Zabíjení nevinných civilistů. A to je něco nového?

21. listopad 2009 00:52 / Aleš Smutný / Téma / Diskuze (48)

Související hry

Diskuze

Tvůj komentář

Pro přidávání příspěvků do diskuzí se prosím přihlašte!
4092231
westfood napsal 30. 11. 2009 v 01.09

zkoukl jsem ještě video: v podstatě zajímavé je už to zarámování, pokud jste stříleli, jednali jste zbytečně, páč na konci jste odhaleni. Hra k nasilí vybízí nepřímo, skrze evokaci že ztratíte sám sebe pro větší věc. Jste obětí situace.
A víte že až zmasakrujete letiště, střílíte také po dobrých chlapcích kteří svůj život věnovali boji se zločinem.

Nahlásit nevhodný obsah

4092231
westfood napsal 30. 11. 2009 v 00.42

nehrál jsem to, neviděl jsem video. Ale první věc co mně napadlo při pročítání téhle diskuze: je moc dobře, že ta mise ve hře je. Ono je totiž velmi zajímavé sledovat jak je ospravedlněné násilí vůči všem těm anonymním přisluhovačům velkých zloduchů. Jak snadno kývnete na smrt nějaké anonymní postavy, pokud víte že posluhuje "záporňákovy". Sejdou z mysli, jsou generičtí a zaměnitelní. Rozehrát vyprávění nad životem těhle padlých mučedníků se běžně nedělá, filmy i hry sledují jiné cíle vyprávění a meditace nad významem a dopadem smrti na jedince a jeho rodinu (kamarády, bratránky, sestřenky, rodiče apod.) se nenosí, jejich význam je čistě utilitární. Pokud vám ale hra zprostředkuje dilema skrze postavy se kterými dokážete mnohem snadněji soucítit: děti, ženy - staví vás před rozhodnutí, před něco nového a nezvyklého. Ono těch prostředků je mnohem více, jak odestetizovat násilí: stačí si vzpomenout na první zabití v casino royale, topení v umyvadle krásně předvádělo nástup nového podání bonda v craigově podobě - na rozdíl od předchozích bondovek nabila bondova postava větší míry patologičnost, což jí dodalo nový rozměr. Smrt není snadná a je dobře když se to podaří připomenout.

Nahlásit nevhodný obsah

20839943
Screamed napsal 26. 11. 2009 v 06.05

red-icius : než hraješ tu misi tak ti tam vysvetlují tvuj ukol infiltrace Makarovovy skupiny a taky to že má udelat všechno (VŠECHNO) proto aby byl ukol splnen.tzn. i střílení civilistů ,ale notak lidi vládám nezáleží na lidech ,sou to jen čísla které musí ustoupit vetším zájmům.Navíc ta mise je duležitá pro celý příběh.Hra to ukazuje!Naráží na události,dává na výběr,jsou tu dvě volby!Ti co mohli střílet a ti co nemuseli!Jebu se do vás že ste je nepostříleli:-)))

Nahlásit nevhodný obsah

20825371
dk86 napsal 24. 11. 2009 v 19.29

ehm...jediná mise ke které jsem se zatím vrátil a zahrál znovu, zabíjel jsem i ty co se plazili v louži krve pryč. Žádné morální dilema jsem necítil. Je to prostě pěkně vymyšlenej kousek hry, nic víc.

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 24. 11. 2009 v 06.16

V těto misi to zřejmě neplatí. Já dvakrát skončil, protože jsem střílel do teroristů. :)

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 23. 11. 2009 v 18.09

HiHi789: zajimalo by me, kde vubec lidi prisli na to, ze se do civilistu strilet v te misi MUZE, ve vsech predchozich misich se trefa do civilisty TRESTA restartem ;)

takze ti co si strelili si to proste nedokazali odpustit, ani pod hrozbou restartu mise :D

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 23. 11. 2009 v 14.36

Každý by si měl tuhle misi projít, ale to neznamená, že musí střílet do civilistů.

Nahlásit nevhodný obsah

2044367
Redsnake napsal 23. 11. 2009 v 13.31

SOuhlasím přesně s autorem článku. Hysterie kolem téhle mise je naprosto zbytečná a pokrytecká.

Nahlásit nevhodný obsah

10098872
Muvo napsal 23. 11. 2009 v 11.32

Nechápu proč někdo volá po zákazu, trestu atd. Na začátku hry je hráč jasně varován a má možnost tu misi přeskočit. Sečteno a podtrženo je to jen a jen na hráči. Sám sem tu misi hrál a několik civilistů zastřelil, ale neměl sem z toho dobrý pocit.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 23. 11. 2009 v 11.00

no az vyjde dantes inferno a budete tou zubatou kosou kosit maly nepokrteny novorozence, tak se u diskuze zase sejdem :D

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 23. 11. 2009 v 06.20

Gygant: Ja tak.

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 22. 11. 2009 v 22.59

HiHi789: HiHi, podle HREJ (minimálně podle Riddicka) jseš pokrytec a nedospělec.

Podle mne je tomu přesně naopak. "Zabíjení slabých bezbranných civilistů je pro mě stejně odpuzující v jakýchkoli kulisách" -je přesné.

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 22. 11. 2009 v 21.47

Gygant: Heh? Cože? V čem jsem podle tebe pokrytec?

Nahlásit nevhodný obsah

20829355
misho8723 napsal 22. 11. 2009 v 21.22

Síce nesúhlasím s článkom o nedospelosti Dragon Age, ale k s týmto článkom súhlasím na 100%. Ja som na tej misii v MW2 nevidel nič zlého. Dokonca ma potešila v tom smere, že niekto sa rozhodol až takto za-riskovať v hre. Veľmi ma prekvapili názory hráčov, ktorý nadávali kvôli nej na IW, Activision a hráčov, ktorý tú misiu bez problémov odohrali. Ja som tú misiu odohral, fakt som pozabíjal pár civilistov a kvôli tomu si nemyslím, že som psychopat, ktorý to teraz ide uskutočniť naživo. Nemal som zase dobrú náladu pritom ako som videl ako sa všetci len tak tak vlečú, pomáhajú zraneným, ale popritom mi vyvolala pocit, že je to fakt neľudský čin. Takto má byť podľa mňa. Ak chcú mať hry dopad na ľudské pocity aké zatiaľ vedia vyvolať iné formy zábavy, ako filmy, knihy, atď, tak je podľa mňa namieste aby firmy dávali do hier aj takéto typy misií. Pri filmoch sme si už zvykli nato, že niekedy vyhrávajú tí zlí, a veľa krát pri nich hovoríme ako o výborných filmoch, tak prečo nie už aj pri hrách? Prečo na túto misiu nadávajú práve tí, čo nemajú problém stvárať zverstvá v GTA hrách alebo Postal? A hovoriť pri takýchto hrách o tom, že môžu mať zlý vplyv na decka? Pardon, ale na obaloch je jasne napísané, že od akej vekovej hranici je to prípustné a to by malo povedať už všetko. To, že rodičia na to kašlú a sú radi,že majú aspoň na určitý čas pokoj od deciek a jedného krásneho dňa zistia, že ich perfektne vychované decká nie sú v skutočnosti také ako si oni myslia, to prosím pekne je problém a chyba rodičov. To hádam každý rozumne zmýšľajúci človek pochopí na prvýkrát, nie? Či sa mýlim?.. Ja som pri hrách ako Zaklínač, Vampire: Bloodlines, Fallout, Bioshock, Fahrenheit, Fable, Mass Effect, System Shock, Deus Ex alebo teraz momentálne Dragon Age pri mnohých rozhodnutiach dlho rozmýšľal, že ako sa nakoniec rozhodnúť, aby to malo čo najmenej hrozné dôsledky. To sú podľa mňa dospelé hry. Nešlo mi o to, že aby som sa rozhodol preto, aby som si zaistil to, aby som mohol ďalej kupovať od obchodníka, ktorého ušetrím smrti, alebo čo je pre mňa výhodnejšie, ale aký to bude mať vplyv na mňa, okolie, na vzťahy s NPC postavami. A keď sa niekto rozhodne tak, ako IW, tak mu s radosťou zatlieskam, že sa rozhodol ako sa rozhodol. Pokým to je tak podané ako v IW, nie príliš prvo-plánovane, na efekt, tak prečo nie? Či stále chceme vidieť svet v hrách tak ako keď sme sa naň pozerali ako 10-ročný?

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 22. 11. 2009 v 21.10

no jak to tady ctu, tak tady moralizujete vsichni :D
ja sem v te misi nezabil jedinyho civilistu, protoze sem proste nechtel ale hned jak pod schodama vyskakali cerni tezkoodenci, tak sem je vsechny pekne pokropil.

tatove od rodin, brachove, synove, jak mas uniformu, dostanes kulku do bricha (ovladacem se spatne miri na hlavu :D)..

proste kdyz nekdo kupuje CoD, musi vedet do ceho jde a je mu nad 18 let. Pokud by se to stalo v mariovi, tak by ste mohli kecat. Tady je v ruce samopal a pred vama clovek. Co na tom, ze je to totalne americky idealizovany, co na tom, ze uz mi leze vsechno pruhovany s hvezdama krkem, jednou je v ruce samopal a pred vama pobiha rusak, tak proc si za ty utraceny prachy poradne nezastrilet? :)

najednou ma kazdej chytrak nazor a ma pocit, ze ho musi sdelit celymu svetu ..

Nahlásit nevhodný obsah

20822954
DarkWex napsal 22. 11. 2009 v 20.34

Screamed (seznam.cz): Jj přeně tak to vidim i já.Každej z těch pseudomoralistů tady bude prudit a pak mu jebne v kouli z toho že nemůže dojet lvl Mária a pobije celou svojí rodinu.No v mém případě je to asi tak ,že když dostanu ve hře úkol tak ho splnim a neptám se proč a jak žije pixel. Hlavní rozdíl je v tom že ve hře normální člověk si vybije agresi na pixelech ve hre a pak žije spokojeným reálným životem. A pak je tu jiná sorta lidí co si navzájem budou snažit vymlátit mozek z palic a lidi jim za to ještě tleskají a říkají tomu sport a zábava.Nebo lidi co si jdou vylejt do hospody palici protože jim žena nebyla po vůli a až se vrátí domů zrubou jí tak že musí přijet záchranka.Podle mě už byl víc než COD závadnej třeba ROCKY a plno dalších slátanin z holywoodu atd.

Nahlásit nevhodný obsah

11007919
silverback napsal 22. 11. 2009 v 20.07

Ještě bych autorovi chtěl říct, že příště, než začne házet "nás všechny hráče" do jednoho pytle (očividně včetně sebe), by měl tu větu - že -

"Autor ví, že my všichni nevolali po zrušení dané mise. Není žádné „my všichni“. Ale ti, kdož mlčí nejsou slyšet."

Předeslat hned ze začátku a nikoli vést celý článek v tom duchu, že mluví za nás za všechny. A názory typu: "že jsme v téhle maturitě zklamali ..." tak to opravdu promiň, ale to je trochu ustřelené. Hráč jako takový nemá v podvědomí nějaký usus, že musí před světem obstát, nebo hrát hry tak, aby se herní průmysl ubíral tím "správným" směrem. Protože on se tím správným směrem ubírá - tak jak si ho hráči bezprostředně a nezištně vychovávají. Proč to nazívat selháním? To je podle mě pokrytecké, neboť se nám tu snažíš říct - "Já vím jak by to mělo být, já to vím nejlíp, ale vy jste to dělali celou dobu špatně, takže jste v této maturitě zklamali" ... nesouhlasím

Nahlásit nevhodný obsah

11007919
silverback napsal 22. 11. 2009 v 19.54

Zakazovat jakoukoli formu umělého média, je podle mě špatně. Film, knížka, komix, hra - pokud jde pouze o nereálné násilý (o kterém víme že je nereálné), měl by mít každý právo napsat, natočit, naprogramovat cokoli. V okamžiku, kdy se na internetu ovšem objeví videa tipu - poprava amerického vojáka nebo ubodání v přímém přenosu, už s tím nemůžu souhlasit. Ovšem, že všechny takovéhle weby jsou legální, protože mají před vstupem prohlášení o obsahu, ale prostě se stane, že něco takového uvidí mladý člověk aniž by tušil o co jde a potom ho to na celý život poznamená. Takový příklad znám z blízkého okolí a opravdu upřímně a z celého srdce nenávidím bezcitná hovada, která si podobná videa vyměňují, smějí se jim a komentují je způsobém "Jóó, to bylo masóó :D". Někdo mi možná řekne - Vždyť je přeci vpořádku, aby šlověk viděl jak to ve světě doopravdy chodí. Ale tohle by podle mě měla být otázka připravenosti. Pokud na to člověk připravený není, nemusí to ustát.

Proč jsem se tahkle rozepsal a je to trochu OT - médium jako je film a hra se stává natolik dokonalím, že ve filmu už zobrazuje násilí ve velice surové podobě (stále ne realisticky, pozor - ten rozdíl je pořát dost velký) a u her je tento prvek ještě intenzivnější proto, že jste přímo aktérem oné události. A bude toho mnohem víc a bude to silnější. Ano - záleží na představivosti toho konkrétního hráče. Někteří tu píší, že neměli problém střílet do "pixelů". Jenže tady nejde o "pixeli" ale o ideologii. Pokud tvrdíte, že to s vámi nijak nehnulo, potom jste celou misi nepochopili. I já jsem několikrát vystřelil a opravdu mě u toho silně mrazilo v zádech. A to je dobře. Každý má v sobě bestii, temnou stránku - s kterou se ale musí co nejdříve popasovat, aby ho potom nezaskočila. Proto je mise "no russian" naprosto v pořádku. Dá vám možnost přičichnout k emocím, které ve vás hry dosud nivyvolávali. Ty emoce budou čím dál skutečnější a hlubší a někdo si třeba uvědomí - jako já, že si bude na násilí dávat čím dál větší pozor, neboť míra jeho realističnosti je stále vyšší a mě tu přestává být po chuti. Důkazem toho jsou třeba nejnověšjí trailery na Kane and Lynch, které prostě díky své atmosféře - pohled z průmyslové kamery - filtry a animace postav jsou natolik silné, že už teď dopředu vím, že tu hru hrát nechci.

Sečteno a podtrženo - zákaz rozhodně ne. Možnost volby a obeznámení s obsahem ano.

Nahlásit nevhodný obsah

20839852
smarton20 napsal 22. 11. 2009 v 19.00

gygant: Ja ten clanek pochopil tak, ze neni problem, ze se nekdo rozhodne MW nehrat, ale kdyz zacne volat po zakazani.

Nahlásit nevhodný obsah

20809076
red-icius napsal 22. 11. 2009 v 18.54

Tak asi kazdymu musi byt jasna, ze se tvurci pro tohle rozhodli hlavne kvuli popularite a podobnym diskuzim. Pridavanim komentu a tvorenim techto clanku se tomu jen pridava :)

Levna reklama na jinak prumernou hru.
Btw. dohrano opravdu za odpoledne, nevim kam ten svet dnes speje, to nemuseli SP ani do hry davat, pokud je to zamereno jen na MP.

Nahlásit nevhodný obsah

20839943
Screamed napsal 22. 11. 2009 v 18.42

Dobrej comment NEkrom4nT :-))100% souhlas...

Nahlásit nevhodný obsah

20839943
Screamed napsal 22. 11. 2009 v 18.13

Do háje s onou kontroverzní misí!!
Myslim že tvurci to s touhle scénou nemysleli vubec špatne!Podivejte na pár posledních událostí z reality!!
11.září,Madrid 2004,Bombaj Listopad 2008.Myslim že na tyto události meli potřebu udelat proste narážku.Myslim že jde oto ukázat jak je to pro nekteré lidi opravdu snadné udelat ale v realite.A taky myslim že tahle diskutabilita od hráčů kteří tu moralizují s křížem je proto sama o sobě diskutabilní,neopodstatněná a zbytečná.Nikdo neříká že budete špatní když tam ty civily postřílíte,že se zvás stane psychopaticky smýšlející osoba.
Je to jen hra!!!která to má ukázat s té nejpřímejší strany!to máte strach že se nejak zmeníte?Nebo to delá ta nahuštená scenérie letiště?A co club v Tokiu v Kane and Lynchovi?hmm?to množství lidí?
Hrál sem všechny Cod .) a ta mise semnou ani nehla ,jen mi ukázala jak bezcitná realita je!Hrál sem za teroristu (infiltrátora,psychopata) co jde a zabíjí lidi a tak sem to udelal.Bral sem to jen jako hru...!
Sudte mě ...!!!Běžte do faku moralizéři...:-))je to k smíchu aspon sem ztratil pár minut času s napsáním nečeho tak zbytečného jako je tohle ,díky vám!CoDrulez! i s touhle misí ...vždyt o nic nejde ...kdo je v pohode pochopil to ..!

Nahlásit nevhodný obsah

20824262
Glorif napsal 22. 11. 2009 v 18.05

Tony182:

Skvělé zaškatulkování, kupříkladu mou jedinou kratochvílí v The Sims bylo popravování simíků tím, že jsem je nechal spát u rozhořeného krbu. Ač nijak nezastírám fakt, že jsem zvrhlý pošuk, zatím nikdy mě nenapadlo hodit někoho do otevřeného ohně...

Nahlásit nevhodný obsah

11564131
Tony182 napsal 22. 11. 2009 v 17.35

Problém je v překonávání psychyckých hranic. Pokud bude mladý člověk hrát misi NO RUSSIAN a v budoucnu (je to hodně absurdní, ale je to názorné) se ocitne u podobné situace tak mu nejspíše nebude dělat takový problém ty lidi postřílet i v reálném světě. Nejspíš si uvědomí že už to jednou viděl/dělal a nebude mu to cizí. Kdežto člověk co nehrál, neví jak to vypadá, se zamyslí nad tím že to nejsou oběti ale lidi co mají a žijí svoje životy a určitě nebude plýtvatt municí, nemá tak otupený smysl pro lidskost. ALE!!! tohle tupení smyslu pro lidskost se děje a dělo DÁÁÁVNO předtím než nějaké call of duty vůbec vzniklo, pomocí televize a podobných, velmi názorných, médii. A mise NO RUSSIAN je spíš test vaší lidskosti, pokud ste do civilistů pálily hlava, nehlava a přitom si užívaly potoky krve a další detailní obscénosti této mise (nehrál sem, jen sem viděl video) a libovaly si u toho jak ta maminka pěkně pláče u svého dítěte když ste mu zrovna těžkým kulometem roztřísnily tělíčko tak se z vás stal psychopat nebo ste moc mladý na to abyste si uvešdomovaly životní hodnoty, pokud ste si misi chtěli střílením zkráti a nebylo vám střílení a celkově mise moc příjemná tak ste nejspíše normální pařan který ví jak herní principy fungují a co kdyby náhodou za počet obětí byl na konci hry zvláštní bonus? nejspíš ste normální. A pokud ste do nikoho v celé misi nestřelily tak ste normální nebo inteligentní člověk který prostě sleduje co se děje a uvědomuje si co představují ty dokonale vykreslené postavy.

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 22. 11. 2009 v 17.15

Pirátskou verzi bych nezmiňoval. Nevím, zda je možnost přeskočit tuto misi v každé prodejní verzi. Já myslím, že v každé ne. Pokud ano, jen dobře.

Ještě že máme možnost volby - hru, která se nám nelíbí, prostě nemusíme hrát. A to je moc dobře.

Nahlásit nevhodný obsah

20812524
vegasss7771 napsal 22. 11. 2009 v 15.49

Mise na letišti přeskočit jde, tak já nevím, co se tu jako řeší!

Nahlásit nevhodný obsah

20814245
Dhatzster napsal 22. 11. 2009 v 15.47

gygant ale to bys o MW2 musel aspoň něco větět: první věc kterou po tobě hra chce je vědět jestli chceš přeskočit kontroverzní misi(teda aspoň v SKiDROW verzi cracku).
A samo sebou že to člověka naštve když se ve hře rozpoutá psycho, protože takoví jedinci existují i ve skutečnosti. Kdyby ho ovládl ďábel, tak by to bylo absolutně nevěrohodné, v MW2 např. neexistuje tělo těch vojáků za které hrajem,a tudíž ta hra na mě působí maximálně uměle. Jako kamera s rukama a modelem zbraně. Jako kufry které explodují a vylétne prádlo, aby za okamžik zmizelo.

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 22. 11. 2009 v 14.31

HiHi789: Hle, jaký je HiHi krásný exemplář nedospělce a pokrytce... Škoda, že ti nemůžu dát kvalitní.

Nahlásit nevhodný obsah

5081012
HiHi789 napsal 22. 11. 2009 v 14.15

Ksakru, já tušil, že je to od Riddicka.
V Dragon Age jsem neměl jednoho vraha ale rovnou několik! Ne vážne. Opravdu nevím, o co autorovi šlo. Zabíjení slabých bezbranných civilistů je pro mě stejně odpuzující v jakýchkoli kulisách. Možná ale pro někoho ne... A vůbec to nemusí být "oni"...

Nahlásit nevhodný obsah

20811023
gygant napsal 22. 11. 2009 v 13.59

No vypadá to, že je to můj názor, který je ve článku na jednom místě citován, a je hodnocen dokonce jako vrchol pokrytectví a nedospělosti.
Což je vzhledem k tomu, že jsem tu nejspíše nejstarší, hodně pikantní.

Asi se nechci moc rozepisovat, protože svůj názor jsem koneckonců už vícekrát jasně deklaroval, a navíc mám chřipku, výsledek by nemusel odpovídat tomu, čeho bych chtěl svým sdělením dosáhnout.

Nemyslím si nicméně, že by můj názor byl pokrytecký. Je to o únosné míře. Mám snad proto, že rád hraji hry, strpět úplně všechno, co mi autoři naservírují? To tedy ne. Nehrál jsem Postal, nehrál jsem Manhunt. Nevěděl jsem, co se stane, když jsem poprvé "vytěžil" holčičku v Bioshocku, po tom zjištění jsem to v dalších fázích hry už nedělal. Pokud hra umožňuje vyhnout se zbytečnému násilí, ale nepodaří se mi to, jsem ochoten hru nahrát, a projet scénu znova. Ano, nelíbilo mi, že Lynchovi občas přeskočí, jeho amoky se střílením do civilistů mi velmi vadily. Ve F3 jsem nehrál s variantou odpálení atomovky (byť jsem se podíval). V MW2 možnost vyhnout se ta pakárně nemáte.

Každý má tu míru nastavenou jinak. Mám roli usnadněnou tím, že COD MW2 bych stejně nehrál, ale tak jsem si dovolil se vyjádřit, že se to zkrátka nelíbí. Kritizovat mne (nás) za názor, který podle mne není nijak závadný, a dělat z nás nedospělce a pokrytce, má do férovosti moc daleko.

No chtěl jsem říci: není spíše nedospělé to, bránit hry za každou cenu, ať je v nich co chce, protože jsme zkrátka deklarovali, že je to prostě jen zábava a pixely, a stát si za tím, a tupě hrát celý obsah, ať se ve hrách objeví cokoli? COKOLI?

Nahlásit nevhodný obsah