bylo nemyslitelné, i kdyby jej měla zachytit celá další trilogie. Protheané se snažili Reaperům odolávat několik století. Velmi zajímavé by proto bylo sledovat prvotní okamžiky konfliktu, jakož i jeho nemilosrdný závěr. A nebylo by lákavé se v takovém boji zhostit kupříkladu Javika, ještě před tím než byl uložen do stáze, aby na svou konečnou odvetu čekal dlouhých 50 tisíc let?

OBTÍŽNÉ KROKY PIONÝRŮ

Bezmála 600 let před naším letopočtem je Země bezvýznamnou planetou, jejíž obyvatelé mají pohledem okolního vesmíru blíž k okamžiku, kdy slezli ze stromu, než k cestování ke hvězdám. Ne tak Asari, kteří na základě objevu protheanské technologie vynalézají pohon rychlejší než světlo a záhy odhalují i tajemnou Citadelu. Jen o několik desítek let později je následují Salariané, s nimiž navazují diplomatické styky. Ani ne století po objevu Citadely je poprvé zformována Rada, obě rasy společně kolonizují stanici a ustavují ji centrem galaktického společenství. Nabízí se bezpočet příběhů, které by hra v tomto období překotných změn mohla vyprávět. Osidlování Citadely, navazování kontaktů s dalšími rasami, jako jsou Volusové, Batariané, Elcorové, Hanarové nebo Quariané. Každá z nich usilovala o vlastní ambasádu na Citadele, vzniká sjednocená měna i kalendář. Diplomacie a průzkum by mohli hrát mnohem větší roli a akce by ustoupila nápaditým dialogům.

Svatou zemí ještě kráčí Ježíš Kristus a ve vesmíru se mezitím rozhořel první globální konflikt od vyhlazení Protheanů.

Svatou zemí ještě kráčí Ježíš Kristus a ve vesmíru se mezitím rozhořel první globální konflikt od vyhlazení Protheanů. Známé inteligentní druhy, které dosud žily v relativní svornosti, naráží na agresivní a nepřátelský hmyzí druh Rachni. Válka s inteligentním a nelítostným soupeřem se vleče po tři staletí. Zastavit se jej podaří až s pomocí primitivních Kroganů, které jejich objevitelé Salariané vmanipulují do konfliktu a učiní z nich v podstatě hlavní vojenskou sílu Citadely. Odolní a hrdí válečníci v mnoha směrech ne nepodobní Klingonům ze Star Treku, dokáží přežít i v nehostinném prostředí Rachni, které se snaží vyhubit do poslední královny a vejce. Odměnou za jejich věrné služby je jim nový domovský svět, který využijí k dramatické expanzi a rychlému nárůstu populace. Sledovat válku s Rachni z jejich perspektivy by ale bylo mnohem zajímavější než vychutnávat sladké vítězství. Na své by si přišli především ti, kteří mají rádi v Mass Effectu akci. Navíc bychom se měli možnost dozvědět něco víc o spletitém vztahu Kroganů a Salarianů, který zatím nebyl pošramocen vzájemnými křivdami.

GENOCIDA, XENOCIDA A PRÁVA STROJŮ

Období kroganské prosperity nemělo trvat dlouho. V 8. století po Kristu už bylo Radě jasné, že práva a svobody jedné rasy musí skončit tam, kde jiné začínají. Štěstí v neštěstí pro rasy Citadely představuje kontakt s novou civilizací – Turiany. Ti se zapojují do konfliktu s Krogany a nakonec jejich povstání potlačují za pomoci salarianské biologické zbraně známé jako genofág. Ta kriticky omezuje populaci Kroganů a na dlouhou dobu je poznamenává jako stigma. Turiané si naproti tomu vyslouží díky svému úsilí křeslo v Radě a začínají plnit faktickou roli ochránců míru ve známém vesmíru, tedy roli svých potupených předchůdců. Coby jeden z nejpopulárnějších druhů vůbec jsou Turiané ideálními kandidáty na Mass Effect, v němž by nevystupovali lidé. Očima sympatických a vážených mimozemšťanů bychom si mohli částečně zopakovat první krůčky lidstva v galaktickém společenství, k nimž ale došlo až o několik století později. Navíc bychom dostali příležitost mnohem hlouběji se ponořit do morálních a etických otázek souvisejících s kontroverzním způsobem, který vedl k potlačení kroganského povstání.

V 19. století je vrcholem pokroku na Zemi parní stroj. Quariané ale stvoří umělou inteligenci a ta se obrátí proti nim.

V 19. století je vrcholem pokroku na Zemi parní stroj. Quariané ale stvoří umělou inteligenci a ta se obrátí proti nim. Krátký ale nemilosrdný konflikt mezi Quariany a jejich mechanickými služebníky Gethy končí vyhnáním stvořitelů z jejich vlastního světa a vznikem migrační flotily, kterou tvoří zbývající přeživší Quariané. Chtěli byste raději z jejich perspektivy svést marný boj o svou domovinu, anebo jim dát co proto v roli kybernetických otroků? V polovině 22. století bychom zase mohli v kůži lidí objevit protheanskou technologii na Marsu a vydat se konečně ke vzdáleným světům. A nebo se jako Jon Grissom či David Anderson zúčastnit o pár let později Války prvního kontaktu, čili krátké, ale nelítostní třenice mezi lidmi a první inteligentní rasou, na níž narazíme – Turiany. Taková hra by elegantně vyplnila poslední prázdná místa v historii událostí bezprostředně předcházejících původní trilogii. Spekulovat bychom mohli i o příběhu, který by se odehrával paralelně s dobrodružstvím komandéra Sheparda, ale to se jeví jako nepravděpodobné vzhledem k dosavadním prohlášením autorů. A co kdyby nakonec přeci jen další Mass Effect navázal na jeden z konců třetího dílu a tím jej učinil kanonickým, jak jsi přejí někteří fanoušci nespokojení s vyústěním trilogie? Jak by asi vypadala galaxie třeba po syntéze organiků a syntetiků? A byl by to ještě vůbec Mass Effect, když by skončil vesmír, tak jak jsme jej znali? Podělte se o své vlastní nápady ještě dřív, než vám v noci vypálí rybník samotní vývojáři, pokud nakonec přeci jen odhalí třeba už první video ze hry, jak všichni pevně doufáme.

Reklama
Reklama

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama