Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint Článek Kam se rok po vydání posunul Ghost Recon Breakpoint

Kam se rok po vydání posunul Ghost Recon Breakpoint

Jakub Štěpánek

Jakub Štěpánek

9. 9. 2020 16:25 2
Reklama

Zhruba před rokem jsem dostal možnost podívat se na zoubek následovníkovi Ghost Recon Wildlands. Z návštěvy ostrova Auroa jsem si odnášel rozporuplný dojem. Breakpoint přinesl zajímavou nadstavbu v podobě survival prvků, slušný gunplay a průměrný příběh, který autoři omotali kolem charismatického záporáka, do jehož role obsadili známého herce Jona Bernthala. Nomád se bohužel musel brodit nepříjemným bahnem v podobě nepřeberného množství chyb a žalostného technického stavu, což trestuhodně sráželo celkový dojem z hraní.

Uspěchané vydání negativně poznamenalo vnímání ze strany veřejnosti, Breakpoint byl ještě dlouho po vydání označován za early access. Autorům tedy nezbylo nic jiného, než zatnout zuby a pokusit se pošramocenou pověst napravit. Je tedy na čase otestovat, zda se jim nelehký úkol podařilo splnit. Nomáda jsem pro tyto účely povolal zpět do služby, abych se o slibovaných změnách přesvědčil na vlastní kůži.

KÁMOŠI JAK HROM

Jednou z nejvýraznějších novinek jsou počítačem řízení parťáci. Stále nemohu pochopit, proč se vývojáři rozhodli vydat hru bez nich, pravděpodobně na ně jednoduše nezbyl čas. Přitom právě jejich přítomnost definuje zážitek z hraní, ve Wildlands byli nedílnou součástí výletu do Bolívie. Bez kamarádů jste se tedy museli smířit s rolí vlka samotáře, nic jiného vám ani nezbývalo.

Bratři ve zbrani ale ostrov nakonec objevili. A šlo o příjemné setkání. Hned jsem měl pocit, že na odboj nejsem sám, je fajn vědět, že mi někdo hlídá záda. Skupina je velmi dobře sehraná, neustále vyčkává na další rozkaz. Pokud nasadíte tlumič, automaticky si jej nasadí i zbytek jednotky. Kradmý postup zvládají vojáci na jedničku, snad se mi nestalo, že by mě vlastní nešikovností prozradili. Na nižší obtížnost jsem měl sice podezření, že si někteří záporáci zapomněli před nástupem do služby přibalit brýle, jinak si nedovedu vysvětlit, jak mohli mé kolegy přehlédnout. To se ale dá velmi rychle vyřešit vyšší obtížností. Možná je to ale prostě tím, že máte v týmu skutečné profíky. A třeba synchronizovaná střelba je vyloženě radost.

Můžete si také vypnout úroveň vybavení. Zbraně a oblečení tímto rozhodnutím oprostíte od uměle nastaveného levelu.

Horší je to s vydáváním rozkazů. Toho docílíte stisknutím tlačítka R1, čímž nejprve vyvoláte kruhové menu s předměty. Poté je potřeba zmáčknout trojúhelníček, aby došlo k přepnutí na rozkazy. Možná se to takto na papíře nemusí zdát, ale je zde přesně jedno tlačítko navíc, což ve výsledku zdržuje od efektivního komandování. Nešťastné je ostatně samotné vybírání předmětů před jejich použitím, což jsem zmiňoval už v původní recenzi.

Pozitivní jsou pak široké možnosti úpravy jednotlivých postav. Vy sami rozhodujete, co budou mít na sobě a z čeho budou střílet. Se zbraní si můžete náležitě pohrát, třeba vybrat jiné ústí pro samopal, jiný typ zásobníku a tak dále. Krom toho lze upravit také jejich vzhled a pohlaví, což jistě kdekdo ocení.

GHOST EXPERIENCE

Parťáci ale nejsou jedinou novinkou, která diametrálně mění dosavadní pořádky. Autoři totiž dávají hráčům možnost upravit si zážitek dle vlastní libosti. Můžete si také vypnout úroveň vybavení. Zbraně a oblečení tímto rozhodnutím oprostíte od uměle nastaveného levelu. Od této chvíle vás tedy nebude zajímat číslíčko, ale spíše typ zbraně. Zároveň se zbavíte i celkové úrovně postav. Čísla už tedy nedefinují odolnost nepřátel, nyní už záleží pouze na vaší šikovnosti. Možnost vypnout RPG systém jsem popravdě uvítal.

Hra ale nabízí i celou řadu dalších parametrů, v nichž se můžete pohrabat. Obtížnost nepřátel definuje jejich útočnou sílu a rychlost detekce. Úroveň taktiky zase umožňuje nastavit například množství obvazů, riziko zranění či spotřebu výdrže. Zapnout lze také tolik oblíbenou ztrátu munice při přebíjení. Už asi tušíte, že možnosti jsou nepřeberné. Hru si lze skutečně upravit podle vlastních preferencí, čímž si v podstatě tvoříte zážitek na míru.

Nesmím zapomenout ani na rozhraní, které lze kompletně vypnout. V divočině se tedy můžete toulat bez ukazatelů NPC postav i bez minimapy. Lze také vypnout naváděný průzkumný režim. Na mapě už tedy neuvidíte místo, kam je potřeba dojít. V takovém případě je potřeba pečlivě pročíst brífing a spolehnout se na popis dané lokace. Musíte ale počítat s tím, že budete občas dlouho bloudit, než konkrétní místo najdete, popis je totiž občas až příliš vágní. Jde zkrátka o malou daň za vyšší úroveň imerze.

Pokud seberete odvahu a skutečně si vypnete rozhraní a naváděný režim, možná si uvědomíte jednu zásadní věc. V poslední době jsme si navykli konzumovat nezdravé množství informačního balastu. Spíš než po okolí koukáme do minimapy, v níž je znázorněna nejkratší cesta za úkolem. Text přes třetinu obrazovky pak napovídá, co je momentálně potřeba udělat, takže vlastně ani není potřeba vnímat aktuální dění. Když náhodou nevidíme velkou žlutou tečku znázorňující místo, kam je potřeba dojít, jsme maličko nervózní, protože musíme nastartovat mozek a vymyslet, co dál. Vývojáři jsou zvyklí vodit hráče za ručičku, aby jejich nepříjemným pocitům předešli. Je tedy fajn občas tyto berličky odložit stranou a zkusit si bez nich poradit. Breakpoint je k tomu jako stvořený.

Pak možná zjistíte, že se skutečně rozhlížíte po okolí, posloucháte rozhovory a pamatujete si konkrétní místa daného světa. Zkuste to, je to opravdu příjemná změna.

BUG REPORT

Je znát, že vývojáři zapracovali na technickém stavu. I tak se ale ve hře najde hromada chyb. Při projížďce džípem se jeden z parťáků chopil kulometu a okamžitě využil povolení ke střelbě. Zásahy nepřátelského vozidla bohužel neměly vůbec žádný vliv na jeho technický stav, což samozřejmě zamrzí. A podobné situace jsem zažíval pravidelně. Sem tam se objevuje také prolínání modelů, chybné animace a další maličkosti.

Pokud jste čekali, než hra ještě trochu dozraje, nyní pravděpodobně nastal ten pravý čas. Lepší už to nebude.

Jízdní model snad ani nemá cenu komentovat. Zde pravděpodobně zůstalo vše při starém, žádného posunu k lepšímu jsem si bohužel nevšiml. Autoři už neřešili ani nedotažené dialogy s NPC postavami, které na sebe stále nenavazují.

Zůstalo i občasné doskakování textur, především během cestování vrtulníkem. Překvapí také zasekané menu, což je možná důsledek toho, že je nacpané nepřeberným množstvím obsahu. Brouzdání skrze jednotlivé záložky je vyloženě nepříjemné. Že by autorům nezbyl prostor pro optimalizaci?

Nedostatky mě překvapují především proto, že jsem hru testoval na PlayStation Pro. Snad ani nechci vědět, jak běží na základních verzích.

JEDNOTKA T-800 POD VELENÍM SAMA FISHERA

Možná vás také zajímá obsah druhé sezóny. Hlavním aktérem je Sam Fisher. Agent se s Nomádem setkal už v Bolívii, už se tedy dobře znají a vědí, co od sebe očekávat. Podle mě je spíše smutné, že je legendární elitní agent využíván jako nádeník při řešení problémů v jiných hrách, ale co se dá dělat. Mise samotné více akcentují stealth přístup. Jinak se nijak nevymykají standardu, který nastavila první sezóna, takže asi nikoho neurazí.

Více mi vadí skutečnost, že se na ostrov skrze časoprostor dostaly stroje T-800. Vývojáři patrně neodolali pokušení mít ve hře populární mašiny na zabíjení, komu by vadilo, že jejich přítomnost nedává žádný smysl. Nakonec šlo asi hlavně o to, že si hráči mohou za postavy zahrát, nebo si je alespoň přidat do týmu. Terminátoři podle mě zbytečně sabotují uvěřitelnost světa.

O NĚCO LEPŠÍ TROJKA

„Pevně věřím, že vývojáři ještě na technickém stavu zapracují a hra časem dozraje do krásy,” stojí v závěru loňské recenze. Autorům se nedá upřít snaha dát hráčům více možností, jak si Breakpoint užít. Pominu fakt, že ve hře měly být hned na začátku. Počítačem řízení parťáci poslouchají na slovo, krom jejich krkolomného komandování zde patrně není co vytknout. Široké možnosti přizpůsobit si zážitek dle vlastních preferencí jsou také parádní.

I přes skvělé možnosti navíc se ale jádro hry zase tolik nezměnilo a technický stav stále pokulhává. Nemyslím si, že se Breakpoint ještě nějak výrazně zlepší. Vývojáři se u optimalizace zřejmě hodně zapotili, ani tak ale nedosáhli odpovídající úrovně, což je samozřejmě škoda.

Přemýšlel jsem, zda bych nyní udělil lepší známku. Asi bych nepřipsal bod navíc, pouze bych dodal, že je ta trojka o něco lepší. A pokud jste snad čekali, než hra ještě trochu dozraje, nyní pravděpodobně nastal ten pravý čas. Lepší už to nebude.

Reklama
Reklama

Související články

Komentáře

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Rychlé přihlášení přes:

Google Seznam
Reklama
Reklama